Ontdekking van Amerika en samenhangende sterftes

Pagina: 1
Acties:

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Zoals vrijwel iedereen weet heeft Columbus officieus Amerika ontdekt en daarbij een aantal ziektes meegenomen die de Amerikaanse populatie terugbracht van ruim 20 miljoen naar minder dan een miljoen (wist columbus veel).

In die tijd hadden de euraziers gewoon meer contact met ziektes en konden de mensen zich aanpassen aan deze ziekten zodat deze gewoon overal konden voorkomen zonder dat er mensen ziek werden. Deze ziekten reizen dus ook erg vaak mee en tja, als je dan een onaangepastte indiaan tegenkomt dan heeft die pech.

Maar er is ook bewezen dat de Noormannen Amerika hebben bezocht ruim voor Columbus (1000 AD oid). Aangezien noormannen ook europese ziekten meesjouwen vraag ik me af waarom deze "First Contact" niet de populatie heeft aangetast?

Hoe ken dat?

Verwijderd

Misschien is het contact niet zo lang durig geweest? Als je een hele epidemie in een dun bevolkt gebied wilt veroorzaken heb je niet genoeg aan even hallo zeggen.

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Bovendien waren er toen ook nog niet alle ziektes in Europa die er ten tijde van Columbus wel waren. Denk aan de pest. Al weet ik niet of er een pest epedimie is geweest in Amerika.

Verwijderd

Het gebied Newfoundland (Vinland voor de Vikingen) was in die tijd druk bevolkt. 1000 jaar geleden was er een interbellum, de temperaturen in noordelijke gebieden waren veel hoger dan nu, er groeide druiven in Vinland (wijnland). Newfoundland had een klimaat vergelijkbaar met dat van midden-Frankrijk nu (en Groenland was nog groen).

Juist doordat die gebieden druk bevolkt waren, konden de Vikingen er geen voet aan de grond krijgen. Hun kolonien werden keer op keer uitgemoord en onder de voet gelopen door de oorspronkelijke bewoners van die gebieden.

Ondanks dat de gebieden vrij druk bevolkt waren, vonden er dus maar sporadisch contacten plaats; en als ze plaatsvonden was dat meestal met de intentie dat er geen toekomstige contacten meer zouden zijn (oorlog).

Leuk artikeltje: The Vikings: They Got Here First, But Why Didn't They Stay?

• Gehaktbal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-01 23:29
Is het misschien niet zo dat daar ook niet (veel) bronnen van zijn terug te vinden?
Is zomaar een suggestie

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Mij maak je niet wijs dat de noormannen geen erge ziektes meehadden. Ze hebben een gescheiden evoluie gehad tenminste van 10.000 jaar en in die 500 jaar daarna zullen echt niet alle grote ziekten zijn ontstaan.

Als ze geland zijn, hadden ze vast ook wel contact gehad.... maar grote epidemien hebben niet plaatsgevonden....

• Thrillseeka
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-08-2024

Thrillseeka

Let love rule

nah kan het niet zo zijn dat de ziektes die columbus mee genomen hebben ook voor een groot deel als biologisch wapen in die tijd zijn gebruikt. En dit helemaal niet gebeurde bij de vikingen

Lekker zijn is een gave :)

Pagina: 1