Een interessant project wat zeer veel uitdagingen kent. Persoonlijk zou ik hem zelfs uitbreiden, en niet alleen gebruiksvriendelijk, maar ook energiezuinig! Maar dat komt vanuit mijn eigen visie dat die twee elkaar kunnen versterken en daarom misschien wel noodzakelijk zijn in de toekomst.
Ik zou, zoals eerder aangegeven door anderen, gaan voor scenes/profielen die wel of niet geactiveerd worden op basis van sensorinformatie. Dan kun je veel makkelijker de juiste beslissingen nemen op het moment dat het nodig is. Op die manier werkt mijn eigen, uiteraard slimste huis

, ook. Nu woon ik alleen, nu is het in mijn geval redelijk makkelijk om de juiste scene te kiezen op een aantal gebruiken (habbits). Voor deze klus zul je in ieder geval localisatie moeten toepassen, wellicht via bluetooth beacons? Dan weet je waar iemand is en kun je ook de toestand aan die persoon koppelen. Dat is imho de basis.
Wat voor mij een huis echt slim zou maken, is hem zelflerend maken. Gedrag veranderd over de tijd, dus het systeem zou daar op moeten kunnen inspelen naar verloop van tijd. Iets wat voor een aantal dingen best mogelijk moet zijn. Voorbeeld is verlichting. Je kan, samen met locatieinformatie, bepalen wanneer verlichting aan moet gaan, en ook hoe fel. Gewoon alle manuele acties van de gebruiker in de toekomst meenemen. Ook zou je zelfs een min/max of concensus kunnen gebruiken per ruimte (niet alleen licht, maar ook verwarming).
Zo kun je er ook achter komen of het licht bij het afspelen van een film (bijna) altijd gedimd wordt en dat kun je dan in vervolgd automatisch doen. Nu heb ik dat trucje hardcoded, maar op basis van de mediaspeler (kodi in mijn geval) kun je zien of er een film wordt afgespeeld. Dat triggerd een verandering van status naar "film kijken", waarop de lichten worden gedimd, volume van de versterker omhoog wordt gezet (eventueel in jou geval met een feedback loop mbv microfoon) en subwoofer aan gaat.
Andere trucs in mijn geval:
- Bureaulamp is gekoppeld aan mijn computer, zodat ik me daar geen zorgen over maak.
- Als ik ga slapen, laadt ik de telefoon op (misschien draadloos laden op het nachtkasje een idee?), waardoor het huis in "slaapstand" gaat, waarmee niet alleen het licht uit gaat, maar ik ook aan standby killing doe.
- Als ik bel/gebeld wordt, dan wordt de versterker gemute, muziek/film gaat op pauze. Ideaal, dan hoef ik niet meer te zoeken naar de afstandsbediening. Idem voor de deurbel, waarbij ook direct een melding op mijn telefoon ontvang. Iets dergelijks zouden jullie kunnen koppelen aan de locatie: gaat de telefoon af in een locatie met actieve media, mute dan alles
Een andere term om op te zoeken is ubiquitous computing
Wikipedia: Ubiquitous computing
Ik heb daar ooit een vak in gevolgd. Wat erg belangrijk is, is dat het systeem niet de foute keuzes maakt, dat gaat juist tegen het systeem werken. We kunnen nog geen gedachten lezen, dus iets als:
"ik wordt nu wakker met een klote gevoel, dus graag jazz op de achtergrond"
is erg lastig, tot onmogelijk. Uiteraard kun je de slaap monitoren en daar wat mee doen. Dergelijke info, plus wellicht gedrag/stem bij opstaam, zou ik wel meenemen in het systeem. Echter, persoonlijk zou ik het systeem een suggestie laten doen waar de gebruiker mee kan instemmen. Zeker in het begin is dat een betere oplossing, dan kun je ook onderzoeken of het systeem feilloos werkt. Na verloop van tijd kun je dan altijd nog, in overleg, de knoop doorhakken om iets dergelijks volautomatisch te doen.
En verder, niet automatiseren om het automatiseren. Ik heb heel veel trucs na verloop van tijd toegevoegd op basis van eigen ervaringen en "rituelen". In die zin wellicht een stelling die hier van toepassing is: "Enkel rituelen zijn te automatiseren".
Daarnaast, ik zou juist zo weinig mogelijk interfaces willen door het huis. Het nodig hebben van een touchscreen is imho het beeld van een fancy, maar verder dom huis. Een slim huis is als het ware een intelligent stuk vastgoed dat als een gerobotiseerde personal assistant met je mee denkt. Van die laatste is het belangrijk dat de PA exact weet wat je wil en dat ook goed kan aanvoelen.
Hoe dan ook, veel succes en ben benieuwd wat jullie er van maken
[
Voor 22% gewijzigd door
GENETX op 04-11-2017 15:33
]