Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:00
Misschien dat iemand mij hier van advies kan voorzien. Ik ben geen noob en bouw al 20+ jaar mijn eigen PC's maar ik ben nu toch even zoekende..

Het zit namelijk zo, ik heb vandaag mijn custom water koeling loop uitgebreid om ook CPU in de loop te hangen. Alles ging goed incl. leak testen en tijdens het uitbreiden van de loop heb ik de CPU als een prinsesje behandeld en op een zachte isolerende ondergrond gelegd om deze tijdelijk te parkeren en schoon te maken met speciale TIM cleaner.

Na de leak test heb ik alles weer aangesloten... wil de PC niet meer doorstarten. Opstarten lijkt te lukken alleen van de 4 leds die aan moeten gaan tijdens boot proces doen alleen de eerste 2 het daarna blijft het heel stil.. voor de duidelijkheid, de volgende 4 leds moeten in deze volgorde even aan en uitgaan;

led_cpu , led_dram, led_gpu, led_boot

CPU en DRAM led flitsen even op, maar komt niet bij gpu en boot leds..

Ik heb al uitgesloten dat het de RX Vega, welke al op een waterblok werkte is. Ook een andere GPU die ik nog had liggen doet niets.. en de interne GPU welke embedded zit op mijn CPU geeft ook geen beeld... dus ik denk dat bij het plaatsen van het waterblok op de CPU de CPU of de socket van het moederbord iets kapot is gegaan, danwel er iets anders niet helemaal goed is gegaan met mobo (haarscheurtje ofzo).

Ik kan dus niet in mijn POST komen, krijg geen beeld, terwijl standby led en breathing leds gewoon werken op het moederbord. Resetten van de BIOS wil ook niet, bij shortcutten van de reset pins op het mobo wil het moederbord niet eens meer starten en blijft alleen de standby led branden, tot ik aan de achterkant de spanning er af en er weer op zet..

Bij loshalen en opnieuw plaatsen van de CPU blijft ie daarna opeens keihard hangen op Led_CPU (led blijft rood, oftewel, yo, check je CPU), dus lijkt me inderdaad mobo of CPU :( Echt een lastige dit; er is geen water ofzo opgekomen en normaliter is het al snel duidelijk, maar nu draait alles vrolijk (fans, lichtjes) maar beeld of POST ho maar..

Ik zie niets raars aan de CPU. Wat zal ik doen? Een nieuw mobo bestellen?
Ik heb alle gebruikelijke checks al gedaan;
- alles losgekoppeld (behalve cooling ofc)
- dram fouten uitgesloten
- bios reset/cmos batterij reset
- 2e gpu getest (resultaat negatief, gpu is gewoon ok)
- voeding kan ik helaas niet 1-2-3 uitsluiten, maar is single rail dus lijkt me niet de oorzaak

Mijn hardware;

Mobo: ASUS Z170 PRO GAMING
CPU: (LGA1151- Skylake) Core i7 6700K
Voeding: Corsair RM550x Zwart
GPU: RX Vega
GPU2 (test GPU): Radeon HD 5850

Rest van de inventory staat in mijn profiel (maar lijkt irrelevant).
Iemand een suggestie? Ik neig naar bestellen nieuw mobo.. maar als het de CPU is, is het ene dure gok.

Beste antwoord (via Lord_Dain op 03-11-2017 22:04)

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-11 21:12
Heb je al geprobeerd een piezo speaker aan te sluiten op je moederbord en te luisteren welke piepjes deze geeft? Best lang geleden dat ik daar dingen mee gedaan heb, maar naar mijn weten werden hardware fouten op deze manier gecommuniceerd naar de gebruiker. Zelfs wanneer het de CPU of moederbord is. Als je helemaal niks meer hoort zou ik zeggen dat je moederbord aan gort is.

Alle reacties

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06:08

rdejongjr

Gnome

Stekkertje vergeten opnieuw aan te sluiten of wellicht je socket verprutst?

Acties:
  • Beste antwoord

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-11 21:12
Heb je al geprobeerd een piezo speaker aan te sluiten op je moederbord en te luisteren welke piepjes deze geeft? Best lang geleden dat ik daar dingen mee gedaan heb, maar naar mijn weten werden hardware fouten op deze manier gecommuniceerd naar de gebruiker. Zelfs wanneer het de CPU of moederbord is. Als je helemaal niks meer hoort zou ik zeggen dat je moederbord aan gort is.

• Lord_Dain
rdejongjr schreef op donderdag 2 november 2017 @ 00:07:
Stekkertje vergeten opnieuw aan te sluiten of wellicht je socket verprutst?
Nee, alle connectoren meerdere keren gereconnect.. Just to be sure. Socket, misschien door de krachten van het bevestigen van de watercooling + fittingen? komt wel wat kracht bij kijken.

@Hatsjoe Piezo speaker ga ik naar op zoek, kan ik wellicht vandaag op het werk score. Thanks! Denk meer en meer dat het mobo fried is.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/AK9k7MV.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Lord_Dain op 02-11-2017 09:42 ]

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06:21

dragonhaertt

@_'.'

Lord_Dain schreef op woensdag 1 november 2017 @ 23:09:
tijdens het uitbreiden van de loop heb ik de CPU als een prinsesje behandeld en op een zachte isolerende ondergrond gelegd om deze tijdelijk te parkeren en schoon te maken met speciale TIM cleaner.
Bij isolerende ondergrond begint bij mij de term "ESD" te kriebelen. Bij het verplaatsen, neerleggen en terugplaatsen kan een cpu aardig wat lading opbouwen. Zeker als de pinnen in contact komen met isolerende oppervlaktes. Heb je hier al over nagedacht?

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• Lord_Dain
ik heb er zeker over nagedacht, maar het heeft me nog niet tot de definitieve oplossing geleid :)

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06:21

dragonhaertt

@_'.'

Lord_Dain schreef op donderdag 2 november 2017 @ 13:17:
ik heb er zeker over nagedacht, maar het heeft me nog niet tot de definitieve oplossing geleid :)
Mijn punt is vooral dat, afhankelijk van hoe voorzichtig je bent geweest en wat voor een ondergrond je hebt gebruikt, er een beste kans bestaat dat je de CPU hebt beschadigd met een elektrostatische ontlading.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• Lord_Dain
Dat zou inderdaad heel goed kunnen natuurlijk. Alleen verwacht ik bij een missende of defecte CPU dat het moederbord hier een consequente en consistentie melding over geeft. Dus niet de ene keer wel een aantal initalisatie leds doorlopen en de boot er op niet. Zelfs als ik tussendoor niets aan of losgekoppeld heb.

Dat de oorzaak hem in de CPU of het moederbord zit (denk dan aan de CPU socket, verbogen pinnen wellicht, visueel 'lijkt' alles in orde maar niet alle pinnetjes lijken hetzelfde te staan) ik zoek eigenlijk een manier om uit te sluiten dat de oorzaak een van die 2 *niet* is zodat ik het defecte component kan vervangen.

Ik ben bang dat ik een gokje moet gaan wagen en of een CPU, óf een mobo moet bestellen...

Volgens mij zou ik het zelfs kunnen testen met een hele goedkope CPU als deze;
pricewatch: Intel Celeron G3900 Boxed

[ Voor 12% gewijzigd door Lord_Dain op 02-11-2017 13:50 ]

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:40

nelizmastr

Goed wies kapot

Skylake processoren houden niet van mega grote druk. Wat nou als je je koeler een tandje losser draait?

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Lord_Dain
Volgens de instructie die bij het waterblok zat (EKWB EVO Supremacy) moest ik tot het einde van de schoefdraad draaien. Ik heb inderdaad ook al wat testjes gedaan met de blok er 'los' op (alleen verbinding met koelpasta) en ook door licht te drukken met de hand, wat minder hard vast te draaien e.d. Dan krijg ik dus dat de foutmeldingen van de leds veranderen. Ene keer passed ie door cpu en dram led, andere keer blijft cpu led branden.

(Bij een vervangende CPU durf ik iig niet meer zo hard aan te draaien..).

[ Voor 8% gewijzigd door Lord_Dain op 02-11-2017 14:40 ]

• Lord_Dain
Ondertussen thuis en flink aan de slag geweest;
- nog een keer alles losgekoppeld en langzaam opgebouwd
- cmos reset gedaan (zover lijkt PC niet eens te komen)
- usb keyboard aangesloten met F5 ingedrukt (komt niet eens spanning op/key backlight blijft uit)

Belangrijkste bevinding is dat bij het verwijderen en opnieuw insteken van de CPU in de CPU socket de PC de ene keer doorgaat naar led_dram en de andere keer de led led_CPU blijft branden.
Vervolgens een foto gemaakt van de socket en ik vind dat er toch 2 pinnen niet heel goed uitzien:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/S0v1LdA.jpg

Dit, gesterkt met dat de initalisatie niet verder komt en er geen spanning op de USB of op de logica die de GPU's moet aansturen komt, lijkt me toch dat er een probleem met het moederbord is.

'Gelukkig' heb ik het mezelf makkelijk gemaakt. In mijn opgewonden staat wilde ik de CPU terug in de socket doen waarbij ik een paar andere pins kapot geduwd heb. Dus het probleem van het twijfelen is sowieso opgelost; er moet eerst een nieuw mobo komen :) Ik houd me aanbevolen voor een goede mobo die minimaal 1 M.2 slot heeft, 3 x PWM 4pins external fans kan aansluiten en voor de rest nogal belangrijk, waar ik mijn CPU in kan testen, dus moet een LGA1151 zijn met support voor Skylake.

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Lord_Dain schreef op donderdag 2 november 2017 @ 20:55:

Ik houd me aanbevolen voor een goede mobo die minimaal 1 M.2 slot heeft, 3 x PWM 4pins external fans kan aansluiten en voor de rest nogal belangrijk, waar ik mijn CPU in kan testen, dus moet een LGA1151 zijn met support voor Skylake.
Die zijn volop te koop, Z170 en Z270 chipset bordjes zijn wat je zoekt (geen Z370, wel zelfde socket, maar kan alleen Coffee Lake op). Even sorteren in de pricewatch ;)

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Balen dat je je bordje hebt gesloopt. :/

Maar qua vervanger:
1) Ryzen kopen want dan heb je dit probleem niet meer. :P
2) Oke serieus dan. :)
Pak gewoon weer een pricewatch: Asus Z170 PRO GAMING Gewoon een solide bordje.
Alternatief is een iets duurdere pricewatch: Asus Republic Of Gamers Z170 MAXIMUS VIII RANGER
Deze als je een betere VRM wil hebben. Meer zou ik er ook niet aan uitgeven omdat het Skylake is. Het blijft een verouderd platform en een quadcore.

M.2, tja er is geen enkel Z170 bordje met een M.2 slot dus. Koop maar Ryzen. ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Lord_Dain
Hey dat is gemeen, mijn Z170 PRO Gaming (huidige bord die kaput is..) heeft een M.2 slot!
Volgens mij kan dit ding wat ik nodig heb.
pricewatch: Asus ROG Strix B250F Gaming
Deze zal alleen niet veel met een K cpu kunnen qua overklokken?
Uh what, B is voor 'Business' en kan geen overklok. Ik 'moet' een Z bord hebben dus idd @nelizmastr you are correct. En @DaniëlWW2 dan ook natuurlijk :P

Dit is mijn search filter.. de Ranger staat er niet tussen, denk dat deze niet aan mijn filter voldoet.
La maar, filter te lang om te pasten. Zucht.

[ Voor 69% gewijzigd door Lord_Dain op 02-11-2017 21:37 ]

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Idd, bij Intel kan alleen een Z of X chipset overklokken met een K CPU ;)

Bij AMD kan het op B en X. Voor het gemak 😅

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Lord_Dain schreef op donderdag 2 november 2017 @ 21:33:
Hey dat is gemeen, mijn Z170 PRO Gaming (huidige bord die kaput is..) heeft een M.2 slot!
Volgens mij kan dit ding wat ik nodig heb.
pricewatch: Asus ROG Strix B250F Gaming
Deze zal alleen niet veel met een K cpu kunnen qua overklokken?
Uh what, B is voor 'Business' en kan geen overklok. Ik 'moet' een Z bord hebben dus idd @nelizmastr you are correct. En @DaniëlWW2 dan ook natuurlijk :P

Dit is mijn search filter.. de Ranger staat er niet tussen, denk dat deze niet aan mijn filter voldoet.
La maar, filter te lang om te pasten. Zucht.
Search filter gaf aan dat er geen Z170 bordje was met M.2...
Maar koop dit bordje gewoon opnieuw. Het is een goede. ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Lord_Dain
Ja hé, nu mag ik iets nieuws kopen kan het zelfs een Z270 bord zijn! Is toch leuk iets nieuws :p

Vroeger, je weet wel toen ik jong was, kocht ik nog wel eens MSI volgens mij. Laatste 4-5 mobo's alleen maar ASUS dus wel een beetje merkgebonden.

[ Voor 43% gewijzigd door Lord_Dain op 02-11-2017 21:40 ]

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Lord_Dain schreef op donderdag 2 november 2017 @ 21:38:
Ja hé, nu mag ik iets nieuws kopen kan het zelfs een Z270 bord zijn! Is toch leuk iets nieuws :p
Mag je meteen DDR4 geheugen gaan kopen met de huidige prijzen. ;)

• Lord_Dain
Hé maar die heb ik ook al.. ik heb m'n mobo niet met geheugen en al in de prullenbak gegooid :P

Sorry, niet duidelijk, maar op de Z170 Pro gaming heb ik 2x 8GB DDR4 geprikt.

Edit: duh, goedkoopste Z270 zit tegen de 200€. Ja mss toch maar gewoon de Ranger, Hero of PRO Gaming.
Wat is eigenlijk de toegevoegde waarde van de Ranger en Hero behalve de VRM?

[ Voor 63% gewijzigd door Lord_Dain op 02-11-2017 21:42 ]

• Lord_Dain
Mwa, zo goed OC-ed die 6700K nou ook niet. 10% haal ik ongeveer dus 4,4Ghz op 4 cores.
Misschien toch maar voor een B gaan, scheelt toch wel wat geld.

Ik zie overigens dat de Z170 Pro gaming Z170 AURA een refresh is, jaartje later uitgekomen, maar 100% zelfde PCB zo te zien. De Ranger heeft duidelijk een iets andere layout.. wel raar waar die T_Sensor zit, midden in / op het mobo.. Pfff..

[ Voor 44% gewijzigd door Lord_Dain op 02-11-2017 21:59 ]

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Lord_Dain schreef op donderdag 2 november 2017 @ 21:41:
Hé maar die heb ik ook al.. ik heb m'n mobo niet met geheugen en al in de prullenbak gegooid :P

Sorry, niet duidelijk, maar op de Z170 Pro gaming heb ik 2x 8GB DDR4 geprikt.
Stupid Intel en DDR3 en DDR4 op een platform. :/
Nee, ben niet scherp. Maar nu wel wat scherps dan. Tja, de meeste Z270 bordjes bieden geen upgrades in features, maar wel downgrades in bouwkwaliteit. 2017 is een verschrikkelijk jaar als het om moederborden gaat. Alles van Z270 downgrades, slechte componentenkeuzes, Z370 is helemaal erg. Heb je nog de x299 launch of AM4 wat ook behoorlijk slecht was.

Ik zou echt dat bordje wat je had terugkopen. Goed betaalbaar en het is een goed bordje. Alternatief zou AM4 en een R5 1600 zijn, en die naar 3,9GHz overclocken. Dit financier je door je 6700K te verkopen. Met AM4 kan je altijd nog naar een nieuwe generatie stappen voor hogere clocks/IPC etc. :)

• Lord_Dain
Ja ik zou AMD overwegen als ik niet dit weekend alweer aan de gang wil. Daarnaast heb ik ook mijn waterkoeling specifiek afgestemd op dit mobo maar ook belangrijk.. de CPU.. ik heb bv. geen mounting plates voor AMD CPU's erbij zitten. Dus eigenlijk zit ik nog even 'vast' aan deze config.

Zit nu te twijfelen tussen de Z170 PRO met en zonder AURA.. maar als wat jij zegt klopt en die AURA is een jaartje later gemaakt (juli 2016 uitgekomen) heb ik wel kleurtjes maar mss mindere kwaliteit?

Oh zie wel een klein verschilletje, die geflopte sATa express porten zitten niet op de refresh :p

[ Voor 9% gewijzigd door Lord_Dain op 02-11-2017 22:04 ]

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Als je je waterkoeling al had afgestemd op dit bordje en het tempo erin wil houden, dan lijkt de keuze me erg makkelijk. ;)
Dat of toch AM4 gaan voor de lange termijn investering. Veel uitgeven aan een goed Z270 bordje zou ik echt niet meer doen.

• Lord_Dain
Ik zie dat de refresh verstevigde PCIe sloten heeft, dat is wel handig met die lompe GPU's. Zelfs de Vega met waterkoeling hangt nog behoorlijk in het slot. Overigens is de tendens van de AURA reviews dat de RGB led amper de 20€ meerprijs waard is. Maar die PCIe sloten ..

Gewoon de Z170 Pro gaming weer besteld. Hopen dat ook niet de CPU of GPU naar de kl*te is :)

Als blijkt dat morgen er precies hetzelfde gebeurd, ben ik mooi t schip in gegaan en heb ik mogelijk een nog werkend mobo om zeep geholpen. Ergste is dat ik dan nog niet weet wat er wel stuk is. Eerst morgen maar eens inbouwen en testen :P

[ Voor 66% gewijzigd door Lord_Dain op 02-11-2017 22:54 ]

• Lord_Dain
Nou ik leef weer heren.. of moet ik zeggen mijn PC? >:)

Het lijkt er toch op dat het het moederbord betrof. Ik ben natuurlijk extra voorzichtig geweest en heb mezelf continu geaard gehouden aan de case tijdens alle werkzaamheden.. just to be sure. Ik was eerst even bang dat het niet ging werken, omdat de PC 2 keer opstartte en meteen rebootte, echter lijkt dit een dingetje van de BIOS te zijn bij een nieuwe hardware config want warempel, hij startte met POST en BIOS en liep alle diagnostic ledjes netjes langs.

Daarna de GPU ook weer aangesloten en die doet het ook nog _/-\o_

Inmiddels alles weer geassembleerd en draai nu volledig op waterkoeling. Lekkah!

Happy campert hier ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Lord_Dain op 03-11-2017 21:57 ]

Pagina: 1