Toon posts:

Grote harddisk, oude PC, hoe zat het ook alweer?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo jong & lui, ben ik toch bezig met het opzetten van een faxserver en blijkt het schijfje in deze oude P133 een beetje aan de kleine kant voor een flink archief aan faxen: slechts 540 MB.

Dus: grotere schijf erbij gehaald (8,4 GB) maar die doet het niet 1-2-3. Master/slave enzo is allemaal perfecto ingesteld. Hoe zat dat ook alweer met oude PC's en splinternieuwe schijven? Er was toch een maximum aantal cylinders ofsow? Wie weet of en hoe die schijf wel wil?

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:21
Eerst sowiezo zoeken (indien flashable) naar de allernieuwste BIOS.

• MaikelG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-08-2024

MaikelG

^^

ja en dan naar je HD fabrikant gaan (internet site) om daar een drive overlay te downen. Die zorgt ervoor dat je compie, ook al kan de bios het niet aan, toch met je grote HD overweg kan.

Ik heb zelf een hele poos gedraaid met een 486dx4 100MHz met een 15 Gb HD :9

^^ 4 mega pixels - BF1 / Discord: bierrrrrtje

Verwijderd

Topicstarter
Mmm, flashable zal wel niet --> oud mobo.

Dat van die drive-overlay, hoe werkt dat precies en werkt dat ook onder Linux? :?

Verwijderd

Topicstarter
No1 else?

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-04 07:09

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

volgens mij deed linux dat automatisch :?

Verwijderd

Ik heb een P200MMX op een mainboard Asus TX97-L deze schijnt schijven van >33GB niet aan te kunnen, ik wilde er een 40GB maxtor schijf in hangen ... Een Bios update is er niet, en het progje van Maxtor helpt ook niet want de Pc wil niet booten vanaf de primaire harde schijf of van diskette, als de 40GB schijf er in hangt op IDE2. Ik wil waarschijnlijk morge neen Promise UDMA100 kaartje ophalen, in een PCI slot zetten, dat zou ook moeten werken. Maar voor 30 Piek heb je ook een gewone IDE controller kaart daar zou het ook mee moeten werken. Tenminste als ik bepaalde mensen mag geloven.

Ik hoop alleen met een UDMA100 controller iets meer van de snelheid te kunnen benutten.

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
wat voor moederplank is het? ik heb hier een pa-2005 ook pentium 1, daar hangt een 20 gb aan, er zijn heel vaak nog wel bios updates tot 2/3 jaar terug. en die ondersteunen het wel

• The Jester
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-11-2024

The Jester

The fool escaped from paradise

Het is belangrijk dat je BIOS >= 8GB kan 'zien'. Kan die dat niet, dan kan, wellicht, een diskmanager (van ontrack bij voorbeeld) uitkomst bieden. Je BIOS moet hoe-dan-ook LBA ondersteunen en je boot-point moet onder cilinder 1024 liggen!

Houdt er rekening mee dat partities die worden aangemaakt NA het 8GB-punt mogelijk onzichtbaar c.q. onbenaderbaar zijn.

Daar het hier om een 8.4GB schijf gaat, zou ik, in jouw plaats, niet moeilijk doen en die 400MB gewoon ongepartitioneerd c.q. ongeformatteerd laten.

As you grow up and leave the playground where you kissed your prince and found your frog...

Verwijderd

Topicstarter
Dassut probleem, de schijf wordt gewoon niet gezien.

Als ik met de hand alle CHS-waarden opgeef in het BIOS dan wordt de schijf in de post herkend en kan ik er met linux mee aan de slag. Maaaaar, ik moet er ook met Drive Image aankunnen om backups te draaien e.d., en dat gaat dus niet - DOS kan er gewoon niet aan.

Nog iemand iets?

Verwijderd

LBA in het bios aanzetten. Zo niet, dan jammer voor je. :(

Verwijderd

Of een Extra IDE contoller in een PCI/ISA slot steken ...

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-04 13:23

EXX

EXtended eXchange

Op woensdag 11 juli 2001 09:26 schreef The_Jester het volgende:
Daar het hier om een 8.4GB schijf gaat, zou ik, in jouw plaats, niet moeilijk doen en die 400MB gewoon ongepartitioneerd c.q. ongeformatteerd laten.
Waarschijnlijk hoeft ie niet eens 400 MB ongebruikt te laten. HDD fabrikanten geven hun capaciteit aan in GB, met 1 GB = 10^9 bytes = 1.000.000.000 bytes. Een "echte" Gigabyte is echter 2^30 bytes = 1073741824 bytes.

Een HDD van 8.4 GB = 8.400.000.000 bytes is dus in werkelijkheid 8.400.000.000 / 1073741824 = 7.83 GB

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• monterey
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-11-2025
foutje

Verwijderd

Is best goed te doen hoor, ik heb zelf ook een 8.4Gb in een oude pc ( p100 compaq ). Als ik me niet vergis is het een quantum-schijf ff zo'n Hdd-manager prog gedownload van quantum (maxtor dus).

en voila een schijf die groot genoeg is om mijn server bezig te houden als ik er een week niet zo zijn.

trouwens mijn p100 ondersteunde standaart al wel een 2.0 Gb schijf. Ook dat was met een trukje(handmatig instellen van de hdd(heads/cylinders/enz))want officieel ondersteunde het mobo tot 540mb.

• maartenst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-04-2023
werkt prima hoor ff op zoek naar de laaste Bios versie.
ik heb ook 2 oude p1 een een laptop een p233 waar ik 20 gb in hangen en daar staat windows xp op en ik heb nog een p133 met een ibm 30gb ook windows xp B-)
Pagina: 1