Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Computer gaat uit zichzelf weer uit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TimoK
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 12-11-2022
Mijn vraag
3 weken geleden begon mijn computer opeens langzaam op te starten. Normaal is hij in 10 sec volledig opgestart, dit duurde opeens soms 1 minuut totdat het opstarten pas echt begon. Toen Destiny 2 uit kwam ontstond er een nieuw probleem: hij ging na 15-30 min gamen uit zichzelf uit. Kort daarna duurde het opeens erg lang voordat mijn computer nog opstartte (5 min, naar 30-60 min afgelopen 3 dagen). Ik heb een lokale monteur gebeld en deze heeft een vandaag aantal reparaties uitgevoerd, maar helaas gebeurde vanavond weer hetzelfde... In het logboek wordt hierbij error code 41 gegeven.

De monteur zei voordat hij weg ging, dat als het probleem zich nog steeds zou voordoen mijn videokaart waarschijnlijk kapot is. Hoewel ik met computer hardware niet erg kundig ben, leek mij dit toch vrij sterk. Vandaar dat ik hier een post maak voordat ik mijn videokaart loskoppel.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

De monteur had eerst mijn grafische kaart verwijderd, maar kon met alleen de on board kaart de computer niet opstarten. Een meegenomen videokaart veranderde hier ook niets aan. Uiteindelijk als oplossing de (het?) moederboard vervangen, waarmee het opstartprobleem verdween.

Als ik mijn probleem google kom ik uit oververhitting ofde voeding. Zojuist nog even Destiny voor een kwartiertje gespeeld, maar de temperatuur kwam niet boven 50 gemiddeld uit (32-33 met alleen chrome open). Daarnaast heb ik een 550w voeding (https://tweakers.net/pric...-s12g-550w/specificaties/), lijkt mij dat dit voldoende is. Ik weet dus niet zo goed wat ik nu moet doen, dezelfde monteur nogmaals bellen lijkt mij niet de oplossing.

Alle reacties

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14:44

g0tanks

Moderator CSA
Wat zijn de specificaties van je computer en heb je ook de temperatuur van je videokaart gemeten?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• TimoK
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 12-11-2022
Ik heb:

Processor: Intel i7-870
Videokaart: NVIDIA GeForce GTX 1060
Moederboard: Intel DP55WB
Voeding: Seasonic S12G-550

Ja, ik heb met MSI Afterburner de temperatuur van mijn videokaart gemeten. Dit kwam niet boven de 50 uit in het kwartiertje gamen, maar dan ging mijn pc niet nogmaals uit tijdens het testen.

EDIT: Ik heb het vooralsnog alleen bij Destiny 2, maar dan is dit ook het meest hardware intensive spel dat ik op het moment speel. Ik zou bijv. een hele avond LoL kunnen spelen zonder issues.

[ Voor 23% gewijzigd door TimoK op 01-11-2017 23:17 ]

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14:44

g0tanks

Moderator CSA
Ah ik dacht dat die 50 graden in je eerste post de CPU temperatuur betrof. Heb je in dat geval de CPU temperatuur gemeten?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW