CV ketel blijkt ouder dan aangegeven is bij de verkoop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-10 09:21
Graag jullie raad/advies.

Ik heb een huis gekocht 2 en een half jaar geleden. Nu kwam er laatst een half jaar geleden een monteur langs voor een onderhoudsbeurt en hij vermoedde al dat de ketel uit 2008 kwam. Ik was in de overtuiging dat in de verkoopadvertentie destijds stond dat de ketel uit 2012 was. Ik heb er niet direct aandacht aan besteedt tot dat ik laatst met Nefit contact op heb genomen en ze zeiden dat de ketel in 2006 in gebruik is genomen op mijn adres. Nu was ik direct wel voornemens om er wat mee te doen want 6 jaar verschil leek mij te groot. In het taxatie rapport staat dat de ketel uit 2008 komt en helaas kan ik de verkoop advertentie niet meer terug vinden. Funda geeft ook aan dat ze gegevens maar een jaar bewaren.

Dat er in de verkoop advertentie is aangegeven dat de ketel uit 2012 komt kan ik dus niet hard maken maar dan nog is er een verschil van 2 jaar. De verkopende partij geeft aan dat de ketel uit 2008 komt terwijl het daadwerkelijk al 2 jaar ouder is. De ketel begint nu wat kuren te vertonen en ik ben van mening dat ik nu wel 2 jaar eerder de ketel moet vervangen. Kan ik hier wat mee, zo ja moet ik dit aankaarten bij de makelaar?

Alle input is welkom! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:49

Reinier

\o/

Mail de verkoopmakelaar en vraag of hij de brochure nog heeft?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Tja, wat kan je er nog aan doen? Denk dat na 2,5 jaar je recht wel verlopen is om hier nog iets over te kunnen beginnen?

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:42

Yucon

*broem*

Als ik het me goed herinner stond het bij ons vorige huis in het koopcontract. Heb je dat al gecheckt?

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:44
Los van de juridische kant gaat het eigenlijk nergens over: een ketel kost inclusief installatie rond de EUR 2000 met een technische levensduur van 15-20 jaar. Een jaar of wat verschil is dus peanuts, en op het geheel van de woning al helemaal.

Iemand die om 300 euro kwam bedelen na een paar jaar zou ik heel kort en zakelijk van repliek dienen en stilletjes uitlachen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-10 13:12
Volgens mij had je dit als verkopende partij makkelijk kunnen controleren, tenminste...wij hebben dat bij de koop wel gedaan.

Je hele case baseren op een taxatierapport van de verkopende partij (?) of funda-advertentie lijkt me niet zo heel sterk.

Wat wil je trouwens bereiken, een nieuwe ketel van de verkopende partij? De waardevermindering (2 jaar verschil, wat zal t zijn...100-200 euro? Laat dan maar gaan)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Dank voor alle reacties.

In eerste instantie dacht in inderdaad dat het om een verschil zou gaan van 6 jaar, dat vond ik wel substantieel. Toen ik er achter kwam dat het maar 2 jaar blijkt te zijn was ik al voornemens om er niks mee te doen. Echter omdat er wel wat meer zaakjes waren waar naar mijn mening wat professioneel was weg gewerkt dacht ik er toch overna om een bepaald statement te willen maken. Al zou dat inderdaad in de vorm van 100 a 200 euro zijn voor de ketel die ik moet vervangen.

Als dit natuurlijk heel veel werk is ga ik er natuurlijk niet achteraan want dan is het een tijd/geld kwestie wat het dus niet waard is. Ik heb de koopakte gecontroleerd, daar staat alleen in dat de CV ketel blijft hangen bij de verkoop, over de ouderdom kan ik niet direct iets vinden.

Ik merk alleen uit de berichten tot nu toe dat het de moeite niet waard is om hier werk van te maken?

P.S. ik weet dat ik veel had kunnen controleren, maar het was ook mijn 1e huize verkoop en ik heb er dus van geleerd, ik noem het dan ook veelal leergeld en snap dat ik zelf ook plichten heb. Echter wou ik bij deze dit toch even uitzoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Yup, dat heet leergeld idd.
Als koper heb je ook een onderzoeksplicht, dus als je nu zou claimen heb je die sowieso verzaakt.
Wat is handig: Gewoon een onderhoudscontract op dat ding afsluiten, weet je zeker dat ie goed blijft en bij problemen geen gelazer.
Protip: die dingen willen nogal eens tikken. Oorzaak ligt bij de typen staal die gebruikt worden en de verschllende locaties van productie.van de onderdelen. Kan knap irritant zijn. Onderhoudscontract is dan simpelweg 1 belletje en het wordt gefixt :)

Weet niet war je woont, zelf goede ervaringen met Kemkens :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Want de ketel is niet meer rendabel om te repareren ?
(ik zal het verder niet over je eigen onderzoeks(plicht) hebben)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Als er iets stuk gaat kan het zeker nog wel gerepareerd worden. De ketel zit nu in z'n 12e jaar en kan nog wel 4 a 5 jaar mee normaliter. Een wijze les voor een volgend huis om nog meer onderzoek uit te voeren! Dit weet je vaak pas als je er een keer tegenaan loopt om er rekening mee te houden. Ik heb toch nog teveel aangenomen van de informatie die ik gekregen heb. Dank voor jullie input.

@The Eagle Ik woon aan de andere kant van Nederland(Leeuwarden) maar thanks voor de tip. Ik heb al een onderhoudscontract bij Boonstra in Stiens en zijn dit jaar ook al langs geweest. Er zit alleen een fluitend geluid in de CV gaat stoken. Bij onderhoud gaven ze aan dat ze niks konden vinden en dit waarschijnlijk een stukje metaal is wat voor de toe/uitvoer is, dit kon ik wel negeren. Dus daar ga ik voor nu ook maar vanuit, maar ze komen elk jaar langs vanaf nu voor onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waarnemer
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01-10 17:12
CV-ketel fluit? Warmtewisselaar....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je bent sowieso te laat, want als je een half jaar geleden al hebt ontdekt dat de ketel veel ouder was dan in de advertentie was aangegeven, dan had je toen binnen bekwame tijd moeten klagen bij de verkoper. Een half jaar wachten is niet binnen bekwame tijd.

Los daarvan is dit zo'n geringe afwijking dat het de moeite niet is om er achteraan te gaan. Ja, je kunt de verkoper een brief of mail sturen, maar zoals gezegd zal die het waarschijnlijk weglachten (en gelijk heeft-ie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:17
Ik denk dat je pech hebt maar een belletje naar de verkoop makelaar kan je allicht doen. Verder wie zegt dat de ketel die er nu hangt degene is die destijds verkocht is, dat is na zon lange periode niet meer na te gaan of er moet iets vast liggen kwa serie nr oid.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Choose your battles. Hier valt weinig te halen, en het gaat sowieso een moeizaam proces worden. Ik begrijp wel dat het je stoort. Probeer je er overheen te zetten, en te leren voor een volgende keer. Daar wordt je gelukkiger van, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Zie het van de positieve kant; je kan 2 (of 6) jaar eerder overstappen op een zonneboiler, warmteterugwininstallatie....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Jullie hebben me inmiddels overtuigd dat het de tijd niet waard is voor wat het opbrengt of dat ik zelfs al te laat bent. Het stoort me niet direct zo erg dat ik er wel wat aan moet doen, alleen omdat er al een paar zaken meer waren waarbij de vorige eigenaar niet altijd heel netjes is geweest met klussen bijvoorbeeld was het een soort druppel. Echter beschouw ik het nu als leergeld en zal ik bij een volgend huis beter weten op welke punten ik moet letten tijdens de koop.

@Waarnemer Ja het is soort piepend geluid als CV begint met het opwarmen van het water, dit kan ongeveer nog tot 30 seconden doorgaan nadat het water is opgewarmd. Heel bijzonder, maar ik heb van de zomer een paar radiatoren vervangen en daarbij ben ik wel altijd heel scherp dat er geen viezigheid in de leiding komt maar een klein stukje metaal van het vijlen kan zo gebeuren. De installateur gaf aan dat het een klein stukje metaal dit kan veroorzaken als water wordt rond gepompt, en dit zei hij zonder dat hij wist dat ik er mee bezig was geweest. Vond het dus redelijk plausibel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Ik weet niet precies wat je bedoeld met niet netjes klussen en professioneel weggewerkt? Je schrijft dit wat beschuldigend op vind ik.
Mensen met een eigen huis klussen nu eenmaal vaak zelf en kunnen daarmee wel eens tot creatieve oplossingen komen. Soms om financiële redenen, of omdat men gewoon niet zo heel handig is op bepaalde terreinen of simpelweg omdat al klussend een bepaalde oplossing op dat moment het beste lijkt. Ook heeft niet iedereen dezelfde standaard. Zelf probeer ik altijd netjes te werken, in overeenstemming met normen en "zoals het hoort" maar ook ik snij wel eens een bocht af. Je zult als je gaat klussen in je huis en daarbij wat onder de oppervlakte van de vorige klusser duikt gegarandeerd voor verrassingen komen te staan.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waarnemer
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01-10 17:12
Mm ja en dat stukje ijzervijlsel zit nu in je warmtewisselaar...

Vijlen aan leidingwerk is vragen om ellende. De verkeerde kant uit vijlen met knelkoppelingen en je hebt een lekkage. Geen pijpensnijder gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
@evilution Het is natuurlijk niet echt het punt van het topic, alhoewel wil ik er toch wel kort op in gaan. De situaties waar ik het over heb gaat bijvoorbeeld over verven. De dakgoot verven voor het zicht is prima maar doe het dan wel goed, oftewel schoonmaken/schuren/schoonmaken/verven. Niet direct zonder schoonmaken over de oude verf heen gaan. Van afstand zag het er redelijk uit, maar na een jaar bladert het er wel redelijk af, ik heb niet met een ladder tegen de gevel gekeken toen ik voor bezichtiging kwam. Van dit soort 'kleine' mankementen kwam ik later achter.

Maar ik heb er destijds ook niet over geklaagd of bezwaar tegen gemaakt omdat ik niet direct fuzz wil maken over een klein iets. Maar het telt nu wat op waardoor ik het toch eens wou uitzoeken. Maar zoals al aangegeven laat ik het rusten want de moeite is de beloning niet waard.

Edit; tekst iets aangepast, om het leesbaarder te maken.

[ Voor 7% gewijzigd door SirMemeAlot op 01-11-2017 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Waarnemer schreef op woensdag 1 november 2017 @ 15:27:

Vijlen aan leidingwerk is vragen om ellende. De verkeerde kant uit vijlen met knelkoppelingen en je hebt een lekkage. Geen pijpensnijder gebruikt?
Helaas was dat niet voorhanden, maar heb al vele malen CV's vervangen, weliswaar als huis & tuin klusser geen ervaren professional maar dat is nooit mis gegaan. Geen lekkage o.i.d..

Volgens de installateur(CV man) kon het verder ook geen problemen veroorzaken behalve dat je nu af en toe piep hoort. Gelukkig staat de CV op zolder dus echt heel erg last heb ik er niet van behalve dat ik het nu weet. :+

Bedankt voor het reageren iedereen, mijn vraag is beantwoord! _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door SirMemeAlot op 01-11-2017 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
The Eagle schreef op woensdag 1 november 2017 @ 10:27:
Yup, dat heet leergeld idd.
Als koper heb je ook een onderzoeksplicht, dus als je nu zou claimen heb je die sowieso verzaakt.
Dat lijkt me ook weer erg makkelijk, als de verkopers zeggen dat hij uit jaar X komt, en het is niet een oud rot geval terwijl ze claimen dat hij een jaar oud is, dan moet je daarop kunnen vertrouwen. Ik heb iig niet de bonnetjes opgevraagd van de CV, keuken, badkamer, etc.

Ik kan me ook voorstellen hoe dit overigens is gegaan, bij het invullen van de lijsten: "Hoe oud is die CV ook alweer?" "Pfff, geen idee, jaar of zeven?"

Zou me er iig niet druk over maken (waar je al achter was).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:45
Heb het ook gehad. gemeld bij de makelaar en heb toen 150 euro terug gekregen. Want het stond gelukkig in de brochure etc. :)

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverSoft
  • Laatst online: 08-10 14:13
Het eerste wat je doet bij de overweging om een huis aan te schaffen is zelf een taxatie rapport laten maken. Deze lees je dan zelf door, zodat je zelf weet dat het verkoop verhaaltje ook helemaal klopt. Dit was daar namelijk bij op gekomen...

Of koop je ook een 2e hands auto op de mooie blauwe ogen van de autoverkoper?

Overigens kan je na 2.5 jaar fluiten naar iets van compensatie. Zelfs verborgen gebreken zijn na die tijd jouw pakkie aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Laatst online: 20:42

Yucon

*broem*

Waarnemer schreef op woensdag 1 november 2017 @ 15:27:

Het is off topic, maar ach, als ts ermee geholpen is.. kun je die warmtewisselaar niet tegen de normale stroomrichting in spoelen? Dus water aftappen en de tuinslang op de uitgang zetten? Redelijke kans dat het dan los komt en je er van af bent.
Pagina: 1