Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentaart
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13-06 17:10
In mijn thuisnetwerk kon ik tussen 2 iMacs gemakkelijk bestanden delen. Ik had 1 map met projecten (externe HD) en deze deelde ik via mijn iMac met een andere mac. Handig.

Nu zit ik op een kantoor. Internet komt in mijn kantoor binnen (internet netwerk waar ook andere mensen van het kantoor gebruik van maken). Via een kabel gaat het internet naar een TimeCapsule. Mijn iMac zit weer via een kabel op de timecapsule aangesloten. Een andere mac via Wifi van de Timecapsule.

Nu wil ik dus dezelfde bestanddeling doen als eerder. Alleen dan met een wachtwoord.
Dat lukt alleen niet. Ik ben namelijk bang dat het hele kantoor die bestanden dan kan zien?

Is dat zo? En zou er een oplossing voor zijn? :*)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12:23

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Je kunt toch gebruikers toegang verlenen/blokkeren op mapniveau in Finder? Wat lukt er dan niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentaart
Icephase schreef op woensdag 1 november 2017 @ 15:08:
Je kunt toch gebruikers toegang verlenen/blokkeren op mapniveau in Finder? Wat lukt er dan niet?
Iedereen kan toch via het netwerk bij mijn gedeelde bestanden komen? Ik kan geen gebruikers aangeven naar mijn idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ulster Seedling
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10:21

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Als je naar Systeemvoorkeuren > Delen > Bestandsdeling gaat, kun je per gedeelde map precies aangeven welke gebruikers/groepen rechten hebben om te lezen of schrijven.

Afbeeldingslocatie: https://support.apple.com/library/content/dam/edam/applecare/images/nl_NL/osx/yos_sys_sharing_files.png
Meer info: https://support.apple.com/nl-nl/HT204445

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentaart
Ulster Seedling schreef op woensdag 1 november 2017 @ 15:39:
Als je naar Systeemvoorkeuren > Delen > Bestandsdeling gaat, kun je per gedeelde map precies aangeven welke gebruikers/groepen rechten hebben om te lezen of schrijven.

[afbeelding]
Meer info: https://support.apple.com/nl-nl/HT204445
Juist, dat begreep ik. Maar een MacBook die verbind met WiFi in dat netwerk valt onder ‘iedereen’. Toch?
De andere zijn de administrator en de gebruikersaccount van diezelfde Mac. Dus ik kan de toegang van iedereen op ‘geen toegang’ zetten maar dan zou ik er met die andere MacBook ook niet opkunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:44

nelizmastr

Goed wies kapot

Citroentaart schreef op woensdag 1 november 2017 @ 16:22:
[...]

De andere zijn de administrator en de gebruikersaccount van diezelfde Mac. Dus ik kan de toegang van iedereen op geen toegang zetten maar dan zou ik er met die andere MacBook ook niet opkunnen?
Niet zonder gebruikersnaam en wachtwoord die bestaan op je iMac nee (en die rechten hebben op de map).

[ Voor 4% gewijzigd door nelizmastr op 01-11-2017 16:47 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentaart
nelizmastr schreef op woensdag 1 november 2017 @ 16:47:
[...]

Niet zonder gebruikersnaam en wachtwoord die bestaan op je iMac nee (en die rechten hebben op de map).
Dus als ik op een MacBook eenzelfde account aanmaak met zelfde naam enz, dan kan het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulster Seedling
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10:21

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Citroentaart schreef op woensdag 1 november 2017 @ 18:07:
[...]

Dus als ik op een MacBook eenzelfde account aanmaak met zelfde naam enz, dan kan het wel.
Nee, je hoeft enkel dezelfde inloggegevens in te vullen bij het verbinden, dat moet voldoende zijn :)

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentaart
Ulster Seedling schreef op woensdag 1 november 2017 @ 18:28:
[...]

Nee, je hoeft enkel dezelfde inloggegevens in te vullen bij het verbinden, dat moet voldoende zijn :)
Ik zal het eens gaan testen binnenkort. Ik had namelijk 'iedereen' al op 'geen toegang' gezet en toen kon ik er gewoon met de andere mac op zonder wachtwoord enz.
Pagina: 1