Krijg de AOC U2777PQU niet juist geconfigureerd met Macbook

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MortalitezDylan
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 26-05-2022
Beste meedenkenden,

onlangs heb ik een AOC U2777PQU monitor gekocht. Dit is een 4k beeldscherm met als doel voor ogen gekocht om te gebruiken in combinatie met mijn PS4 Pro en mijn Macbook Air 2013. Nu zit ik momenteel in zak en as want ik krijg de monitor niet juist gekalibreerd met mijn Macbook.

De monitor heeft twee aansluitingen die ik voor ogen had te gebruiken, de displayport voor mijn Macbook en de HDMI aansluiting (zit er 1x op) voor mijn PS4 pro. Maar de monitor geeft helaas maar 1/3e weer op de juiste resolutie (met 1 : 1 weergave) zonder dat het beeld in elkaar gepropt wordt zoals in de breedbeeld weergave, waarbij wel mijn hele scherm benut wordt, maar dan in in een in elkaar gedeukte wazige weergave, dat is dus echt een no go. En dat moet ook beter kunnen, lijkt mij.

Ik heb ook alle instellingen via mijn Macbook al geprobeerd en ik heb met een Apple medewerker al drie kwartier aan de telefoon gehangen ondanks het een extern beeldscherm was, wilde hij mij helpen, tevergeefs lag het niet aan de Macbook en adviseerde hij mij een driver te downloaden.

Daar stuitte ik op het volgende probleem, op de site van AOC wordt aangegeven dat er geen driver is voor OS X. Let op! Het zou, het zou "plug and play" moeten zijn... helaas is dat dus niet het geval. Ook is er een driver cd bij meegegeven, maar daar heb ik niks aan.. aangezien deze volgens mij alleen voor windows is en ik geen optical drive heb.

Maar goed, ik kwam er zelf niet uit en heb vervolgens AOC gecontacteerd via support. Tevergeefs kreeg ik een heel slecht antwoord. "Download the driver and you should be fine".... Waarna ik nog een mailtje heb teruggestuurd met dat ik duidelijk heb aangegeven dat ze zelf geen drivers hebben.

Nu zit ik er zelf over na te denken om het misschien met een minidisplaypoort naar HDMI kabel te proberen via een HDMI switch... geen idee of dat werkt, ik ben alleen bang dat als ik dit doe en het werkt alsnog niet... dat ik alles weer retour kan sturen.

Daarnaast heeft een tweaker een review geschreven met een Macbook Pro dat het wel werkt met zijn mac via een minidisplay naar display, wellicht zie ik iets over het hoofd, vandaar dat ik uiteindelijk bij jullie ben beland, het zou heel fijn zijn als jullie mij konden helpen hierbij!

Groetjess

PS: Ik zal nog wat plaatjes toevoegen voor de duidelijkheid!

EDIT: de foto link https://m.imgur.com/a/pD3o1

[ Voor 3% gewijzigd door MortalitezDylan op 01-11-2017 14:33 . Reden: interpunctie fout ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:33
[b]MortalitezDylan schreef op woensdag 1 november 2017 @ 00:48

EDIT: foto’s toevoegen gaat dus niet, alleen voor gebruikers met veel karma..
http://nl.tinypic.com
https://imgur.com
Dropbox link van een publieke map
En er zijn vast nog enkele andere opties :)

Inhoudelijk kan ik er niet meteen een antwoord op geven, bij mij werkt het wel plug en play (meer beamers of een fullHD scherm rechtstreeks op de HDMI poort van mijn MBP).
Misschien is dat laatste wel aanwijzing dat het beter moet lukken via HDMI maar geen idee.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MortalitezDylan
hmm jaa, Ik had eerder een 25 inch scherm van AOC 2 weken geleden aangesloten via minidisplayport naar HDMI, maar daar werd de weergave qua "zoom struggle' wel goed weergegeven, het beeld werd niet vervormt maar de resolutie was echt heel slecht... Zou het niet komen door de MB air !2013!??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-06 15:27
https://support.apple.com/kb/SP678?locale=nl_NL
Grafische ondersteuning en weergave-voorzieningen
Intel HD Graphics 5000
Twee beeldschermen en synchrone weergave: gelijktijdige ondersteuning voor volledige “native” resolutie op het ingebouwde beeldscherm en tot 2560 x 1600 pixels op een extern beeldscherm, beide met miljoenen kleuren
Zo te zien ligt het niet aan je scherm maar kan de macbook simpelweg geen 4k aan.

http://axrotterdam.blogspot.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:33
De AOC doet inderdaad 3840 x 2160 pixels.
Kan je hem dan eens instellen op 2560 x 1600 (of beter 2560 x 1440 om je aspect ratio te bewaren) en dan kijken of je mooi beeld kan krijgen met de zoom etc?

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MortalitezDylan
Dekaasboer schreef op woensdag 1 november 2017 @ 07:43:
https://support.apple.com/kb/SP678?locale=nl_NL

[...]

Zo te zien ligt het niet aan je scherm maar kan de macbook simpelweg geen 4k aan.
Hij geeft hem precies hetzelfde weer in 1920 x 2160, verdere opties dan dit zijn er niet... alleen nog:
1600 x 1800 en lagere resoluties... niet bepaald wat ik zoek! Het is ook de maximale resolutie die de Mac aankan. Al ziet dit er wel al heel scherp uit, alleen dan op een heel klein gebied in mijn scherm, zodra ik breedbeeld activeer wordt alles weer verticaal versmalt en horizontaal verbreed...

note: bij alle beschikbare resoluties wordt het beeld bij breedbeeld erg vervormt alleen dan in nog slechtere kwaliteit.

EDIT: Bij jouw bijgevoegde link van de technische specificaties staat ook het volgende vermeldt:

Grafische ondersteuning en weergave-voorzieningen
Intel HD Graphics 5000
Twee beeldschermen en synchrone weergave: gelijktijdige ondersteuning voor volledige “native” resolutie op het ingebouwde beeldscherm en tot 2560 x 1600 pixels op een extern beeldscherm, beide met miljoenen kleuren

[ Voor 37% gewijzigd door MortalitezDylan op 01-11-2017 14:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18-06 09:52

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

MortalitezDylan schreef op woensdag 1 november 2017 @ 14:13:
[...]

Hij heeft hem precies hetzelfde weer in 1920 x 2160. Het is ook de maximale resolutie die de Mac aankan. Al ziet dit er wel al heel scherp uit, alleen dan op een heel klein gebied in mijn scherm, zodra ik breedbeeld activeer wordt alles weer verticaal versmalt en horizontaal verbreed...
Wat bedoel je precies?
1920 x 2160 is exact de helft van je beeldscherms native resolutie, dus dat dat op een heel klein gebied is kan kloppen. Dan zou je scaling niet aan hebben staan (kan zowel in de MB als in het beeldscherm staan uitgeschakeld).
"Als ik breedbeeld activeer"; oftewel als je een resolutie in de verhouding 16:9 selecteert? Zo ja, ook hier zal dan de scaling uitgeschakeld zijn.

Je moet je MBA instellen op 2560 x 1440 en dan 'beeldvullend' o.i.d. inschakelen. Je draait dan niet op de native resolutie van je beeldscherm maar goed, dat gaat je ook nooit lukken met deze Macbook.

Overigens: welke kabel gebruik je precies om je MB aan te sluiten op het scherm? En welke versie van Displayport gebruik je?

[ Voor 4% gewijzigd door Icephase op 01-11-2017 14:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Als je het uiteindelijk al beeldvullend krijgt zal het alles behalve bevredigend zijn in die uitgerekte vorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MortalitezDylan
Een minidp naar DP kabel.

Foto link van de instellingen: https://imgur.com/T0HKoRJ

[ Voor 142% gewijzigd door MortalitezDylan op 01-11-2017 15:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

MortalitezDylan schreef op woensdag 1 november 2017 @ 14:28:
[...]

De aansluiting gaat via miniDP naar DP. De MBA is niet in te stellen op 2560 x 1440 en de optie beeldvullend kan ik nergens vinden, tenminste, niet onder "systeemvoorkeuren" --> "beeldschermen" --> "beeldscherm".
Dan moet je even in het menu van je beeldscherm zelf kijken. Je MBA heeft DP versie 1.1, die zou 2560 x 1440 @ max 75 Hz moeten kunnen doen dus daar mag het niet aan liggen.

Er zit dan toch iets in je instellingen niet helemaal goed vermoed ik. Wordt het scherm wel herkend door Mac OS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MortalitezDylan
Icephase schreef op woensdag 1 november 2017 @ 14:39:
[...]

Dan moet je even in het menu van je beeldscherm zelf kijken. Je MBA heeft DP versie 1.1, die zou 2560 x 1440 @ max 75 Hz moeten kunnen doen dus daar mag het niet aan liggen.

Er zit dan toch iets in je instellingen niet helemaal goed vermoed ik. Wordt het scherm wel herkend door Mac OS?
Het scherm wordt zeker herkent, als U2777B. Het is een U2777PQU, maar dit lijkt mij in orde. Verder heeft mijn scherm niet zo heel veel opties, ik kan kiezen tussen 1 op 1 en breedbeeld. Verder zie ik geen scaling opties e.d.

EDIT: verder moet ik mijn Mac OS wel nog updaten naar de nieuwste versie.

[ Voor 5% gewijzigd door MortalitezDylan op 01-11-2017 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

MortalitezDylan schreef op woensdag 1 november 2017 @ 14:48:
[...]

Het scherm wordt zeker herkent, als U2777B. Het is een U2777PQU, maar dit lijkt mij in orde. Verder heeft mijn scherm niet zo heel veel opties, ik kan kiezen tussen 1 op 1 en breedbeeld. Verder zie ik geen scaling opties e.d.
Doe maar eens even een screenshotje hier posten. De optie 'breedbeeld' komt me namelijk heel erg vreemd voor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MortalitezDylan
Icephase schreef op woensdag 1 november 2017 @ 14:53:
[...]

Doe maar eens even een screenshotje hier posten. De optie 'breedbeeld' komt me namelijk heel erg vreemd voor...
https://imgur.com/a/WXpMm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Sorry, ik zat met de Macbook in gedachten! Ik zie nu dat je de hele tijd al je beeldscherm bedoelde... O-)

Heb je een screenshot van je Mac? Overigens, deze instelling zou i.d.d. op 'breedbeeld' moeten staan, bij 1:1 krijg je dus een kleiner gedeelte van je scherm gevuld (geen scaling).
De resolutie van 1920 x 2160 vind ik zo raar... dat is qua verhouding verkeerd om (en dan nog is het eigenlijk niet goed). Dat zou toch anders moeten kunnen in Mac OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MortalitezDylan
Icephase schreef op woensdag 1 november 2017 @ 15:02:
[...]

Sorry, ik zat met de Macbook in gedachten! Ik zie nu dat je de hele tijd al je beeldscherm bedoelde... O-)

Heb je een screenshot van je Mac? Overigens, deze instelling zou i.d.d. op 'breedbeeld' moeten staan, bij 1:1 krijg je dus een kleiner gedeelte van je scherm gevuld (geen scaling).
De resolutie van 1920 x 2160 vind ik zo raar... dat is qua verhouding verkeerd om (en dan nog is het eigenlijk niet goed). Dat zou toch anders moeten kunnen in Mac OS.
haha geeft niet, kan gebeuren! Jaa ik vind het zelf ook raar, ik gebruik nota bene een 4K minidp naar dp kabel.
Foto link van de instellingen: https://imgur.com/T0HKoRJ

EDIT: overigens, bij "beste voor U2777B" veranderd er niks, ik denk dat deze resolutie dus ook is ingesteld op 1920 x 2160!

[ Voor 7% gewijzigd door MortalitezDylan op 01-11-2017 15:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Al die opties hebben een compleet verkeerde verhouding...

Haal bij 'optimaal voor...' de U2777B eens weg en probeer daar iets als 'standaard extern beeldscherm'. Mac OS stelt iets voor, maar dat is als het goed is wel ergens te overrulen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MortalitezDylan
Icephase schreef op woensdag 1 november 2017 @ 15:16:
Al die opties hebben een compleet verkeerde verhouding...

Haal bij 'optimaal voor...' de U2777B eens weg en probeer daar iets als 'standaard extern beeldscherm'. Mac OS stelt iets voor, maar dat is als het goed is wel ergens te overrulen.
Dit zijn de enige opties die ik heb haha.
https://imgur.com/a/sXhNF

[ Voor 5% gewijzigd door MortalitezDylan op 01-11-2017 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MortalitezDylan
Ondertussen een nieuwe reactie mogen ontvangen van AOC, ik citeer:

"Beste,

Wij adviseren u om het via een eigen thunderbolt te proberen, natuurlijk ook de kabels vervangen voor de zekerheid. De instellingen kunt u helaas niet opslaan het betreft de videokaart van de Mac dat niet altijd het juiste resolutie toont.

Als u nog vragen en of opmerkingen heeft horen wij het graag.

Best Regards / Met vriendelijke groet / Cordialement
Helpdesk Support Team
Salah Jellouli"
Pagina: 1