Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Packet loss probleem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• d0nny41
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23-11 11:27
Mijn vraag
Ik heb de afgelopen week last van packet loss. Het irriteert me enorm tijdens het gamen dus vandaar dat ik een topic start. Normaal gesproken probeer ik hetzelf op te lossen, maar ik heb heel weinig verstand van netwerken.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb KPN als provider.Ik maak gebruik van glasvezel 100mbps.
Voorheen deed ik dit altijd via de kabel, maar dat kan nu even niet omdat het niet goed afgewerkt kan worden.
Sinds een jaar of twee gebruik ik nu zo'n draadloze verbindingsset, dan heb je internet via het stopcontact.
Werkt top, lage ping, nog een redelijk download & upload, alleen dus sinds vorige week packetloss..

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik game nu een stuk minder, maar in de afgelopen week heb ik 3 keer last gehad van packetloss.
Het viel me op dat het alle drie keer begon rond 5 uur 's avonds. Na 7 uur in de avond heb ik nog geen last gehad. Lijkt dus wel alsof het op een vast tijdstip voorkomt.

Tijdens het gamen is mijn ping wel redelijk laag ( 28 +- ) , maar door de packet loss is het spel alsnog totaal onspeelbaar.

Ik heb m'n moden/router ( standaard van kpn ) meerdere keren gereset.

Heb de internet kabel die van het stopcontact naar mijn PC gecontroleerd, maar verder niets raars te vinden.

Alle reacties

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Begin eens met achterhalen waar de packetloss optreedt:

- op jouw PC (en dus niet bijv laptop op zelfde kabel)
- op kabel van muur naar PC
- op het electriciteitsnet (niks "draadloos", het gaat evengoed over kabels, alleen zijn het stroomkabels)
- in de kabel tussen muur en modemrouter
- buitenhuis bij de provider

Het zit er dik in dat het gevolg is van verstoring op het stroomnet. Een of ander apparaat dat aanspringt op moment dat je packetloss hebt is dan verantwoordelijk. Mogelijk kun je apparaten of PLC-adapters verplaatsen, is dat niet mogelijk, dan heb je pech en moet je een andere (minder storingsgevoelige) techniek gebruiken.

Oslik blyat! Oslik!

• d0nny41
dion_b schreef op woensdag 1 november 2017 @ 19:05:
Begin eens met achterhalen waar de packetloss optreedt:

- op jouw PC (en dus niet bijv laptop op zelfde kabel)
- op kabel van muur naar PC
- op het electriciteitsnet (niks "draadloos", het gaat evengoed over kabels, alleen zijn het stroomkabels)
- in de kabel tussen muur en modemrouter
- buitenhuis bij de provider

Het zit er dik in dat het gevolg is van verstoring op het stroomnet. Een of ander apparaat dat aanspringt op moment dat je packetloss hebt is dan verantwoordelijk. Mogelijk kun je apparaten of PLC-adapters verplaatsen, is dat niet mogelijk, dan heb je pech en moet je een andere (minder storingsgevoelige) techniek gebruiken.
Ik zal het allemaal even proberen!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20-11 14:24
Met WinMTR (of gewoon mtr als je linux gebruikt) kun je in kaart brengen waar de packetloss vandaan komt. Zie: http://winmtr.net/

Wat MTR doet is kijken welke hops (routers) er zijn tussen jou en het eindpunt (8.8.8.8 Google DNS bijvoorbeeld). MTR gaat dan iedere hop los van elkaar pingen. Dit laat dan zien waar de packetloss als eerste optreed. Als dit al meteen bij de 1e hop is (jouw gateway) dan ligt het aan jouw apparatuur/infrastructuur. Als het pas daarna optreed, kan jij er verder niks aan doen.

Om een goed beeld te krijgen waar het probleem exact zit, moet je de MTR van beide kanten uitvoeren. Het kan namelijk zijn dat het verkeer terug een andere route volgt dan verkeer heen. Ik denk dat in dit geval het verstandig is te bellen met je ISP om samen met hen te kijken waar het probleem vandaan komt.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hatsjoe schreef op donderdag 2 november 2017 @ 00:15:
Met WinMTR (of gewoon mtr als je linux gebruikt) kun je in kaart brengen waar de packetloss vandaan komt. Zie: http://winmtr.net/

Wat MTR doet is kijken welke hops (routers) er zijn tussen jou en het eindpunt (8.8.8.8 Google DNS bijvoorbeeld). MTR gaat dan iedere hop los van elkaar pingen. Dit laat dan zien waar de packetloss als eerste optreed. Als dit al meteen bij de 1e hop is (jouw gateway) dan ligt het aan jouw apparatuur/infrastructuur. Als het pas daarna optreed, kan jij er verder niks aan doen.

Om een goed beeld te krijgen waar het probleem exact zit, moet je de MTR van beide kanten uitvoeren. Het kan namelijk zijn dat het verkeer terug een andere route volgt dan verkeer heen. Ik denk dat in dit geval het verstandig is te bellen met je ISP om samen met hen te kijken waar het probleem vandaan komt.
Ben bang dat dit niet fijnmazig genoeg is.

MTR kijkt naar de layer 3 hops, routers dus, terwijl je hier meerdere layer 1/2 stukken hebt die je uit moet sluiten voordat je de eerste router tegenkomt. Je ontkomt er niet aan om fysiek met een laptop op verschillende plekken in te pluggen.

Oslik blyat! Oslik!

• Hatsjoe
  • Laatst online: 20-11 14:24
dion_b schreef op donderdag 2 november 2017 @ 00:23:
[...]

Ben bang dat dit niet fijnmazig genoeg is.

MTR kijkt naar de layer 3 hops, routers dus, terwijl je hier meerdere layer 1/2 stukken hebt die je uit moet sluiten voordat je de eerste router tegenkomt. Je ontkomt er niet aan om fysiek met een laptop op verschillende plekken in te pluggen.
Daar heb je gelijk in, echter bedoel ik dat de TS eerst even moet kijken waar de packetloss uberhaupt voor het eerst optreed. Voor het zelfde geld is het pas bij de endpoint, en maakt het niks uit dat je alles binnenshuis uitsluit.

Persoonlijk zou ik aanraden om van buiten naar binnen te werken, aangezien dat het minst invasieve en het makkelijkste is. Wanneer de packetloss optreed tussen device en 1e hop, kunnen het inderdaad meerdere factoren zijn, welke stuk voor stuk afgegaan moeten worden.

• johnkeates
  • Laatst online: 04-07 16:30
Kijk of de PLC adapters software of webinterfaces hebben met monitoring of logging. Als er frame errors zijn kan het prima door verbruikers op het net komen.

• d0nny41
Hoi,

Ik heb nog niet alles onderzocht wat hier boven staat omdat ik daar de gelegenheid nog niet voor heb gehad ( de packetloss is er immers niet de hele dag )

Ik kwam terug van school en speelde een potje league, en jep. Weer iets na 5 had ik packetloss , daarvoor niet.

Momenteel hebben wij geen laptop ( mijn ouders houden daar niet van, en ik ben nog het enige overgebleven kind in huis ;p ). Dus ik heb mijn PC verplaatst en via dezelfde PLC adapter op een andere verdieping aangesloten. Nog steeds had ik packet loss.

Een kabel hebben wij momenteel niet, maar die schaf ik dit weekend wel aan. Dan zal ik ook de andere dingen controleren die Dion mij heeft aangeraden.

De packetloss is niet heel hoog ofzo, tijdens het internetten merk je niks, alleen tijdens het gamen. Vandaar dat ik de enige ben die er last van heeft.

Ik heb wel nog even winMTR gebruikt. Vaak doet hij niks wanneer ik op "start" druk. Maar na een tiental pogingen heeft hij wel eindelijk google gepakt. Hieronder zijn de resultaten daarvan:

https://gyazo.com/34364b38fae14d843bedecdbb5ada967

Als ik het goed begrijp is "139.156.127.27" de boosdoener. hoe kan ik achterhalen wat dit precies is?

Zover ik weet hebben de plc adapters geen software met monitoring..

Alvast bedankt!

• PerfectPC
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-10 16:54
d0nny41 schreef op donderdag 2 november 2017 @ 18:02:
Als ik het goed begrijp is "139.156.127.27" de boosdoener. hoe kan ik achterhalen wat dit precies is?
Dat begrijp je jammer genoeg verkeerd.
Uit de screenshot is enkel op te maken dat deze hop geen prioriteit geeft aan het beantwoorden van ICMP, pakketjes van/naar verderopgelegen netwerken worden wel doorgestuurd (zie packet loss van de last hop)

Ook is me niet helemaal duidelijk hoe je tijdens get gamen merkt dat er pakketjes verdwalen, hoe meet je dit precies?

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:32
Altijd tussen 5 en 7 's avonds zeg je?

Aangezien je een PLC adapter hebt, niet toevallig een enorme kookplaat of oven die dan in gebruik is o.i.d.?

• d0nny41
PerfectPC schreef op donderdag 2 november 2017 @ 20:31:
[...]

Dat begrijp je jammer genoeg verkeerd.
Uit de screenshot is enkel op te maken dat deze hop geen prioriteit geeft aan het beantwoorden van ICMP, pakketjes van/naar verderopgelegen netwerken worden wel doorgestuurd (zie packet loss van de last hop)

Ook is me niet helemaal duidelijk hoe je tijdens get gamen merkt dat er pakketjes verdwalen, hoe meet je dit precies?
Oh oke dan heb ik het inderdaad verkeerd begrepen.
Tijdens het gamen heb ik enorme last en disconnect ik om de 5 minuten. Dat terwijl mijn ping gewoon laag is. Meestal zit ik tegelijkertijd op teamspeak, en via teamspeak kan ik aflezen dat ik packetloss heb.
Wanneer de packetloss weg is, is ook mijn lagg weg.
eric.1 schreef op donderdag 2 november 2017 @ 20:39:
Altijd tussen 5 en 7 's avonds zeg je?

Aangezien je een PLC adapter hebt, niet toevallig een enorme kookplaat of oven die dan in gebruik is o.i.d.?
Nee dat is het niet, want af en toe ben ik alleen thuis en dan speelt het probleem zich helaas ook af. Ik gebruik al een hele tijd de PLC adapter, en nog nooit heb ik problemen gehad. We hebben recentelijks ook niets nieuws geinstalleerd.

Ik hoop in het weekend een internet kabel te hebben, dan kan ik kijken of ik dan ook last heb van packetloss!

• d0nny41
Inmiddels is het probleem verholpen. Bleek toch aan de modem te liggen. Sinds die is vervangen werkt alles correct.
Pagina: 1