• xcting
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-01 10:18
Hey mede tweakers,

Ik ben al maanden aan het zoeken naar een htcp, maar weet niet zeker of dit nog wel zo te noemen is met de taken die ik het mee wil geven.
Ik heb al zo veel artikels gelezen hierover, en de meeste zijn ook al redelijk verouderd, ik kom er gewoon zelf niet meer uit.

Ik wil de volgende taken met mijn pc kunnen doen:
• ik wil met mijn htpc content op mijn 4k tv laten zien (films, muziek,foto,ip camera's maar ook youtube of andere pagina's ermee kunnen browsen)
• ik wil diezelfde pc als nas gebruiken
• ik wil er direct op kunnen downloaden, deze moet dan ook bestanden kunnen repareren en uitpakken
• zoals eerder vernoemd moet hij mijn camera beelden opnemen vanuit ip camera's.

zoals hierboven vermeld wil ik er heel veel van, maar ik heb er ook verwachtingen van want het moet het liefst een systeem zijn dat:
• niet te duur in verbruik is omdat deze dus 24/7 gaat aanstaan.
• liefst lang mee gaat in jaren.
• snel laden, en snel in gebruik zijn.
• niet te duur qua aanschaf is.
• stabiel systeem, weet dus niet of windows 10 hiervoor geschikt is.
• ik kan een systeem zelf in elkaar bouwen echter van software heb ik weiniger verstand dus moet ook heel gebruiksvriendelijk zijn.

Nu snap ik dat ik weer uiterste van elkaar vraag, en vind ik prestatie en duurzaamheid/gemak belangrijker als een prijs, dus daar kan ik makkelijk aanpassingen in maken als het moet.

Nu zie ik deze week weer in de BBG een systeem van 400 euro staan, nu kan ik me goed voorstellen dat dit niet een systeem is waar ik mee uit de voeten kan, of wel?
Product Prijs Act. prijs
Processors Intel Pentium G4560 Boxed € 89,50 € 71,95
Barebones ASRock DeskMini 110 € 133,25 € 133,25
Geheugen intern Crucial CT2K4G4SFS824A € 84,57 € 85,53
Solid state drives Sandisk SSD Plus (TLC) 120GB € 55,91 € 55,91
Kabels Club 3D DisplayPort 1.2 to HDMI 2.0 UHD Active Adapter € 27,50 € 27,50
Totaalprijs bij opstellen BBG € 390,73 € 374,14

Ik heb eventueel ook eigen onderdelen die ik kan gebruiken mocht dit nodig zijn zoals:
nividia gtx 760
nvidia gtx 1060
intel i5 4670 met bijbehorend moederbord.
550w voeding.
16gb ddr 3 geheugen.
120gb ssd schijf
meedere 1tb hdd

op de gtx 760 na is dit mijn gewone pc, maar ben bereid om daar onderdelen uit te pakken als dat voor mijn htpc echt voordeel zou hebben.

zou iemand mij eens kunnen uitleggen, wat ik het beste qua hardware kan gebruiken/ software kan gebruiken en op wat voor een prijs ik dan zou uitkomen.
Als het natuurlijk mogelijk is wat ik wil.

enorm bedankt alvast,
een mede tweaker die er echt niet meer uitkomt.

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Als ik dit zo lees, zou je beter uit zijn met een Synology NAS + Nvidia Shield.

Is wel duurder... maar dat is een stuk makkelijker om alles te onderhouden. Support is goed en je NAS is makkelijk bereikbaar.

Daarbij zal het qua energieverbruik ook zuiniger zijn verwacht ik.
Om je lijstje te pakken:

• ik wil met mijn htpc content op mijn 4k tv laten zien (films, muziek,foto,ip camera's maar ook youtube of andere pagina's ermee kunnen browsen)
Films zet je op de NAS, Muziek ook. IP-camera's kan je verbinden met je NAS, die dan ook automatisch opslaan en evt een backup maken. Afspelen doe je via de Shield, ook Youtube e.d. kan via de Shield heel goed.

• ik wil diezelfde pc als nas gebruiken
Een NAS is beter als NAS dan een PC. En een HEEL stuk gebruiksvriendelijker!

• ik wil er direct op kunnen downloaden, deze moet dan ook bestanden kunnen repareren en uitpakken
Dat kan met een Nas prima. Download Station is prima op Synology. Maar er kan ook NZBget op of Sabnzbd. En nog veel meer pakketten.

• zoals eerder vernoemd moet hij mijn camera beelden opnemen vanuit ip camera's.
Een NAS kan dat heel goed. Ook kan je dan aangeven hoeveel GB hij mag gebruiken en hoe lang de beelden bewaard blijven.

zoals hierboven vermeld wil ik er heel veel van, maar ik heb er ook verwachtingen van want het moet het liefst een systeem zijn dat:
• niet te duur in verbruik is omdat deze dus 24/7 gaat aanstaan.

Een NAS is relatief zuinig. Een shield ook, vooral omdat je die gewoon uit zet als die niet gebruikt wordt.

• liefst lang mee gaat in jaren.
Een NAS krijgt lang updates (5 jaar sowieso, en ook daarna werkt die nog gewoon). Shield speelt alles wat je er tegenaan gooit momenteel, en krijgt ook goede updates (het 2015 model heeft met de update dezelfde mogelijkheden gekregen als het 2017 model bijvoorbeeld)

• snel laden, en snel in gebruik zijn.
Dat zit wel goed bij de SHIELD.

• niet te duur qua aanschaf is.
Shield kost 230 euro. Je kan er PS4 controllers of verschillende XBOX controllers op aansluiten.

• stabiel systeem, weet dus niet of windows 10 hiervoor geschikt is.
Een Shield zal stabieler zijn dan windows, omdat die gemaakt is voor 1 taak: Media content/gaming.

• ik kan een systeem zelf in elkaar bouwen echter van software heb ik weiniger verstand dus moet ook heel gebruiksvriendelijk zijn.
Als software simpel moet: Synology is erg simpel, en veel support oa hier op het forum. idem met de Shield.

[ Voor 5% gewijzigd door Waah op 01-11-2017 11:44 ]

• xcting
dank je wel voor je snelle reactie, ga beide apparaten eens goed nakijken.
ik heb nog een logitech k410 toestenbord liggen, kan deze ook samen met shield gebruikt worden?

• xcting
heb vanalles door gelezen over nvidia shield, en lijkt me inderdaad wel een super apparaat.
Alleen twijfel ik er over of ik toch niet beter uit ben met een nas en dan bijv. de htpc zoals deze gebouwd is in de bbg.
Waarom ik daar over twijfel is bijv:
ik heb een media speler van mede8er 500x2 en lees er veel goede dingen over, terwijl ik het eigenlijk een waardeloos ding vind omdat hij niet altijd alle bestanden leest, en ontzettend langzaam is.
weet dat ik lastig ben maar ik wil net als mijn pc dat als ik iets aanzet het binnen 15 sec kan gebruiken en niet zoals de mede8er binnen 1 minuut pas kan gaan bedienen na aanschakelen van het apparaat.
Ik vind stabiliteit en snelheid veel belangrijker dan kosten.

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
@xcting dat snap ik. Nu speelt de Nvidia shield daadwerkelijk bijna alles... Maar echt alles... mwa. Dan is een PC handiger. Al is de bediening van een PC niet ideaal. Tenminste, ik krijg mijn vriendin niet zo ver om een film via de pc aan te zetten.

Je zou Plex Server op je Nvidia Shield kunnen zetten. Als een videoformaat dan niet ondersteund wordt, dan kan de Shield die omzetten naar een formaat dat wel door de Shield wordt geaccepteerd. De Shield is krachtig genoeg om te transcoderen dus dat zou geen issue moeten zijn.

Dus ik zou nog eens kijken naar Plex. Zelf heb ik (nog) geen shield. Maar ik heb PLEX draaien op mijn NAS, en ik stuur films vanaf miin telefoon met PLEX naar de Chromecast. Zelfs mijn vriendin snapt dat. Enige nadeel: de NAS kan niet transcoderen, dus als een formaat niet ondersteund wordt door de Chromecast werkt het niet. PLEX kan ook vooraf (zodra een film binnen is) een versie maken die wel werkt. Dus dat doe ik.

Ik wil nu ook een Shield juist om daar vanaf te zijn. Een HTPC heb ik zelf wel naar gekeken... maar die moet ik weer onderhouden, dan klaagt windows weer over updates, de bediening is dan nog wel een issue... Ik heb liever iets dat set-and-forget is. Ik pruts al genoeg met computers op mijn werk. daar heb ik thuis geen zin meer in.

• xcting
ok thnx, misschien moet ik ook niet al te moeilijk doen want voor dat geld kan ik over misschien 3 jaar nog een shield kopen, voor de prijs waar ik nu een htpc voor zou kopen.
dus ben nu idd aan het kijken welke nas ik ga pakken, en dan pak ik idd de shield erbij.
super bedankt voor je informatie en de snelle reacties

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-01 13:27
Ik zou inderdaad zoals hierboven al besproken storage en services scheiden van de client-related taken. Dus diensten als sabnzbd, sickbeard etc, maar ook het aanbieden van je mediacontent e.d. centraal in je netwerk regelen. De client die je vervolgens gebruikt om die content weer te benaderen kan je dan per plek / situatie gaan bepalen. Wil je een goedkope mediaspeler voor in de slaapkamer erbij, dan pak je een Pi3. Wil je ermee gaan gamen of andere taken combineren, dan een volwaardige HTPC / gaming PC. Wil je mobiel kijken, dan tover je de tablet of laptop tevoorschijn. Daarmee krijg je dus een zeer flexibele situatie die je in kan richten per plek waar je de dienst wil gebruiken.
De basis daarin is (zeer) belangrijk. Een goed netwerk is een must, dus alles netjes op gigabit-verbindingen, bekabeld waar mogelijk en een goed wifi waar noodzakelijk. Verder zou ik de NAS niet te krap bemeten in zowel CPU/geheugen als storage-mogelijkheden. Zelf heb ik een jaar of 2 de NAS helemaal overboord gegooid en voor een volwaardige server gekozen tot volle tevredenheid. De boel is sueprstabiel en snel.
Wat betreft stabiliteit kan je dat op Windows net zo goed bereiken als op bijvoorbeeld Linux. Zo draait de server bij mij op Server2016 en de HTPC en laptop op Windows 10, maar draait er ook een client op Debian, en hangt er nog een LibreElec in voor de Pi. En op geen van de devices heb ik last van stabiliteitsproblemen. Als het al eens mis loopt is dat eigenlijk altijd wel door eigen toedoen / gepruts aan het systeem. Dus afzien van Windows vanwege stabiliteit is naar mijn mening dan ook eerder een gebrek aan kennis van waar je mee bezig bent dan een daadwerkelijke eigenschap van het OS.

iRacing Profiel

Pagina: 1