Toon posts:

2 SSD's in raid0 striping - goed idee?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedemorgen,

ik heb me al een tijdje niet meer in RAID en SSD's verdiept, maar ik weet dat er in de begintijden van SSD negatief geadviseerd werd ivm het TRIM commando wat dan niet uitgevoerd zou worden.

nu is mijn vraag - kan het inmiddels wel goed gedaan worden?

Ik heb 2 256Gb SSD's (identiek) en zou ze graag als 1 512Gb schijf hebben in raid0 - striping.

In de reviews die ik gelezen heb zag ik in ieder geval dat het in random read/write allemaal niet zo denderend sneller is, maar in grote bestanden wel.

De schijven zullen gebruikt worden voor mijn windows installatie en games. Backups worden gemaakt op andere schijven dus redundancy is niet van belang. Als het kapot gaat, geen probleem.

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Waarom neem je dan niet gewoon M.2 SSD? Is nog veel sneller ook.

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:22

TommieW

Numa numa.

Hoe wil je die RAID gaan uitvoeren? Wil je een speciale RAID controller gaan gebruiken of FakeRAID?

Zelf zou ik het niet zo snel doen. In mijn optiek is het een verspilling van geld. Ik denk dat je beter af bent met een M.2 SSD. Met FakeRAID haal je je veel meer ellende op je hals (drivers enzo) dan je er winst mee haalt.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08:17
Verwijderd schreef op woensdag 1 november 2017 @ 09:16:

In de reviews die ik gelezen heb zag ik in ieder geval dat het in random read/write allemaal niet zo denderend sneller is, maar in grote bestanden wel.

De schijven zullen gebruikt worden voor mijn windows installatie en games. Backups worden gemaakt op andere schijven dus redundancy is niet van belang. Als het kapot gaat, geen probleem.
Voor windows is net random read/write van belang en ik denk voor games net hetzelfde.
Grote bestanden is eerder videobewerking of rendering, professionele toepassing.

Een M.2 ssd is inderdaad een oplossing: die lezen 2-3 GBps (NVME) als je moederbord het ondersteund.
En goedkoper is gewoon 1 ssd gebruiken om van op te starten, de andere gebruiken voor game installaties. Het verschil is nauwlijks merkbaar.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Verwijderd

Topicstarter
@Malantur @TommieW @Slavy

Sorry, had ik misschien moeten verduidelijken - ik HEB de 2 ssd's al.

De reden om ze in RAID te zetten is enkel dat ik 1 512GB volume wil hebben, en niet 2 aparte 256gb volumes.

Ik wil de raid controller op het moederbord gebruiken. Ik wil enkel weten of de snelheid op zijn minst gelijk is, niet lager.

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

@Verwijderd Je zou het kunnendoen, daarentegen had ik in mijn vorige PC 1 SSD voor Windows en 1 SSD voor games, tegenwoordig ga je het verschil niet echt merken, hooguit laad het spel net een seconden of 2 sneller.

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik heb dit al een jaar of 2 draaien thuis, om precies dezelfde reden, en dat werkt eigenlijk prima.

Wel heb ik het idee dat een losse SSD sneller is dan twee SSD's in RAID0 :) Het verschil is echter niet echt merkbaar.

Ik kan wel ff een 3e SSD erin hangen en morgenavond ofzo ff een benchmark voor je draaien als je dat wilt :p Het resultaat zal waarschijnlijk wel verschillen per RAID controller :)

[ Voor 29% gewijzigd door Glashelder op 01-11-2017 10:14 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:16

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik kan me niet voorstellen dat twee SSD's in raid 0 echt merkbaar sneller zouden zijn idd. Er is altijd wel een andere bottleneck. Bovendien heb je bij uitval van de ene, ook meteen dataverlies op de andere.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:04

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Zou dit niet doen, accesstijden worden minder, alleen je raw read/write snelheden zullen stijgen.
Voor veel consumenten doeleinden (games) is het ook juist handiger een ervan dedicated voor games te gebruiken, en de andere voor je OS (en eventueel 1 of 2 games).

Issue met games is nu wel dat 256GB best krap begint te worden als je het formaat van veel games zien :D.

Verwijderd

Topicstarter
Tortelli schreef op woensdag 1 november 2017 @ 10:59:
Zou dit niet doen, accesstijden worden minder, alleen je raw read/write snelheden zullen stijgen.
Voor veel consumenten doeleinden (games) is het ook juist handiger een ervan dedicated voor games te gebruiken, en de andere voor je OS (en eventueel 1 of 2 games).

Issue met games is nu wel dat 256GB best krap begint te worden als je het formaat van veel games zien :D.
En daar leg je nu precies de vinger op de zere plek, ruimtegebrek :P

Ach.. 2 losse partities KAN ook wel natuurlijk, ik heb gewoon liever een partitie om het makkelijker te houden

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-12 15:27
Gewoon doen en snelheid, zeker met schrijven, gaat erop vooruit met een RAID-0 set.

Draai zelf al mijn SSD's in RAID-0, zij het via Windows Storage Spaces. Dat kan niet voor een boot-disk overigens.

Ik zou zelf niet heel snel kiezen voor de geintegreerde 'RAID'-controller van een consumenten bordje, teveel ellende mee gezien.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Moet je er van booten? Als dat niet het geval is kun je er ook een spanned volume van maken natuurlijk over die 2 SSDs. Dan hoef je ook niet moelijk te doen met RAIDcontrollers en drivers en dergelijke.

• The Eagle

The Eagle

Dat idd. Of simpelweg een snelkiopeling aanmaken naar je tweede partitie. Dirty maar werkt ook :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Ik heb een PC met 2x SSD in RAID0 en dat draait al jaren: inventaris: StormTrooper
Wat ik heb gedaan:
- 2x SSD in RAID0 voor Windows + apps + games.
- 2x HDD in RAID1 en mijn Windows user profile folder daar naartoe verplaatst.
- Windows ISO, Apps ISO's, games ISO paraat op een NAS, zodat ik niet lang hoef te zoeken bij een evt. crash.
Mocht het dan toch crashen, dan staan mijn bestanden tenminste veilig.

Nu heb ik het weer anders gedaan: inventaris: WhitePowah
1x NVME SSD voor Windows / Apps / Games
2x SATA SSD in RAID1 voor mijn Windows User Profile
2x WD HDD in RAID1 voor opslag.

Maar mijn "bejaarde" PC waar 2x SSD in RAID0 staat, draait vandaag de dag nog prima

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Verwijderd

Topicstarter
Nou, dat was makkelijk opgelost. Moederbord blijkt helemaal geen raid aan boord te hebben, dus toch maar een met OS, programs en een met games gedaan

• The Eagle

The Eagle

8)7

Verwijderd

Topicstarter
En miniITX dus geen ruimte voor een raidcontroller :+ Goed gewerkt weer 8)7

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

https://www.windowscentra...le-hard-drives-windows-10

[ Voor 22% gewijzigd door route99 op 03-11-2017 19:41 ]

• route99

route99

Je zou dan toch de boot disk in 2 partities kunnen opsplitsen?
1. deinstalller alles wat je later op de grote partitie herinstalleren kunt
2. schoon de windows partitie op van alle troep etc
3. resize de win10 boot partitie tot een grootte waarop die soepel kan draaien er vanuit gaande dat je de rest grotendeels (!) op de nieuwe grote partitie zet
4. ok, je hebt nu unallocated ruimte op de boot disk en je hebt de 2e SSD schijf: ga nu verder om die tot een spanned volume of hoe het ook kan/mag met de tips die je al had
5. ok... alles herinstalleren op het nieuwe volume wat je eerst op de Windows partitie gezet hebt..
6.. .have fun...

Verwijderd

Topicstarter
route99 schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 20:36:
Je zou dan toch de boot disk in 2 partities kunnen opsplitsen?
1. deinstalller alles wat je later op de grote partitie herinstalleren kunt
2. schoon de windows partitie op van alle troep etc
3. resize de win10 boot partitie tot een grootte waarop die soepel kan draaien er vanuit gaande dat je de rest grotendeels (!) op de nieuwe grote partitie zet
4. ok, je hebt nu unallocated ruimte op de boot disk en je hebt de 2e SSD schijf: ga nu verder om die tot een spanned volume of hoe het ook kan/mag met de tips die je al had
5. ok... alles herinstalleren op het nieuwe volume wat je eerst op de Windows partitie gezet hebt..
6.. .have fun...
En na al die moeite heb ik dan ipv 2 partities...? Idd. Nog steeds twee partities :p

• route99

route99

Dan koop je er toch nog een disk bij en neem je er een voor her booten en twee om er een grote van te maken....
Of je boot vanaf u usb met Gandalf boot Windows (google) , en maakt van 2 disks een spannend disk door de huige win partitie eerst te deleten en dan installeer je wiindows opnieuw...Dat je nu zelf ook kunnen verzinnen obv wat iedereen aandraagt.
Heb het zelf nooit getest, dus mag jezelf uit testen.
PS: iets waar je direct op reageert hoef je niet te quoten.... staat er immers net boven.
En ...als je het wel doet... alleen heel selectief een klein deel dat echt functioneel is.
Anders wordt het forum imho zo onleesbaar/onoverzichtelijk

[ Voor 22% gewijzigd door route99 op 03-11-2017 22:29 ]

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Men quote hier omdat men wel eens de neiging heeft om het aan te passen als het "advies" voor geen meter deugt.
Net als nu: "booten vanaf USB", dat is wel het laatste wat ik zal doen !

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Verwijderd

Werkt prima en stukken sneller dan 1 SSD in mijn laptop.
In 3 seconden zit ik in Windows. PUBG map laden duurt hooguit 6 seconden.

• route99

route99

GoT schreef op zondag 5 november 2017 @ 06:26:
Men quote hier omdat men wel eens de neiging heeft om het aan te passen als het "advies" voor geen meter deugt. Net als nu: "booten vanaf USB", dat is wel het laatste wat ik zal doen !
Zou ik inderdaad maar nooit doen als er zo selectief gequote wordt.... :(
Pagina: 1