[Excel] Wisselende databronnen in één Tabel samenvoegen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJeremy1983
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22-11-2022
Wie kan mij met het volgende helpen:

Ik krijg van verschillende bronnen data aangeleverd, elk met een eigen kolomtitel welke ik moet samenvoegen in 1 "Masterdata tabel" met een aantal hoofd kolommen.

Deze tabel kan er bijvoorbeeld als volgt uitzien:

Jaar - Maand - Locatie - Artikel nr

De verschillende bronnen zien er echter elke keer verschillend uit, paar voorbeelden:

Year - Date - Loc. - Art. Nr - Amount - Info

Month - Day - Year - Articel - Locatian

Jr. - Maand - Loc. - Artikel nummer

etc etc etc

Alvast heel erg bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:53

Reinier

\o/

Met de hand. Want als het elke keer varieert kun je het niet fatsoenlijk automatiseren.

Sowieso: articel? locatian?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01-10 12:41

lasharor

7 december 2004

Zijn de verschillende bronnen wel elke keer hetzelfde?

Dan kan je gewoon een ALS formule in een array gebruiken om de data in een lijst op te sommen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Als het steeds dezelfde bestanden zijn die je vervangt, zou je met de query editor aan de gang kunnen gaan, dit kost wel flink wat tijd om queries en uiteindelijk de samenvoeging (al zou ik toevoegen kiezen) van qeuries te doen, maar daarna kan je alles genormaliseerd (normaliseren doen je bij de query editor) samenvoegen met een volledige outer join.

[ Voor 4% gewijzigd door SinergyX op 01-11-2017 16:44 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJeremy1983
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22-11-2022
@ Lasharor. Nee jammer genoeg niet, dit is afhankelijk van diverse leveranciers en kan dus afhankelijk zijn van de grillen ter plaatse...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:53

Reinier

\o/

RonJeremy1983 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 16:46:
@ Lasharor. Nee jammer genoeg niet, dit is afhankelijk van diverse leveranciers en kan dus afhankelijk zijn van de grillen ter plaatse...
In that case: Reinier in "[Excel] Wisselende databronnen in één Tabel samenvoegen" :P

Of vraag die knakkers om zich te conformeren aan jouw format.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10:16
Het kan vast wel, maar hoe eenvoudig het kan is afhankelijk van je brondata.

Kan je een logica verzinnen, op basis waarvan een computer zou kunnen bepalen welke data in welke kolom staat? Dan kun je middels code “gokken” welke data naar welke locatie moet worden gekopieerd.

Zo zijn kolommen met alleen waarden tussen 1 en 12 waarschijnlijk maanden (of uren), kolommen met waarden tussen 1 en 31 dagen, etc...

Post anders eens wat data? Klinkt als een leuk projectje 😎

[ Voor 23% gewijzigd door breew op 01-11-2017 17:47 . Reden: Typos en stomme autocorrect ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
ik heb vroeger veel interfaces gebouwd en de meestgangbare manier is dat je in een zgn 'vertaaltabel', per bron opgeeft wat de kolommen en volgorde ervan is voor elke bron. Dus wat nodig is:
1- elke bron moet eenduidig identificeerbaar zijn op naam/ID.
2- elke kolom per bron moet qua inhoud technisch en functioneel te koppelen zijn aan de corresponderende kolom van een andere bron, anders is er een vertaling nodig

Uit de starter topic kan ik beide niet afleiden dus wat volgt is obv de aanname dat ik de vraag goed heb begrepen.

Ervan uitgaande dat punt 2 nvt is (alle kolommen per bron zijn gelijk, alleen volgorde niet), dan kun je dmv de excel functies INDIRECT en OFFSET de waardes uit de bronnen plukken en is het resultaat dat alle bronnen 'vertaald' zijn naar een uniform formaat.

Als punt 2 wel van toepassing is, dan vergt dat een extra operatie die je in de functies INDIRECT en OFFSET nog in moet bouwen. Simpel voorbeeld van dat laatste is alle tekst vertalen naar lowercase.

Vervolgens merge je uniform vertaalde tabellen naar 1 resultaattabel. Dit kan op meerdere manieren in Excel.

Bewust werk ik dit niet uit in Excel, da's nl. het leukste werk 😉

Overigens kent Excel ook zgn. queries, het is goed mogelijk dat die dit ook aankan zonder met formules te hoeven stoeien.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Pagina: 1