Ubuntu geïnstalleerd op USB start niet op via UEFI*

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Izrgsus
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09-09-2020
Mijn vraag
Ik probeer op mijn Aspire E15 Windows 8.1 laptop een Bootable USB met Ubuntu desktop te maken, dat is gelukt, en de installatie van ubuntu op een 2de usb is ook gelukt, maar als ik die 2de usb probeer te booten dan detecteerd mijn laptop het niet, System does not have any usb boot option... Kan dit te maken hebben omdat mijn usbs 3.0 zijn? Fast boot en secure boot staan beide UIT.

Omdat ik de hele dag loop te kutten ben ik bereid 100 euro voor de oplossing/hulp te betalen in bitcoin uit Respect.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ubuntu Desktop 17 laatste versie

Ik heb fotos gemaakt van mijn hele proces tot de error:

Afbeeldingslocatie: https://i.stack.imgur.com/BTJLt.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.stack.imgur.com/8Ogbp.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.stack.imgur.com/JUAyX.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.stack.imgur.com/eoJFf.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.stack.imgur.com/xuWzC.jpg

Btw ik heb de bootable usb gemaakt met behulp van laatste versie Rufus waar ik heb heb geselecteerd MBR partition scheme for bios or uefi

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinNguyen
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21-06-2022
Hey,

Heb je al een keer geprobeerd om de 2de usb in de port te stoppen waar de eerste in zit?
ik weet niet als die gelijk gaat crashen maar misschien is het proberen het waard.

Probeer dit ook een keer, meedere boots op 1 usbtje http://www.makeuseof.com/...systems-on-one-usb-stick/.

Ik hoor het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Izrgsus
Hey Kevin, heb ik geprobeerd helaas niets :(
De Bootable USB is wel detecteerbaar maar waar ubuntu daadwerkelijk op wordt geinstalleerd die USB niet :(

Ik heb nu geen usb 2.0 bij de hand, maar kan het daar aan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:32

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je wilt betalen voor hulp, kan je het beste bij https://tweakers.net/aanbod/ zijn. Hier op het forum helpen we je gewoon met wat we kunnen adhv de info die je geeft.

USB type e.d. heeft niets met dit probleem te maken. Je zal geen verschil merken als je met een USB 2.0 stick probeert.

Waar het probleem zit, is dat je uefi de bootloader van Ubuntu niet heeft geregistreerd. Dit kan om een aantal redenen:
- Het accepteert geen USB sticks als vaste boot optie;
- Het registreren is mislukt;
- Je hebt legacy boot als optie voor USB boot en die gebruikt bij installatie. Je tweede stick is daarom niet via uefi te starten.

Je hebt een 1TB harde schijf waar Windows op staat. Waarom kan je daar geen 20 GB af halen voor Linux? Dat lijkt mij veel beter werken dan twijfelachtig met USB sticks proberen. Er is al een efi partitie aanwezig, dual boot zal hierdoor geen enkel problemen zijn. Al maak ik mij een beetje zorgen om de grootte en het gebruik ervan in je foto. Als de partitie echt vol is, verklaart dat ook het een en ander.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donaldinho
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:15
Ik zie hier wel een vergelijkbaar probleem op een ander type Acer.

https://liliputing.com/20...-touch-linux-distros.html

You almost can’t blame him or the other diet gurus for leaning in on the techno-bullshit market; it’s hard to fill up a 300 page diet book on “eat a bit less and find a type of exercise that doesn’t make you hate life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-05 07:59
Hero of Time schreef op donderdag 2 november 2017 @ 23:20:
- Je hebt legacy boot als optie voor USB boot en die gebruikt bij installatie. Je tweede stick is daarom niet via uefi te starten.
Hier zet ik m'n geld op in.
Izrgsus schreef op donderdag 2 november 2017 @ 21:48:
Btw ik heb de bootable usb gemaakt met behulp van laatste versie Rufus waar ik heb heb geselecteerd MBR partition scheme for bios or uefi
Ja, en als je die MBR formatteert dan boot hij de installer in non-UEFI mode. Schrijf de ISO eens opnieuw weg naar een stick, maar nu gewoon met cp ubuntu.iso /dev/sdX ipv. tools (Rufus) die de boel eerst verbouwen.

Dan weet je tenminste zeker dat je een nette Ubuntu installatiestick hebt, die je zowel in UEFI als MBR mode kunt booten. Even opletten bij het kiezen van de bootopties dan je hem dan ook in UEFI mode boot.

Zie ook: How to know if I'm booting using UEFI?

Daarnaast vraag ik me af of Ubuntu wel een nieuwe ESP aanmaakt als je hem op de USB-stick installeert. Als hij de ESP op je harddisk hergebruikt dan werkt je stick alleen maar op deze laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Izrgsus
Ik heb geen idee waarom de efi partitie zo vol is.

Je kan een EFI stick niet booten in Legacy dus nee dat heb ik niet gedaan.

Probleem van lilputting site is niet vergelijkbaar helaas.

En die command line van ne met dat CP is voor een linux systeem, ik gebruik windows 8.1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-05 13:35
Misschien de bootloader, dus grub, op je usb stick geinstalleerd, die je na installatie verwijderd hebt.
Dus boot met je installatie stick erin, boot hij nu wel van usb?
Dus misschien grub herinstalleren op de goede harde schijf.
http://sites.google.com/site/computertip/ hier op deze website staat een handleiding, en nog veel meer info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Thralas schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 00:36:
[...]

Ja, en als je die MBR formatteert dan boot hij de installer in non-UEFI mode. Schrijf de ISO eens opnieuw weg naar een stick, maar nu gewoon met cp ubuntu.iso /dev/sdX ipv. tools (Rufus) die de boel eerst verbouwen.
Nee, MBR is de fatsoenlijke manier om zo'n stick te maken. Het zegt namelijk niets of het alleen via Legacy/BIOS boot werkt, maar welke partitieindeling er gebruikt wordt. En dat moet voor UEFI ook gewoon MBR zijn. Rufus maakt prima bootable sticks van Linux ISO's.
Dan weet je tenminste zeker dat je een nette Ubuntu installatiestick hebt, die je zowel in UEFI als MBR mode kunt booten. Even opletten bij het kiezen van de bootopties dan je hem dan ook in UEFI mode boot.
Linux ISO's die UEFI support hebben, kunnen beide al gewoon aan. Tenzij je een tool zoals UnetBootin gebruikt, wat enorm veroudert en ongeschikt is, krijg je een fatsoenlijke stick.
Dat is een goede tip. :)

@Izrgsus, ik ben ook zo vrij geweest de topictitel aan te passen naar iets dat je probleem beter omschrijft.

[ Voor 4% gewijzigd door Hero of Time op 03-11-2017 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-05 07:59
Hero of Time schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 08:40:
Nee, MBR is de fatsoenlijke manier om zo'n stick te maken. Het zegt namelijk niets of het alleen via Legacy/BIOS boot werkt, maar welke partitieindeling er gebruikt wordt.
'MBR' impliceert echter vaak legacy boot, dat was m'n punt, en kwam niet helemaal lekker uit de verf. Als Rufus probleemloos MBR-partitioned UEFI layouts bouwt (ik ken het verder niet) dan zou het inderdaad ook moeten werken.
Linux ISO's die UEFI support hebben, kunnen beide al gewoon aan. Tenzij je een tool zoals UnetBootin gebruikt, wat enorm veroudert en ongeschikt is, krijg je een fatsoenlijke stick.
Dat is precies wat ik zeg. Er is geen reden om nog met allerlei 'slimme' tools in de weer te gaan om die ISO weg te schrijven, verouderde software en allerlei keuzeopties kunnen een prima dual bootable ISO probleemoos om zeep helpen.

Nu ken ik Rufus verder niet, en op 't oog lijkt het een prima tool, maar als je de ISO gewoon 1:1 wegschrijft heb je 'm exact zo als de Ubuntu developers hem bedoeld hebben.

Anyhoo, waarschijnlijk is het probleem niet eens zozeer de disk, maar iets met het BIOS van TS, want wat er nu werkelijk gebeurd is snap ik niet helemaal.

Evident heeft hij de installer in non-UEFI mode gedraaid, dus MBR booten is blijkbaar geen probleem. De juiste stick is ook gekozen voor de bootloaderinstallatie, dus dan zou je zeggen dat je de geinstalleerde stick op dezelfde wijze als de installer kunt booten..

Misschien dat het in UEFI mode beter werkt, YMMV. Loop je wel het risico dat de Ubuntu installer in de war raakt met de ESP op sda..

Nog een alternatief is om de 'boot-info' tool van Ubuntu te draaien en de output hier te posten, dan kunnen we in ieder geval zien wat er nu precies op die stick staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Thralas schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 12:41:
[...]

'MBR' impliceert echter vaak legacy boot, dat was m'n punt, en kwam niet helemaal lekker uit de verf. Als Rufus probleemloos MBR-partitioned UEFI layouts bouwt (ik ken het verder niet) dan zou het inderdaad ook moeten werken.
Dan nog heb je 't niet over MBR boot, maar gewoon BIOS boot. ;) En als je z'n TS goed had gelezen, had je gezien dat de juiste optie had gebruikt (laatste zin: "MBR partition scheme for bios or uefi").
[...]

Dat is precies wat ik zeg. Er is geen reden om nog met allerlei 'slimme' tools in de weer te gaan om die ISO weg te schrijven, verouderde software en allerlei keuzeopties kunnen een prima dual bootable ISO probleemoos om zeep helpen.

Nu ken ik Rufus verder niet, en op 't oog lijkt het een prima tool, maar als je de ISO gewoon 1:1 wegschrijft heb je 'm exact zo als de Ubuntu developers hem bedoeld hebben.
Als je je een beetje had verdiept in de tool voordat je wat ging roepen, had je geweten dat Rufus erg uitgebreid is en precies kan doen wat je wilt. Het heeft o.a. een 'dd' optie, waarmee je een stick kan maken zoals je op Linux zou kunnen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Izrgsus
Helaas nog geen oplossing :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hoezo niet? Je wilt toch Ubuntu op je laptop gebruiken? Pak dan 20 GB van je 1 TB partitie hiervoor. Als je niets probeert of meer uitlegt wat je wilt bereiken, had dit topic eigenlijk al geen nut. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Izrgsus
Als ik Dat had gewild dan had ik ook geen topic aangemaakt toch? Dual Boot lukt me wel ja, maar ik wil gewoon Ubuntu op USB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Tja, dan moet je niet met UEFI starten en al helemaal geen UEFI installatie proberen. Waarom wil je trouwens installeren op een stick, terwijl je ook een persistent live USB kan maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magiciano
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-05 19:00
@Izrgsus Zou je de output van het commando efibootmgr kunnen delen? (Eerst sudo apt-get update efibootmgr?)

Zou iets moeten zijn in de geest van:
BootCurrent: 0000
Timeout: 0 seconds
BootOrder: 0000,3000,0002,2001,2002,2004
Boot0000* Windows Boot Manager
Boot0002* ubuntu
Boot2001* EFI USB Device
Boot2002* EFI DVD/CDROM
Boot3000* Internal Hard Disk or Solid State Disk
Boot3001* Internal Hard Disk or Solid State Disk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Wat ik had op mijn HP laptop, was dat hij altijd de bootx64.efi file probeerde te runnen.

Dit is de standaard voor Windows, maar niet voor Ubuntu.

Mount de UEFI partitie, en kopieer ubuntu.efi naar bootx64.efi in de boot directory.

Overigens kan de ISO van Ubuntu op zowel UEFI als MBAR mode booten. Dus het is niet helemaal waar dat het altijd het één of het ander is. Ook al schijnt het best moeite te kosten om zo'n ISO te maken.

[ Voor 30% gewijzigd door Rainmaker op 05-11-2017 09:00 ]

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Pagina: 1