Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacolc
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 03-03 17:58
Mijn vraag
Ik heb voor een stageopdracht een 400V 10uF condensator nodig, nu heb ik er een uit een oude droger gehaald en vraag ik mij af of ik deze voor dc spanning kan gebruiken.

Relevante software en hardware die ik gebruik
De condensator
https://www.nriparts.com/...500-10uf-capacitor/498546\
(dit is niet mijn ad maar de condensator is wel hetzelfde)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Er staan alleen AC spanningen op dus ik weet het niet zeker ook mijn stagebegeleider durft het niet te zeggen.

Aangezien ik een 100V DC spanning erop wil zetten is het van belang dat ik weet of het kan

Beste antwoord (via jacolc op 01-11-2017 13:16)

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:13
Dit is een cap welke gebruikt is voor een motor te starten correct? Volgens mij zijn die niet echt geschikt voor energie op te slaan, wat je doet als je DC over de klemmen zet. Ben er niet 100% zeker van (niet helemaal mijn vakgebied) maar volgens mij zitten in die pot meerdere Elco's in tegengestelde polariteit wat resulteert in een hoge inwendige weerstand en dus onverwacht gedrag in je project. Ook kan deze stroom de ''verkeerde kant'' op gaan leveren omdat hij geen polariteit heeft itt een Elco die polarized is. Lijkt mij beter om inderdaad een Elco te bestellen zoals uit bovenstaande link.

[ Voor 13% gewijzigd door Jim423 op 01-11-2017 12:40 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:50
[verwijderd]

[ Voor 92% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacolc
Mar.tin schreef op woensdag 1 november 2017 @ 11:53:
Als het een 400V condensator is, en je wilt er 1000V op zetten gaat dat sowiso niet zonder grote boem.

Als je 1000V op een condensator wilt zetten, moet je ook een 1000V condensator hebben.
Oh ik heb een typo gemaakt, moet 100V zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Kan je niet beter een paar Elco's bestellen?
Voor 100V gelijkspanning heb je hier genoeg aan, een piepklein componentje i.p.v. een ding van "Shipping Weight: 0.50 lbs":
5x Elco 10uF 160V Staand - €0.80 incl. BTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacolc
Ik heb deze nu hier liggen en andere moet ik bestellen

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Laatst online: 10:13
Dit is een cap welke gebruikt is voor een motor te starten correct? Volgens mij zijn die niet echt geschikt voor energie op te slaan, wat je doet als je DC over de klemmen zet. Ben er niet 100% zeker van (niet helemaal mijn vakgebied) maar volgens mij zitten in die pot meerdere Elco's in tegengestelde polariteit wat resulteert in een hoge inwendige weerstand en dus onverwacht gedrag in je project. Ook kan deze stroom de ''verkeerde kant'' op gaan leveren omdat hij geen polariteit heeft itt een Elco die polarized is. Lijkt mij beter om inderdaad een Elco te bestellen zoals uit bovenstaande link.

[ Voor 13% gewijzigd door Jim423 op 01-11-2017 12:40 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Jim423 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 12:36:
Dit is een cap welke gebruikt is voor een motor te starten correct? Volgens mij zijn die niet echt geschikt voor energie op te slaan, wat je doet als je DC over de klemmen zet. Ben er niet 100% zeker van (niet helemaal mijn vakgebied) maar volgens mij zitten in die pot meerdere Elco's in tegengestelde polariteit wat resulteert in een hoge inwendige weerstand en dus onverwacht gedrag in je project. Lijkt mij beter om inderdaad een Elco te bestellen.
't Is idd een de-polarized elco, bedoeld om faseverschillen recht te trekken. 't Zal van je project afhangen of je 'm kunt gebruiken. Dat had je overigens ook zelf wel kunnen verzinnen. Hoe moeten wij nu bepalen of je de condensator kunt gebruiken, terwijl we niet weten waarvoor je 'm gaat gebruiken? 8)7

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacolc
Ik wil hem gebruiken om lekstroom eigenschappen na te bootsen (e-macht spanning)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvdgraaff
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15:58
jacolc schreef op woensdag 1 november 2017 @ 12:05:
Ik heb deze nu hier liggen en andere moet ik bestellen
En wat houd je tegen om het te proberen?
Als die het doet, dan doet die het. Als die het niet doet, dan is die kapot en koop je alsnog nieuwe.
Uiteraard let je op je eigen veiligheid met deze spanningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacolc
lvdgraaff schreef op woensdag 1 november 2017 @ 14:08:
[...]

En wat houd je tegen om het te proberen?
Als die het doet, dan doet die het. Als die het niet doet, dan is die kapot en koop je alsnog nieuwe.
Uiteraard let je op je eigen veiligheid met deze spanningen.
YouTube: Blowing Up Capacitors dit houdt mij tegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvdgraaff
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15:58
Haha, fair enough. Als je het probeert, moet dat dus in een gecontroleerde omgeving gebeuren.
En het roept de vraag op hoe je dergelijke risico's wilt afwegen tegen het kopen & wachten op een component van <1€ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Jim423 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 12:36:
Beste antwoord? Tja, .......
Je zegt zelf dat je niet helemaal zeker bent omdat het niet je vakgebied is. Welnu, als je gelijk zou hebben met je theorie, dan zou deze condensator eenvoudig nooit de capaciteit kunnen hebben die staat aangegeven. Het is dan ook niet een juiste voorstelling van zaken.

TS zegt dat er 100V DC op komt te staan, dus is het correct om een elco aan te bevelen. Elco's van die capaciteit en spanning zijn ook een stuk kleiner, dus is het beslist niet een slecht advies. Maar de getoonde condensator moet het ook gewoon kunnen doen, wat dit betreft zit er geen enkel principieel verschil tussen beide. Kortom, een condensator die geschikt is voor AC is dat ook voor DC van dezelfde spanning, maar een (gewone) elco is dat alleen voor DC. Ik zette "gewone" tussen haakjes omdat er ook bipolaire elco's zijn.
Voor alleen maar een proefje zou ik gewoon die condensator nemen die je hebt, voor iets definitiefs zou ik een veel kleinere elco met dezelfde capaciteit nemen.

Voor ontploffen hoef je alleen bang te zijn bij een te hoge spanning of bij een elco plus en min verwisselen. Van geen van beide is hier sprake.
Brahiewahiewa schreef op woensdag 1 november 2017 @ 12:44:
[...]

't Is idd een de-polarized elco, bedoeld om faseverschillen recht te trekken. 't Zal van je project afhangen of je 'm kunt gebruiken. Dat had je overigens ook zelf wel kunnen verzinnen. Hoe moeten wij nu bepalen of je de condensator kunt gebruiken, terwijl we niet weten waarvoor je 'm gaat gebruiken? 8)7
Zo'n ding uit een droger dient om op één fase een kunstmatig draaiveld te creëren voor een motor.

[ Voor 20% gewijzigd door Techneut op 01-11-2017 21:22 ]

Pagina: 1