Dimmen 12V ledlampen met Niko 310-01901 universeeldimmer

Pagina: 1
Acties:

• webdevotion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-01 13:24
Hallo

In onze leefruimte hangen 7 lichtpunten klaar.

In elke punt ( behalve het laatste in de lijn )
komt telkens een 1,5mm2 3G kabel toe
en vertrekt er terug eentje naar het volgende lichtpunt.

Elk lichtpunt zou verbonden moeten worden
met een ledstrip.

Initieel gingen we TL lampen hangen, maar het model dat ons werd aangeraden destijds wordt momenteel niet meer gemaakt, dus zijn we over naar LED.

Voor ik aan het grote werk begin heb ik alvast een testopstelling
opgezet met de volgende onderdelen ( zie foto ).
Het resultaat is dat de leds branden, maar dat de dimmer totaal geen effect heeft op de LED lampjes.
Het dimmen werkt niet, aan / uit ook niet.
  • Transfo 230V naar 12V met een vermogen van 200W ( voldoende voor 7 keer 100 cm krachtige LED strip )
  • Universeel dimmer Niko 310-01901 ( = rechts op foto )
  • 1 keer een stukje LEDstrip verbonden met aansluitklem 0.8mm draad ( = onderste LED in foto )
  • 1 keer een stukje LEDstrip verbonden met kabel die bij transfo zat ( = linkse LED in foto )
Testopstelling

Niko 310-01901

Uit de muur waar de inbouwdimmer moet komen komen dus 3 1.5mm2 draden toe ( bruin, blauw en aarding ) en vertrekken er ook weer 3 1.5mm2 draden. De transformator zou ik graag naast de zekeringkast hangen en vandaar de 1.5mm2 bekabeling verder voeden met het 12V signaal.

Concreet is mijn vraag:

Hoe vertaal ik de aarding, nuldraad en live ( respectievelijk geel/groen, blauw en grijze draad die uit de zwarte 2.5mm2 voedingskabel naar de voeding lopen ) nu naar het aansluitschema van Niko?

Volgens mij ( en vriend die mijn werk heeft nagekeken ) is het schema correct gevolgd. Maar de resultaten vertellen wel iets anders. Graag jullie advies / tips _/-\o_

[ Voor 10% gewijzigd door webdevotion op 01-11-2017 17:47 . Reden: Aanvullende informatie met concrete vraag. ]

• Genius-General
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21-01 13:13

Genius-General

Expect the Unexpected

Ik snap niet helemaal wat je aan het doen bent.. Je dimt als ik het goed begrijp met een fase afsnijdende dimmer een geschakelde voeding met een 12V gelijkspanning output :? Deze voeding zal dus altijd proberen zijn 12V te leveren ongeacht wat je op de ingang probeert te gooien. De dimmer na de voeding gaat ook niet werken want het is een wisselspanning dimmer.. Of heb je de dimmer nou parralel over de voeding lopen? (Correct me als ik dit verkeerd zie hoor)

Maar als ik jou was zou ik de voeding gewoon normaal aansluiten op het net dus Geel/Groen op Aarde, Blauw op N en Bruin op L. En dan achter je 12V voeding een PWM dimmertje zoals deze https://www.ledgloeilamp.nl/12-volt-pwm-led-dimmer-196w in combinatie met http://www.ledlampenfabri...otentiometer-elektronisch
Of http://www.ledlampenfabri...s/12-24v-led-inbouwdimmer

[ Voor 16% gewijzigd door Genius-General op 01-11-2017 19:06 . Reden: Links ]

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Schopje naar wonen en verbouwen.

• webdevotion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-01 13:24
Bedankt @Genius-General! Verhelderend antwoord waarmee ik denk de eindstreep kan halen!