Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ White
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10-09 09:13

JJ White

Prutser Eerste Klas

Topicstarter
Beste mede-tweakers,

Ik ben in het bezit van een Ulefone Power 2, een china-phone met een zogenaamde 6050mAh batterij capaciteit. Omdat zoveel powerbanks uit China groots liegen over hun capaciteit vroeg ik mij af of dat met dit soort smartphones ook het geval zou zijn, dus ik wilde de capaciteit meten.

Bij het gebruik van de Power 2 doe ik gemakkelijk 2 dagen op een lading, dus ik ben er wel van overtuigd dat er een redelijke accu in zit. Maar of deze nu 4000mAh is of de werkelijke 6000mAh is iets waar ik benieuwd naar ben.Software die adverteert om capaciteit te kunnen bepalen geeft mij deze niet en komt bijvoorbeeld met de volgende error.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/O89EEPo.png

Ik heb enige tijd geleden een USB-tester gekocht om powerbanks te testen. Ook al heeft de Power 2 de mogelijkheid om via zijn usb poort andere gadgets op te laden, weet ik niet of deze ook bij een laag batterijniveau actief blijft. Daarom heb ik de capaciteit gemeten bij het opladen, van 0% tot 100%.

Hierbij geeft de meter mij een capaciteit van 6666mAh (Geen grapje }) ) met een voltage van ongeveer 5V, dit zou op 3.7V, het voltage van de accu zelf, ongeveer 9000mAh zijn (33Wh).

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Ak6LzHm.jpg

Ik heb deze test ook een keer gedaan met de snel lader die bijgeleverd wordt, en hier kwam ik uit op 3800mAh met een voltage van ongeveer 9V, wat ook ongeveer rond de 33Wh uitkomt. Ik gebruik deze lader echter liever niet omdat hierbij de lader zo heet wordt dat hij moeilijk aan te raken is, en ook de telefoon wordt oncomfortabel warm.

Mijn vraag is nu, hoe efficient zou het laden zijn? De meter meet vanaf de USB poort van de lader, dus alleen de efficiëntie van de USB lader kan genegeerd worden. De telefoon stond wel aan, maar het scherm is bijna niet aan geweest en ik heb geen intensieve dingen gedaan, dus ik denk dat die invloed bijna te verwaarlozen is. Als de capaciteit zoals geadverteerd zou zijn zou de efficiëntie rond de 67% moeten liggen. Is er iemand die hier meer inzicht in kan geven?

Ik ben van plan om zelf ook een test te doen om te kijken wat het verschil in laad/ontlaad capaciteit is van een 1 cell powerbank, maar ik heb geen USB load om ze leeg te trekken, dus dat duurt even :O

- JJ

[ Voor 20% gewijzigd door JJ White op 02-11-2017 16:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:28
JJ White schreef op donderdag 2 november 2017 @ 16:47:
Hierbij geeft de meter mij een capaciteit van 6666mAh (Geen grapje }) ) met een voltage van ongeveer 5V, dit zou op 3.7V, het voltage van de accu zelf, ongeveer 9000mAh zijn (33Wh).
Je kan er niet zo maar van uitgaan dat de omzetting efficient gedaan wordt. Het zou zomaar een lineaire regulator kunnen zijn, en dan is 6666mAh op 5V gelijk aan 6666mAh op 3.7V. Dat zou ook verklaren waarom de telefoon zo heet wordt (en bij quick-charge nog heter). Misschien dat ze bij quick charge een efficiënte step-down naar 5V doen en dan via een lineaire regulator verder gaan naar het batterij-voltage? Dan klopt het dat het "altijd" 33Wh is.

Ik denk dat je op basis van je experimenten er redelijk van uit kan gaan dat je batterij echt 6000mAh is, voor een beter experiment zou je de batterij uit je telefoon moeten halen en gecontroleerd moeten ontladen.