Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Zit een beetje in mij gedachten om weer een HBO studie te volgen. Nu heb ik in het verleden al een hbo studie afgerond en hierover studiefinanciering ontvangen. Kan ik nu nog steeds een volgende studie aftrekken bij de Belastingdienst?

Ik zie dat er een drempel is van 250. Dus als een studie 10000 kost dan kost het mij 250euro omdat ik de rest kan aftrekken, althans, zo begrijp ik het van https://www.belastingdien...zonder_studiefinanciering

Daarnaast, zie ik dat het wellicht in 2019 niet meer aftrekbaar is, betekend dit dat als je in 2018 begint je dus in 2019 niks meer kan aftrekken over 2018? En mocht je studie vier jaar duren je dus de overige drie jaar volledig betaald?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:30

JdM

Humbled

Je kunt een percentage van je studie terugvragen, behalve over de eerste 250 euro van ieder jaar waarin je dat terugvraagt. De aftrekpost ligt onder vuur, kan dus zijn dat hij ergens de komende jaren wordt afgeschaft en je vanaf dan helemaal geen percentage meer terugkrijgt.
Als je studie 2500/jr kost kun je dus over 2250 euro geld terugvragen aan de belasting (dat kan meer zijn als je ook je boeken en andere noodzakelijke studiekosten erbij telt). Stel dat je 30% terug krijgt kost de studie je bij 2250 euro nog steeds 1575/jr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:16
Check de drempel en eventuele plafonds.

De studie moet bijdragen aan je arbeidsmarkspositie.

En: betaaldatum is bepalend voor de belastingen, zeker bij privépersonen die geen jaarrekening en geen balans hebben.

Om alles in 2018 af te trekken, moet je ook de hele studie in 2018 betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wellicht ten overvloede: als je geen belasting betaalt, krijg je ook niks terug. Declareren is het bonnetje inleveren en het geld terugkrijgen, maar zo werkt de fiscus dus niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t_captain
Goed punt.

Wellicht ten overvloede. Je declareert niets, de Belastingdienst gaat je studie niet betalen.
Je vraagt ook geen percentage van je studiekosten terug.

Wat je wel doet: je brengt studiekosten in aftrek op je belastbaar inkomen. Daardoor valt jebelastingaanslag lager uit. In veel gevallen betekent dit dat je reeds ingehouden loonheffingen deels terugkrijgt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Bovendien mag je het alleen aftrekken als je geen vorm van studiefinanciering krijgt, dus ook niet als je werkgever het betaalt. Maar deze info staat op de site van de belastingdienst.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:22

ThunderNet

Flits!

EWK schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 08:56:
Bovendien mag je het alleen aftrekken als je geen vorm van studiefinanciering krijgt, dus ook niet als je werkgever het betaalt. Maar deze info staat op de site van de belastingdienst.
Sterker nog, alleen als je geen recht op een vorm van studiefinanciering krijgt. Indien de werkgever betaald dat kan de werkgever hiervoor wel een subsidie voor aanvragen (naam daarvan ben ik alleen even kwijt).

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:59
Als je al hbo hebt, dan betaal je tegenwoordig toch instellingstarief voor het collegegeld? Want dat is vaak een stuk hoger. Bijv 7500 per jaar (sterk varierend per studie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Tonne schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 09:04:
Als je al hbo hebt, dan betaal je tegenwoordig toch instellingstarief voor het collegegeld? Want dat is vaak een stuk hoger. Bijv 7500 per jaar (sterk varierend per studie)
Heb je daar een bron voor?

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:22

ThunderNet

Flits!

EWK schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 09:06:
[...]

Heb je daar een bron voor?
Zie o.a.: https://www.hanze.nl/asse...-collegegeld2017-2018.pdf

Exacte bedrag verschilt natuurlijk per instelling :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazz1980
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 22:44

kazz1980

Goh... Ik hier?

Waterkoker schreef op donderdag 2 november 2017 @ 22:59:
Ik zie dat er een drempel is van 250. Dus als een studie 10000 kost dan kost het mij 250euro omdat ik de rest kan aftrekken, althans, zo begrijp ik het van https://www.belastingdien...zonder_studiefinanciering
Nee.... Je kunt het bedrag aftrekken bij je belasting aangifte. Dat is wat anders dan dat je het hele bedrag kado krijgt van de belastingdienst ;)
Je zult enkel wat minder belasting hoeven betalen over het jaar. Dus als je in een jaar 10.000 euro studiekosten hebt krijg je hooguit iets van 3-5000 euro terug bij je belasting - afhankelijk van hoeveel belasting je normaliter betaalt.
Eerste hit via Google: https://www.nti.nl/belastingvoordeel/ (is een iets te simpele weergave - maar geeft een prima beeld van wat je terug kunt verwachten via de belasting.

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

kazz1980 schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 10:08:
[...]

Nee.... Je kunt het bedrag aftrekken bij je belasting aangifte. Dat is wat anders dan dat je het hele bedrag kado krijgt van de belastingdienst ;)
Specifieker: je kunt het aftrekken van je verzamelinkomen, niet van de te betalen belasting.
Het komt er dus effectief op neer dat je de studie van je bruto-inkomen betaald i.p.v. van je netto-inkomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:33
Je brengt het betaalde bedrag in mindering op je verdiende inkomen, hierover betaal je dan dus geen belasting. Per saldo krijg je dus ergens tussen de 30 en 50% terug, afhankelijk van de schijf waartegen je het kunt declareren.

Over het 2018/2019 verhaal. Als de studieaftrek per 2019 verdwijnt, betekent dat natuurlijk dat je gemaakte kosten in 2018, welke nog onder het oude regime vallen, in de belasting aangifte van 2018, welke je in 2019 indient, in mindering kunt brengen. Over 2018 heb je dan nog wel degelijk aftrek.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazz1980
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 22:44

kazz1980

Goh... Ik hier?

Verwijderd schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 10:14:
[...]
Specifieker: je kunt het aftrekken van je verzamelinkomen, niet van de te betalen belasting.
Het komt er dus effectief op neer dat je de studie van je bruto-inkomen betaald i.p.v. van je netto-inkomen :)
Jep. Dat is wat ik wou zeggen. Maar jij zegt het een stuk duidelijker dan ik... :P

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:33
Oja, let op dat het een studie moet zijn voor een nieuw beroep, een verdieping op je huidige beroep kun je dus niet aftrekken.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
SkiFan schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 10:24:
Oja, let op dat het een studie moet zijn voor een nieuw beroep, een verdieping op je huidige beroep kun je dus niet aftrekken.
Van de site van de Belastingdienst:
* U of uw fiscale partner maken de kosten voor uw studie of die van uw fiscale partner. Kosten voor de studie van uw kind mag u niet aftrekken.
* De opleiding of studie is gericht op uw (toekomstig) beroep.
* Er is sprake van een leertraject. Dat betekent dat u kennis opdoet onder begeleiding of toezicht.
Let op dat "toekomstig" tussen haakjes staat. Je mag lezen: "huidig of toekomstig".

Punt 2 mag je vrij ruim opvatten. De opleiding moet wel relatie hebben met je werk. Zij moet dus bijdragen aan je mogelijkheden om geld te verdienen. De regel is er om te voorkomen dat mensen hun hobby-cursussen zonder enige financiele return willen aftrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluefish007
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 06:20
SkiFan schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 10:24:
Dit is dus niet juist. Huidig of toekomstig beroep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twilightschild
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-09 20:38
Tonne schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 09:04:
Dit is ook mijn ervaring (pas een studie naast t werk afgerond). Bij een master na een bachelor betaal je wel 'gewoon' wettelijk collegegeld.
Misschien niet relevant, maar het was een verassing voor mij: laptops mag ie tegenwoordig niet meer opvoeren als studiekosten. Vroeger mocht dit wel (verspreid over een paar jaar) https://www.belastingdien...t_aftrekbare_studiekosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online
JdM schreef op donderdag 2 november 2017 @ 23:12:
Je kunt een percentage van je studie terugvragen, behalve over de eerste 250 euro van ieder jaar waarin je dat terugvraagt. De aftrekpost ligt onder vuur, kan dus zijn dat hij ergens de komende jaren wordt afgeschaft en je vanaf dan helemaal geen percentage meer terugkrijgt.
Als je studie 2500/jr kost kun je dus over 2250 euro geld terugvragen aan de belasting (dat kan meer zijn als je ook je boeken en andere noodzakelijke studiekosten erbij telt). Stel dat je 30% terug krijgt kost de studie je bij 2250 euro nog steeds 1575/jr.
Hoe weet je of je 30% terug krijgt of is dat weer afhankelijk van je inkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-09 20:39

Jiffy

God, you're ugly!

Dat is afhankelijk van je inkomen, zoals dit voor elke aftrekpost geldt.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online
Juist, al zeer interessante informatie in dit topic bijgekomen. Volgens mij zijn alle antwoorden wel gegeven om een goed beeld te krijgen wat een tweede studie zal kosten na het succesvol behalen van een eerdere (hbo) studie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online
t_captain schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 11:08:
[...]

Van de site van de Belastingdienst:

[...]

Let op dat "toekomstig" tussen haakjes staat. Je mag lezen: "huidig of toekomstig".

Punt 2 mag je vrij ruim opvatten. De opleiding moet wel relatie hebben met je werk. Zij moet dus bijdragen aan je mogelijkheden om geld te verdienen. De regel is er om te voorkomen dat mensen hun hobby-cursussen zonder enige financiele return willen aftrekken.
dus hieruit begrijp ik dat een studie om een nieuw beroep te beoefenen cq omscholing niet mag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-09 19:37
twilightschild schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 13:15:
[...]
Misschien niet relevant, maar het was een verassing voor mij: laptops mag ie tegenwoordig niet meer opvoeren als studiekosten. Vroeger mocht dit wel (verspreid over een paar jaar) https://www.belastingdien...t_aftrekbare_studiekosten
Klopt, dat was voor mij ook een verrassing. Het idee erachter is dat je een laptop ook voor andere doeleinden kan gebruiken. Gereedschappen zoals een hamer, beitel, zaag kun je bijvoorbeeld nog wel opvoeren als je een timmeropleiding volgt. Als je een IT-opleiding volgt, dan is een laptop natuurlijk ook gewoon een (bijna onmisbaar) stuk gereedschap. Een timmerman kan in zijn vrije tijd immers ook gebruikmaken van de gereedschappen.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:04
Waterkoker schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 13:30:
dus hieruit begrijp ik dat een studie om een nieuw beroep te beoefenen cq omscholing niet mag?
Omscholing mag wel. Het gaat er alleen om dat het een studie is waarbij je iets leert waar je geld mee kan verdienen. Dus geen cursus salsa-dansen met je vriendin, maar eventueel wel een cursus voor salsa-dans instructeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodspot
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21-08-2021
Waterkoker schreef op donderdag 2 november 2017 @ 22:59:
Zit een beetje in mij gedachten om weer een HBO studie te volgen. Nu heb ik in het verleden al een hbo studie afgerond en hierover studiefinanciering ontvangen. Kan ik nu nog steeds een volgende studie aftrekken bij de Belastingdienst?

Daarnaast, zie ik dat het wellicht in 2019 niet meer aftrekbaar is, betekend dit dat als je in 2018 begint je dus in 2019 niks meer kan aftrekken over 2018? En mocht je studie vier jaar duren je dus de overige drie jaar volledig betaald?
Wat is de meerwaarde van een tweede bachelor? Persoonlijk zou ik vanuit de reeds afgeronde bachelor in gesprek gaan met universiteiten voor een eventuele masterfase. In dit geval kan de universiteit een pre-master curriculum bieden waarin jij op het niveau van de master-opleiding komt. Dit scheelt eveneens gigantisch in de kosten omdat je niet de volle mep van de bachelor hoeft te betalen. Kijk bijvoorbeeld naar de MBA-programma's van de VU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Compleet offtopic, maar waarom zouden we accepteren dat een bachelor niet gelijkwaardig is met een bachelor? Het idee van B/M is toch juist de mogelijkheid om tussen hogescholen en universiteiten over te stappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online
Broodspot schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 15:12:
[...]
Wat is de meerwaarde van een tweede bachelor?. Kijk bijvoorbeeld naar de MBA-programma's van de VU.
Omdat het idee is om totaal iets anders te gaan doen :) hierbij is geen aansluiting op mijn huidige werk of afgeronde studie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnovos
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
t_captain schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 20:40:
Compleet offtopic, maar waarom zouden we accepteren dat een bachelor niet gelijkwaardig is met een bachelor? Het idee van B/M is toch juist de mogelijkheid om tussen hogescholen en universiteiten over te stappen?
De reden voor de invoering van de BaMa-structuur middels de Bologna-afspraken was dat 27 Europese landen 28 verschillende titelsbedachten voor hetzelfde diploma, eigen nationale kwaliteits- en ingangseisen hanteerden en elkaar nodeloos in de weg zaten zodra een student over de landsgrenzen heen wilde studeren.

Om die mobiliteit te bevorderen en te kunnen concurreren met andere onderwijszones (VS, VK+ voormalige kolonien, Australië), is er een Ba-Ma structuur bedacht die ervoor zorgt dat je -in theorie- met een bachelor uit land A in land B vrij vlekkeloos kunt instromen in een vervolgopleiding.

Cetero censeo Dynalogic delendam esse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Nu hebben we dus het tegenovergestelde probleem. Niet langer meerdere titels met dezelfde lading, maar dezelfde titel met verschillende niveaus. Imho een stuk meer verwarring. De oplossing: het eindniveau van HBO bachelors moet gewoon gelijk met dat van universitaire bachelors
Pagina: 1