Ik ben bezig om een PC samen te stellen voor mijn zus.
Wat ik heb gemerkt, is dat het moeilijker is om iets samen te stellen voor iemand zonder eisen dan met.
Haar vorige PC gaat nu zo'n 9 jaar mee. Ze wilde wat meer RAM-geheugen (nu 2GB DDR2). Alleen ik adviseerde haar om gelijk alles te upgraden. Vandaar deze build om weer minstens 5 jaar mee te kunnen gaan.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk simpele taken als browsen, Word, etc. Echter vragen (meerdere tabbladen met) YouTube en simpele spelletjes steeds maar meer van een PC.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ongeveer €500-€600 (minder mag altijd)
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Randapparatuur wordt meegenomen. Windows 10 is al gekocht. Het gaat dus puur om de PC.
Er wordt ook nog een HDD van 1TB overgeplaatst van de oude naar de nieuwe PC (voor foto-opslag e.d.).
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Het moet een (voor nu te) snelle PC zijn en zo'n 8-10 jaar mee moeten gaan. Dus zelf heb ik met name gelet op SSD, RAM en aansluitmogelijkheden.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Vrijwel geen voorkeur voor merken, maar gerenommeerde merken voelen meestal beter.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- Het liefst in deze volgorde: snel, geluidsarm, mogelijkheid tot upgraden, zuinig, gewicht.
- Dingen als "windowed" kast en RGB zijn niet van belang.
- Een donkere (grijs/zwart) behuizing wordt wel op prijs gesteld.
- Er moet een DVD-speler in zitten.
- De mogelijkheid om er een videokaart in te zetten, mocht er toch spellen op worden gaan gespeeld.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?[i]
Uiteraard ben ik zelf al aan het zoeken geweest en veel reviews gelezen. Over een paar dingen blijf ik toch twijfelen. Dat zijn met name de behuizing en het RAM-geheugen (en enigszins de voeding en de DVD-speler).
Bij de kast neig ik naar de Cooler Master N300. Bij de behuizingen kan ik moeilijk onderscheid maken tussen de verschillende merken/modellen (makkelijke cablemanagement, geluids- en warmteproductie, voldoende fans -> geluid, etc.)
En wellicht toch een Pentium G4620 of ander RAM-geheugen of een andere voeding?
Ik wou echter zoveel mogelijk snelheid binnen dit budget pushen.
Dit is mijn lijst voor de componenten in de behuizing:
En dit is de selectie die ik heb gemaakt voor de behuizingen:
https://tweakers.net/pric...519;471654;301431;331061/
Hier zit ik dus nog het meeste mee
Wat ik heb gemerkt, is dat het moeilijker is om iets samen te stellen voor iemand zonder eisen dan met.
Haar vorige PC gaat nu zo'n 9 jaar mee. Ze wilde wat meer RAM-geheugen (nu 2GB DDR2). Alleen ik adviseerde haar om gelijk alles te upgraden. Vandaar deze build om weer minstens 5 jaar mee te kunnen gaan.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk simpele taken als browsen, Word, etc. Echter vragen (meerdere tabbladen met) YouTube en simpele spelletjes steeds maar meer van een PC.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ongeveer €500-€600 (minder mag altijd)
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Randapparatuur wordt meegenomen. Windows 10 is al gekocht. Het gaat dus puur om de PC.
Er wordt ook nog een HDD van 1TB overgeplaatst van de oude naar de nieuwe PC (voor foto-opslag e.d.).
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Het moet een (voor nu te) snelle PC zijn en zo'n 8-10 jaar mee moeten gaan. Dus zelf heb ik met name gelet op SSD, RAM en aansluitmogelijkheden.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Vrijwel geen voorkeur voor merken, maar gerenommeerde merken voelen meestal beter.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- Het liefst in deze volgorde: snel, geluidsarm, mogelijkheid tot upgraden, zuinig, gewicht.
- Dingen als "windowed" kast en RGB zijn niet van belang.
- Een donkere (grijs/zwart) behuizing wordt wel op prijs gesteld.
- Er moet een DVD-speler in zitten.
- De mogelijkheid om er een videokaart in te zetten, mocht er toch spellen op worden gaan gespeeld.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?[i]
Uiteraard ben ik zelf al aan het zoeken geweest en veel reviews gelezen. Over een paar dingen blijf ik toch twijfelen. Dat zijn met name de behuizing en het RAM-geheugen (en enigszins de voeding en de DVD-speler).
Bij de kast neig ik naar de Cooler Master N300. Bij de behuizingen kan ik moeilijk onderscheid maken tussen de verschillende merken/modellen (makkelijke cablemanagement, geluids- en warmteproductie, voldoende fans -> geluid, etc.)
En wellicht toch een Pentium G4620 of ander RAM-geheugen of een andere voeding?
Ik wou echter zoveel mogelijk snelheid binnen dit budget pushen.
Dit is mijn lijst voor de componenten in de behuizing:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i3-7100 Boxed | € 104,95 | € 104,95 |
| 1 | MSI B250M PRO-VDH | € 62,95 | € 62,95 |
| 1 | Crucial Ballistix Sport LT BLS2C8G4D240FSB | € 161,95 | € 161,95 |
| 1 | Asus DRW-24D5MT (retail) Zwart | € 18,- | € 18,- |
| 1 | Seasonic M12II Evo 520W | € 62,50 | € 62,50 |
| 1 | Samsung 960 EVO 250GB | € 123,94 | € 123,94 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 534,29 | |
En dit is de selectie die ik heb gemaakt voor de behuizingen:
https://tweakers.net/pric...519;471654;301431;331061/
Hier zit ik dus nog het meeste mee