Ik werk in loondienst, dus mijn situatie is wat afwijkend van een ZZP situatie.
Onze percentages zijn als volgt:
Als we standby hebben (hebben we niet op regelmatige basis meer maar wel als bijvoorbeeld een leverancier op afstand werkzaamheden moet verrichten en wij beschikbaar moeten zijn om te coördineren, het werk af te melden, zaken te checken, etc) krijgen we een vaste vergoeding per uur (ma-vr €1,96 za-zo €2,80) en worden we gebeld, dan mogen we de uren volgens bovenstaande percentages schrijven bovenop de standby vergoeding.
Die standby vergoeding is erg laag, ik zou zeker als ZZPer een veel hogere standaard vergoeding vragen. De percentages qua tarieven vind ik niet onredelijk maar ieder bedrijf hanteert andere tarieven.
Heb je niet al standaard tarieven voor werkzaamheden buiten kantoortijden? Ik kan me voorstellen dat het vaker voor komt dat je buiten reguliere kantoortijden werkzaamheden moet verrichten.
Wij mogen bijvoorbeeld geen productie verstorend werk doen tijdens kantoortijden dus dat doen we daar buiten. Ik werk overigens op een kantoor, reguliere kantoortijden zijn hier grofweg van 7:00u tot 18:00u, waarbij mensen 8,5 uur werken in die periode.
Ik zou zeker afspraken maken over responsetijden en oplostijden (dat zijn 2 verschillende dingen) en zorgen voor backup als jij niet kunt of met vakantie bent. (Ofwel, schakel een collega ZZPer in met wie je samenwerkt. Jij vervangt hem/haar tijdens zijn/haar vakantie en vice versa. Idealiter, zorg voor een pool backups en werk samen.)
Qua uitslaaptijden, de wet in NL zegt daar wel wat van, maar bij uitzondering hoef je je daar niet aan te houden.

Ofwel, een werkdag van 24 uur mag best, ook als je dan een paar uurtjes slaap hebt en dan weer door moet. Het moet alleen geen gewoonte worden.
Oh, qua start en stop van werktijd oals wij het hier hebben:
Zodra je gebeld word begint je werktijd, zodra je weer thuis op de bank zit stopt het. Dus eventuele reistijd is betaald. Daarbij kun je ook nog praten over kilometervergoeding maar als ZZPer is het redelijk dat dat in je uurtarief verwerkt zit en niet apart berekend word. (Bij ons is dat apart. Als we buiten kantoortijden moeten werken is ook de reistijd van- en naar kantoor of datacenter betaald plus een kilometervergoeding. Alleen als we gewoon een lange werkdag hebben en dus al op kantoor *zijn*, is de terugreis geen werktijd omdat die toch al geweest zou zijn want normale werkdag.)
En inderdaad, wat @
devino zegt. Je mag *niet* drinken tijdens standby. Ik vind dat persoonlijk een behoorlijke impact. Het is de reden waarom ik nooit 24/7, 356 dagen per jaar standby zou willen zijn. Dan ben je echt 24/7 beschikbaar voor je werk, moet je altijd een laptop en telefoon bij je hebben, altijd mobiel zijn, nooit drinken. (Want je moet ook binnen een redelijke tijd in de auto kunnen stappen. Leuk dat je ergens bij een concert bent, pech, weglopen, auto in en naar de fabriek om een storing op te lossen.) Kortom, vergis je niet in de impact van een formele standby regeling op je persoonlijke leven...
[
Voor 25% gewijzigd door
unezra op 03-11-2017 09:01
]
Ná Scaoll. - Don’t Panic.