Zonnepanelen vakkundig geplaatst?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• ZeromaNoiS
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:45
Beste medetweakers,

In augustus heb ik zonnenpanelen geplaatst gekregen. Het plaatsen ging erg gehaast en het verhaal was ook ineens dat het aantal panelen niet zou passen. Uiteindelijk zijn er geen 9 maar 8 panelen geplaatst.
Achteraf heb ik het nogmaals nagemeten en 9 panelen bleken prima te passen, ze waren gewoon op het verkeerde punt begonnen met plaatsen. Dit heb ik aangegeven bij de leverancier en uiteindelijk is gister alsnog het 9e paneel geplaatst.
Wat mij echter verbaasde is dat tijdens het plaatsen van de panelen de monteur meerdere malen over een paneel heen klom waarbij hij met zijn knie rustte op het paneel. Volgens mij is dit niet goed voor het paneel maar op mijn vraag of dit geen kwaad kan kreeg ik een vrij bot antwoord en werd verder een beetje genegeerd.
Al met al niet echt een positive ervaringen met het desbetreffende bedrijf dus. Mijn vraag is nu echter, kan dit inderdaad geen kwaad zoals de monteur zegt? Ben erg benieuwd, alvast bedankt.

Groetjes!

Beste antwoord (via ZeromaNoiS op 03-11-2017 08:45)

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-11 16:28
In de specsheet van je panelen kun je het voltage vinden: http://www.jasolar.com/uploads/JAM6%2060%20250-270.pdf
In de winter haal je niet die 1000W/M² instraling, daardoor zal het stringvoltage nu wat lager liggen dan 9x31,33V = 282V

Die NOCT waarden zijn eigenlijk realistischer voor Nederland. :+

Edit: wat Jan-man zegt ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Skipper-93 op 02-11-2017 20:49 ]

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Alle reacties

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:06
Uiteraard nooit bevoorderlijk voor de kwaliteit, maar echt schadelijk zal het in de meeste gevallen ook niet zijn (tenzij het een klein flutpaneeltje uit China was uiteraard, maar je noemt het model niet eens.. )

Groetjes! :)

• ZeromaNoiS
Dank voor je antwoord. Ik had niet het idee dat het merk paneel echt relevant was bij mijn vraag. :)
De panelen zijn wel chinees maar of ze flut zijn weet ik niet. De panelen zijn van het merk JA Solar, type JAM6 270wp.

Ik heb ooit ergens gelezen dat als er een te grote drukbelasting op ontstaat er microscheurtjes kunnen ontstaan in de cellen en hierdoor uiteindelijk defeten ontstaan. Maar jij denk dit in de praktijk dus wel zal meevallen?

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:17

Crazy-

Best life ever

Dat ie het doet is eigenlijk gewoon stom. Het is gewoon lui; niet een paneel weghalen om ruimte te creëren voor montage.

Micro scheurtjes ja is mogelijk; echter een paneel echt wel veel hebben.

Wat wel belangrijk is is dat je dit ook wel duidelijk direct gemeld hebt bij de leverancier zodat het in de toekomst niet een probleem zal worden.

Beetje nonchalant omgaan met spullen is de strekking en een haast klus. Not Done...

Verder is JA Solar een goed merk. Heb je meting per paneel of in totaal?

Al met al zal ik er verder niet druk om maken

[ Voor 12% gewijzigd door Crazy- op 02-11-2017 19:41 ]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

• ZeromaNoiS
Wederom dank. Ik heb het nog niet gemeld bij de leverancier omdat twijfelde, wil niet overkomen als een zeikerd maar ik ga morgen inderdaad maar eens bellen en een mailtje sturen.

In heb overigens wel een vermogensgarantie dus als een paneel echt de geest geeft verwacht ik dat het opgelost wordt. Enige punt is, hoe bepaal je dat een paneel niet goed werkt?

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:14
Dat wijst heel erg op een beunhaas.

Panelen zelf kunnen wel iets hebben hoor wees maar niet bang maar netjes is het zeker niet!

Gewoon duidelijk melden aan de ondernemer.

Je kan op 2 manieren testen of je panelen goed zijn.

1 als je optimizers hebt heel simpel in je online omgeving kan je elk paneel los uitlezen.

2 Bij een string omvormer is het 9 x +- 32v dus je omvormer krijgt +- 280/290 volt binnen indien het schaduw vrij is! Dit kun je op de omvormer aflezen of in de webinterface.

Acties:
  • Beste antwoord

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-11 16:28
In de specsheet van je panelen kun je het voltage vinden: http://www.jasolar.com/uploads/JAM6%2060%20250-270.pdf
In de winter haal je niet die 1000W/M² instraling, daardoor zal het stringvoltage nu wat lager liggen dan 9x31,33V = 282V

Die NOCT waarden zijn eigenlijk realistischer voor Nederland. :+

Edit: wat Jan-man zegt ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Skipper-93 op 02-11-2017 20:49 ]

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

• ZeromaNoiS
Ik ga morgen eens in de webui van de omvormer kijken. Heb wel eens het voltage gezien maar er nooit bij stilgestaan dat dit de som van de panelen is.
De panelen zijn trouwens via zo’n groepsaankoop actie gekocht dus misschien had ik dit gebeun wel kunnen verwachten. Erg persoonlijk was het in ieder geval allemaal niet.

Normaal gesproken vind ik het leuk om ergens helemaal in te duiken voor ik het aanschaf maar wegens tijdgebrek maar direct op het aanbod ingegaan. Achteraf spijt, ik had liever even wat onderzoek gedaan en desnoods wat meer betaald aan een kundig bedrijf, ik heb geen goed gevoel overgehouden aan de hele gang van zaken.
Pagina: 1