Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veldm033tweak
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-11-2024
Aankoop advies. Ubiquiti UniFi AP AC PRO (3 of 5-Pack) of Linksys Velop Mesh (3 pack)

Ik ben mij aan het oriënteren voor een nieuw wifi systeem op een bestaand netwerk.

Modem/Router is van KPN (V10) en er is een cisco SG300-20 switch en een Cisco SG300-10P (POE) aanwezig. DHCP wordt geleverd coor het KPN modem.

Op dit moment staat de wifi van het KPN modem uit. En wordt deze verzorgt door 2x een Asus RT-AC66U. Hierin zijn twee SSID’s opgenomen. 1x voor de 2,4Ghz en 1x voor de 5Ghz.
In de twee RT-AC66U heb ik per AP het wifi kanaal apart ingesteld, zodat deze niet gelijk aan elkaar zijn.

Helaas is de wifi dekking lang niet overal even goed. En het grootste probleem is dat clients (mobiel, en laptop) vaak blijven hangen op het AP die het verst weg is. In de RT-AC66U heb ik bij Roaming assistant al -70 dBm ingesteld zodat deze clients eerder los laat.
Op de android devices gebruik ik Wifi Roaming Fix. Helaas bied dit nog niet voldoende om overal een goede roaming en dekking te hebben.

Het nieuwe wifi systeem hoeft geen router/dhcp functie te hebben, of moet uitgezet kunnen worden.
Overal waar de AP’s komen zijn UTP cat5E aanwezig of wordt van cat5E voorzien.

De linksys Velop Mesh heb ik al bekeken en lijkt een goede oplossing. Echter als ik hier een 5 pack van wil hebben ben ik vrij duur uit. Voordeel is dat met de nieuwste software de set als AP ingezet kan worden. (Zonder Router en DHCP functie) En dat vanuit 1 webbrowser alle AP’s gelijk ingesteld kunnen worden. En dat Wifi roaming wordt ondersteund.

De zenders wil ik dan bekabeld aansluiten. Nadeel is dat je de zenders door moet lussen ipv allemaal apart aan de switch te koppelen. Ik wil ze bekabeld zodat ik zeker weet dat ik de maximale backhaul snelheid haal.

De Ubiquiti (merk) kwam ik op diverse fora’s tegen. Het merk Ubiquiti hebben ook de Ubiquiti AmpliFi High Density WiFi System (2 mesh points) Maar deze mesh points kunnen niet bedraad aangesloten worden. En de snelheid en dekking van de wifi is wat minder dan die van de Linksys.

Ook kwam ik de Ubiquiti UniFi AP AC PRO (5-Pack) tegen. Qua specificatie’s zien deze er goed uit. (Snelle verbindingen). Echter heb ik hierover de volgende vragen.

Wanneer ik 5 Ap’s aansluit, moet ik deze alle 5 apart configureren? Of is er software/App/Tool dat ik deze gelijk kan configureren? (ik zag dat er ook software is die op een Synology nas gedraaid kan worden. (Dit kan op mijn DS218+, heb ik gezien) Wat kan je met deze software?

Kunnen de 5 Ap’s ook allemaal hetzelfde SSID hebben?

Hoe zit het met de wifi kanaal verdeling. Mogen de AP’s een zelfde wifi kanaal hebben? Of moet deze van Auto af en op handmatig gezet worden? (Met 5 ap’s op 5Ghz met een channel bandwith van 80 MHz wordt dat nog moeilijk)

Wat zijn de ervaringen met wifi roaming? (Ik heb begrepen dat dat er niet in zit, maar dat het desondanks wel goed gaat??)

Wat zijn de ervaringen met het gemiddelde bereik van een Ap? Hoeveel meter is dat ongeveer? (indicatie van jullie ervaringen, is natuurlijk afhankelijk van open ruimte, betonnen muur/vloer, houten muur/voer enz)

Als je een AP aan het plafon in de woonkamer hangt, heb je in de kamer er boven dan ook nog dekking? Of kan je deze dan beter boven hangen ipv beneden aan het plafon?

Zijn er nog punten waar ik aan moet denken/rekening mee moet houden die ik hier niet gevraagd heb?

Alvast bedankt voor jullie info/input.

Met vriendelijke groet,
Alex.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:28
Hoe groot is je huis ongeveer en is het vrijstaand? Met de Unifi AC Pro heb je voor de meeste tussenwoningen met 2 APS echt wel genoeg bereik, 3 voor een 2 kapper met garage misschien maar 5 is echt overkill.

Het is in principe een zakelijk systeem dus met de Unifi Controller software kun je gewoon alle AP's tegelijk configureren en ook hetzelfde SSID geven als je wilt. Verder kun je per AP het zendvermogen en de kanalen instellen en bijstellen.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01:05
Misschien na de kpn modem/router een switch die PoE kan leveren aan de AP's.

Ik heb zelf Ubiquiti AP's hangen en ben hier zeer tevreden over. De software voor op de synology is (was toen ik het probeerde) niet van Ubiquiti zelf en vond ik persoonlijk minder. Doch de originele software kan ook op een pc geïnstalleerd worden. Moet dan 1 keer gedraaid worden voor de configuratie.

Bij mij is de woning 20 meter lang en 8 meter diep. Volop betonnen overspanningen met wapeningsstaal en een uitbouw met zinken gevelbekleding. Met 2 AP's heb ik voldoende. Ik heb er een derde liggen mocht het (ooit) nodig zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door Arator op 02-11-2017 03:41 ]

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veldm033tweak
Het huis is vrijstaand. Totale oppervlakte van huis en tuin is 15m x 29m.
Het huis is breed 6m x lengte 9m met boven verdieping en houten vloer. Hierachter/aan vast de bijkeuken breed 4m x lengte 9,6m hier aan vast een (grote) Schuur met bovenverdieping en betonnen vloer. Breed 6m x lengte 9m. De totale lengte is dus 27,6 m van voor naar achter.
Tegenover het huis/bijkeuken staat nog een houten schuur/garage losstaand. Deze is breed 4m x lengte 6m
Hier is ook UTP aanwezig. Achter in het verlengde van de houten losstaande schuur is een terras. Hier komt nog een overkapping. Ik wil overal in huis/bijkeuken/schuur en buiten op het terras en de losstaande houten schuur wifi dekking hebben.
PS ik heb al een Cisco SG-300-10 POE (Power over ethernet) Switch. Deze is voor een poe webcam. maar ik heb nog zeker 5 poorten met poe over. Dus eventuele POE wifi zenders kunnen daar vanuit gevoed worden.
Alvast bedankt voor jullie opmerkingen en advies!

[ Voor 12% gewijzigd door Veldm033tweak op 02-11-2017 21:45 . Reden: info POE switch aangevuld. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:28
Ah kijk dat is een flinke oppervlakte. Omdat je houten vloeren hebt in het huis zelf zou ik beginnen met één AP centraal in het huis aan het plafond, dit is ook genoeg voor bovenverdieping i.v.m houten vloer. Daarnaast zou ik nog een AP midden tussen de bijkeuken en de grote schuur hangen en één AP in de losstaande houten schuur voor wifi op je terras. Je kan dan altijd nog een 4e plaatsten op je zolder van je hoofdhuis als de verbinding daar niet goed genoeg is. PoE zou ik zeker gebruiken is lekker makkelijk, let er wel op dat de AC Pro niet werkt met een standaard passieve PoE converter op 24V maar dat je switch IEEE 802.3af support moet hebben maar dat zit wel goed. Verder haal ik al mijn Ubiquiti spul altijd bij Interprojekt. Zeker als je wat meer nodig hebt scheelt dat behoorlijk. Zie hier bijvoorbeeld:

https://www.ip-sa.com.pl/ubiquiti/UAP-AC-PRO

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veldm033tweak
Hoi Davidshadow13, dank voor je antwoord en de tip waar te kopen. Het scheelt behoorlijk in prijs (zelfs met verzendkosten). Heb je overigens ook ervaring met garantie van de betreffende (web) winkel, en hoe lang er garantie op zit? (hier kon ik erg weinig over vinden)

Zijn er gebruikers van Ubiquite UniFi AP AC (Pro) die iets kunnen vertellen over de handover tussen de wifi zenders en het tijdig loslaten van een client zodat deze zich op de sterkste zender kan aanmelden? En niet zoals nu gebeurd, blijft hangen op een zwak accesspoint. (Sticky client)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-06 09:23
Denk dat een UAP-AC-PRO een super oplossing is voor je, normaal moet je rekening houden dat een 5-pack niet komt met een voeding maar je hebt een POE switchs (controleer wel even of die er geschikt voor is). Volgens mij doet een Pro max 15,4w maar effectief in gebruik 9w.

Advies is om de controller wel te laten draaien en niet alleen als je wijzingen wilt doorvoeren. Er is een mogelijkheid om de controller in een docker te plaatsen maar een native package voor Synology is er niet.

Zoals hierboven al is aangegeven verwacht ik dat een 5 pack echt overkill is, als je puur voor de dekking gaat kan je ook kijken naar de ac-lite. Stuk goedkoper en ook echt kwaliteit en goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-07 10:17
Ik heb een paar UniFi AP-AC-LITE's en de handover is prima, met weinig aan de instellingen veranderd te hebben. Je kunt er heel veel aan veranderen (één van de meerwaardes tegenover de meer consumentgerichte AP's) maar de standaardinstellingen werken al heel goed. Ik heb gewoon één SSID voor 2,4 en 5GHz maar als je dat anders wilt is het mogelijk dat te veranderen.

Ik heb wel wat WiFi problemen met mijn oude Nexus 7 (2013), maar die ondersteunt om te beginnen geen 5GHz, ligt aan het toestel zelf volgens mij. Mijn vriendin haar Nexus 5X doet soms ook wat gek, mijn Samsung Galaxy S5 Neo heeft echter nooit problemen, en onze laptops ook niet. Sowieso heb ik een wat blinde vlek in mijn slaapkamer maar dat is bewust, voor volledige dekking had ik eigenlijk 3 AP's nodig en ik doe het met 2, anders zou daar teveel gestreamd worden :).

Blijkbaar heeft Ubiquiti recent (begin 2017?) de hardware van de AP-AC-LITE aangepast zodat deze ook werkt met 802.3af, (zie https://www.ubnt.com/unifi/unifi-ap-ac-lite/ en https://community.ubnt.co...port-48v-PoE/td-p/1792308). Daarvoor werkte de Lite variant (degene die ik heb ook) alleen met 24V injectors (of met een Ubiquiti PoE switch, maar dus niet 802.3af), en dan had je weinig aan een Cisco PoE switch. Alleen is de stock van de "oude" AP-AC-LITE niet meteen op natuurlijk, en winkels vermelden het niet zomaar of je de vernieuwde variant koopt. Aangezien de nieuwe er al is sinds januari, wordt de kans groot dat het wel een 802.3af capabele AP is, maar het is een beetje gokken.

Ik denk dat de vernieuwde LITE voor jou dan wel interessant kan zijn. Het is wat afhankelijk wat voor clients je hebt, in mijn geval kon ik de extra bandbreedte van de PRO tegenover de LITE toch niet benutten met mijn wat oudere of niet zo high end clients, en ik heb ook niet zoveel clients. De PRO is er vooral voor wie al wat meer clients heeft of clients die banden combineren. Het prijsverschil tussen LITE en PRO was vroeger groter dan nu, maar €40-50 per AP is toch wel significant. Belangrijkste voor mij was het naadloos wisselen van AP en dat doen de LITEs dus ook uitstekend.

Wat betreft bestellen bij Inter Projekt, denk er ook aan dat de prijzen op die website exclusief BTW zijn, pas bij het plaatsen van de bestelling wordt die er bij op geteld. Ze zijn vrij goedkoop, maar de hoge verzendingskosten zijn haast niet te recupereren vergeleken met de concurrentie. Bestellen van 3 AP-AC-PRO's kost bij Inter Project al meer dan €20 meer dan hetzelfde bestellen bij Amazon (dus ook zonder die €20 verzending is Amazon goedkoper). Volgens mij heeft het voor een particulier geen meerwaarde om bij Inter Projekt te bestellen.

@Daros Ik heb geen ervaring met Synology, maar ik kan toch wel Synology packages vinden voor de UniFi controller? (wel op een niet officiële repository maar het lijkt me wel betrouwbaar https://community.ubnt.co...ogy-NAS/m-p/569803#M46101) Het vereist Java, maar de TS heeft een x86 NAS, dus zou geen probleem mogen zijn.

En over de controller, ik zet die zelf meestal alleen op wanneer ik iets wil veranderen (regelmatig eens om firmware te updaten, Ubiquiti was er snel bij toen de Krack exploits uit kwamen bv), ik maak niet echt gebruik van functionaliteit die continue de controller vereist (gastnetwerk bv, dat kost je uiteindelijk toch ook bandbreedte, heb ik te weinig gasten voor over de vloer :p ). Op mijn Windows server vereiste de controller (en Java) teveel geheugen om aan te laten. Zoals ik het gebruik, zou ik het ook gewoon op een laptop kunnen installeren. En dan had ik nog 4GB RAM, op een Synology NAS met 2GB RAM zou de controller snelheid kunnen kosten (wel niet zomaar te vergelijken, Windows server vereist zelf ook meer geheugen dan DSM).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veldm033tweak
All,
Het is mij inmiddels gelukt om Ubiquiti controller te draaien op mijn synology.
Ik heb het werkend gekregen maar nog niet gekeken of alle functionaliteit van de controller ook werkt. (ik heb nog geen Ubiquiti wifi zenders, en ik was gewoon nieuwschierig of het een een kans van slagen had.)
Ik heb het draaien op een Synology DS218+ met 6Gb intern geheugen. Binnen Docker.
Aan de hand van een filmpje op Youtube is het mij gelukt.
Hierbij de link waar het filmpje op te vinden is, voor degene die hier in geïnteresseerd zijn.
YouTube: UniFi Controller on Synology

Ik denk toch dat ik binnenkort voor de Ubiquiti UniFi AP AC PRO ga shoppen. De lite is erg intressant qua prijs, maar de smartphones staan binnenkort op de vervang lijst en er wordt toch ook wel wat mee gestreamd. Dus een hogere snelheid vind ik wel prettig vooral richting de toekomst..
Tips en ideeën blijven welkom.
Pagina: 1