Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verschil Ubiquiti AP-AC-Lite vs AP-AC-M

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• speedfreak_be
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:29
Kan er iemand mij vertellen wat buiten het uiterlijk er functioneel dan anders is tussen beide genoemde AP's?

Initieel wou ik een 5 pack LITE's kopen maar daar ik de bekabelde aansluitpunten voornamelijk op stopcontact hoogte heb zitten en dus muurmontage nodig is lijkt me een AP met richtbare antennes beter geschikt of maakt het voor deze modellen niet uit?

Functioneel lijken ze hetzelfde tenzij insiders meer weten dan er in datasheets terug te vinden is.

Heeft er ook iemand een link naar een duidelijke how-to voor het instellen van de AP's in mesh netwerk, ik wil namelijk 1 degelijk wifi netwerk hebben in huis daar we met 6 (en soms meer voornamelijk tieners) personen zijn in een huis van 18mx12m (2 verdiepingen) en een gemiddelde van 20 wifi toestellen draadloos hebben. (gsm's, tablets, smart-tv's, chromecast's, laptops, etc...)

Is het een optie om de AP van de provider actief te laten en te gebruiken voor de tragere/oudere/stand-alone toestellen op te laten connecteren die zowizo geen interactie met de rest van het netwerk nodig hebben (spelcomputer, digibox, ...) Of zet ik deze beter op hetzelfde netwerk maar met een aparte SSID, maar met aparte ssid's heb je dan ook verschillende netwerken (VLAN's) of komt het bekabeld nog steeds op hetzelfde neer. Want in geval van VLAN's heb ik ook weer een aparte router nodig om eea correct op de provider te krijgen.

off-topic: het is blijkbaar dag op dag 14 jaar geleden dat ik nog iets gepost heb op GoT :o

Speed is nothing without control, but who cares

Alle reacties

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-11 11:41
Is de AC-InWall geen alternatief voor je? Iets duurder per stuk dan een Lite, wel meteen mooi in de muur weg te werken en geen extra kabels waar je dit niet wil. Bekabelde apparaten kun je eventueel door lussen. Let er bij aanschaf van bv een 5-pack LITEs op dat hier geen PoE-adapters bij zitten, je zult ze dus met een PoE switch moeten voeden of de adapters los aanschaffen.

Wanneer je de mogelijkheid hebt om alle APs bekabeld aan te sluiten zou ik mesh laten voor wat het is en gewoon gebruik maken van de kabels. Dit geeft altijd een stabielere en snellere verbinding dan de APs draadloos verbinden.

Verder lijk je een aantal dingen door elkaar te halen, maar als ik je situatie goed begrijp is dit wat ik zou doen:

Plaats je APs waar je deze hebben wilt en sluit ze bekabeld aan (op een PoE-switch). Deze switch sluit je aan op je modem/router van je provider. Hiervan schakel je de draadloze functie helemaal uit.
Je maakt 1 SSID aan voor alle apparaten. Dit is zowel 2.4 als 5 GHz, apparaten kiezen zelf waar ze verbinding mee maken. Afhankelijk van de indeling van je huis en de plaatsing van de APs kun je de zendsterkte van de APs naar beneden terug brengen zodat je minder overlap hebt onderling. Dit zorgt er voor dat clients sneller roamen naar een ander AP dat dichter in de buurt zit.
Dit gaat uiteraard niet op wanneer je wil dat bepaalde apparaten geen toegang hebben tot de rest van je netwerk. Dit zou ik alleen zo instellen als je daar een goede reden voor hebt.

Wat betreft je digibox, is dit een kastje van je provider om digitaal tv te kijken? (IPTV) Je kunt deze namelijk niet altijd zomaar in je bestaande netwerk opnemen. Dit is afhankelijk van je provider.

Verder kun je je afvragen of je wel 5 APs nodig hebt om je hele huis te dekken. Dit is afhankelijk van de gebruikte bouwmaterialen van je huis en de interferentie in de buurt (houten vloeren vs gewapend beton, hutje op de hei vs appartement in een stad). Qua aantal apparaten is dit geen harde eis, ik heb er ongeveer even veel rond slingeren en dat gaat prima met 2 Accespoints.

Om de APs in te stellen moet je controller software downloaden, deze is er voor windows, mac en ook voor linux. Er is ook een app voor mobiel, maar op de computer heb je meer opties. Deze controller hoeft niet altijd te draaien, alleen bij het instellen en upgraden van de firmware van je devices. Wanneer je een gastenportaal voor je gastennetwerk zou willen dient deze wel altijd actief te blijven.

Verwijderd

Ik heb een eensgezinshuis met in totaal 3 verdiepingen, en heb dus 3 AP's. Werkt goed. HEEL belangrijk is om het vermogen van de AP's TERUG te regelen en niet op maximaal zetten.
Anders krijg je dat de clients gaan "hoppen" tussen het een en andere AP, omdat die "andere" AP te hard schreeuwt en dus te veel signaal naar een andere verdieping stuurt.

Maar dat kan je proefondervindelijk uitzoeken. Gewoon om de dag het uitgang vermogen steeds 1 dB lager zetten, en kijken hoe het werkt.

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-11 19:16
speedfreak_be schreef op donderdag 2 november 2017 @ 16:20:
Initieel wou ik een 5 pack LITE's kopen maar daar ik de bekabelde aansluitpunten voornamelijk op stopcontact hoogte heb zitten en dus muurmontage nodig is lijkt me een AP met richtbare antennes beter geschikt of maakt het voor deze modellen niet uit?
In dat geval zou ik inderdaad voor de AC-M gaan.
Daarvan is het stralingspatroon beter geschikt voor wandmontage.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02:48
Ik sluit me aan bij @gastje01, en zou kijken naar de UAP AC IW (ook verkrijgbaar in 5 pack, maar zo te zien nog niet geïndexeerd in de pricewatch). Ook v.w.b. 5 stuks is dat waarschijnlijk veel. En daarnaast dan dat je erop moet letten om zelf PoE te regelen bij de 5 packs (omdat er dus geen injectors bij de 5 pack zitten). Zie bericht van @Nielson hieronder. De single pack AC IW zit inderdaad ook geen PoE injector bij. Het best koop je, zeker bij deze aantallen, dus ook een PoE switch erbij. Ubiquiti heeft er hiervoor een aantal, ook in de UniFi lijn (dus beheerbaar vanuit dezelfde UniFi controller), maar helaas is het goedkoopste model, de UniFi Switch 8-150W, meteen ook vrij prijzig. Je hebt wel ook nog de UniFi Switch 8-60W maar deze heeft helaas maar 4 poorten die in PoE voorzien, en dus 1 te weinig.

Een mesh opzet zou ik niet voor gaan, dit omdat je in dat geval juist meer apparaten nodig hebt (omdat elke "hop" nog ruim binnen het bereik van de ander geplaatst moet zijn waardoor je veel overlap krijgt en de APs niet ver uit elkaar geplaatst kunnen worden). Wil je echter toch perse voor een mesh opzet gaan moet je ook het Mesh AP nemen. Dit omdat de "gewone" (AC Lite/LR/Pro/IW, ...) beperkt zijn in de "wireless uplink" functionaliteit. Bij de gewone modellen kun je maar 1 niveau "diep" gaan. Dus eerste AP sluit je aan met kabel, daarop kun je dan 1 of meerdere APs draadloos verbinden, maar achter die apparaten kun je geen APs meer draadloos verbinden. Bij de mesh modellen kan dit echter wel. Hierbij kun je echt AP "A" met kabel aansluiten, vervolgens AP "B" draadloos laten verbinden met AP "A", en een AP "C" wat draadloos verbind met AP "B" (en indirect dan met "A").
Maar nogmaals, ik zou zoveel mogelijk met kabels proberen te werken, omdat het gewoon een stuk betrouwbaarder is.

Voor wat betreft het instellen is het in alle gevallen net zo eenvoudig. Je dient de UniFi Controller te installeren (Windows/Linux/Mac (kan ook op verschillende NAS modellen), of zelfs in de cloud). Alle APs worden hier vervolgens in toegevoegd/geregistreerd, en daarna kun je vanuit dit centrale punt alles beheren. Je kunt dan bv een draadloos netwerk aanmaken en dat wordt automatisch uitgerold naar alle verbonden APs.

[ Voor 15% gewijzigd door RobertMe op 02-11-2017 21:52 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:30
RobertMe schreef op donderdag 2 november 2017 @ 20:25:
En daarnaast dan dat je erop moet letten om zelf PoE te regelen bij de 5 packs (omdat er dus geen injectors bij de 5 pack zitten).
Kleine aanvulling hierop, bij de single packs van de In-Wall modellen zit ook geen PoE injector, ook hier wordt een PoE+ switch aangeraden.

• MaxTheKing
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10-11 10:37
Verwijderd schreef op donderdag 2 november 2017 @ 17:20:
Ik heb een eensgezinshuis met in totaal 3 verdiepingen, en heb dus 3 AP's. Werkt goed. HEEL belangrijk is om het vermogen van de AP's TERUG te regelen en niet op maximaal zetten.
Anders krijg je dat de clients gaan "hoppen" tussen het een en andere AP, omdat die "andere" AP te hard schreeuwt en dus te veel signaal naar een andere verdieping stuurt.

Maar dat kan je proefondervindelijk uitzoeken. Gewoon om de dag het uitgang vermogen steeds 1 dB lager zetten, en kijken hoe het werkt.
Ik heb er zelf ook 3, en ik struggle PRECIES met het probleem wat je noemt. Dat clients heen en weer springen tussen AP's. Wat zou je aanbevelen voor power levels? Hoog? Laag? Verschil tussen de 5ghz en 2.4ghz band?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MaxTheKing schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 22:00:
[...]

Ik heb er zelf ook 3, en ik struggle PRECIES met het probleem wat je noemt. Dat clients heen en weer springen tussen AP's. Wat zou je aanbevelen voor power levels? Hoog? Laag? Verschil tussen de 5ghz en 2.4ghz band?
Dat kan niemand buiten jouw huis zeggen.

Wat je moet doen is overlap zoveel mogelijk beperken. Ten eerste doe je dat door goede plaatsing (zo ver mogelijk weg bij trapgat waar meeste signaal doorheen gaat), vervolgens als het nog een probleem is ga je vermogen omlaag schroeven zodat nergens in huis meerdere AP's sterk binnenkomen.

Hoeveel moet je proefondervindelijk vaststellen. 5GHz zendt harder uit dan 2.4GHz, maar dempt ook sneller, dus welke je het verst omlaag moet schroeven is nog maar de vraag.

Ben trouwens zelf niet gecharmeerd van de band steering van UniFi, kan zijn dat dat ook meespeelt in je hopping. Ik heb zelf aparte SSID's voor 2.4GHz en 5GHz ingesteld en apparaten die 5GHz aankunnen enkel laten verbinden met de 5GHz (2.4GHz blijft voor legacy/low-end). Dan ben ik van gehop om die reden af. Voorwaarde is wel dat je overal 5GHz dekking hebt, maar dat lukt zo te horen met twee vingers in je neus :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Precies wat dion zegt. Neem twee SSID, eentje voor 2,4 en eentje voor 5 GHz. Allebei VERSCHILLENDE wachtwoorden.

Laat je telefoon / tablet etc.... netwerken zoeken. Als de telefoon de 5 GHz netwerk ziet, prachtig. Daar wachtwoord invullen en klaar. NIETS doen met 2,4 GHz, ook al zien je hem.

Als je nog legacy (lees: oude meuk) appraten hebt, dan zullen die alleen 2,4 GHz zien. Daarvoor vul je ook het wachtwoord in.

• speedfreak_be
Alvast bedankt voor de vele inzichten alsook de aanvulling ivm het hoppen tussen AP's.

Voorbije week eens centraal in huis een D-link DIR-816L gezet die ik een jaar of 2 geleden gekocht had maar nooit gebruikt.

De dekking is redelijk doorheen het huis. Deze router staat nu op de gelijkvloers en ook boven heb ik redelijke dekking, echter is de snelheid niet geweldig en verschillende blackspots.

Hierdoor denk ik dat ik momenteel 1 mesh en 1 LITE ga aanschaffen en zo stilletjes aan opbouwen totdat ik een goed netwerk in huis heb. 5 AP's is waarschijnlijk toch teveel. Een mesh ga ik volgende zomer zowizo nodig hebben om buiten dekking te krijgen dus die is niet verloren als hij binnen niet de juiste blijkt te zijn.

Dus de eindsituatie zal eerder 3 AP's zijn (1 op elk verdiep binnen en 1 buiten) en de kleinere switch. :D

[ Voor 4% gewijzigd door speedfreak_be op 10-11-2017 11:52 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tip:
Probeer zoveel mogelijk je apparatuur van zelfde vendor en uit zelfde reeks te kopen. Als je straks AP's hebt van twee vendors en drie productreeksen gaan die alleen op de meest minimale manier met elkaar samenwerken. De UniFi AP's (en hopelijk ook die Mesh, maar dat heb ik nog niet zelf kunnen bevestigen) hebben mooi een paar truukjes aan boord om stugge clients wat beter te laten roamen. Dat heeft de DIR-816L allemaal niet. Gevolg is dat je clients makkelijk van UniFi naar DIR overstappen, maar slecht terugroamen. Zeker gezien de specs van de DIR-816L aanzienlijk lager zijn dan de simpelste UAP is dat geen goede situatie.

Komt bij dat je dan alles op twee zo niet drie plekken moet configureren en dat automatisch geen optie is. Als je weet waar je mee bezig bent is dat een te overziene irritatie, maar als je daar minder zeker van bent kan het tot fouten en een slechte ervaring leiden. Automatisch is geen optie omdat de UniFi controller niet met de DIR-816L kan communiceren en de risico dus groot is dat ze vrolijk beide automatisch dezelfde kanalen kiezen.

Gezien lage specs (en beroerde chipset trouwens) van de DIR-816L zou ik met klem aanraden dat ding in een setup met verder degelijke UAP's weg te laten. Neem dan een tweede UAP AC Lite ter vervanging.

Oslik blyat! Oslik!

• speedfreak_be
dion_b schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 12:37:
Tip:
Probeer zoveel mogelijk je apparatuur van zelfde vendor en uit zelfde reeks te kopen. Als je straks AP's hebt van twee vendors en drie productreeksen gaan die alleen op de meest minimale manier met elkaar samenwerken. De UniFi AP's (en hopelijk ook die Mesh, maar dat heb ik nog niet zelf kunnen bevestigen) hebben mooi een paar truukjes aan boord om stugge clients wat beter te laten roamen. Dat heeft de DIR-816L allemaal niet. Gevolg is dat je clients makkelijk van UniFi naar DIR overstappen, maar slecht terugroamen. Zeker gezien de specs van de DIR-816L aanzienlijk lager zijn dan de simpelste UAP is dat geen goede situatie.

Komt bij dat je dan alles op twee zo niet drie plekken moet configureren en dat automatisch geen optie is. Als je weet waar je mee bezig bent is dat een te overziene irritatie, maar als je daar minder zeker van bent kan het tot fouten en een slechte ervaring leiden. Automatisch is geen optie omdat de UniFi controller niet met de DIR-816L kan communiceren en de risico dus groot is dat ze vrolijk beide automatisch dezelfde kanalen kiezen.

Gezien lage specs (en beroerde chipset trouwens) van de DIR-816L zou ik met klem aanraden dat ding in een setup met verder degelijke UAP's weg te laten. Neem dan een tweede UAP AC Lite ter vervanging.
De bedoeling is dat die D-link en de provider AP uit gaan, dus enkel het ubiquiti materiaal dat gebruikt zal worden ;)

Pagina: 1