advies over aanschaf receiver/versterker

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2002
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-04-2023
Mijn vraag:

Ik heb een versterker NAD 3300 die ik wil vervangen. Daarop heb ik twee paar boxen aangesloten. Een set elipson 1303, 8 ohm, en een set Edifier R1700BT via de video-uitgang ( worden ook verkocht als computerspeakers)
Ze staan in de hoeken van de woonkamer. De elipsons aan de voorkant, de edifiers aan de achterkant. Beide sets zijn bedraad verbonden om mogelijke 'tijdsverschillen'teniet te doen. De woonkamer heeft een lengte van ca 12 mtr bij 4 mtr breedte.
Daarnaast heb ik bij de tv een intel nuc (i5), die dienst doet als mediastreamer: kodi!. Een geluidskabel loopt via de kruipruimte van de nuc naar de plek van de versterker. Zowel bij de tv als de plek waar de versterker staat heb ik bekabeld internet.
Bij de NAD versterker loopt nog een hdmi-kabel naar een beamer die bovenop de kast staat waar de versterker in staat.

Mijn vraag is nu: ik wil de NAD3300 vervangen door een receiver/versterker waarbij ik via een afstandsbediening/app de beide analoge sets boxen, gezamenlijk en afzonderlijk kan bedienen. Afhankelijk van onze zitplek is dit wenselijk. Ook wil ik de receiver/versterker via de afstandsbediening/app kunnen inschakelen en uitschakelen. Ik wil echter geen surround systeem maar stereo blijven gebruiken. Voor muziek bevalt mij dat het beste. Ook wens ik dat de receiver/versterker spotify, internetradio, airplay, digitale 'fm' e.d. tot zijn mogelijkheden heeft. Waarschijnlijk ook video streamen naar de beamer.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Heb al op internet gekeken. De meeste receivers/versterkers hebben een surround systeem, 5.1 en 7.1. In sommige gevallen hebben die systemen kennelijk ook zones. En die zones schijn je elke afzonderlijk te kunnen bedienen. Zodat stereo mogelijk is. En je de sets prima kunt afstellen op elkaar al naar gelang waar je zit. Ik heb bijvoorbeeld de Yamaha RX-A1070 bekeken. Volgens de verkoper kan dit apparaat alles wat ik wens. Echter nogal duur, iets van 1500.-

Nu gebruik ik een audio uitgang van de versterker voor de elipsons en een video-uitgang voor de edifiers. Zou mooi zijn als de nieuwe receiver/versterker ook twee analoge versterker uitgangen heeft.

Ook zou de denon 4400 een geschikte optie zijn maar de kwaliteit van het geluid minder in vergelijking met de Yamaha volgens de verkoper.

Wie is hier in thuis en kan mij enkele goede receivers/versterkers noemen die aan mijn eisen voldoen zodat toch een goede geluidskwaliteit blijft gewaarborgd.

Even dacht ik nog om alleen een versterker te kopen met een chromecast! Vraag mij echter af of dat een adequate oplossing is die dezelfde genoemde functionaliteit heeft?

...

[ Voor 6% gewijzigd door Jan2002 op 01-11-2017 15:50 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:27

FeaR

In GoT we trust

Jan2002 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 15:31:
Ik heb een versterker NAD 3300 die ik wil vervangen. Daarop heb ik twee paar boxen aangesloten. Een set elipson 1303, 8 ohm, en een set Edifier R1700BT via de video-uitgang ( worden ook verkocht als computerspeakers)
Ik volg de gehele set-up even niet. Ik zie namelijk alleen één ingang op de NAD 3300 met de naam "Video". Dat één van die RCA's "Video" heet is puur zodat je de verschillende inputs uit elkaar kan houden. Er zijn merken die met devices werken, andere merken werken simpelweg met "Input 1", "Input 2", et cetera. Het label "Video" is maar een naam, het had ook "Blauw" kunnen heten of "Patatje mayo". Een echte Video uitgang zal het sowieso niet zijn, dan krijg je namelijk geen geluid uit de speakers.

Als je een actieve set speakers als de Edifier op de NAD aan gaat sluiten kan je alleen de Tape Out of Pre Out gebruiken, de Video is een ingang om audio in te voeren. Is het wel echt een NAD 3300? Je spreekt namelijk ook over een HDMI-kabel die bij de NAD loopt. De NAD 3300 heeft helemaal geen HDMI.

Betreffende je zoektocht: je zoekt inderdaad simpelweg een receiver met Zone 2 mogelijkheid. Zone 2 heb je dan nog in de vorm voor passieve of actieve speakers, met de Edifier zoek je er eentje met actieve speakers om aan te sluiten. Let wel dat Zone 2 op zichzelf niet zaligmakend is. Lagere modellen zetten bijvoorbeeld alleen analoge audio door, serie hoger doet weer digitaal (optisch en coax) en de hoogste series hebben zelfs de optie om een HDMI uitgang naar een andere Zone door te zetten. Helaas zijn dergelijke beperkingen alleen te lezen in de handleiding en staan ze niet in de spec-sheet. Klankverschillen en kwaliteit van geluid tussen receivers is en blijft een verhaal op zich, daar zal je geen antwoord op gaan vinden.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08:50

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Jan2002 Je schrijft dat je geen receiver / 5.1 wil, omdat je stereo wil luisteren. Dat kan natuurlijk gewoon met élke receiver. Hij stuurt enkel de aangesloten speakers aan, of dit nu 2.0 of 5.1 is, maakt dan niets uit. Als je ook je nuc en een beamer wilt aansluiten, heb je HDMI nodig en op een uitzondering na, zul je dit niet vinden op stereoversterkers. Koop dus sowieso een av-receiver. Daarmee kan alles wat je wil, inclusief het afspelen in stereo.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2002
Tis idd een NAD 3300. De hdmi kabel sluit ik niet aan op de NAD. Maar op een laptop. En de uitgang daarvan gaat naar de beamer. Het is wel wat verwarrend opgeschreven. Zal de edifier luidsprekers echter met hun eigen afstandsbediening moeten bedienen.

En Jorgen als je bij 5.1 of 7.1 slechts een en ander zo instelt dat het stereo weergeeft, is de kwaliteit van de stereo dan goed?

Ik koop sowieso een av-receiver en zit nu te denken aan de Sony STR-DN1080! Goede keuze wat mijn wensen betreft?

Heeft iemand ervaringen hoe deze klinkt als je hem gebruikt als stereo versterker?

[ Voor 27% gewijzigd door Jan2002 op 01-11-2017 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik gebruik zelf een Marantz SR7011, wat een van de luxere modellen van Marantz is. Mijn 5.1 klinkt fantastisch, evenals stereo als ik een cd, plaat, tune-in radio of spotify afspeel. Mijn muziek speel ik overigens af op 2.1 dus stereo, met toevoeging van de subwoofer voor de lage tonen. Gewoon 2.0 stereo is ook prima mogelijk en zou met mijn speakers (Focal Aria 926) niet minder hoeven klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:25
Ik heb al jaren diverse 5.1/7.1 AV receivers gebruikt.
In het begin gewone pro logic, en nu al jaren surround.
Meteen na de aanschaf van mijn eerste 5.1 AV receiver heb ik een setje normale luidsprekers gekocht omdat muziek gewoon in stereo veel beter klinkt.
Dus vanaf dat moment een stel zuilen voor stereo.
Ik kan (en ik denk iedere receiver) aangeven dat die automatisch 2.0 aanstuurt op de geselecteerde aansluitingen (Tuner, CD, etc in mijn geval).
Aangezien ik ook een A/B aansluiting heb voor een 2e set luidsprekers zou ik dus ook 2 verschillende setjes aansluiten.
Ik zou de receiver dus zo in kunnen stellen:
Tuner, 2.0 met de speakers op A
CD, 2.0 met de speakers op B
HDMI 1 (PC) 5.1 met de speakers op A (aangevuld met de surrounds en sub)
Etc...

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2002
Wat mij niet geheel duidelijk is....Waar moet ik dan bij de str-dn1080 de twee setjes aansluiten?
Zie de link:
https://www.crutchfield.c...r-reviews-tab&gid=1&pid=2

En dan doorschuiven naar de foto van de aansluitingen. Deze kan nog vergroot worden.

[ Voor 16% gewijzigd door Jan2002 op 01-11-2017 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:25
Front A de ene set, Zone 2 de andere set.

HDMI out naar de tv.

Als ik tenminste goed begrijp wat je bedoeld.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2002
Ja dat bedoel ik. Front A en zone 2 daar sluit ik dus de twee luidsprekersets op aan. En heb ik dan volwaardig stereo? Kan ik deze dan ook afzonderlijk instellen qua volume e.d. via een app?

Die edifier set is een actieve luidsprekerset. Waar sluit ik die dan op aan?

[ Voor 7% gewijzigd door Jan2002 op 01-11-2017 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:27

FeaR

In GoT we trust

Jan2002 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 21:33:
Die edifier set is een actieve luidsprekerset. Waar sluit ik die dan op aan?
Op de genoemde Sony kan je alleen kiezen voor "Zone 2". Nogmaals, let op dat je niet tegen de beperkingen van die extra zone aan gaat lopen. Als je een receiver hebt met Pre-Outs voor Font Left en Front Right kan je die ook gebruiken, die zetten zeker alle bronnen door.

Maar hoe heb je de Edifier nu aangesloten? In de TS staat wel iets met "Video", maar dat is een ingang op de NAD, als je de Edifier daar op aansluit krijg je er geen geluid uit. Je gaat dan van een ingang naar ingang, een weg dat een signaal niet kan volgen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2002
De edifiers zijn via een uitgang van de nad aangesloten via twee cinch stekkers.

Heb inmiddels begrepen dat de str-dn1080 de edifiers niet kan aansturen. Dat er geen aparte app is voor je smartphone om de ac-receiver te bedienen. En je kunt er ook geen oude dvd speler op aansluiten. Volgens de leverancier kun je er echter wel prima twee sets luidsprekers op aansluiten in stereo.

Zoek dus een ander model
met in ieder geval:
Twee zones die elk afzonderlijk als output voor luidsprekers in te stellen zijn.
Ingang heeft voor een oude dvd speler.
Een uitgang heeft om de actieve edifiers luidsprekers aan te sturen.
Een goede kwaliteit geluid heeft. Gebruik alleen voor stereo.
Spotify, internet radio en chromecast streaming
En de mogelijkheid heeft om elders, bv, in de keuken, wireless een box kan aansturen.
Buiten de eigen afstandsbediening mogelijk een app om de receiver vanaf je tablet of smartphone aan te sturen. In ieder geval moet de afstandsbediening gemakkelijk werken.
Wie heeft er suggesties? Ben nu zelf ook al druk aan het googelen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Jan2002 Wat bedoel je met een ingang voor een oude dvd-speler? Hij heeft geen HDMI vermoed ik, maar dan toch wel scart en/of tulp? Dan kan je die toch op elke normale receiver aansluiten, mits deze ook tulp-IN heeft? Eventueel met een verloopje van scart naar tulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2002
De dvd heeft geen hdmi. Ik bedoel een analoge ingang middels tulp oid. Vele hebben dit niet. Zoals bv de Yamaha rx-a660. Die verder goed zou passen! Duurde types hebben dan wel weer pre-outs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Jan2002 schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 08:09:
De dvd heeft geen hdmi. Ik bedoel een analoge ingang middels tulp oid. Vele hebben dit niet. Zoals bv de Yamaha rx-a660. Die verder goed zou passen! Duurde types hebben dan wel weer pre-outs.
Maar is je oude DVD speler zo bijzonder? Ik zou zeggen dat je voor een paar tientjes een nieuwe hebt, welke gewoon HDMI out heeft. Dat maakt de keuze voor een receiver ook wat gemakkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-09 19:04

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Als ik goed begrijp wat je wil doen dan heb je helemaal geen multiroom nodig, alleen een knop voor "all channel stereo". (of wil je ook alleen op de Edifiers spelen?) Iets wat elke Denon receiver kan.
Een DVD speler aansluiten met composiet is echt heiligschennis, s-video is echt het minste (eigenlijk component of nog beter HDMI). Composiet en component in kan gewoon op een Denon 4400.
Maar dat zou ik ook zeggen van gelijktijdig op Edifiers spelen in dezelfde ruimte of onboard analoge audio van een PC.

Naast de Denon 4400 zou ik ook een naar de 3400 kijken en kijk dan ook even naar de aansluiting van apparatuur, aanbevolen:

TV - HDMI monitor 1
Beamer - HDMI monitor 2
NUC - HDMI
DVD - HDMI (zoals hierboven staat, inderdaad even een nieuw halen)

DVD = Digitaal en meestal progressive
Composiet/S-Video/SCART = Analoog interlaced
Component= Analoog interlaced (optioneel progressive)
TV/Beamer = Digitaal
Composiet = 2 video aders
S-Video = 4 video aders
Component = 6 video aders
HDMI = Digitaal progressive (en interlaced)

Dan nog even over surround, je kunt ook prima surround gebruiken voor films en via stereo of multichannel stereo schakelen voor muziek.

[ Voor 82% gewijzigd door |sWORDs| op 03-11-2017 09:15 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2002
Ik hoef geen surround. Wel misschien een extra box in de keuken. In de woonkamer waar alles staat, op twee sets luidsprekers stereo afspelen, afzonderlijk of samen, en in alle gevallen regelbaar.
Zit nu aan de Yamaha RX-A870 te denken. Deze advantage serie staat bekend om haar goede geluidskwaliteit. Deze receiver heeft pre-out voor de edifiers.
Zat ook even te kijken naar de Yamaha r-n602 maar deze heeft weer geen hdmi aansluitingen. Maar eigenlijk niet zo'n gek apparaat. Duidelijk gericht op stereo. Zoiets met hdmi....

Mijn vrouw heeft er een hekel aan om spullen die nog goed functioneren zomaar weg te gooien. Dus de dvd speler moet er blijven-:)
En de edifiers vinden wij goed klinken samen met de elipsons.

Zal eens naar de denons kijken. Heeft iemand ervaring met de geluidskwaliteit van deze receivers?
Pagina: 1