Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekyo
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 01-06 14:35
Beste lezers, ik zit met een uitdaging.

Ik ben in dienst bij detacheerder A, en ben via preferred supplier B gedetacheerd bij bedrijf C.
Nu is het zo dat A geen rechtstreekse connecties heeft met C en ik ben ook de enige A-er die via B werkt en ook enige bij C.
Nu ben ik (om uiteenlopende redenen) van plan om bij A ontslag te nemen en als ZZP-er aan de slag te gaan, en dan 2 of drie dagen via B en voor bedrijf C.
Ik zit uiteraard dan met een relatiebeding t.o.v A/B en ook A/C als eindklant, maar verzachtende omstandigheid: B heeft mij rechtstreeks benaderd om bij C te gaan werken, ik heb daarop A ingelicht en zo is het gegaan.
Feitelijk is de combi B/C dus 'mijn' klant, ik heb er zelf voor gezorgd dat A geld verdient aan mijn inzet bij C.

Iemand ervaring met zo'n situatie en wat kan ik verwachten wanneer ik A inlicht?

Gr, Freek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:30
In eerste instantie, wat staat er over relatiebeding in je contract?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekyo
Binnen 6 maanden na uitdiensttreding mag ik geen werkzaamheden uitvoeren bij relaties waar ik de afgelopen 12 maanden werkzaamheden voor heb uitgevoerd.

Technisch gesproken is ZZP-er worden en dan 6 maanden een andere klant zoeken, en dan weer melden bij B (of rechtstreeks bij C) een oplossing, maar eigenlijk geen optie want C heeft mij per direct / doorlopend nodig.

[ Voor 0% gewijzigd door Freekyo op 01-11-2017 10:54 . Reden: Typo-correctie ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Dat relatiebeding is gewoon van kracht, ondanks dat je zelf de klant hebt aangebracht.

Je hebt dus 2 opties

1. Vertel het A en zeg dat je sowieso weggaat en vraag (schriftelijk) toestemming. Misschien krijg je het, zeker als B aan A zegt dat er niemand anders via hun ingehuurd zal worden.
2. 6 maanden wachten en dan aan de slag gaan.

Ik zou zeker niet het relatiebeding overtreden want dat kan een erg dure grap zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11:31
A zal zich waarschijnlijk, terecht, beroepen op het relatiebeding. Volgorde met, mijn inziens, meeste kans op succes is ontslag nemen bij A en niks zeggen over het overnemen van de opdracht. Vervolgens B contact op laten nemen met A en kijken of die tot overeenstemming kunnen komen door middel van bijvoorbeeld een kickback fee voor de duur van het relatiebeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekyo
Kickback fee, als in: ik (of B ) betaal(t) A een x-bedrag per gefactureerd uur bij wijze van relatiebedingsvergoeding?
Goeie, had ik nog niet aan gedacht...

[ Voor 0% gewijzigd door Freekyo op 01-11-2017 11:19 . Reden: de-emoji ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:57
Ascension schreef op woensdag 1 november 2017 @ 11:00:
A zal zich waarschijnlijk, terecht, beroepen op het relatiebeding. Volgorde met, mijn inziens, meeste kans op succes is ontslag nemen bij A en niks zeggen over het overnemen van de opdracht. Vervolgens B contact op laten nemen met A en kijken of die tot overeenstemming kunnen komen door middel van bijvoorbeeld een kickback fee voor de duur van het relatiebeding.
Echter, als A niet met het voorstel van B akkoord gaat, heeft topicstarter geen werk meer en geen ZZP inkomsten, nogal een risico...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
Klopt, dat is het risico.

Maar ZZP-en zonder risico bestaat niet ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Je kan natuurlijk ook afvragen hoe groot de kans is dat A er achter komt dat jij die eerste 6 maanden werkt voor C. Ondernemen blijft risico's nemen... Je zou dan het liefste wel die eerste 6 maanden een extra klant (D) willen hebben om het beeld naar A te vormen dat je niet werkt voor B of C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-09 18:24
Precies hetzelfde meegenmaakt
Dezelfde abc constuctie, en nu als ZZP-er bij C aan de slag

Ik wilde zooo graag bij A weg. dat ik daar ontslag hebt ingediend en geen recht had op een uitkering(dit was het me waard)

Maar ik zat net bij C. middels B

Ontslag ingediend A B en C allemaal niet blij. En 2 weken na mn laatste werkdag wilde C me toch heel graag hebben.

Uiteindelijk als zzp-er gestart en A en B benaderd. zij krijgen beide een stukje van mn uurtarief.

Mn advies is dat je vast mee weg te komen door A eruit te snijden, maar vergeet niet dat je als ZZP-er voor alles op draait als A achterkomt en er werk van maakt.

Dus laat B het met A regelen. en stuur je factuurtjes als zzp-er naar B

Where ever you go, there you are

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
Deveon schreef op woensdag 1 november 2017 @ 12:28:
Je kan natuurlijk ook afvragen hoe groot de kans is dat A er achter komt dat jij die eerste 6 maanden werkt voor C. Ondernemen blijft risico's nemen... Je zou dan het liefste wel die eerste 6 maanden een extra klant (D) willen hebben om het beeld naar A te vormen dat je niet werkt voor B of C.
Dit vind ik een bijzonder slecht advies. Ondernemen is acceptabele risico's, de mogelijke consequenties van het overtreden van een relatiebeding zou ik niet een acceptabel risico noemen. Tevens is de kans groot dat men er achter komt, de IT-wereld is klein...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Freekyo schreef op woensdag 1 november 2017 @ 10:53:
Binnen 6 maanden na uitdiensttreding mag ik geen werkzaamheden uitvoeren bij relaties waar ik de afgelopen 12 maanden werkzaamheden voor heb uitgevoerd.

Technisch gesproken is ZZP-er worden en dan 6 maanden een andere klant zoeken, en dan weer melden bij B (of rechtstreeks bij C) een oplossing, maar eigenlijk geen optie want C heeft mij per direct / doorlopend nodig.
Kennis van mij heeft dit, uiteindelijk, netjes kunnen regelen met zijn oud werkgever. Als je direct door wilt
werken als ZZP'er via B zou ik dat wel officieel proberen te regelen.

Mocht je huidige/vorige werkgever er moeite mee hebben kan je altijd vragen of partijen B en C mee willen helpen in die onderhandelingen. Als je huidige werkgever erg moeilijk gaat doen zullen ze ook relatieschade oplopen bij partijen B en C. Soms zie ik dat partijen het erg lastig vinden om iemand te laten gaan om te gaan ZZP'en maar het is gewoon een normale gang van zaken.

Het alternatief zou zijn om partij B er tussenuit te fietsen, ook daar zou partij C bijvoorbeeld een toezegging kunnen doen aan partij B buiten jou om. Om zo de relatie goed te houden. Uiteindelijk ben jij ook via partij B bij C terecht gekomen en lijkt het erop dat ze daar content mee zijn.

Rode draad, het is gewoon een onderhandeling. En het zou zeer schadelijk zijn voor je huidige werkgever om zich heel stug op te stellen en tevens niet professioneel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb maar 1 tip, speel het open. Dat zal je absoluut in dank worden afgenomen en zorgen voor een fatsoenlijke oplossing.

Bespreek dit dus eerst met A, je werkgever. Daarmee heb jij een overeenkomst. Hoe zij dat met B regelen en B met C is niet jouw probleem denk ik, maar daar ben ik niet zeker van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:48
Ik heb hetzelfde gehad alleen heb ik zelf bij A ontslag genomen om te gaan ZZP'en, wetende dat ik bij C niet mag werken. Alleen na mijn ontslag werd duidelijk dat C een aantal ZZP'er zag weggaan. Ik het C heb moeten vertellen dat ik ook weg ga waardoor C met A is gaan babbelen. Daaruit is toen een deal ontstaan dat A een medewerker er naast mag leveren, omdat C toch al een paar man miste. Ik ben vervolgens via A gaan factureren. De laatste discussie was wat A dan zou afromen, maar daar zijn we uiteindelijk uitgekomen onder druk van C.

M.a.w. ik wist dat ik weg moest gaan, C wilde mij graag behouden en ik heb C met A laten uitonderhandelen. Ik was namelijk niet voornemens bij C verder te gaan. Dus zag het ook niet als mijn battle. Daarmee voelde ik wel de druk dat A het vreemd vond dat ik gewoon niet bij C aangaf dat ik wegga. A dacht namelijk dat daardoor twee medewerkers kon wegzetten ipv 1, terwijl C daar nooit mee akkoord zou gaan. C niet akkoord, geen medewerkers voor A bij C. Het is het scenario "what if".

[ Voor 16% gewijzigd door mgizmo op 01-11-2017 14:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Heb je een vast contract? Sinds 2015 is een relatiebeding/concurrentiebeding niet meer rechtsgeldig wanneer er sprake is van een contract voor bepaalde tijd. Uitzondering daarop zijn zeer zwaarwegende bedrijfsbelangen; als je bijv. bij Coca Cola werkt en het recept van de cola kent (met een contract voor bepaalde tijd :+)...

[ Voor 15% gewijzigd door Harrie_ op 01-11-2017 16:32 ]

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Praat met A. Als je het in alle redelijkheid doet is er vaak best wel wat mogelijk. Zeker als ze het je gunnen. Investeer dus in je relatie met je huidige (toekomstige ex-) werkgever. Zij zijn degene die het voor jou mogelijk maken of de deur op slot kunnen gooien.

(en laten we eerlijk zijn, bij zzp'er worden hoort ook je eigen klanten zoeken. Niet het laaghangende fruit van je oude werkgever plukken)

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FilipSP
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20-05-2024
De primaire reden dat dit relatiebeding bestaat is om te voorkomen dat jij, zonder de tussenkomst van A, bij B of C aan de slag gaat. Immers dat is de core-business van A en waarschijnlijk willen ze die business ook binnen de grenzen beschermen. Het relatiebeding is er in principe niet omdat je bijzondere kennis hebt over A of omdat A heel veel in jouw kennis geinvesteerd heeft.

Naast het feit dat je A wellicht om die uiteenlopende redenen zat bent, is de hele opzet feitelijk bedoeld om A uit de waardeketen te halen. Wil je dit netjes regelen dan zul je echt moeten overleggen wat de prijs van A is voor het relatiebeding en eventueel bekijken of C bereid is die prijs te betalen. Enkele opties daarvoor zijn hierboven al besproken. Dat C via B door jou uiteindelijk in contact is kunnen treden met A en dat A daar al die tijd van heeft kunnen profiteren, is dan een argument dat jij moet voeren om de prijs naar beneden te praten. Het is een argument en zeker geen recht.

@Harrie: nee, helemaal gelijk dat het anders ligt bij contract voor bepaalde tijd, maar ik ging uit van de situatie dat het relatiebeding zelf rechtmatig is.

toevoeging: Als het gaat om de prijs bedenk je dan goed dat je uurloon minimaal een keer over de kop gaat als detacheerder A een factuur stuurt.

[ Voor 13% gewijzigd door FilipSP op 01-11-2017 16:50 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

FilipSP schreef op woensdag 1 november 2017 @ 16:26:
Het is een argument en zeker geen recht.
Wat ik dus zei in deze post. Als er sprake is van een contract voor bepaalde tijd is het dus wel een recht en is Freekyo vrij om te gaan en staan waar hij wil; neemt echter niet weg dat het wel handig is om e.e.a. te bespreken ter voorkoming van een verstoorde relatie met A maar dat is een andere kwestie.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FilipSP schreef op woensdag 1 november 2017 @ 16:26:
De primaire reden dat dit relatiebeding bestaat is om te voorkomen dat jij, zonder de tussenkomst van A, bij B of C aan de slag gaat. Immers dat is de core-business van A en waarschijnlijk willen ze die business ook binnen de grenzen beschermen. Het relatiebeding is er in principe niet omdat je bijzondere kennis hebt over A of omdat A heel veel in jouw kennis geinvesteerd heeft.

Naast het feit dat je A wellicht om die uiteenlopende redenen zat bent, is de hele opzet feitelijk bedoeld om A uit de waardeketen te halen. Wil je dit netjes regelen dan zul je echt moeten overleggen wat de prijs van A is voor het relatiebeding en eventueel bekijken of C bereid is die prijs te betalen. Enkele opties daarvoor zijn hierboven al besproken. Dat C via B door jou uiteindelijk in contact is kunnen treden met A en dat A daar al die tijd van heeft kunnen profiteren, is dan een argument dat jij moet voeren om de prijs naar beneden te praten. Het is een argument en zeker geen recht.

@Harrie: nee, helemaal gelijk dat het anders ligt bij contract voor bepaalde tijd, maar ik ging uit van de situatie dat het relatiebeding zelf rechtmatig is.

toevoeging: Als het gaat om de prijs bedenk je dan goed dat je uurloon minimaal een keer over de kop gaat als detacheerder A een factuur stuurt.
Je omschrijft volgens mij het concurrentiebeding. Het relatiebeding is eigenlijk meer opgezet tegen het meenemen/overnemen van klanten. Als zzp'er is dat misschien overlappend. Niet om een werknemer te weerhouden om voor een concurrent te gaan werken.

Een relatiebeding is in mijn ogen eigenlijk niet van toepassing voor techies. Voor sales en accountmanagers kan ik me zoiets wel voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FilipSP
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20-05-2024
@Verwijderd voor techies geldt inderdaad vaak een concurrentiebeding. Werk je bijv. voor Atos, dan zien zij niet graag dat je opgedane kennis meeneemt naar een concurrent. Echter hier is meneer gedetacheerd bij de relatie van A en is het beding om te voorkomen dat hij deze relatie meeneemt naar een andere partij (als zelfstandige dan wel als werknemer van een andere detacheerder). De term relatie is dus wel van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-09 23:14
Verwijderd schreef op woensdag 1 november 2017 @ 18:21:
[...]
Een relatiebeding is in mijn ogen eigenlijk niet van toepassing voor techies. Voor sales en accountmanagers kan ik me zoiets wel voorstellen.
Dat lijkt me juist wél van toepassing voor techies, want zij zijn vaak gedetacheerd bij / werken voor de relatie en het komt dan ook nogal eens voor dat ze in dienst willen treden bij of willen gaan ZZP'en voor de relatie. Een relatiebeding moet er zo dus voor zorgen dat werknemers er met de klanten van hun eigen werkgever vandoor gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekyo
Allen dank voor de reacties. Voor de volledigheid, ik heb een vast contract bij A.
Ik was sowieso van plan open kaart te spelen en niet zoals is voorgesteld hopen dat A er niet achter komt. Eerlijk duurt het langst en ik heb gewoon een prima relatie met A en dat wil ik graag zo houden.

Ik hou jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:20
Vraag bij B naar het specifieke contract tussen A en B:er zijn bedrijven die een clausule hanteren dat wanneer bedrijf B of C een preferred kandidaat hebben, klant A zijn bedingen naa ex mdw moet laten vallen.
En aangezien B jouw heeft gecontact, kan dat positief zijn. Maar dan moet dat wel zijn afgedekt.

Ik zat exact in hetzelfde schuitje en heb eieren voor mijn geld gekozen, dus afkoop per uur. Voor ex werkgever gratis geld, maar geen gratis reclame meer ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Harrie_ schreef op woensdag 1 november 2017 @ 15:00:
Heb je een vast contract? Sinds 2015 is een relatiebeding/concurrentiebeding niet meer rechtsgeldig wanneer er sprake is van een contract voor bepaalde tijd. Uitzondering daarop zijn zeer zwaarwegende bedrijfsbelangen; als je bijv. bij Coca Cola werkt en het recept van de cola kent (met een contract voor bepaalde tijd :+)...
Die regeling kwam voor mij een jaar te laat.

Ik was in dienst van A en werkte voor C. Er was geen B.
Mijn contract voor bepaalde tijd bij A werd door een vreemde samenloop van omstandigheden niet verlengd. Ik was daar helemaal niet blij mee en C ook niet want zij wilden mij niet kwijt. Mijn collega bij A met wie ik samenwerkte voor C wilde ook dat ik bleef. Ik wilde wel in dienst bij C, C wilde dat ook maar A hield dat tegen.

Wat wel kon was freelance voor C blijven werken, via A. Dat heb ik nog ruim twee jaar gedaan. In die periode heb ik ook nog een andere opdracht gedaan via A, bij D.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Pagina: 1