Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Gebruiksvriendelijke huis ontwerpen van Nederland.

Pagina: 1
Acties:

• Arie26
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-11 14:21
Wij zijn benaderd door een vermogende opdrachtgever voor het ontwerpen en bouwen van het gebruiksvriendelijkste huis van Nederland.

Nu is de moeilijkste aan deze vraagstelling de imperatatie van deze vraag ?
Wat is gebruiksvriendelijk ?
- alles automatische ? Of wordt je dan geleefd door je woning.
- Veel of weinig bediendelen ? Of juist “hidden-switches”
- gadgets toepassen ? Of wordt het dan juist meer een huis van de toekomst ?

Eigenlijk zou ik met dit topic de discussie willen voeren, hoe jullie hier tegen aan kijken ? Mijn probleem is dat ik te makkelijk denk als “techneut”.
Misschien kunnen jullie mijn in contact brengen mensen/bedrijven die hier in kunnen adviseren en of producten die deze gedachte uitdraagen.

Teteringen

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
Eh... op basis waarvan heeft de opdrachtgever jullie gekozen als je geen antwoorden hebt op z'n vraag?

En dan nog, een vermogende opdrachtgever ($$$) heeft julie uitgekozen, maar voor de uitwerking en de visie van het project wil je gratis hulp.

Je mag me inhuren hoor :) Heb wel ideeen over hoe je achter 'gebruiksvriendelijk' moet komen.

[ Voor 54% gewijzigd door armageddon_2k1 op 01-11-2017 18:34 ]

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:05
Het eerst woord wat in mij opkomt bij ‘gebruiksvriendelijk’ is ‘eenvoud’.

Naar het welbekende gezegde: Keep It Simple, Stupid. (KISS)

• Arie26
armageddon_2k1 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 18:33:
Eh... op basis waarvan heeft de opdrachtgever jullie gekozen als je geen antwoorden hebt op z'n vraag?
Op basis van kennis en kunde, relatie met de huidige opdrachtgever, referenties van enkele woonhuis van extreme grote met de meest uit een lopende installatie, in 2016 zijn we 2de geworden bij de KNX-awards
Voldoende

Teteringen

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Gratis advies vragen en dan ook nog eens een keer arrogant gaan lopen doen.

Als jullie zo goed zijn dan kunnen jullie dat zelf toch ook ?

u can fool all people some time and fool some people alltime

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
Okee, maar jullie zijn dus belabberd in het vertalen van user-requirements. Succes!

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

• Dennis013
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-11 09:41
Gaaf project. Ben benieuwd naar wat het wordt!
Ik zou nergens een schakelaar willen zien als het mijn huis was. Dus alles op beweging, voice of hand beweging ofzo.
Zoveel mogelijk automatisch, maar wel dat het werkt. En dat is best lastig denk ik.

En op afstand pakketjes aannemen van een bezorger, lijkt mij superhandig
Geen sleutels.

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
Arie26 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 18:38:
[...]

Op basis van kennis en kunde, relatie met de huidige opdrachtgever, referenties van enkele woonhuis van extreme grote met de meest uit een lopende installatie, in 2016 zijn we 2de geworden bij de KNX-awards
Voldoende
Oké, cool, maar het is toch handiger als de opdrachtgever het specificeerd dan wanneer wij dat doen? Voor mij kan gebruiksgemak betekenen: totaal geen deuren terwijl de opdrachtgever graag deuren wil omdat hij de kamers zo makkelijker voor een ander doel kan gebruiken?

Mijn lijstje:
- Zelf openende deuren (met uitzondering van slaapkamer, badkamer etc) als je aan komt lopen
- Zelf regelend klimaatbeheer
- Licht gebasseerd op locatie van gebruikers
- Koelkast/ vriezer/ voorraadkast die voorraad bij houd (zelf bestellen bij AH online is een plus)
- Toegankelijk voor stofzuigrobots en eventuele toekomstige dingen
- Zo min mogelijk onderhoud
- Voordeur/ achterdeur/ poort openen met NFC/contactloos
- etc

[ Voor 7% gewijzigd door xh3adshotx op 01-11-2017 18:46 ]

• Arie26
Sorry, dit is zeker niet zo bedoelt, en zeker niet om hier “gratis” advies te krijgen.

We zijn zeker bereid om te betalen als hier de juiste personen tussen zitten.
Maar ging mijn meer om de vraag stelling wat vinden jullie over de vraag hoe het gebruiksvriendelijkste huis aan zou moeten kunnen voldoen.

Teteringen

• SnoF
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-11 15:13
Als de opdrachtgever zelf niet duidelijk is over de opdracht, moet je simpelweg weer om tafel gaan zitten. Voor wie moet het gebruiksvriendelijk zijn? Voor de gemiddelde Nederlander? Of voor een specifiek persoon of gezin? Hoe lang zijn de mensen? Hoe oud? etc etc..

Ga dus om tafel met de opdrachtgever en/of gebruiker..

Als het een showcase moet zijn van wat er mogelijk is - lijkt me dit een prima platform om om hulp te vragen, maar zou de vraag wellicht wat anders stellen :-)

• Arie26
xh3adshotx schreef op woensdag 1 november 2017 @ 18:45:
[...]

Oké, cool, maar het is toch handiger als de opdrachtgever het specificeerd dan wanneer wij dat doen? Voor mij kan gebruiksgemak betekenen: totaal geen deuren terwijl de opdrachtgever graag deuren wil omdat hij de kamers zo makkelijker voor een ander doel kan gebruiken?

Mijn lijstje:
- Zelf openende deuren (met uitzondering van slaapkamer, badkamer etc) als je aan komt lopen
- Zelf regelend klimaatbeheer
- Licht gebasseerd op locatie van gebruikers
- Koelkast/ vriezer/ voorraadkast die voorraad bij houd (zelf bestellen bij AH online is een plus)
- Toegankelijk voor stofzuigrobots en eventuele toekomstige dingen
- Zo min mogelijk onderhoud
- Voordeur/ achterdeur/ poort openen met NFC/contactloos
- etc
- klimaat wordt volledig geregeld vloerverwarming, lucht door de vloer voorsnelle opwarming en of koeling
- Sturing verlichting op basis van locatie geld dan alleen voor de bewonders en op die manier lijkt het te veel op gewoond worden door je woning
- buiten deuren worden stuurd Key-less entry door middel van handpalm lezers.
- ook maken gebruik van gira G1 panelen voor het schakelen en sturen van het een en ander en intercom, CCTV.

Teteringen

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Gebruiksvriendelijk: in je woning geen dorpels en zo weinig mogelijk draaideuren gebruiken. Schuifdeuren gaan doorgaans lichter, kunnen net zo goed geautomatiseerd worden, kunnen in een muur weggewerkt worden én nemen een stuk minder ruimte in beslag.

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:17
Arie26 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 19:06:

- Sturing verlichting op basis van locatie geld dan alleen voor de bewonders en op die manier lijkt het te veel op gewoond worden door je woning
Hoezo? Het is maar net hoe je het inregelt.

Kijk anders ook eens naar het huis van Femme (video: Het slimste huis van de Achterhoek: op bezoek bij Tweakers-oprichter F..., denk dat het wel interrssant is voor je.

Verder is "gebruiksvriendelijkste" ontzettend subjectief-gevoelig.

Ik zou zeggen; zo min mogelijk onnodige (en repetatieve) handelingen hoeven verrichten om je doel te bereiken. Mocht je toch een handeling moeten verrichten, dient dit wel zo "makkelijk" mogelijk uitgevoerd kunnen worden. Dit geldt eigenlijk voor alles, van de plaatsing van de wasmachine en droger tot de koffie en koffiezetapparaat.

Tevens is het natuurlijk wel mooi indien er bepaalde zaken geautomatiseerd kunnen worden. Maarja, dat kan je zo klein en groot maken als je maar wilt. Van kleine ondersteuningen tot een gehele geautomatiseerde ervaring.

Uiteindelijk is het de opdrachtgever die moet beoordelen wanneer iets het "gebruiksvriendelijkste" van Nederland is. Dat zal eerst duidelijk moeten worden.

• Carnoustie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 26-11 18:26
Op zich wel grappig als je er goed over nadenkt: in een tijdspanne van eeuwen hebben we nu door een soort van evolutieproces al lang en breed de "ideale" deur: hangend in een paar soepele scharnieren met een klink. Maar omdat we nu een nieuw "speeltje" hebben (lees elektronica) moet nu alles anders. Vraag me af of mensen ook zo dachten toen de stoommachine net was uitgevonden en alle deuren "op stoom" moesten. Jammer dat we het Griet niet meer kunnen vragen :)

(Ja, lichte ironie...)

Overigens zag ik laatst een aflevering van dat Britse huizenbouw programma waar een ex-soldaat zonder benen en zijn gezin het "meest gebruiksvriendelijke huis" gingen bouwen, maar dan natuurlijk helemaal toegespitst op hun situatie. Dus ook slim ontwerp zodat hij overal bij kon en en handgrepen had, maar dan in zo'n ontwerp dat het eigenlijk niet opviel. Zo'n specifieke case van "gebruiksvriendelijk"vond ik wel mooi om te zien en ook veel interessanter dan wat "gestrooi" met irisscanners en andere techniek "omdat het kan".

[ Voor 34% gewijzigd door Carnoustie op 01-11-2017 19:53 ]

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:05
Carnoustie schreef op woensdag 1 november 2017 @ 19:44:
Op zich wel grappig als je er goed over nadenkt: in een tijdspanne van eeuwen hebben we nu door een soort van evolutieproces al lang en breed de "ideale" deur: hangend in een paar soepele scharnieren met een klink. Maar omdat we nu een nieuw "speeltje" hebben (lees elektronica) moet nu alles anders. Vraag me af of mensen ook zo dachten toen de stoommachine net was uitgevonden en alle deuren "op stoom" moesten. Jammer dat we het Griet niet meer kunnen vragen :)

(Ja, lichte ironie...)
Nog een leuk voorbeeld:

Vroeger moest je opstaan, naar de tv lopen en de tv aanraken om jezelf van entertainment te voorzien.

Gelukkig bedacht men de afstandsbediening.

Ik voorspel dat over een niet te al te korte tijd, Samsung met z’n eerste ‘touchscreen’ tv komt. Kan je weer opstaan van de bank om jezelf van entertainment te voorzien.

Keep it simple, stupid.

Reden dat wij het licht thuis gewoon uitdoen met een schakelaar aan de muur. Zeer intuïtief, ook voor gasten die toevallig niet de app op hun iPhone willen installeren als ze bij jou naar t toilet moeten om het licht op de plee aan te kunnen doen.

Verwijderd

-

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2019 15:03 . Reden: Leeg ivm privacy ]

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:47
@Arie26 kun je de vraag van de klant eens hier volledig neerzetten? Wellicht inclusief de schriftelijke documentatie bij de aanvraag. Het is wel een interessant onderwerp om verder in te duiken. Maar juist omdat “gebruiksvriendelijk” erg afhankelijk is van de thuis situatie van de klant, is meer informatie erg welkom. Zaken als thuiswerken, gezinssamenstelling, leeftijd en eventuele specifieke wensen (super theater ruimte of chill relax ruimtes) zijn noodzakelijk voor een goed advies. Daarnaast wellicht ook het doel van de klant. Is het voor persoonlijk comfort, of meer als showcase?

[ Voor 3% gewijzigd door blissard op 01-11-2017 23:20 ]

• Arie26
Uiteraard hebben wij de vraag terug terug gelegd, maar ook hier krijgen we niet een duidelijk antwoord op, het liefst zou het huis moeten denken als de klant.
- ik wordt nu wakker met een klote gevoel, dus graag jazz op de achtergrond.
- ik kom nu thuis om 23 uur en wil nog wat drinken in plaats normaal naar bed als gebruikelijk, dus licht aan in de wijnkamer met passende muziek.
- ik ga naar mijn tuin maar wil een keer verder wandelen door de tuin, dus extra beveiliging uit.
- de zon komt op, schutters gaan automatisch dicht maar ik wilde toch naar buiten kijken.

Met dit soort opmerkingen probeert de klant ons te “out of the box” te laten denken.
Het betreft een man en vrouw, 50+, oudere kids, comfort en gebruikers gemak zeker geen show-case.

Teteringen

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Arie26 schreef op donderdag 2 november 2017 @ 06:33:
Uiteraard hebben wij de vraag terug terug gelegd, maar ook hier krijgen we niet een duidelijk antwoord op, het liefst zou het huis moeten denken als de klant.
- ik kom nu thuis om 23 uur en wil nog wat drinken in plaats normaal naar bed als gebruikelijk, dus licht aan in de wijnkamer met passende muziek.
- ik ga naar mijn tuin maar wil een keer verder wandelen door de tuin, dus extra beveiliging uit.
- de zon komt op, schutters gaan automatisch dicht maar ik wilde toch naar buiten kijken.

Met dit soort opmerkingen probeert de klant ons te “out of the box” te laten denken.
Het betreft een man en vrouw, 50+, oudere kids, comfort en gebruikers gemak zeker geen show-case.
Profielen? Een aantal dingen in die profielen regelen: beveiliging, verlichting, temperatuur, (eventuele) muziek. Profielen die automatisch inschakelen door sensoren / schema/ agenda, maar door de gebruiker aangepast kunnen worden (via een afstandsbediening / mobiele telefoon door spraak via Google Now / Siri / Alexa), bijvoorbeeld ochtend-voor-werk, ochtend-vrije-dag, filmavond, dinertijd, nacht, etc.

De gebruiker de inhoud van de profielen ook aan laten passen, bijvoorbeeld via een webinterface, bijvoorbeeld in modus X bepaalde verlichting wel/niet/feller/donkerder, of alleen onder omstandigheid X (bijvoorbeeld bepaalde verlichting alleen als het nog donker is).

• jorisdekloris
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-11 14:16
Met alle respect hoor maar ik heb nog nooit zoveel taalfouten gezien. Ik kan dit niet serieus nemen.

Maar goed - Omdat ik niet alleen wil zeuren:

Gebruiksvriendelijk heeft te maken met 'eenvoud' en 'logica'. Ik zou de opdrachtgever zeer nauw betrekken bij jullie denkproces. Wil hij hoge mate van automatisering? Wil hij hoge mate van controle? Dat soort vragen en dan 100 verschillende stellen. Dan kom je er pas achter.

Tierelier

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-11 21:45
Ik proef heel erg dat gebruiksvriendelijkheid door de TS gelijk getrokken wordt aan automatiseren en nog eens automatiseren.

Gebruiksvriendelijkheid staat niet gelijk aan alles automatiseren of alles IT gestuurd maken en koppelen.

• Arie26
thefox154 schreef op donderdag 2 november 2017 @ 07:52:
Ik proef heel erg dat gebruiksvriendelijkheid door de TS gelijk getrokken wordt aan automatiseren en nog eens automatiseren.
Gebruiksvriendelijkheid staat niet gelijk aan alles automatiseren of alles IT gestuurd maken en koppelen.
Gelijk getrokken niet helemaal, dat is juist mijn persoonlijke grote valkuil ik ben een techneut en kan moeilijk schakelen in de gedachten van uit de klant zonder het los te laten van de techniek.
Zodra ik een vraag krijg of iets mogelijk is, probeer ik gelijk in technische mogelijkheden te denken.
En vergeet hierbij wel eens uit het ook om heel duidelijk de klant vraag helder te krijgen, maar wordt vervolgt.

Teteringen

• petervandenberg
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14:45
Mooi ruime opdracht TS die ook ontzettend de plank mis kan slaan als je over vijf jaar terugkijkt.
Volgens mij is het nu zaak om, profielen te maken van de gebruikers. Dus patronen, wensen, scenario's en risico's.
Gebruiksvriendelijkheid gaat ook om comfort, gemak en waarde. Wat is nu echt belangrijk voor de klant, en wat minder en in welke volgorde.

Maar aangezien het om een huis gaat, welke een veel langere levensduur heeft, zou ik persoonlijk voorzichtig zijn om de laatste technieken te gebruiken. Vaak gaan er een aantal generaties van product ontwikkelingen aan te pas voor je voldoende volwassen oplossingen hebt.
Smart tv's, zijn daar zo'n voorbeeld van. Je zult als early adaptor maar veel geld neer telllen voor iets dat met vier jaar door beperkte techniek zwaar veroudert is. Dan maar even wachten tot duidelijk is waar de markt heen beweegt.
IOT is daar ook zo'n mooi voorbeeld van. Er kan van alles, maar goede, robuuste toekomstvaste oplossingen, heb ik nog niet veel gezien.

"Eenvoud is niet het kenmerk van de beginner. Het is de duur bevochten stempel van de meester." En zo is het ook met gebruiksvriendelijkheid en andere conceptuele zaken zoals architectuur.

• stekkel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-11 10:52
Als ik dit zo lees is de focus de gebruikersinterface. Dus hoe kan de gebruiker zonder al te veel na te denken snel schakelen tussen geautomatiseerd default gedrag en eigen user defined settings zoals scenes.
Ik zou de klant meenemen in de mogelijkheden van verschillende userinterfaces zoals de inrichting van touchscreens aan de muur, userinteraces via apps enz en hoe deze custom ingericht en bijgesteld kunnen worden. Ik kan mij ook voorstellen dat de klant tot op bepaalde hoogte zelf in staat moet zijn om eenvoudige scenes in te stellen en/of aan te passen.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:25
Een interessant project wat zeer veel uitdagingen kent. Persoonlijk zou ik hem zelfs uitbreiden, en niet alleen gebruiksvriendelijk, maar ook energiezuinig! Maar dat komt vanuit mijn eigen visie dat die twee elkaar kunnen versterken en daarom misschien wel noodzakelijk zijn in de toekomst.

Ik zou, zoals eerder aangegeven door anderen, gaan voor scenes/profielen die wel of niet geactiveerd worden op basis van sensorinformatie. Dan kun je veel makkelijker de juiste beslissingen nemen op het moment dat het nodig is. Op die manier werkt mijn eigen, uiteraard slimste huis ;) , ook. Nu woon ik alleen, nu is het in mijn geval redelijk makkelijk om de juiste scene te kiezen op een aantal gebruiken (habbits). Voor deze klus zul je in ieder geval localisatie moeten toepassen, wellicht via bluetooth beacons? Dan weet je waar iemand is en kun je ook de toestand aan die persoon koppelen. Dat is imho de basis.

Wat voor mij een huis echt slim zou maken, is hem zelflerend maken. Gedrag veranderd over de tijd, dus het systeem zou daar op moeten kunnen inspelen naar verloop van tijd. Iets wat voor een aantal dingen best mogelijk moet zijn. Voorbeeld is verlichting. Je kan, samen met locatieinformatie, bepalen wanneer verlichting aan moet gaan, en ook hoe fel. Gewoon alle manuele acties van de gebruiker in de toekomst meenemen. Ook zou je zelfs een min/max of concensus kunnen gebruiken per ruimte (niet alleen licht, maar ook verwarming).

Zo kun je er ook achter komen of het licht bij het afspelen van een film (bijna) altijd gedimd wordt en dat kun je dan in vervolgd automatisch doen. Nu heb ik dat trucje hardcoded, maar op basis van de mediaspeler (kodi in mijn geval) kun je zien of er een film wordt afgespeeld. Dat triggerd een verandering van status naar "film kijken", waarop de lichten worden gedimd, volume van de versterker omhoog wordt gezet (eventueel in jou geval met een feedback loop mbv microfoon) en subwoofer aan gaat.

Andere trucs in mijn geval:
- Bureaulamp is gekoppeld aan mijn computer, zodat ik me daar geen zorgen over maak.
- Als ik ga slapen, laadt ik de telefoon op (misschien draadloos laden op het nachtkasje een idee?), waardoor het huis in "slaapstand" gaat, waarmee niet alleen het licht uit gaat, maar ik ook aan standby killing doe.
- Als ik bel/gebeld wordt, dan wordt de versterker gemute, muziek/film gaat op pauze. Ideaal, dan hoef ik niet meer te zoeken naar de afstandsbediening. Idem voor de deurbel, waarbij ook direct een melding op mijn telefoon ontvang. Iets dergelijks zouden jullie kunnen koppelen aan de locatie: gaat de telefoon af in een locatie met actieve media, mute dan alles ;)

Een andere term om op te zoeken is ubiquitous computing Wikipedia: Ubiquitous computing

Ik heb daar ooit een vak in gevolgd. Wat erg belangrijk is, is dat het systeem niet de foute keuzes maakt, dat gaat juist tegen het systeem werken. We kunnen nog geen gedachten lezen, dus iets als:
"ik wordt nu wakker met een klote gevoel, dus graag jazz op de achtergrond"
is erg lastig, tot onmogelijk. Uiteraard kun je de slaap monitoren en daar wat mee doen. Dergelijke info, plus wellicht gedrag/stem bij opstaam, zou ik wel meenemen in het systeem. Echter, persoonlijk zou ik het systeem een suggestie laten doen waar de gebruiker mee kan instemmen. Zeker in het begin is dat een betere oplossing, dan kun je ook onderzoeken of het systeem feilloos werkt. Na verloop van tijd kun je dan altijd nog, in overleg, de knoop doorhakken om iets dergelijks volautomatisch te doen.

En verder, niet automatiseren om het automatiseren. Ik heb heel veel trucs na verloop van tijd toegevoegd op basis van eigen ervaringen en "rituelen". In die zin wellicht een stelling die hier van toepassing is: "Enkel rituelen zijn te automatiseren".

Daarnaast, ik zou juist zo weinig mogelijk interfaces willen door het huis. Het nodig hebben van een touchscreen is imho het beeld van een fancy, maar verder dom huis. Een slim huis is als het ware een intelligent stuk vastgoed dat als een gerobotiseerde personal assistant met je mee denkt. Van die laatste is het belangrijk dat de PA exact weet wat je wil en dat ook goed kan aanvoelen.

Hoe dan ook, veel succes en ben benieuwd wat jullie er van maken :)

[ Voor 22% gewijzigd door GENETX op 04-11-2017 15:33 ]

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:46

paQ

Arie26 schreef op donderdag 2 november 2017 @ 06:33:

maar dit valt weer allemaal onder de noemer 'slim'. of beter "slimmigheidjes voor deze specifieke gebruiker".
Dat is niet hetzelfde als 'gebruiksvriendelijk'.

Een ouderwetse honeywell thermostaat is gebruiksvriendelijk. Een iPhone is slim met een gebruiksvriendelijke interface.

Dat laatste is mijns inziens altijd de crux met ontwerpen.
TS is techneut, maar niet de gebruiker. Interfacing is a bitch!
Zie het maar eens te regelen, dat het gemak van de vrager/gebruiker overeenkomt met de mogelijkheden van de gebruikte technieken.

Maar, er is geen domoticasysteem die aanvoelt of de man des huizes zin heeft in een 6 sterren metaxa om 23:18 hoor 8)7
tenzij... hij zijn wens of gevoel uitspreekt... Dan kom je wellicht ergens.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Arie26
Iedereen bedankt voor jullie input, momenteel toch wat partijen aan het zoeken in de markt die ons kunnen assisteren om de vraag helder te krijgen.
- partij voor het assisteren om de vraag stelling duidelijk te krijgen, meermaals interviewen van de opdrachtgever.
- technische partijen welke ons willen bij staan om hier de juiste en passende technische invulling aan te geven.

Momenteel is de eerste invulling reeds gerealiseerd, volgen er meerdere gesprekken met wat bedrijven voor de technische ondersteuning en advisering hierin.

Mochten er partijen mee lezen die hier in iets kunnen betekenen, laat het even weten en wie weet wat we voorelkaar kunnen betekenen.

Teteringen

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-11 19:42

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Arie26 schreef op maandag 6 november 2017 @ 15:48:
Iedereen bedankt voor jullie input, momenteel toch wat partijen aan het zoeken in de markt die ons kunnen assisteren om de vraag helder te krijgen.
- partij voor het assisteren om de vraag stelling duidelijk te krijgen, meermaals interviewen van de opdrachtgever.
Beetje laat aansluiten.
Het onderstaande verhaal klinkt raar/oneerbiedig, maar ...

Persoonlijk denk ik dat meermaals interviewen hem niet gaat worden tenzij je een zeer goede interviewer hebt die een klik met deze mensen heeft/kan bewerk stellen.
Deze mensen zijn schaars en redelijk aan het tarief (4 cijfers en het eerste cijfer is niet een 1 voor 1 dag) en hun agenda is voor de komende tijd vol.

Neem de mensen eens mee (door deskundigen) naar voorbeelden/mogelijkheden en open hun ogen door inzichten te geven.
Ik denk dat daarna er wel duidelijke wensen komen met een interviewer die kan prikkelen en de waarom vraag goed kan stellen tot aan de essentie (er kan geen waarom vraag meer gesteld worden).
Alleen voor dit deel zul je wel zo'n dag of 10 (bezoekdagen) moeten rekenen.

Ze wonen nu waarschijnlijk in een groot/goed huis en men heeft nu de kans om "alles" te doen wat men wilt.
Een traject om mensen te openen/veranderen/omdenken duurt ongeveer 2 maanden (snel) tot wel 1 jaar.
Persoonlijk denk ik niet dat men gelukkig wordt (op lange termijn) van oplossingen als men zelf niet weet wat hun eigen gevoel/wens is.

(Ollie1965 weet iets van veranderkunde)

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Pagina: 1