Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

€500-€600 snelle PC (voor komende jaren)

Pagina: 1
Acties:

• Yow
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-11 00:17
Ik ben bezig om een PC samen te stellen voor mijn zus.
Wat ik heb gemerkt, is dat het moeilijker is om iets samen te stellen voor iemand zonder eisen dan met.
Haar vorige PC gaat nu zo'n 9 jaar mee. Ze wilde wat meer RAM-geheugen (nu 2GB DDR2). Alleen ik adviseerde haar om gelijk alles te upgraden. Vandaar deze build om weer minstens 5 jaar mee te kunnen gaan.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk simpele taken als browsen, Word, etc. Echter vragen (meerdere tabbladen met) YouTube en simpele spelletjes steeds maar meer van een PC.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ongeveer €500-€600 (minder mag altijd)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Randapparatuur wordt meegenomen. Windows 10 is al gekocht. Het gaat dus puur om de PC.
Er wordt ook nog een HDD van 1TB overgeplaatst van de oude naar de nieuwe PC (voor foto-opslag e.d.).

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Het moet een (voor nu te) snelle PC zijn en zo'n 8-10 jaar mee moeten gaan. Dus zelf heb ik met name gelet op SSD, RAM en aansluitmogelijkheden.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Vrijwel geen voorkeur voor merken, maar gerenommeerde merken voelen meestal beter.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- Het liefst in deze volgorde: snel, geluidsarm, mogelijkheid tot upgraden, zuinig, gewicht.
- Dingen als "windowed" kast en RGB zijn niet van belang.
- Een donkere (grijs/zwart) behuizing wordt wel op prijs gesteld.
- Er moet een DVD-speler in zitten.
- De mogelijkheid om er een videokaart in te zetten, mocht er toch spellen op worden gaan gespeeld.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?[i]
Uiteraard ben ik zelf al aan het zoeken geweest en veel reviews gelezen. Over een paar dingen blijf ik toch twijfelen. Dat zijn met name de behuizing en het RAM-geheugen (en enigszins de voeding en de DVD-speler).
Bij de kast neig ik naar de Cooler Master N300. Bij de behuizingen kan ik moeilijk onderscheid maken tussen de verschillende merken/modellen (makkelijke cablemanagement, geluids- en warmteproductie, voldoende fans -> geluid, etc.)
En wellicht toch een Pentium G4620 of ander RAM-geheugen of een andere voeding?
Ik wou echter zoveel mogelijk snelheid binnen dit budget pushen.

Dit is mijn lijst voor de componenten in de behuizing:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-7100 Boxed€ 104,95€ 104,95
1MSI B250M PRO-VDH€ 62,95€ 62,95
1Crucial Ballistix Sport LT BLS2C8G4D240FSB€ 161,95€ 161,95
1Asus DRW-24D5MT (retail) Zwart€ 18,-€ 18,-
1Seasonic M12II Evo 520W€ 62,50€ 62,50
1Samsung 960 EVO 250GB€ 123,94€ 123,94
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 534,29

En dit is de selectie die ik heb gemaakt voor de behuizingen:
https://tweakers.net/pric...519;471654;301431;331061/
Hier zit ik dus nog het meeste mee :)

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Waarom bouw je voor haar een PC en geen laptop?
Voor dat bedrag koop je ook een *prima* laptop met redelijk groot scherm.

Wat ik opvallend vind is de keuze voor een NVME SSD. NVME's zijn *heel* fijn, maar bij een build van €500 vind ik het persoonlijk niet passen. Dan kun je beter geld besparen en op andere vlakken inzetten. Ze gaat waarschijnlijk geen last hebben van het verschil in snelheid en NVME is welliswaar maar tientjes duurder dan SATA, op een build van €500 scheelt dat zomaar 10% van je totale kosten.

Ook interessant: AMD Ryzen
Komt met prima koelers, is veel waar voor je geld.

[ Voor 7% gewijzigd door unezra op 01-11-2017 07:18 ]

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:20
Denk dat je met zoiets als dit :

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 76,95€ 76,95
1MSI B250M PRO-VD€ 53,49€ 53,49
1Cooler Master Silencio 352€ 56,39€ 56,39
1Crucial CT8G4DFD8213€ 72,29€ 72,29
1Seasonic G-series 360 watt€ 60,50€ 60,50
1Crucial MX300 2,5" 275GB€ 89,50€ 89,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 409,12

met eventueel die optische drive (echt nodig?) wel klaar bent.

Pentium heeft net als de i3 hyperthreading en is krachtig genoeg voor de doeleinden.
De silecio behuizing is een hele fijne compacte kast met goede stoffilters en geluidsdemping, heeft ook stille fans.
Tenzij je zus games als PUBG en BF1 gaat spelen of zwaar met photoshop aan de gang gaat is 8GB echt ruim voldoende voor de genoemde taken. Reepje is zo bijgeplaatst.
Ik heb er de gold voeding ingezet vanwege de hoge efficiëntie en omdat de kwaliteit daarvan zo goed is dat ie een verwachte levensduur van 10 jaar (of langer) heeft. Heeft ook 5 jaar garantie tov de 3 van de pure power. 360 watt is ruim voldoende voor je huidige setup. Heeft 1 PCI-E stekker voor een videokaart en voldoende power. Weet niet wat voor een games ermee gedraaid gaan worden maar een gtx 1060 zou hiermee prima gepowered kunnen worden.
De SSD is snel genoeg en heeft als bonus nog een mechanisme waarbij de data op de schijf beschermd worden tegen stroomonderbrekingen.

• N1k0
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-11 14:35
Baloes schreef op woensdag 1 november 2017 @ 08:48:
Denk dat je met zoiets als dit :

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 76,95€ 76,95
1MSI B250M PRO-VD€ 53,49€ 53,49
1Cooler Master Silencio 352€ 56,39€ 56,39
1Crucial CT8G4DFD8213€ 72,29€ 72,29
1Seasonic G-series 360 watt€ 60,50€ 60,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 409,12

met eventueel die optische drive (echt nodig?) wel klaar bent.

Pentium heeft net als de i3 hyperthreading en is krachtig genoeg voor de doeleinden.
De silecio behuizing is een hele fijne compacte kast met goede stoffilters en geluidsdemping, heeft ook stille fans.
Tenzij je zus games als PUBG en BF1 gaat spelen of zwaar met photoshop aan de gang gaat is 8GB echt ruim voldoende voor de genoemde taken. Reepje is zo bijgeplaatst.
Ik heb er de gold voeding ingezet vanwege de hoge efficiëntie en omdat de kwaliteit daarvan zo goed is dat ie een verwachte levensduur van 10 jaar (of langer) heeft. Heeft ook 5 jaar garantie tov de 3 van de pure power. 360 watt is ruim voldoende voor je huidige setup. Heeft 1 PCI-E stekker voor een videokaart en voldoende power. Weet niet wat voor een games ermee gedraaid gaan worden maar een gtx 1060 zou hiermee prima gepowered kunnen worden.
De SSD is snel genoeg en heeft als bonus nog een mechanisme waarbij de data op de schijf beschermd worden tegen stroomonderbrekingen.
De Intel Pentium G4560 Boxed is echter slecht leverbaar en veel prijziger dan waarvoor deze in de pricewatch staat omdat deze massaal word opgekocht door miners. De keus van TS voor die CPU is dus zo slecht nog niet.

Je zou ook kunnen kijken naar een pricewatch: AMD Ryzen 3 1200 Wraith Stealth koeler Boxed

Een quad i.p.v. dual core met prima bijgeleverde cooler voor praktisch de zelfde prijs.

Verwijderd

Dan zou ik toch voor de G4600 gaan. Die heeft een betere IGPU dan de 4560 en goed leverbaar.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4600 Boxed€ 76,46€ 76,46
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 76,46

Mocht je toch voor de Ryzen gaan, vergeet dan niet een GPU er bij te kiezen. Dan kom je al snel uit rond de 160,- euro (CPU + GPU)

• untflanked
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 28-11 17:15
Het moederbord dat jullie hebben gekozen heeft maar 1 fan header. In combinatie met de Silencio is dat geen fijn geluid kan ik uit eigen ervaring vertellen. Om de voorste fan op Molex aan te sluiten is een aardig kabaal. Dus dan eventueel een duurder moederbord of fan splitter van degelijke lengte.

Ryzen 7700 | RX 6800 XT | 2x16GB DDR5 | Cooler Master NR200P

• Baloes
Scherrup gezien idd. 👍 Bordje met 2 fanheaders past nog wel in het budget. De g4560 is gewoon voor 80 euries bij megekko verkrijgbaar maar voor de 5 euro extra is de g4600 het misschien wel waard.

• hanvandijk
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06-06 22:17
Kan je zus nog een paar weken wachten? Zeg tot na de kerstdagen?
De komende tijd komen fabrikanten met moederborden met goedkopere chipsets voor de nieuwe Coffee Lake achitectuur.
Misschien is het verstandig om daar even op te wachten. Je krijgt dan het volgende:
(Edit: hier mist dan natuurlijk het moederbord, het goedkoopste Z370 bord is nu €110. de goedkopere chipsets zijn dus nog iets goedkoper.)
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-8100 Boxed€ 113,-€ 113,-
1Fractal Design Core 1100€ 36,37€ 36,37
1Crucial Ballistix Sport LT BLS2C8G4D240FSB€ 161,95€ 161,95
1Asus DRW-24D5MT (retail) Zwart€ 18,-€ 18,-
1Corsair CX450M€ 48,-€ 48,-
1Samsung 960 EVO 250GB€ 123,94€ 123,94
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 501,26

Je hebt dan een echte 4 core CPU die jaren mee kan. Misschien kun je nog kiezen voor twee balkjes van 4 gb elk. je hebt dan nu minder RAM geheugen, maar als je een ATX bord koopt zitten er vaak 4 plekken in voor Dims.

EDIT2: is de eis voor een DVD-speler een harde eis? Je kunt er voor kiezen om een externe DVD-speler te kopen en die via USB aan te sluiten wanneer nodig.
Dat zorgt er voor dat je meer behuizingen kunt kiezen die veel mee mogelijkheden hebben wat betreft geluidsdemping etc.

[ Voor 6% gewijzigd door hanvandijk op 01-11-2017 15:02 ]

Verwijderd

Dan zou ik alsnog voor de volgende SSD kiezen:

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 89,50

Scheelt toch al snel weer 30,- euro en 25GB opslag.

• unezra

unezra

Baloes schreef op woensdag 1 november 2017 @ 13:38:
Scherrup gezien idd. 👍 Bordje met 2 fanheaders past nog wel in het budget. De g4560 is gewoon voor 80 euries bij megekko verkrijgbaar maar voor de 5 euro extra is de g4600 het misschien wel waard.
*jaiks*
Hebben dat soort budgetborden maar 2 fanheaders?
(3 neem ik aan, 1 voor de CPU en 2 casefans)

Da's _weinig_, hoewel je ws wel uit komt met 1x intake en 1x exchaust.

Fin, fancontroller kan er ook nog in maar dat maakt het wel meteen weer €30,- duurder.

• Baloes
Okeej okeej je hep gelijk.... Ik bedoelde 2 casefanheaders😁 Het budgetbordje van MSI de H110 eco, dat maar 48 euro kost, heeft 2 casefanheaders. Dus het kan wel 😊
Vriend van me heeft een GTX 1060 in de silencio met alleen de casefans en geen centje pijn. Koeling valt dus mee.

Verwijderd

Hierbij nog wel een AMD alternatief:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1400 Boxed Wraith Stealth koeler€ 151,50€ 151,50
1ASRock AB350M Pro4€ 76,30€ 76,30
1MSI Geforce GT 1030 2G LP OC€ 72,-€ 72,-
1Cooler Master N200 Closed€ 43,40€ 43,40
1Kingston HyperX Fury black HX426C15FBK2/8€ 92,02€ 92,02
1be quiet! Pure Power 10 400W€ 50,51€ 50,51
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 575,23

• unezra

unezra

Maar goed, ik ben nog steeds benieuwd waarom @Yow een PC wil bouwen en geen laptop aan schaft. Lijkt me voor dit doel veel nuttiger. :)

• Baloes
In de openingspost staat "de mogelijkheid om er een videokaart in te zetten".
Wordt in een laptop vrij lastig.....toch?😊

• unezra

unezra

Baloes schreef op woensdag 1 november 2017 @ 17:13:
In de openingspost staat "de mogelijkheid om er een videokaart in te zetten".
Wordt in een laptop vrij lastig.....toch?😊
Dat vind ik niet zo relevant.

Je kunt ook een laptop kopen met videokaart die de specs heeft die je nodig hebt. Het gaat er om wat TS met de PC wil doen. "Er moet een videokaart in" is een beetje een nutteloze eis als je met de gfx kaart in een laptop ook datgene kunt doen wat je met het apparaat wil doen.

• Yow
Waarom geen laptop?
Een laptop heeft meestal beperkte aansluit- en upgrademogelijkheden. Daarnaast wordt het scherm van de laptop sowieso niet gebruikt en heeft ze een laptop onder haar bureau staan :P

AMD vs Intel
Dacht dat Ryzen APU's nog niet beschikbaar waren en je dus een grafische kaart erbij moet nemen. Zodoende koos ik gelijk voor Intel.
Om eerlijk te zijn heb ik nog niet gekeken naar wat die combinatie zou gaan kosten. Zal er naar kijken.

Coffee Lake
De vraag is inderdaad wanneer de goedkopere moederborden beschikbaar zijn. Na de Kerstdagen is immers alweer 2 maanden later.

NVMe vs SATA SSD
NVMe geen echt goed argument voor. Puur omdat het niet veel duurder is.

RAM geheugen
8GB is inderdaad ruim voldoende en een reepje is ook zo bijgeplaatst. Dacht alleen dat het wenselijk is om hetzelfde geheugen bij de plaatsen en weet niet hoe het zit met de verkrijgbaarheid daarvoor over 3-5 jaar.

DVD speler
Zal het haar voorleggen om een externe speler te nemen. Het was nou eenmaal één van de weinige eisen die ik kreeg (en gaf mijn zoektocht naar een behuizing iets meer richting) ;)

Zal daarnaast de andere aangedragen onderdelen ook even goed (her)bestuderen. Dat van die casefanheaders was mij nog niet opgevallen.

Ik ga weer even puzzelen, maar blijf gerust met aanbevelingen komen :)

• unezra

unezra

@Yow Maar waarom wil ze een PC en geen laptop?
Een laptop is veel flexibeler. Upgrademogelijkheden zijn beperkt maar hoe veel verwacht je werkelijk te upgraden aan zo'n HTK PCtje? Misschien de gfx kaart, maar daar heb je het wel ongeveer mee gehad.

Juist iemand die geen eisen heeft, zou ik een laptop adviseren. Wil je toch per sé dan een keer met groter scherm werken, koop je een scherm.

• Yow
Het is toch gewoon een PC geworden.

Paar aanpassingen gedaan.
Kast: Cooler Master Silencio 352
RAM: Kingston HyperX Fury black HX424C15FB2K2/16

Zoals al gezegd, voor nu overkill, maar ze kan er weer een aantal jaren mee doen.

Bedankt voor alle input en ook mooi om te zien dat mensen hun te koop aangeboden systemen sturen.

Opstarttijd is 4-5 seconden. Dus dat is al een hele verbetering t.o.v. de 15 minuten voorheen :)

• Baloes
Klinkt goed 😊 Maar voor welke samenstelling heb je nu precies gekozen?

• Coolstart
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-11 10:49
Ik zou ook voor de i3 8100 gaan met de z370 chipset. Daar hoef je 10 jaar niet aan te komen. En een nieuwe chipset in combo met een goed mobo merk geven je nog lange tijd bios updates om toekomstige windows versies te ondersteunen. De fans en voeding zullen het eerst begeven :)

wat hd betreft zou ik niet voor de samsung 960 gaan omdat hij sneller is, de mx300 is in de praktijk even snel, zelf opstarttijd en extra je krijgt extra gigs. Ik zou dat vrijgekomen budget in een z370mobo steken en de quad core.

Onderschat de extra kracht/flexibiliteit van 4-cores niet. Zelfs browsers draaien hun scripts per tab op 1core waardoor alles snappy werkt terwijl 2cores al snel verzadigd graken bij multitasken.

• Yow
Eens, maar de 'niet-high-end' moederborden zijn nog (vrijwel) niet verkrijgbaar, zo ver ik weet
Als ik kon wachten tot januari o.i.d. was ik zeker voor coffee lake gegaan. Vandaar de keuze voor Kaby Lake.

Wat betreft SSD; ik ben niet zo'n fan van Crucial SSD's, maar dat zal absoluut tussen mijn oren zitten/gebaseerd op een enkele ervaring. Samsung was dus al snel dus keuze en de 960 was slechts enkele tientjes duurder dan 850. Dus niet een geheel rationele keuze, maar ook geen slechte keuze in mijn optiek.

@Baloes De build uit mijn begin-post, met dus de wijziging in behuizing en RAM.

Voor mensen die iets soortgelijks zoeken:
1. Overweeg inderdaad een laptop.
2. Ga voor Coffee Lake (i3 8100 of beter) als je kan wachten
3. 'Mijn' NVMe SSD is overkill, dus kies gerust van de MX300 of de 850 EVO.
4. RAM geheugen valt natuurlijk uit te breiden. Dus begin eventueel eerst mer 8GB
5. De kast (Cooler Master Silencio 352) is prima, maar ik zou wel voor een (semi)modulaire voeding kiezen.
6. DVD-speler is puur persoonlijk. Als het kan: weg laten (of extern).
7. Vergeet niet een OS, mocht je die nog niet hebben.

Hoop zo nog een beetje andere mensen te helpen. Ondanks de wellicht naïeve (maar geen slechte) keuzes. ;)
Pagina: 1