Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-05 08:17

Falcon10

Hit it i would !

Topicstarter
Hoi,

Vraagje aan andere ZZP'ers :

Een klant van me zou willen dat ik oproepbaar ben voor interventies, en vraagt een voorstel van me hiervoor.
Op zich super, maar hoe zit bij jullie deze wachtoproepvergoeding in elkaar ?

Ik vermoed dat je zobiezo met een soort vast bedrag/maand zit omdat je oproepbaar bent ?

En wat in geval van effectieve oproep ?
Wanneer beginnen je uren te tellen ( vanaf vertrek thuis ? of bij aankomst ter plekke ? ) en aan welk tarief ? Aangezien het na de 9 to 5 werkuren is, vermoed ik dat het zobiezo aan 150% is en op zon+feestdagen zelfs 200% ?

Zijn er een soort voorbeeld overeenkomsten ? Zelf vind ik er eerlijk gezegd vrij weinig over op google.

Alvast bedankt.

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DHH
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07-09-2024

DHH

Ik denk dat het sterk afhankelijk is van wat je eigen wensen zijn en hoe je je eigen vrijheid waardeert.

Denk er wel goed over na voordat je jezelf voor lange tijd vastlegt, want - afhankelijk van de afspraken - zou het zo kunnen zijn dat je de desbetreffende avonden wellicht altijd thuis moet blijven omdat er een telefoontje zou kunnen komen waar je meteen op moet reageren. Houd daarnaast ook rekening met wat te doen met vakanties en ziekte.

Voordat je een goede offerte af kan geven zou ik vragen of er historische data beschikbaar is op basis waarvan je een indicatie kan krijgen hoe vaak je opgeroepen zal gaan worden.

Het +150%/+200% tarief is doorgaans voor mensen in loondienst. Als ZZP-er kan je je eigen tarieven bepalen en daarbij aangeven dat dit geldt vanaf moment van oproep, aankomsttijd of wat dan ook. Vervolgens is het aan de opdrachtgever om ervoor te kiezen daarmee in te stemmen of daar over te onderhandelen.

Om te zien of het voor beide partijen prettig werkt, zou je een tijdelijke overeenkomst hiervoor aan kunnen gaan, mede om te zien wat voor effect het heeft op je privéleven (en wellicht ook voor de opdrachtgever om hier ervaring over op te doen).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DJ-B
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:17
Als aanvulling hierop: houd er rekening mee dat na een (lange) nacht inzet je de volgende werkdag moet rusten. Normaal gesproken was je de volgende werkdag factureerbaar en dit valt weg. Ook hier moet je goede (compensatie) afspraken voor maken.

Mijn ervaringen vanuit loondienst zijn:
- vaste vergoeding per week voor standby (+/- € 225,-)
- 150% / 200% tarief bij oproep. Teller gaat lopen vanaf telefoontje totdat je klaar bent (en weer thuis). Reistijden heen en terug vallen hier ook in.
- Volgende werkdag volledig betaald, echter inzet confform ARBO wet (arbeid en rusttijden). Soms hoef je dus nog maar een paar uurtjes te maken.
- Maximum voor het aantal uren achter elkaar werken. . Bijvoorbeeld maximaal 24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 15:08
Grappig dat die jou een voorstel laat maken en niet zelf met iets komt.
Hebben ze geen cao daar zodat je even kan kijken wat standaard is. Wat voorwaarden en eisen staan en wat er betaald wordt op welk moment.
Zou wel oppassen ik vind zelf scheiding werk privé erg belangrijk.
Bij echte problemen ben ik er natuurlijk maar de standaard blijf maar even beschikbaar voor geval dat...
Daar bedank ik voor. Mede daardoor werk ik er niet meer !-)

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door CurtPoindexter op 19-10-2019 15:03 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Nog afgezien van de te bepalen vergoeding; heb je ook gevraagd (en bewijsbaar gekregen) hoe vaak men gemiddeld per oproepdienst moet werken en hoe lang die werkzaamheden dan zijn?

Als je met een team van 12 man op jaarbasis standby loopt, is dat dus maximaal 4.5x per jaar dienst. En als je dan in totaal 16 uur buiten kantoortijd moet werken, valt het nog enigszins te overzien (bot gezegd; het hadden ook gewone overuren kunnen zijn). Maar als je met 4 man bent in roulatie, en dus eens per maand standby bent en dan ook 16 uur moet werken per keer, is het een heeeeel ander verhaal.
Falcon10 schreef op donderdag 2 november 2017 @ 17:46:
Op zich super, maar hoe zit bij jullie deze wachtoproepvergoeding in elkaar ?
Vast bedrag per uur voor het ongemak; na rato uurloon op basis van bepaalde SLA-tijden (avond / nacht / weekend)
En wat in geval van effectieve oproep ?
You tell me. Wat is een "interventie" zoals je in de startpost zegt? Is dat 1 SMS, half uur wachten, geen tweede SMS dus niks aan de hand? Of is dat 1 SMS en minstens 2 uur aktief werken, RCA's aanmaken/versturen etc?
Wanneer beginnen je uren te tellen ( vanaf vertrek thuis ? of bij aankomst ter plekke ? ) en aan welk tarief ? Aangezien het na de 9 to 5 werkuren is, vermoed ik dat het zobiezo aan 150% is en op zon+feestdagen zelfs 200% ?
Euh, je bent ZZP'er. Dan bepaal je toch zelf je uren? Als de potentiele klant dus, gezien jouw vragen, nog geen standaard-overeenkomst hebt, maak je toch fijn zelf een overeenkomst?

Als het zo belangrijk is dat je wordt ingezet voor dit soort werk alsmede ZZP'er bent, kan je toch gewoon de klant meerdere opties geven: ( vaste (hoge) vergoeding per uur standby ) of ( lage vaste vergoeding per uur standby + factuur afgerond per 30 minuten tijdens daadwerkelijk werken)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paularts
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-05 08:19

paularts

Paulux !!!!!!

zobiezo sowieso
waar ik werk is het standby staan een percentage van de uren per maand extra.
dus als je 40uur in de week extra standby staat krijg je daar x procent van je maand loon extra voor
(tussen de 3 en 5%... nee geen super regeling. )
Als je wordt gebeld is het vanaf moment opnemen betaald tot het moment weer thuis en dan minimaal 30 min en afronden naar boven.
(31min = 1 uur)

als je meer dan 5 uur extra moet werken (eerst 5 zijn 100% ongeacht dag.) dus alles boven de 45 uur is 200%
betaald

(Multiple exclamation marks are a sure sign of a diseased mind)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10

Falcon10

Hit it i would !

Topicstarter
Reden dat ze niet zelf met voorstel komen, is dat ze eigenlijk voor hun eigen interne wachtdienst wel iets hebben, maar als ZZP'er/externe firma heb je normaal je eigen voorwaarden, en heb het vermoeden dat ze eerst willen zien wat mijn voorstel is om er daarna waarschijnlijk ook over te onderhandelen.

In mijn situatie zou de job inhouden om permananet standby te zijn het hele jaar door, voor als er een switch/server crasht.
Afgelopen jaren heb ik al ondervonden dat dit maar eens op het jaar bijna voorkomt, pak in het ergste geval 3x/jaar, maar we hebben ook al makkelijk 5 jaar aan 1 stuk zonder zulke problemen gezeten.
Dus beetje koffiedik kijken.

De interne personen van de IT dienst hebben hier geen interesse in ( naar hun mening slechte voorwaarden voor interne wachtdienst bij de andere technische diensten + zelf kinderen/gezien etc ).
Ikzelf zie er geen graten in, zolang er maar voor betaald wordt, en er ook natuurlijk iets geregeld kan worden als ik zelf eens een week of 2 met vakantie ben. Of rekening houdend dat als ik eens op een zondag in de sauna zit met de vriendin, dat het wel eens iets langer kan duren eer ik bereikbaar ben ( en ben daar eerlijk in, is niet als ik geen zin heb dat ik de telefoon dan niet opneem ofzo ).

Had zelf inderdaad al een bepaalde wachtvergoeding in gedachte, gevolgd door effectieve kostprijs per uur, afhankelijk van wanneer ( weekdag/avond of weekend/feestdag ) met een minimum vergoeding van 4 werkuren.
Tevens begint de tijd te lopen vanaf vertrek thuis en eindigt deze vanaf terug thuis.

Ben nu nog aan het denken hoe het zit als je bv tot 2 uur s nachts hebt zitten werken, en je in theorie om 8 uur terug zou moeten beginnen, maar das ook beetje onverantwoord.
Weet niet hoe he tin NL zit met ARBO wetgeving in dat geval, maar in Belgie moet je afhankelijk CAO ofzo een minimum rustperiode hebben, die al dan niet op een bepaalde manier vergoed wordt in recupuren die effectief betaald worden.

De job an sich is relatief, bedoeling is dat de fabriek blijft verder draaien, dus de server/switch moet niet 100% helemaal terug in orde zijn, als ie terug draait, en de belangrijkste data/verbindingen terug in orde zijn is OK, de rest kan in de loop van de gewone daguren verder opgelost worden.

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devino
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-05 10:56

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

Dat klinkt dus alsof je altijd naar locatie moet als er gebeld wordt. Dat houdt dus in dat je altijd de bob bent, want anders mag je niet meer de auto in, los van het feit dat ik lees dat het een fabriek is, die hebben als het goed is een zero tollerance beleid op alcohol en drugs (of ben ik te veel in de petrochemie geweest O-) )
Je bent ZZP-er dus de ARBO heb je minder mee te maken, maar ik zou inderdaad wel opnemen dat als je door een storing aan minder dan x uur slapen komt dat je dan ook naar rato wat dag-uren gecompenseerd wordt.

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-05 18:00

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Ik werk in loondienst, dus mijn situatie is wat afwijkend van een ZZP situatie.

Onze percentages zijn als volgt:
Overuren Percentages

Als we standby hebben (hebben we niet op regelmatige basis meer maar wel als bijvoorbeeld een leverancier op afstand werkzaamheden moet verrichten en wij beschikbaar moeten zijn om te coördineren, het werk af te melden, zaken te checken, etc) krijgen we een vaste vergoeding per uur (ma-vr €1,96 za-zo €2,80) en worden we gebeld, dan mogen we de uren volgens bovenstaande percentages schrijven bovenop de standby vergoeding.

Die standby vergoeding is erg laag, ik zou zeker als ZZPer een veel hogere standaard vergoeding vragen. De percentages qua tarieven vind ik niet onredelijk maar ieder bedrijf hanteert andere tarieven.

Heb je niet al standaard tarieven voor werkzaamheden buiten kantoortijden? Ik kan me voorstellen dat het vaker voor komt dat je buiten reguliere kantoortijden werkzaamheden moet verrichten.

Wij mogen bijvoorbeeld geen productie verstorend werk doen tijdens kantoortijden dus dat doen we daar buiten. Ik werk overigens op een kantoor, reguliere kantoortijden zijn hier grofweg van 7:00u tot 18:00u, waarbij mensen 8,5 uur werken in die periode.

Ik zou zeker afspraken maken over responsetijden en oplostijden (dat zijn 2 verschillende dingen) en zorgen voor backup als jij niet kunt of met vakantie bent. (Ofwel, schakel een collega ZZPer in met wie je samenwerkt. Jij vervangt hem/haar tijdens zijn/haar vakantie en vice versa. Idealiter, zorg voor een pool backups en werk samen.)

Qua uitslaaptijden, de wet in NL zegt daar wel wat van, maar bij uitzondering hoef je je daar niet aan te houden. :) Ofwel, een werkdag van 24 uur mag best, ook als je dan een paar uurtjes slaap hebt en dan weer door moet. Het moet alleen geen gewoonte worden.

Oh, qua start en stop van werktijd oals wij het hier hebben:
Zodra je gebeld word begint je werktijd, zodra je weer thuis op de bank zit stopt het. Dus eventuele reistijd is betaald. Daarbij kun je ook nog praten over kilometervergoeding maar als ZZPer is het redelijk dat dat in je uurtarief verwerkt zit en niet apart berekend word. (Bij ons is dat apart. Als we buiten kantoortijden moeten werken is ook de reistijd van- en naar kantoor of datacenter betaald plus een kilometervergoeding. Alleen als we gewoon een lange werkdag hebben en dus al op kantoor *zijn*, is de terugreis geen werktijd omdat die toch al geweest zou zijn want normale werkdag.)

En inderdaad, wat @devino zegt. Je mag *niet* drinken tijdens standby. Ik vind dat persoonlijk een behoorlijke impact. Het is de reden waarom ik nooit 24/7, 356 dagen per jaar standby zou willen zijn. Dan ben je echt 24/7 beschikbaar voor je werk, moet je altijd een laptop en telefoon bij je hebben, altijd mobiel zijn, nooit drinken. (Want je moet ook binnen een redelijke tijd in de auto kunnen stappen. Leuk dat je ergens bij een concert bent, pech, weglopen, auto in en naar de fabriek om een storing op te lossen.) Kortom, vergis je niet in de impact van een formele standby regeling op je persoonlijke leven...

[ Voor 25% gewijzigd door unezra op 03-11-2017 09:01 ]

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01:15
Ik werk niet als ZZP’er, maar voor mij ziet het er zo uit:
- 120 euro vaste vergoeding per week
- 1 uurloon bij aankomst op het werk
- de rest per minuut afgerekend aan overuren tarief (187,5% ‘s nachts, 200% zondag)
(Technische dienst op een fabriek in België, gemiddeld 0 tot 1 oproep per week, enkel tussen 22u en 6u (waarbij ze om 5u ook niet meer bellen omdat de vroege bijna op komt) en meestal ligt de fabriek in het weekend stil)

Voor zo ver ik weet krijgen ZZP’ers in onze wachtdienst geen vaste vergoeding, maar die zullen hun uurloon dan wel hoger kiezen :)

Een vriend van me werkt op een ander bedrijf en zijn vaste vergoeding per week kwam ook eerder op 220 euro uit dacht ik.

[ Voor 7% gewijzigd door Malantur op 03-11-2017 11:31 ]

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:21
Falcon10 schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 08:42:
Reden dat ze niet zelf met voorstel komen, is dat ze eigenlijk voor hun eigen interne wachtdienst wel iets hebben, maar als ZZP'er/externe firma heb je normaal je eigen voorwaarden, en heb het vermoeden dat ze eerst willen zien wat mijn voorstel is om er daarna waarschijnlijk ook over te onderhandelen.

In mijn situatie zou de job inhouden om permananet standby te zijn het hele jaar door, voor als er een switch/server crasht.
Afgelopen jaren heb ik al ondervonden dat dit maar eens op het jaar bijna voorkomt, pak in het ergste geval 3x/jaar, maar we hebben ook al makkelijk 5 jaar aan 1 stuk zonder zulke problemen gezeten.
Dus beetje koffiedik kijken.
No f*cking way zou ik 365 dagen per jaar 24/7 bereikbaar willen zijn voor een bedrijf.
Je kunt dus niet op vakantie in het buitenland, je kunt niet even zeggen dat je een trouwerij hebt en niet bereikbaar bent.
Dit moet wel zo goed betalen wil ik dit doen en dan echt niet langer dan een jaar!!!
Het probleem is dat je niet weet wanneer er iets stuk gaat en jij kunt er dan uiteraard nooit op plannen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:52

LankHoar

Langharig tuig

In de tijd dat ik nog storingsdienst draaide (1-2 weken per maand) had ik altijd het gevoel dat ik elk moment gebeld kon worden. Best vervelend is dat. Nu kreeg ik gemiddeld ook 1-2 telefoontjes per nacht (soms 0, soms 5), en kon ik die vanaf mijn laptop altijd oplossen, maar toch kan ik me niet voorstellen om 24/365 met zo'n gevoel te moeten leven, ook al is de kans veel kleiner dat je gebeld gaat worden.

Wat “leuke” scenarios waarbij je gebeld kan worden:
- Weekendje weg bij familie/vrienden die ver weg wonen
- Dagje uit (attractiepark, stad bezoeken w/e)
- BBQ in de zomer en na x biertjes word je gebeld
- Bioscoop (maar je telefoon staat uit, dus onhandig)
- Etentje/ander uitje
- Ieder scenario waarbij je een bedrag betaald hebt om voor een bepaalde tijd iets te doen
- Vakantie (je wilt daar een clausule over hebben, maar wat indien er niemand is die het over kan/wil nemen? Hoeveel weken per jaar vakantie?)

Nee, ik denk er precies zo over als @tlpeter en @devino; 24/365 oproepbaar zijn houd in dat je nooit eens ongestoord je ding kunt doen. Moet er niet aan denken dat ik nooit eens een moment mijn telefoon kan laten slingeren of uitzetten wanneer ik dat zou willen.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10

Falcon10

Hit it i would !

Topicstarter
Het drankprobleem is op zich geen drama voor me, drink zobiezo al amper, in het beste geval 1 aperetiefje, of op een ganse avond 2 cocktails en daarna cola/water.

Het 365 en 24/7 is inderdaad wel een iets, maar vermoed dat het bedrijf an sich daar ook wel realistisch in is, dat dat hangende op 1 persoon nooit kan, en dat we daar contractueel ook iets tegenover hangen van moest er net die 1 interventie voorvallen op een dag tijdens men 2 weken verlof dat er gewoon maar moet gewacht worden op de collega die tijdens de daguren er is.
Vermoed dat je niet van 1 persoon kan verwachten dat ie alle dagen van het jaar ter jouw beschikking staat dus.

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

LankHoar schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 10:04:
In de tijd dat ik nog storingsdienst draaide (1-2 weken per maand) had ik altijd het gevoel dat ik elk moment gebeld kon worden. Best vervelend is dat. Nu kreeg ik gemiddeld ook 1-2 telefoontjes per nacht (soms 0, soms 5), en kon ik die vanaf mijn laptop altijd oplossen, maar toch kan ik me niet voorstellen om 24/365 met zo'n gevoel te moeten leven, ook al is de kans veel kleiner dat je gebeld gaat worden.
Dat dus. Het is een mentale belasting *altijd* bereikbaar te moeten zijn. Niet goed voor je hoofd.
Ik vond week op, week af eigenlijk al te veel en dat was enkel ma-vr tot 9 uur en zaterdag van half 9 tot 5. (Maar we deden het omdat er behoefte aan was. Iets met hart voor de zaak. Helaas maar 1x gebeld dus veel hebben we er niet aan verdiend.)
Wat “leuke” scenarios waarbij je gebeld kan worden:
- Weekendje weg bij familie/vrienden die ver weg wonen
- Dagje uit (attractiepark, stad bezoeken w/e)
- BBQ in de zomer en na x biertjes word je gebeld
- Bioscoop (maar je telefoon staat uit, dus onhandig)
- Etentje/ander uitje
- Ieder scenario waarbij je een bedrag betaald hebt om voor een bepaalde tijd iets te doen
- Vakantie (je wilt daar een clausule over hebben, maar wat indien er niemand is die het over kan/wil nemen? Hoeveel weken per jaar vakantie?)
- Lekker met je partner de bloemetjes buiten aan het zetten... *TRIIIIIIIING* "Sorry schat, ik moet even weg. Tot over 4 uur..." *weg mood*
Nee, ik denk er precies zo over als @tlpeter en @devino; 24/365 oproepbaar zijn houd in dat je nooit eens ongestoord je ding kunt doen. Moet er niet aan denken dat ik nooit eens een moment mijn telefoon kan laten slingeren of uitzetten wanneer ik dat zou willen.
Hier ligt mijn werktelefoon na werktijd ergens in een hoekje. Mijn privé nummer heeft bijna niemand en dat mag niet gebeld worden voor verstoringen. Op vakantie ben ik ook niet bereikbaar. Daar hebben we echt heel harde afspraken over.
Falcon10 schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 10:06:
Het drankprobleem is op zich geen drama voor me, drink zobiezo al amper, in het beste geval 1 aperetiefje, of op een ganse avond 2 cocktails en daarna cola/water.
Dat kan dan dus ook niet meer. Je moet immers nog rijden en het kan goed zijn dat ze een zero-tolerance hebben op gebied van alcohol in die fabriek. Kortom, je mag letterlijk _nooit_ meer drinken. (Wel handig als je van een eventueel drankprobleem af zou willen komen.)
Het 365 en 24/7 is inderdaad wel een iets, maar vermoed dat het bedrijf an sich daar ook wel realistisch in is, dat dat hangende op 1 persoon nooit kan, en dat we daar contractueel ook iets tegenover hangen van moest er net die 1 interventie voorvallen op een dag tijdens men 2 weken verlof dat er gewoon maar moet gewacht worden op de collega die tijdens de daguren er is.
Vermoed dat je niet van 1 persoon kan verwachten dat ie alle dagen van het jaar ter jouw beschikking staat dus.
Reken daar maar niet op. :)

Daarbij, je gaat een contract met ze aan. Als in dat contract staat "24/7 beschikbaar met een responsetijd van een uur", reken er dan maar op dat ze dat van je verwachten en dat je een probleem hebt als je eens een keer na een uur en 15 minuten reageert.

Dus tenzij je dat contractueel heel erg duidelijk vast legt, ben je 24/7 de sjaak.

24/7 is uberhaupt heel zwaar, dat kun en wil je geen 356 dagen per jaar doen. Imagine dat je dus om 2 uur 's nachts word gebeld, om 4 uur nog een keer en dan komt er nog een reguliere werkdag achteraan. Daarbij zal het niet je enige klant zijn. Andere klanten hebben er geen boodschap aan als jij een zware nacht hebt gehad. Zij betalen jou voor hun klus dus word er van je verwacht dat je er voor hun bent.

Enige nuance: Ik werk ook samen met ZZPers en kan daarin echt heel redelijk zijn. Maar aan de andere kant, als ik op een specifiek moment 24/7 support vraag en ze komen dan aan met "sorry, over 4 uur ben je de eerste want ik ben nog aan het uitslapen van de vorige klus" ben ik toch zo redelijk niet meer. Ik bel niet om 2 uur 's nachts vanwege een minor issue zeg maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magneet
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-05 20:54

magneet

Magnetic enhanced

Je mag wettelijk niet eens 24/7 365 standby draaien. Ze hebben het al bijgesteld maar tegenwoordig mag je wettelijk per 4 weken maar twee weken standby draaien. Vroeger was dat 1 week per 4. Persoonlijk zou voor mij eens in de vier weken de max zijn alhoewel dat al een enorme belasting zou zijn. Eens per twee weken kan ik vrij snel de echtscheidingspapieren tegemoet zien denk ik.

https://www.rijksoverheid...proepdiensten-consignatie

vergoeding die ik krijg is bruto iets van €2,95 / uur standby en per call minimaal een uur schrijven vanaf het moment dat de telefoon afgaat totdat je weer in bed ligt zeg maar.

You have the right to remain silent
everything you say will be misquoted
and used against you in a court of law

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-05 05:41
Laatste klus had ik 5 euro per uur standby. En als ze bellen ging de teller lopen minimaal 3 uur mag worden geschreven in de weekenden 150% en 200% voor zondag. Dit ging met een rooster dus niet elke dag maar 1-2 dagen in de week. Tijdens mijn inzet van 13 maanden ben ik 1 keer gebeld en ging het over een andere applicatie dus het was makkelijk verdienen zonder inzet. De kans dat je gebeld kan worden moet je mee laten wegen hoe hoog de vergoeding is. Bij mijn laatste klus was het eigenlijk alleen voor de vorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

@magneet TS is volgens mij Belg. :) Dus de NL wet geld daar niet.
Wel hebben ze mogelijk soortgelijke regelingen. Aan de andere kant weet ik weer niet in hoeverre die voor ZZPers gelden. ZZPers kennen andere regels dan loondiensters. (Plus dat bij loondiensters er in de CAO vaak weer dingen staan die afwijkend kunnen zijn. Op een schip dat de wereld rond vaart werkt dat ook anders. Daar vaar je maanden op en in die maanden heb je echt vaker dan 2 weken per 4 weken consignatie.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:17
Leuk dat 24/7 support in je eentje, maar je hebt daar eigenlijk 6 man voor nodig. 4FTE om de week door te komen (160 uur) en daarnaast nog twee om de ziektjes, vrije dagen en feestdagen op te vullen. Ze bellen namelijk altijd als het jou niet uit komt. Ga je bijvoorbeeld onderhoud aan je badkamer (water afgesloten) stil leggen om een probleem op te lossen bij de klant? Dan denk je na een lange dag/korte nacht slapen even snel te douchen en mag je eerst nog een waterleiding solderen.
Ook het werk bij andere klanten komt in gevaar omdat storingen niet te plannen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 15:08
Kijk ook even naar je thuissituatie. Niet alle vrouwen vinden het leuk als de man niet beschikbaar is omdat hij beschikbaar is voor werk. Ik ken er een aantal die veel ruzie thuishebben hierom.
Dat geld kan die vrouwen gestolen worden. Je merkt ook echt een trend dat nu de standby vergoeding steeds meer daalt de vraag naar standby groeit.
Altijd handig als we standby hebben tijdens testen/omzetting/etc, het kost toch niks.

En wat als je bv bij concert bent en je krijgt oproep wie betaalt het concert.

[ Voor 27% gewijzigd door ErikRo op 03-11-2017 11:03 ]

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 179216

unezra schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 10:21:
@magneet TS is volgens mij Belg. :) Dus de NL wet geld daar niet.
Wel hebben ze mogelijk soortgelijke regelingen. Aan de andere kant weet ik weer niet in hoeverre die voor ZZPers gelden. ZZPers kennen andere regels dan loondiensters. (Plus dat bij loondiensters er in de CAO vaak weer dingen staan die afwijkend kunnen zijn. Op een schip dat de wereld rond vaart werkt dat ook anders. Daar vaar je maanden op en in die maanden heb je echt vaker dan 2 weken per 4 weken consignatie.)
Voor zo ver ik weet is er in België geen limiet op het aantal uren dat je standby mag zijn. Er is wel rechtspraak die zegt dat die uren niet als werktijd gelden, en dat je werkgever apparatuur moet voorzien of hier een vergoeding voor moet geven. In theorie denk ik zelfs dat je werkgever je kan verplichten dit gratis te doen als dat zo in je contract staat, al ben je natuurlijk gek als je zoiets tekent.

https://www.vacature.com/...ontjes-van-mijn-werkgever

Voor een "ZZP'er" (freelancer in België) vermoed ik dat er geen enkele wettelijke regeling is. Je bent immers je eigen bedrijf, dus het is aan jou om te bepalen welke overeenkomsten je aangaat.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 179216 op 03-11-2017 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanisher
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-05 14:02
Ik heb het een poos gedaan als ZZP-er. Tarief voor standby was meestal iets van €1 - €1,50 per stand by uur (dus iig 128 euro per week). En bij inzet gewoon overwerk tarief.

Bij sommige opdrachtgevers deed ik het wat simpeler. 1 week standby is 1 dag tijd voor tijd. En dan was de dienst 1x in de 4 weken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:35
Ben zelf ook ZZP'er, en alhoewel ik mijn best doe om een klant uit de brand te helpen op de meest onmogelijke momenten soms, zitten daar wel grenzen aan. Ik kan in mijn eentje niet 24/7 standby staan. Kan ik niet, wil ik niet, gaat ook niet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:22
Sowieso
Falcon10 schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 10:06:
Vermoeden is 'dodelijk' in deze. Wat jij op papier af gaat spreken is rechtsgeldig en dat telt dus. Niet het vermoeden of gevoel dat jij er bij hebt. Als er op papier staat dat jij altijd beschikbaar bent en bijvoorbeeld in 1.5 uur op locatie bent, dan kan je niet naar het buitenland op vakantie of een weekendje weg (om maar wat te noemen). Nu heb je mogelijk nog een goede relatie met de opdrachtgever, maar in de zakelijke wereld kan alles snel veranderen. Ik dik het hier natuurlijk wat aan, maar denk ook hier vooral bij na!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:53
Dit kan je alleen nooit garanderen.
Er is zo iets als vakantie, maar ook ziekte, en momenten dat je echt de telefoon niet kan en wil opnemen.

Als dit echt heel zelden voor komt, dan nog zou ik het over 4-5 personen proberen te spreiden.
Ofwel is er telkens één die 'van wacht is', en daar iets extra voor krijgt in die week, ofwel werk je met een doorschakelsysteem. De eerste wordt gebeld, kan die niet, dan de tweede etc tot er iemand kan en wil gaan.

En degene die gaat betaal je goud geld extra. Als dat maar één keer per jaar is, dan maakt het niet uit of die man dan 50 of 200€ per uur krijgt.

In jouw geval met soms 5 jaar niks is de vergoeding als je moet uitrukken onbelangrijk. Het gaat er om de beschikbaarheid te spreiden, anders ga je er aan kapot.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:35
Ik weet nog dat ik de begrafenis van mijn schoonmoeder aan het regelen was terwijl klant een door hem zelf aangeschafte en geinstalleerde virusscanner (waar ik niet achter stond) op zijn server had staan die de server onderuithaalde na een productupdate. (klant doet vnml alles zelf, want hij heeft overal verstand van en wil vooral zo goedkoop mogelijk). Die was gewoon pissed dat ik hem op dat moment niet kon helpen.

Nou had ik niks zwart op wit op papier staan en was er ook niks afgesproken over onderhoud of standby gedoe, ik heb hem eenmalig de licentie voor Windows 2012 verkocht en de boel voor hem geinstalleerd. Als je dan een SLA afsluit en belooft dat je 24/7 standby zult staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 28-05 11:16
Ik sluit me bij de rest aan. NIET DOEN.
Ik heb het al druk zat met mijn eigen klanten en ik geef ze absoluut geen garanties op response-tijd, en al helemaal niet buiten kantoor-uren.
Pagina: 1