Windows 10 gebruikt helft CPU na 1703 update

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomboo91
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-02-2024
Beste Tweakers,

Sinds een paar dagen ben ik na aandringen van Windows dan eindelijk geupdate naar versie 1703.
Nu bevat mijn laptopje al geen beest van een processor (i5-3337u @ 1,8Ghz), maar na de update loopt deze nog maar maximaal op 0,79Ghz (ca 44%). 8)7

Ik heb alle drivers gecheckt op updates (voor zover er recente updates beschikbaar waren)

Iemand hetzelfde probleem of een idee waar ik mijn probleem moet zoeken/oplossen?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:28

ResuCigam

BOFH

Als je processor niets te doen heeft gaat hij langzamer draaien om energie te besparen. Dus hoe heb je het gemeten?

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomboo91
Zelfs bij het draaien van zware software of een CPU benchmark blijft hij lekker op zijn gat zitten.

Het lijkt alsof de pc in standje energie besparing staat, terwijl deze gewoon in standje "Hoge prestaties" staat. (Deze instellingen heb ik uiteraard gecontroleerd.)

Het valt me trouwens op dat bij het opstarten de CPU wel op normale snelheden draait, maar zodra deze volledig is opgestart terug geklokt wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-08 14:22
Ik heb gelezen dat er wat veranderd is sinds 1709 betreffende energiebeheer. Jouw bevindingen zijn zo, ook wanneer je de laptop aan de voeding hebt hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomboo91
Dit is inderdaad aan de voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-08 14:22
Ik heb hier 1907 vers op een laptop (full UEFI, dus zonder CSM) geïnstalleerd. Deze heeft een i5-4210U aan boord. Deze heeft duidelijk last van dit issue. Deze draait nominaal op 2.40GHz en hij komt daar al snel in de buurt, als ik dat nodig heb.

Niet zeker waar het bij jou aan ligt. Dit is ook nog eens een verse install.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomboo91
Het probleem is opgelost.

Op mijn laptop zit een silent mode waarbij de cpu terug geklokt wordt met één druk op de knop en dus minder koeling nodig heeft. Op een of andere manier werkte deze functie niet meer na de update en zat vast in de silent mode. Na een bios update werkt het weer.

Bedankt voor het meedenken!
Pagina: 1