bone conduction/beengeleiding hoofdtelefoon ervaringen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-02-2024
Ik gebruik gemiddel 8-10 uur per dag een koptelefoon. Helaas is 1 van mijn oren de laatste tijd gevoelig voor ontstekingen, eerst vrij oppervlakkig maar deze keer vrij heftig. Aangezien ik blind ben wil ik geen risico lopen met mijn oren dus ik zoek iets anders waarbij mijn oren vrij blijven/er in elk geval genoeg lucht bij kan. Iemand wees mij op bone conduction/beengeleiding als alternatief voor normale hoofdtelefoons. Wat ik mij nu afvraag: Zijn hier mesnen met ervaring met deze techniek? Ik kan me niet zo goed een voorstelling maken bij dit principe. Ik an me voorstellen dat ene geluid globaal wel dooromt, maar hoe zit het met de helderheid? Kan je op deze mnaier nog wel een helder geluid horen, of is het allemaal vrij dof?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Hm, da's een goede. Zelf gen ervaring met deze techniek eerlijk gezegd, maar waarom loop je niet een winkel voor gehoorapparaten binnen? Mag aannemen dat die je meer kunnen vertellen :)

Ik zou wel verwachten dat beengeleiding iets minder helder klinkt, maar zoals gezgd geen ervaring en ben al helemaal geen oorarts ;)

Maar zou je niet beter eerst de root cause aanpakken? Waardoor ontsteekt het?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
;-) ik heb geen oorarts nodig, de orontsteking is onder controle. de enige rede dat ik iets anders wil is omdat een afgesloten oor(wat dus ontstaat door veelvuldig dragen van hoofdtelefoons) een risicofactor is waardoor oorontstekingen makkelijk terug kunnen komen. Bone conduction is niet voor doven fozo, dus niet verkrijgbaar in een winkle met gehoorapparaten. Met name aftershockz is hier vrij bekend, wordt veel gebruikt door sporters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-10 23:34
Ik heb er ervaring mee in de vorm van de FINIS Neptune. Dat is een inmiddels niet meer te krijgen MP3 speler voor zwemmers. Hij is dan ook gericht voor gebruik net onderwater.

Bij beengeleiding drukt je de "koptelefoon" voor je oor op de huid. Via je huid en voornamelijk bot, komt het geluid aan bij je oor.

Ik weet niet hoe die zwem mp3 speler zich vertaald naar een beengeleiding hoofdtelefoon voor bovenwater, maar laat ik het zo zeggen. Qua kwaliteit geeft de mp3 speler geeft mij ongeveer casettebandjes kwaliteit! Nee, die bass gaat in mijn ervaring niet echt goed met beengeleiding. Muziek is er goed mee te luisteren.

Bovenwater moet het volume harder om boven omgevingsgeluid uit te komen. Vele koptelefoons hebben immers een dempende werking van omgevingsgeluid. Bij beengeleiding is je gehoorgang helemaal vrij, dus hoor je de omgeving ook.

Is een ruime en luchtige over-ear misschien niet ook een oplossing? Beengeleiding werkt alleen goed als het goed contact maakt met de botten, dus klemmen/drukken ze een beetje op de huid voor je oor. Dat is bij 8 tot 10 uur per dag gebruik misschien niet heel comfortabel.

Wat voor soort koptelefoons gebruik je nu? over-ear, on-ear, in-ear, inner-ear?

[ Voor 3% gewijzigd door Groentjuh op 01-11-2017 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01:20
Korte zoektocht op youtube geeft redelijk positieve reviews.
YouTube: Ever Tried Bone Conduction?
YouTube: Trekz Titanium Bone Conduction Headphones Review

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PassieWassie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-03 09:55
Ik heb zelf de eerste generatie Google Glass opgehad. Die had deze techniek ook. Werkt mooi hoor, alleen voor muziek minder geschikt. Spraak hoor je er erg duidelijk mee, maar zoals eerder gezegd is je gehoorgang vrij en kun je "last" hebben van de omgeving.

Met de Google Glass hoorden de mensen om mee heen overigens ook een soort metaalachtig gesnerp als de speaker mij wat vertelde. De omgeving zal zeker in publieke ruimtes vrij eenvoudig mee kunnen luisteren met deze techniek.

Specs: http://specs.tweak.to/14936= Nieuwe Spekjes mensen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
@groentjuh: ik heb eigenlijk al vanalels geprobeerd. Nu heb ik een over-ear koptelefoon, ik heb oordopjes gebruikt, een on-ear koptelefoon, maar bij alle opties blijft het na langdurig dragen nogal zweterig eronder waardor vocht in het oor blijft zitten. het enige wat ik nog niet geprobeerd heb is van die losse schelen die je achter ej oor hangt(weet nieteens of daar een naam voor is) heb er net 1 besteld voor 1 oor, omdat ik momentele helemal niets op het andee oor kan hebben en de via wish bestelde bone conduction headphone voorlopig nog niet binnen is..(heb eerst maar eens een goedkoop modelletje geproberd om te kijken of ik het uberhuapt wat vindt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-10 23:34
@dicksterk In dat gehad zou ik zeggen probeer het inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
proberen is zeker wat ik ga doen. alleen weet ik niet of een chinees model een indruk zal gaan geven van de mogeljkheden, dit ljkt me een vrij nieuwe techniek waar nog patent op zit dus het kan best dat immitaties het bij lange na niet halen bij het origineel, vandar mijn vraag naar ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
uiteindelijk toch maar een echte aftershokz koptelefoon met bone conduction gekocht. Mijn laptop heeft geen bluetooth en alle nieuwe modellen van aftershokz hebben enkel bluetooth, ik ovnd nog 1 winkel die de oude modellen met kabel verkocht(die dus officieel al disconttinued zijn). Ik ben noot zo van de merken, maar uit reviews blijkt wel dt aftershokz echt veel beter zou zijn dan de meeste andere merken. Ga het zo uitproberen, hij moet eerst opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Een losse BT module kost ook niet de wereld he :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
Nee maar ik wil die koptelefoon gewoon overal op kunnen aansluiten, zonder te hoeven nadenken of het bluetooth heeft. Daarnaast gaat hij met bluetooth maar 6 uur mee zonder laden, en zonder 12. Ik heb hem inmiddels geprobeerd:
pros:
- zeer licht qua gewicht
- mooi geluid, kan veel harder dan ik nodig heb. mooi helder en ook goede bas
nadelen:
- hij past me niet op de manier warop hij gedragen moet worden, dus nu hangt hij als een soort bril voor m'n ogen(wat bij mij niet uitmaakt want ben blind) maar met een beetje een groot hoofd past hij dus niet, en is niet verstelbaar
- het accutje bungelt aan de drad, wat de draad wat zwaar maakt.
Overall: zeer tevreden, maar vraag em af nu ik maar maximaal de helft van het volume nodig heb op mijn nog in aantocht zijnde chinese exemplaar(zonder accu) niet net zo goed zal bevaleln, gaan we zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:02
ik wil niet betweterig overkomen, maar waarom gebruik je in hemelsnaam 8 tot 10 uur per dag een hoofdtelefoon. Los van je handicap, dat is toch vreselijk slecht? (dat blijkt ook wel, nu je richting een chronische oorontsteking gaat)

Ik zou in eerste instantie het gebruik minderen, voor zover jouw handicap dat toelaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
Ik luister veel boeken, en zit meestal 8 tot 10 uur per dag achter de computer. Omdat ik het niet prettig vindt als alles wat mij computer te meldne heeft altijd door heel de huiskamer klinkt, gebruik ik een hoofdtelefoon. Maar een bone conduction headphone lost het probleem van afgesloten oren toch op, dus dan is er toch neits schadeliks meer aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-08 21:35
Misschien een beetje een zijsprong, maar bij hoorapparaten heb je zogenaamde open fittingen. Dan heb je dus als het ware een oordopje in je oor maar wel met veel beluchting.

Afbeeldingslocatie: https://www.hearingaidknow.com/assets/img/Phonak-Domes-1-450x450.jpg

Dikke basweergave kun je dan wel vergeten maar als het voornamelijk om spraak gaat is dat wel vergeefbaar. Misschien kun je bij een in-ear de domes verwisselen en dan ben je "good to go". :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:29

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

dicksterk schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 11:31:
Ik luister veel boeken, en zit meestal 8 tot 10 uur per dag achter de computer. Omdat ik het niet prettig vindt als alles wat mij computer te meldne heeft altijd door heel de huiskamer klinkt, gebruik ik een hoofdtelefoon. Maar een bone conduction headphone lost het probleem van afgesloten oren toch op, dus dan is er toch neits schadeliks meer aan?
Ik kan me hoogstens voorstellen dat je op een gegeven moment drukplekken krijgt omdat het ding altijd op dezelfde plek drukt.

Ik zou ook advies vragen aan een audicien. Zelf heb ik ook geen ervaring met gehoorapparaten, maar juist voor gehoorbescherming (otoplastieken) loop ik regelmatig bij de audicien binnen.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik heb zelf nog een Sennheiser HD580 die ik nog wel eens gebruik. Dit is een open koptelefoon. Die maakt geen contact met je oor en je krijgt ook verhoogde vochtigheid rond je oren omdat het 100% ademt.

Heb je zoiets al eens geprobeerd?

En natuurlijk zuinig zijn op je gehoor. Let dus ook op volume. Met een normale koptelefoon is het vrij logisch, maar ik heb zelf ook Shure In-Ears (SE425 meen ik), daarmee moet je gewoon extra oppassen omdat je minder beleving hebt van het werkelijke volume.

Die Shure's kan ik je overigens wel afraden. Ik kan prima zien, maar zelfs dan vind ik het een crime om die dingen in te doen :D .

[ Voor 50% gewijzigd door Fairy op 04-11-2017 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
Inmiddels wat meer ervaring met bone conduction headphones. De aftershokz sportz 3 heeft een mooi krachtig en helder geluid, maar voor mijn (blijkbaar grote) hoofd niet helemaal de ideale pasvorm, de doppe belanden toch meer op mijn oren dan op m'n junbeen, watvoor de geluidskwalitiet niet veel uitmaakt maar het zit niet echt lekker. De bone conduction headphone die ik via wish heb gekocht voor 18 euro past beter, hoewel het nogsteeds iets groter zou mogen komen de doppen niet op m'n oren terecht en vrij dicht in de buurt van het jukbeen dus dat is al beter, hij zit ook veel lekkerder. Het geluid is iets doffer, maar tegelijk wel voller, dus in feite doet deze nietonder voor de duurdere aftershokz.
Pagina: 1