Staande lampen met hoge wattages

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Weet iemand waar ik staande lampen kan kopen met hoge wattages ? Vanaf 140W en hoger. Lengte moet vanaf 150cm beginnen wit en dimbaar zijn. Overal kom ik alleen staande lampen tot 60W tegen. Budget = 100 euro p.s

[ Voor 12% gewijzigd door Farabi op 02-11-2017 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Een bouwlamp op statief kun je bij de gamma ed wel halen.

Misschien moet je de ts iets duidelijker maken. Het is niet echt duidelijk wat je zoekt of wilt bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Wat is er mis met 60watt? Een 60watt LED lamp is een schijnwerper. Een 60 watt gloeilamp is schermerig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
Het is voor decor in huis.

[ Voor 7% gewijzigd door Farabi op 02-11-2017 12:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Watt moet je wegstrepen; dat is namelijk een "vermogenseenheid" en heeft niets te maken met het functioneren van de lamp.

Als je een bepaalde lichtopbrengst wil hebben, is het misschien handiger om te richten op lampen die in "lumen" vermelden want dat is wel een meetbaar iets voor "totaal waar te nemen licht intensiteit".

Een staande lamp met een LED 2250 lumen verbruikt "maar" ~40W terwijl een vergelijkbare ouderwetse gloeilamp ~ 170W vermelding nodig heeft.

Nog afgezien van het feit dat oudewetse gloeilampen diffuser licht geven dan LED; dat samen met
is dus de vraag: moet het mooi strak op een modern schilderij of heb je sfeerverlichting voor je middeleeuwse kasteel nodig?

Niet elk type lichtbron en lichtsterkte of "warmte" kan het resultaat geven wat je zoekt ondanks dat ze allemaal "vanaf 140W" in de boeken staan.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
Lampen tot 75W geven te weinig licht in mijn woonomgeving. Ik heb nu een staande lamp die 140w is die ik kan dimmen maar de poot is kapot. Eigenlijk zoek ik een dezelfde soort lamp omdat die perfect aan de eisen voldeed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Nu online
Hoeveel lumen geeft die lamp? Waarom koop je niet gewoon dezelfde lamp weer? Je geeft nog steeds amper informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mschamp
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23:28
lennox-06 schreef op donderdag 2 november 2017 @ 12:29:
Lampen tot 75W geven te weinig licht in mijn woonomgeving. Ik heb nu een staande lamp die 140w is die ik kan dimmen maar de poot is kapot. Eigenlijk zoek ik een dezelfde soort lamp omdat die perfect aan de eisen voldeed.
Zoals reeds eerder aangehaald heeft het vergelijken in Watt weinig zin. De lichtopbrengst per Watt hangt af van de gebruikte technologie. Een goeilamp van 60W zal veel minder lichtopbrengst geven (want grootste deel van die 60W wordt warmte) dan een TL-lamp, halogeenlamp en zeker een LED-lamp van 60W.
Om toch correct te kunnen vergelijken moet je de lumen van de lampen vergelijken. Dus hoeveel lumen gaf de lamp van 140W?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

.Maarten schreef op donderdag 2 november 2017 @ 12:34:
Hoeveel lumen geeft die lamp? Waarom koop je niet gewoon dezelfde lamp weer?
Omdat het issue is, waarschijnlijk, dat een gloeilamp van 140W helemaal niet meer officieel te verkrijgen is. Er is een gebod (lees: verbod) op hoog verbruik door de EU bedacht. Als je vorig jaar nog een 150W gloeilamp kon kopen, was dat grijze (illegale) import ongeacht waar het in de schappen lag.

Deze regelgeving is trouwens al bekend sinds 2009 dus het verbaast me enigszins dat @lennox-06 online wel gezocht heeft maar niet vermeldt dat er contact is geweest met 1 of 2 webwinkels waarom ze geen 140W leveren in gloeilamp-formaat.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:18
Vergelijken in Watt was leuk toen alles een wolfraam draad in een zuurstof-arme glazen bol was; dat viel met elkaar te vergelijken. Nu je leds, en andere leds, en halogeen, en spaarlamp, en andere soorten spaarlamp, en... en... en... hebt kun je inderdaad beter naar de lichtopbrengst kijken.

Wat voor kamer heb je (of wat wil je doen; foto's of videos opnemen?) dat je zoveel licht nodig hebt? En is het dan niet handiger om bijvoorbeeld een koof te maken met een lichtslang in plaats van een paar bouwlampen op een statief? Dan heb je de lichtbron over een groter oppervlak verspreid in plaats van dat je twee punt-bronnen hebt waardoor je met de afval van de intensiteit zit waardoor het vlak bij de lamp een stuk feller is dan verder weg.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Nu online
MAX3400 schreef op donderdag 2 november 2017 @ 12:39:
[...]

Omdat het issue is, waarschijnlijk, dat een gloeilamp van 140W helemaal niet meer officieel te verkrijgen is. Er is een gebod (lees: verbod) op hoog verbruik door de EU bedacht. Als je vorig jaar nog een 150W gloeilamp kon kopen, was dat grijze (illegale) import ongeacht waar het in de schappen lag.

Deze regelgeving is trouwens al bekend sinds 2009 dus het verbaast me enigszins dat @lennox-06 online wel gezocht heeft maar niet vermeldt dat er contact is geweest met 1 of 2 webwinkels waarom ze geen 140W leveren in gloeilamp-formaat.
TS zei dat de poot van de lamp kapot was en niet de lamp. Al snap ik wel dat je dan beter over kunt gaan op led maar als het puur de poot is kun je dezelfde lamp weer kopen en het peertje daarin draaien. Als het peertje dan kapot gaat kun je er gewoon een led vervanger in draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
Het moet gewoon een sfeer lampje zijn. Zo te zien zijn ze niet meer verkrijgbaar. Kan ik in een staande lamp van max 40W een lamp van 60W indraaien? Ik heb gelezen dat het mogelijk is. Dezelfde staande lamp is nergens meer te verkrijgen want hij is 7 jaar oud. Ik heb het niet over de lichtbron (gloeilamp) zelf even voor de duidelijkheid.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/nrvxdhecckofs.jpeg

Het is deze staande lamp. Hij wiebelt. Daarom moet hij weg. Deze kon tot 160W.

[ Voor 45% gewijzigd door Farabi op 02-11-2017 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:31
Het maximum wattage op een lamp heeft vaak een relatie met de bijbehorende warmteontwikkeling van een gloeilamp. Een hoger wattage gloeilamp gebruiken dan het maximum wat voorgeschreven is door de fabrikant van de staande lamp verhoogt de kans op brandgevaar en is dus af te raden. Uiteraard kan je het aantal lumen van een vergelijkbare LED-lamp wel toepassen, aangezien deze veel minder warm worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
lennox-06 schreef op donderdag 2 november 2017 @ 12:46:
Ik heb het niet over de lichtbron (gloeilamp) zelf even voor de duidelijkheid.
Toch, als er nu een gloeilamp van 150 Watt in zit en je stopt er een 20 Watt LED-lamp in dan heb je dezelfde lichtopbrengst, je zoektocht naar een nieuwe armatuur wordt een heel stuk simpeler en je gaat (bij 4 branduren per dag en € 0,25 per KWh) van € 55 per jaar aan stroom voor die ene lamp naar € 7,30 per jaar.

Het vervangen van de lichtbron heeft dus een heleboel voordelen :P

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theuno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:28

Theuno

Da Devil Crew

lennox-06 schreef op donderdag 2 november 2017 @ 12:46:
Het is deze staande lamp. Hij wiebelt. Daarom moet hij weg. Deze kon tot 160W.
Heej, een staande lamp die wiebelt... grote kans dat de schroef/moer onder de bodem wat losgekomen is.
Heb je al eens onder de voet gekeken of je hem daar weer vast kan draaien?

Dan kan je fijn deze lamp blijven gebruiken natuurlijk :*)

Theuno - Da Devil Crew - Een programmeur is iemand die koffie omzet in software...
Nu nog betere koffie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
Theuno schreef op donderdag 2 november 2017 @ 13:48:
[...]

Heej, een staande lamp die wiebelt... grote kans dat de schroef/moer onder de bodem wat losgekomen is.
Heb je al eens onder de voet gekeken of je hem daar weer vast kan draaien?

Dan kan je fijn deze lamp blijven gebruiken natuurlijk :*)
Nee had hem al eerder gefixed maar hij blijft wiebelen op een extreme manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:13
Kan je hem niet zodanig fixen dat hij op drie punten steunt?

Driepootjes wiebelen niet.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Paul schreef op donderdag 2 november 2017 @ 13:00:
[...]
Toch, als er nu een gloeilamp van 150 Watt in zit en je stopt er een 20 Watt LED-lamp in dan heb je dezelfde lichtopbrengst, je zoektocht naar een nieuwe armatuur wordt een heel stuk simpeler en je gaat (bij 4 branduren per dag en € 0,25 per KWh) van € 55 per jaar aan stroom voor die ene lamp naar € 7,30 per jaar.

Het vervangen van de lichtbron heeft dus een heleboel voordelen :P
Maar goede kans dat een 20W LED niet past in de staande lamp ;).

Van wat ik zo snel vind voldoet elke staande halogeen lamp aan eisen van TS qua energiegebruik. Maar nog steeds zou het handig zijn als hij kijkt hoeveel licht hij wil, niet hoeveel watt hij wil. Tot mijn verbazing was 15W LED voldoende voor mijn kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Ligt er aan of het een halogeen-staafje is of een e27 fitting; het lijkt me niet dat OP het leeslampje bedoelt :)

e17 20w LED-lampen genoeg die net zo groot zijn als een standaard peertje.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

loeberce schreef op donderdag 2 november 2017 @ 12:53:
Het maximum wattage op een lamp heeft vaak een relatie met de bijbehorende warmteontwikkeling van een gloeilamp. Een hoger wattage gloeilamp gebruiken dan het maximum wat voorgeschreven is door de fabrikant van de staande lamp verhoogt de kans op brandgevaar en is dus af te raden. Uiteraard kan je het aantal lumen van een vergelijkbare LED-lamp wel toepassen, aangezien deze veel minder warm worden.
Ook de bedrading in de lamp heeft vaak relatie met het max wattage. Dikte van het koper en mantel in de (staande) lamp kan bij overbelasting makkelijker doorbranden etc.
(meestal zit er genoeg marge op, maar als een draadje met wat dunner koper 3 cent goedkoper is voor de fabrikant...)

(verder vind ik een gloeilamp van 170 watt een sfeerlampje noemen dolkomisch :+)

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 02-11-2017 16:55 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
MAX3400 schreef op donderdag 2 november 2017 @ 12:39:
[...]

Maar je kan nog wel halogeenlampen kopen met een hoog vermogen omdat deze iets efficiënter zijn dan een gloeilamp. Vaak komen deze in een staafformaat zoals een r7s fitting. Ik zou eens op staande lampen met een soortgelijke fitting zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-04 15:07
TS blijft maar negeren dat wattage niks zegt. Wat voor nut heeft het om hem nog advies te geven.

HIJ wil een nieuwe staande lamp. Dat kan dus prima een van 60W zijn met een LED lamp erin.

[ Voor 32% gewijzigd door bvbal79 op 04-11-2017 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-04 15:07
lennox-06 schreef op donderdag 2 november 2017 @ 12:29:
Heb je een LED lamp van 26 W ook geprobeerd dan? Die moet in de buurt komen van je 140 W
https://www.google.nl/url...Vaw0NdYToWujio-kydGTUrh0O

[ Voor 24% gewijzigd door bvbal79 op 05-11-2017 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:04
Even een willekeurig resultaat van een google zoekopdracht op "staande uplighter": https://www.rietveldlicht...iek-zwart-mat-metaal-rond

24W LED, goed voor 2160 lumen.

Als ik deze site moet geloven komt dat zo ongeveer overeen met een 105W "spaar" staaflamp of 150W conventionele halogeen staaflamp.

LED is ook beter gericht, al het licht straalt naar boven uit zelfs zonder reflector in de armatuur.

Ik denk dat zoiets meer dan genoeg licht geeft...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Pagina: 1