Vergunningsvrij, bouwwerk of niet?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07-06 14:05
Ok, weer zo'n leuke vergunningsvraag. En ik heb de gemeente al gebeld maar daar krijg je niet echt goed antwoord.

Je hebt omgevingsloket.nl om te checken of je een vergunning nodig hebt. Op zich duidelijk, maar bij het aantikken van het relevante onderwerp begint het al. Is het een bouwwerk of niet?

Ik wil een carport bouwen, zonder zijwanden. Staat ook los van de woning, en los van de schuur. Onder de 3 meter bouw hoogte. Ik lees en hoor overal dat dat vergunningsvrij is.

Ook kwam ik op rijksoverheid.nl een brochure tegen over wat je vergunningsvrij mag bouwen:
https://www.rijksoverheid...bouw-behorende-bouwwerken

Mijn carport plan voldoet geheel aan alle regels weergegeven in de brochure. Dus dan is het vergunningsvrij.
Maar waarom zegt het omgevingsloket.nl dan dat het vergunningsplichtig is?
Omgevingsloket.nl keuze menu is wel erg generiek, zo komt er ook niks aan bod over bouwhoogte of oppervlakte. Nee, het zijn wat algemene vragen. In de toelichting staat het volgende:
Hieronder vallen aan- of uitbouwen, bijgebouwen en overkappingen of het bouwen van een bouwwerk voor bewoning ten behoeve van mantelzorg. Ook kleine bouwwerken zoals een plantenkas, een hondenhok, volière of speelhuisje vallen onder deze categorie. Ook het vergroten van een bestaande aanbouw, uitbouw, bijgebouw of overkapping valt hier onder.
Is een losstaande overkapping / carport (zonder wanden) een bijgebouw?

Daarbij komt, dat als ik omgevingsloket.nl moet geloven, dat zelfs een hondenhok of zo'n houten speelhuis/glijbaan ding allemaal vergunningsplichtig zijn (boven de 1 meter bouwhoogte). Ik zal eens wat rond vragen, maar volgens mij heeft niemand bij mij in de wijk voor dit soort lullige dingen (speelhuis etc) een vergunning aangevraagd.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Mailtje sturen naar de gemeente? Als er achteraf gezeur over komt kan je dan met zwart op wit bewijs wuiven 'Volgens jullie heb ik geen vergunning nodig'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Stoelpoot schreef op woensdag 1 november 2017 @ 16:05:
Mailtje sturen naar de gemeente? Als er achteraf gezeur over komt kan je dan met zwart op wit bewijs wuiven 'Volgens jullie heb ik geen vergunning nodig'.
Op zich wel goed, maar de responsetijd is niet fantastisch in mijn ervaring. En ze zullen wel weer verwijzen naar omgevingsloket.nl. Degene die ik aan de telefoon had kon ook letterlijks niks anders zeggen dan dat. Maar dat zijn dan de types die alle vragen moeten kunnen beantwoorden, dus geen specifieke kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07-06 16:06

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-06 16:01
Waar op het perceel ga je bouwen? Dat is heel relevant voor de vraag of iets vergunningsvrij is.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Señor Sjon Op het achtererfgebied, en dan meer dan 4 meter van de woning af. Dus dat komt overeen met watmagikbouwen.nl en brochure van rijksoverheid.nl.

Daarom snap ik niet dat de omgevingsloket.nl site zo generiek is opgezet dat het lijkt alsof een speelhuisje voor de kids al niet mag. Volgens mij mis ik iets.
Bedankt. Deze lijkt geheel overeen te komen met de brochure van rijksoverheid.nl
En daar vallen dus ook letterlijk gebouwen in, dus schuren en tuinhuizen en alles. Dan moet mijn carport zonder wanden toch kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-06 16:01
En hoe ver van perceelgrenzen met de buren/openbaar gebied? Als het allemaal voldoet, uitdraai maken van je stappen uit die brochure en aan de slag gaan. :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 02:04
!null schreef op woensdag 1 november 2017 @ 16:15:
@Señor Sjon Op het achtererfgebied, en dan meer dan 4 meter van de woning af. Dus dat komt overeen met watmagikbouwen.nl en brochure van rijksoverheid.nl.

Daarom snap ik niet dat de omgevingsloket.nl site zo generiek is opgezet dat het lijkt alsof een speelhuisje voor de kids al niet mag. Volgens mij mis ik iets.

[...]

Bedankt. Deze lijkt geheel overeen te komen met de brochure van rijksoverheid.nl
En daar vallen dus ook letterlijk gebouwen in, dus schuren en tuinhuizen en alles. Dan moet mijn carport zonder wanden toch kunnen.
als ik die website van omgevingsloket uitprobeer moet ik voor alles een vergunning hebben....

Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/nNTBhb/bouwvergunning.png

dus die website zou ik niet te veel waarde aan hechten.

edit: ik heb het voor elkaar om een configuratie te vinden waar je geen vergunning voor nodig lijkt te hebben

Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/bt3Qsb/bouwvergunning_2.png

blijf het een vreemde uitkomst vinden, alles boven een meter en groter dan 2 m2 lijkt volgens die website een vergunning nodig te hebben. Dat staat haaks op alle andere informatiebronnen

[ Voor 17% gewijzigd door s0ulmaster op 01-11-2017 16:26 ]

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@s0ulmaster Ja dat gevoel krijg ik dus ook. Maar iedereen verwijst wel naar omgevingsloket.nl
Señor Sjon schreef op woensdag 1 november 2017 @ 16:17:
En hoe ver van perceelgrenzen met de buren/openbaar gebied? Als het allemaal voldoet, uitdraai maken van je stappen uit die brochure en aan de slag gaan. :)
Ik heb de stappen gevolgd en toen was het goed. Wel bij erfgrens maar dat mag.
Hoe bedoel je uitdraai maken van de stappen?

Volgens mij heb ik nog wel te maken met een meldplicht, dat moet ik nog even uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
!null schreef op woensdag 1 november 2017 @ 16:25:
@s0ulmaster Ja dat gevoel krijg ik dus ook. Maar iedereen verwijst wel naar omgevingsloket.nl
Hij vult in dat het geen dak heeft en dat je niet gaat bouwen op een erf. Leuk dat ding expres van slag te maken maar als je alles goed invult geeft hij heus wel het correcte advies.

Een carport is een bijhorend bouwwerk ten dienste van het wonen. Volg die vragenboom en let even goed op bij het bebouwingsgebied en de oppervlakken die je daar moet invullen en dan weet je het vrij vlot.

[ Voor 20% gewijzigd door Kaasplank op 01-11-2017 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Kaasplank Ja hij zegt dus dat ik een vergunning nodig hebt. Terwijl alle andere informatiebronnen, inclusief de site van de Rijksoverheid, zeggen dat het vergunningsvrij is.
En je vult geen oppervlaktes in. Alleen dat het hoger is dan 1 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06:25
Ik kan zonder problemen het Omgevingsloket zodanig invullen dat ik vergunningsvrij een carport achter in mijn tuin mag zetten. Je vult dus toch ergens iets verkeerd in denk ik. Je zegt "wel bij de erfgrens maar dat mag". Wat bedoel je daar precies mee? Je mag inderdaad op de erfgrens bouwen (mits het bestemmingsplan daar niet iets over zegt), maar binnen 1m van de erfgrens betekent wel dat je een vergunning nodig hebt als die erfgrens grenst aan openbaar gebied.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@klaaas Dan ben ik benieuwd hoe jij het invult. Erfgrens met buren mag. Erfgrens achter valt daar misschien wel onder, dus dan zou ik hem een meter naar achteren kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-06 17:38

Tens

let me drink about it

!null schreef op woensdag 1 november 2017 @ 16:25:

Volgens mij heb ik nog wel te maken met een meldplicht, dat moet ik nog even uitzoeken.
Bij omgevingsloket kwam ik ook, terwijl de site aangaf dat ik alleen hoefde te melden, uit op een vergunning...
In Winterswijk blijkt na een telefoontje overigens dat je meldingsplichtige bouwwerken niet hoeft te melden.... :?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
!null schreef op woensdag 1 november 2017 @ 18:35:
@klaaas Dan ben ik benieuwd hoe jij het invult. Erfgrens met buren mag. Erfgrens achter valt daar misschien wel onder, dus dan zou ik hem een meter naar achteren kunnen zetten.
Wordt het bouwwerk bij een woning, een bedrijfswoning of bij een ander gebouw gebouwd?
Woning

Gaat het om werkzaamheden in, aan, op of bij een monument?
Nee

Gaat het om een rijksbeschermd stads- of dorpsgezicht?
Nee

Blijft het aantal woningen gelijk?
Ja

Heeft het nieuwe bouwwerk een dak?
Ja

Wordt het nieuwe bouwwerk gebruikt ten dienste van het wonen?
Ja

Komt het nieuwe bouwwerk op de grond te staan?
Ja

Bestaat het nieuwe bouwwerk uit meer dan één bouwlaag?
Nee

Heeft het nieuwe bouwwerk een dakterras of balkon?
Nee

Gaat u bouwen bij een recreatiewoning voor één huishouden, een tijdelijke woning of een woonwagen?
Nee

Gaat u bouwen op een erf?
Ja

Gaat u bouwen in het achtererfgebied?
Ja

Wat is de oppervlakte van het bebouwingsgebied?
Groter dan 100 en kleiner of gelijk aan 300 m2

Is op de oppervlakte zoals u heeft bepaald in de vorige vraag na het bouwen van het nieuwe bouwwerk voor in totaal meer dan 50 m2 aan bijbehorende bouwwerken aanwezig?
Nee

In welke zone gaat u het nieuwe bouwwerk bouwen?
In de zone op meer dan 4 meter vanaf de oorspronkelijke woning (B in het voorbeeld)

Is het gebruik van het nieuwe bouwwerk ondergeschikt aan het gebruik van de woning?
Ja

Hoe hoog wordt het nieuwe bouwwerk?
3 meter of lager

Is de afstand van het nieuwe bouwwerk tot het openbaar toegankelijk gebied meer dan één meter?
Ja

Gaat u ten behoeve van het bouwwerk ook een uitrit aanleggen?
Nee

Ontstaat er sloopafval bij uitvoering van de werkzaamheden?
Nee

Oppervlakte bebouwingsgebied is uiteraard afhankelijk van je situatie.

Meldingsplichtige bouwwerken zijn er volgens mij niet meer. Sloopwerkzaamheden moet je wel melden.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@klaaas Nu zie ik het. Ik beantwoordde de vraag "ten dienste van het wonen" fout.
Vervolgens ga je een hele andere vragenboom in, en komen de dingen terug die overeenkomen met de rijksoverheid site en brochure. Bedankt.

Nu alleen nog even uitvogelen met de meter afstand tot de openbare ruimte. Dan geeft hij aan dat het afhankelijk is van de welstandsnota. Het gaat dus om een openbare ruimte achter de huizen, soort van binnentuin / plein idee, behalve dat je er dus met de auto komt (alleen als je er woont).
Ik ga dat even onderzoeken, zou wel mooi zijn als hij tot aan de erfgrens kan.
In de wijk zijn trouwens vele bijgebouwen (schuurtjes) en ook carports die al in het ontwerp van de woningen tegen de erfgrens van openbare ruimte zaten, dus het zal wel meevallen met de welstandsnota. Ik ga het uiteraard wel checken.

Maar goed, het is in ieder geval duidelijk wat ik fout deed, en nu klopt het plaatje weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
!null schreef op woensdag 1 november 2017 @ 19:56:
@klaaas
Nu alleen nog even uitvogelen met de meter afstand tot de openbare ruimte. Dan geeft hij aan dat het afhankelijk is van de welstandsnota. Het gaat dus om een openbare ruimte achter de huizen, soort van binnentuin / plein idee, behalve dat je er dus met de auto komt (alleen als je er woont).
Ik ga dat even onderzoeken, zou wel mooi zijn als hij tot aan de erfgrens kan.
In de wijk zijn trouwens vele bijgebouwen (schuurtjes) en ook carports die al in het ontwerp van de woningen tegen de erfgrens van openbare ruimte zaten, dus het zal wel meevallen met de welstandsnota. Ik ga het uiteraard wel checken.
Openbare ruimte is exact wat het woord aangeeft. Simpel gezegd: gemeentegrond. Dat kan een groenstrook zijn, een fietspad, een weg, een trottoir, noem maar op. Om vergunningsvrij te bouwen moet je daar een meter vanaf blijven.

Carports en bijgebouwen die al bij de bouw zijn meegenomen zijn ook meegenomen in de omgevingsvergunning. Dat zegt dus niets over de welstandsnota of de vraag of jouw carport vergunningsplichtig is.

T.a.v. de welstandseisen: in de welstandsnota van je gemeente is terug te vinden of er voor jouw wijk wel of geen welstandseisen zijn. Meestal is dat wel het geval en zul je dus een vergunning moeten aanvragen als je strak tegen openbaar gebied wilt bouwen.

Als tegen de erfgrens plaatsen belangrijk is en je zit naast openbaar terrein dan kun je dus ook altijd een vergunning aanvragen. Kost wat meer moeite en leges, maar dan heb je het wel helemaal zoals je het hebben wilt.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik heb online kunnen zoeken op mijn adres en er was geen criteria aanwezig. Maar ik probeer nog een paar omliggende straten voor de zekerheid, waar al langer huizen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:02
Essentieel is dat je gaat bouwen op een erf. Als je daar nee invult gaat het mis. Die fout maakte ik ook eerst toen ik wilde verifiëren of ik mijn garage mocht ophogen.

Verder is geen sprake van de voorgevel als het al een meter naar achteren ligt. Mijn garage ligt versprongen ten opzichte van het woonhuis en ook al is het uitstekend vanaf de straat zichtbaar, je spreekt dan dus niet meer over het vooraanzicht.
Pagina: 1