Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wifi-Netwerk in huis verbeteren

Pagina: 1
Acties:

• CyberEva
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-03-2021
Hoi allemaal,

De laatste tijd is het wifi signaal in huis niet meer zo stabiel. Daarom is het tijd voor vernieuwing!

De huidige situatie:
Modem/router van Ziggo die een 2,4 GHz wifi netwerk heeft en een 5 GHz wifi netwerk heeft.
Op de eerste verdieping staat een router die verbonden is met het modem/router van Ziggo en deze zendt ook een 2,4 Ghz wifi signaal uit.
Alle drie de wifi signalen hebben een eigen SSID.

Dat laatste ervaar ik ook als storend. Beneden zit ik op wifi A en als ik dan naar buiten ga of naar boven dan moet de telefoon switchen naar wifi B of C.

Wat ik nu graag wil is een accespoint benden in de huiskamer (hier zit al een internetkabel die verbonden is met de modem/router van Ziggo) en een accespoint op de eerste verdieping (ook hier zit al een internetkabel die verbonden is met de modem/router van Ziggo). Beide accespoints moeten dan hetzelfde netwerk SSID uitzenden zodat je overal in huis hetzelfde netwerk hebt zonder te moeten switchen tussen netwerk A, B of C. Het wifi netwerk dat Ziggo uitzend zal ik dan niet meer gebruiken (is voor bezoek).

De vraag...kan dit technisch en zo ja...hoe?
Heeft deze techniek een technische term waarop ik dan kan gaan zoeken? Tips voor een ander systeem zijn ook welkom!!

Bedankt allemaal

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:27
CyberEva schreef op woensdag 1 november 2017 @ 00:01:
Hoi allemaal,

De laatste tijd is het wifi signaal in huis niet meer zo stabiel.
...wat is er mis mee? En 'de laatste tijd', waardoor is het fout gegaan?
Daarom is het tijd voor vernieuwing!

De huidige situatie:
Modem/router van Ziggo die een 2,4 GHz wifi netwerk heeft en een 5 GHz wifi netwerk heeft.
Op de eerste verdieping staat een router die verbonden is met het modem/router van Ziggo
Hoe zijn ze verbonden - via een netwerkkabel of draadloos? En is het een router of access point?
en deze zendt ook een 2,4 Ghz wifi signaal uit.
Alle drie de wifi signalen hebben een eigen SSID.
...je zou natuurlijk kunnen beginnen met de SSID, wachtwoorden en beveiligingsmethode gelijk te maken, kijken of dat als oplossing al goed genoeg is.
Dat laatste ervaar ik ook als storend. Beneden zit ik op wifi A en als ik dan naar buiten ga of naar boven dan moet de telefoon switchen naar wifi B of C.

Wat ik nu graag wil is een accespoint benden in de huiskamer (hier zit al een internetkabel die verbonden is met de modem/router van Ziggo) en een accespoint op de eerste verdieping (ook hier zit al een internetkabel die verbonden is met de modem/router van Ziggo). Beide accespoints moeten dan hetzelfde netwerk SSID uitzenden zodat je overal in huis hetzelfde netwerk hebt zonder te moeten switchen tussen netwerk A, B of C. Het wifi netwerk dat Ziggo uitzend zal ik dan niet meer gebruiken (is voor bezoek).

De vraag...kan dit technisch en zo ja...hoe?
Heeft deze techniek een technische term waarop ik dan kan gaan zoeken? Tips voor een ander systeem zijn ook welkom!!
Je kan gewoon zoeken op 'access point', da's precies wat doet waar je om vraagt. Ziggo heeft daar zelfs een apparaat voor, noemen ze de "wifi booster". En dat is op zich al een prima keuze voor een laag bedrag. Moet je enkel zelf even zorgen dat de SSID/wachtwoord en zo overal gelijk is.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Geef ook even aan exact welke modemrouter je van je provider gekregen hebt, en welke andere router je boven hebt staan. Als dat al goed spul is, is toegevoegde waarde van iets anders kopen beperkt. Is het beroerd en/of verouderd, dan is het ander verhaal.

Oslik blyat! Oslik!

• CyberEva
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-03-2021
Voorheen waren alle SSID's hetzelfde. Ik heb dit gewijzigd in drie verschillende....te weten modem Ziggo 2,4 Ghz en modem Ziggo 5,0 GHz en router boven 2,4 Ghz. Ik heb namelijk het systeem van Yamaha aangeschaft met draadloze boxen, MusicCast. Als ik hetzelfde ssid hanteer dan pakt hij het wifi signaal op dat ingegeven is. Nu had je beneden dus 2 signalen met dezelfde naam...en dan had hij de zwakste. Daarnaast wilde ik Ziggo 2,4 Ghz gebruiken voor gasten, de 5,0 en de 2,4 van mijn router voor mijn eigen (mobiel, tablet, tv, laptop en MusicCast).

De verbinding tussen modem en router is bedraad.

De modem van Ziggo is ubee evw321b en de router op de 1e verdieping is tp-link wr1043nd. Sowieso geen AC...dus dat wil ik nu eigenlijk wel.

Mijn idee is eigenlijk om beneden voor ik het huis een accespoint te installeren en boven achter in het huis. Dan moet ik een goede dekking hebben. Wat ik bedoelde is volgens mij managed wifi. Maar dan houd je altijd nog een kleine onderbreking als je van wifi 1 naar wifi 2 switcht...tenzij je heel veel geld neerlegt.

Is er een bepaald merk of type die jullie aanraden?

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Ik heb het zo opgelost:

#ProductPrijsSubtotaal
2ZyXEL GS1200-5HP€ 64,32€ 128,64
3Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack)€ 128,95€ 386,85
1Ubiquiti EdgeRouter Lite 3-Poort Router€ 88,-€ 88,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 603,49

- Ziggo modem in bridge
- Ubiquiti EdgeRouter als firewall/router d'r achter
- Zyxel switches d'r achter om stroom te leveren aan de AP's
- Ubiquiti AP's voor mijn WiFi

De noodzakelijke controller draai ik als vm op mijn Proxmox clustertje. :)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Verwijderd

unezra schreef op donderdag 2 november 2017 @ 17:04:
Ik heb het zo opgelost:

#ProductPrijsSubtotaal
2ZyXEL GS1200-5HP€ 64,32€ 128,64
3Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack)€ 128,95€ 386,85
1Ubiquiti EdgeRouter Lite 3-Poort Router€ 88,-€ 88,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 603,49

- Ziggo modem in bridge
- Ubiquiti EdgeRouter als firewall/router d'r achter
- Zyxel switches d'r achter om stroom te leveren aan de AP's
- Ubiquiti AP's voor mijn WiFi

De noodzakelijke controller draai ik als vm op mijn Proxmox clustertje. :)
Zou zelf niet echt een reden weten voor de pro (pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack) - is goedkoper en ik neem aan dat TS niet tientallen apparaten in huis heeft)

TS: mensen zijn verder wel echt te spreken over Ubiquiti. Koop anders 'ns 2 van die accesspoints. Let er wel goed op dat de plaatsing best nog veel uit kan maken voor je dekking.

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Verwijderd schreef op donderdag 2 november 2017 @ 17:14:
[...]
Zou zelf niet echt een reden weten voor de pro (pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack) - is goedkoper en ik neem aan dat TS niet tientallen apparaten in huis heeft)
Een van de redenen voor mij was dat 'ie 802.3at/af snapt. Ofwel, je niet afhankelijk bent van de meegeleverde passieve PoE injector. Nu begreep ik dat de nieuwe lichting niet-Pro's dat ook kan dus het nu geen key feature meer is maar dat leerde ik nadat ik die Pro's aanschafte. :) (En och, kwaad kunnen ze ook niet. Voor dat geld hang ik liever Pro's op.)

Wikipedia: Power over Ethernet
TS: mensen zijn verder wel echt te spreken over Ubiquiti. Koop anders 'ns 2 van die accesspoints. Let er wel goed op dat de plaatsing best nog veel uit kan maken voor je dekking.
Dat maakt met ieder AP uit.
Let er vooral op dat je een controller nodig hebt om ze te installeren.

Dat kan met een vm, of met dit apparaat:
pricewatch: Ubiquiti UniFi Cloud Key

[ Voor 3% gewijzigd door unezra op 02-11-2017 17:21 ]

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Verwijderd

Was gewoon een tip, weet heus wel dat het met alle AP's uitmaakt. :P

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-11 11:41
[b]unezra schreef op donderdag 2 november 2017 @ 17:21:
Let er vooral op dat je een controller nodig hebt om ze te installeren.

Dat kan met een vm, of met dit apparaat:
pricewatch: Ubiquiti UniFi Cloud Key
Of een Windows computer/Mac/Linux bak/Raspberry PI (en tegenwoordig ook, maar dan iets beperkter, een mobiele app). De controller hoeft niet te blijven draaien als je deze slechts gebruikt om ze eenmalig in te stellen. Alleen even af en toe starten voor een firmware update is voldoende.

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

2 AP's met hetzelfde SSID is geen garantie op automatisch roamen. Misschien een app gebruiken die wifi switcht naar het sterkste signaal .

[ Voor 4% gewijzigd door JJ Le Funk op 02-11-2017 17:42 ]

d:)b :henk d:)b

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02:48
MrJayMan schreef op donderdag 2 november 2017 @ 17:41:
2 AP's met hetzelfde SSID is geen garantie op automatisch roamen. Misschien een app gebruiken die wifi switcht naar het sterkste signaal .
Voor de meeste (mobiele) apparaten (telefoon, tablet) geldt dit echter wel. Daarnaast wordt er met technieken als 802.11r, 802.11k en 802.11v op dit gebied ook aan de weg getimmerd om nog beter te kunnen roamen en dan ook zonder tussendoor de verbinding te verbreken. Het hierboven genoemde Ubiquiti is hier ook al mee bezig. De meeste modellen ondersteunen al 802.11r, echter werkt dit nog niet perfect door het ontbreken van 802.11k en 802.11v. En die eerste (k) zijn ze nu aan bezig en zit al in de 'unstable' versies.

En als @CyberEva op zoek is naar een 'managed' omgeving waarbij alles maar 1x ingesteld hoeft te worden en automatisch wordt toegepast op de losse APs is de Ubiquiti UniFi lijn daar uitermate geschikt voor. UniFi controller installeren, APs aansluiten, 'accepteren' in de controller, wifi netwerk aanmaken en even wachten tot het op de APs is doorgevoerd en klaar.
Pagina: 1