Onverklaarbare afschrijvingen ITUNES.COM

Pagina: 1
Acties:
  • 21.428 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan_oniem
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 05-04-2024
Sinds enige weken zie ik op mijn credit card rekening afschrijvingen van ITUNES.COM/BILL welke ik niet kan verklaren. Bovendien heb ik bij mijn account geen betaalgegevens ingevuld.
Het zijn bedragen van van 1 tot 30,99 euro. Van de meeste afschrijvingen zie ik na circa 4 dagen weer een bijschrijving. Eén bedrag staat nog open. Mijn aankoophistorie vermeldt niets.

Mijn bank verwijst me naar Apple (card is zekerheidshalve wel geblokkeerd).

Wat kan hier aan de hand zijn?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-09 21:08

SuBBaSS

-has Ryzen

Eerst maar eens in je omgeving "kijken". Je zegt geen betaalgegevens gekoppeld te hebben.
Dan kan er op dat apple id ook niets gekocht worden.

Heb je wellicht een tweede apple id? Of heb je je apple id gedeeld met iemand anders?
Of wellicht heb je kinderen en heeft een van hen je cc in handen gekregen en gekoppeld (het zal niet de eerste keer zijn en ik spreek uit ervaring...).

Wat je sowieso kunt (/moet) doen is even itunes zelf opstarten, zorgen dat je ingelogd bent met je apple id en dan via account info je aankoophistorie oproepen. Daar zou je moeten kunnen zien wat de aankopen waren (ervan uitgaande dat het wel vanuit je eigen apple id is gedaan).

Ook zou je altijd telefonisch contact op kunnen nemen met applecare, dan kunnen ze met je meekijken en wellicht steek je er nog wat van op van hoe het werkt.
Aankopen zonder gekoppelde betaaloptie zijn gewoon niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan_oniem
Maar is het niet vreemd dat bijna alle bedragen na een aantal dagen weer worden bijgeschreven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Gehackte account, gehackt CC, data lek, skim enz. Kan allemaal.
Als Apple bedragen afschrijft en weer bijschrijft zal hun eigen auditing systeem ook al wel door hebben dat de aankopen niet perse kloppen.

Tijd om Apple te bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan_oniem
Apple bellen? Ben al een tijd op zoek naar een telefoonnummer.
Inmiddels twee dagen geleden wel incident gemeld via internet en bevestiging ontvangen met toezegging antwoord binnen 48 uur. Maar die zijn al voorbij en nog geen antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• debom
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10-09 18:41
Van de apple site.

Nederland
0800 0201581

Houd je referentie nummer van het incident bij de hand.

Toch uit nieuwsgierigheid. Ontvang je ook mailtjes met daarin de aankopen van Apple? Ik krijg iedere maand netjes een mail aangeschaft producten en diensten. Onder het onderwerp "Je factuur van Apple" afzender no_reply@email.apple.com. Ook staat hier dan vanaf welk betaalmiddel dit is betaald.

[ Voor 61% gewijzigd door debom op 03-11-2017 15:49 ]

• debom
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10-09 18:41
@jan_oniem Was benieuwd of hier nog iets uitgekomen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:22
Gekopelde credit card verwijderen, altijd met itunes opwaardeerkaarten werken.
In-game aankopen, kranten, kinderen, het kan je allemaal kaal roven zonder dat je er weet van hebt,....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan_oniem
Inmiddels reactie van Apple (na reminder omdat toegezegde reactie binnen 48 uur, uitbleef).
Apple heeft voor betreffende afschrijvingen geen account kunnen vinden en verwees mij naar CC verstrekker.
Deze had card al uit voorzorg geblokkeerd en heeft nu na telefonisch contact direct het openstaande bedrag teruggeboekt en een nieuwe card toegezonden met nieuw nummer en nieuwe codes. Hier waren geen kosten aan verbonden. Mijn vraag "hoe kan dit ontstaan" werd beantwoord met "vragen wij ons ook vaak af".
Nog ter info één van de regels zoals op CC overzicht voorkwam:
24-10-2017 ITUNES.COM/BILL ITUNES.COM IRL
Ik had géén factuur o.i.d. ontvangen (koop nooit iets in die store en heb niet eens een betaalmethode aan mijn Apple account gekoppeld).
Lijkt dus een hack van de CC, vreemd genoeg alleen met Itunes aankopen terwijl er zo veel ander fraais te koop is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-09 17:16
Dus ze hebben èn je Apple ID te pakken (En password) èn je creditcard gegevens aangezien deze niet gekoppeld waren.... Dan kun je 99% al uitsluiten, want het is raar dat ze EN je apple-id cracken EN je creditcard codes hebben. Dan praten we in 99,999% van de gevallen over een gerichte aanval of dat je zelf gewoon je gegevens hebt rond laten slingeren. Andere verklaring heb ik niet.

https://haveibeenpwned.com/

Wat geeft deze site voor hits op je apple ID, en gaat er dan een lampje branden.

[ Voor 36% gewijzigd door RedHat op 20-11-2017 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

RedHat schreef op maandag 20 november 2017 @ 23:19:
Dus ze hebben èn je Apple ID te pakken (En password) èn je creditcard gegevens aangezien deze niet gekoppeld waren....
Volgens mij gaat het juist om zijn creditcard maar niet zijn Apple ID. Zijn creditcard is aan andermans Apple ID gekoppeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:51
Niet zijn AppleID. Het gaat alleen om transacties op zijn CC. Hij krijgt ook geen facturen van Apple zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan_oniem
@downtime
Zo begrijp ik het ook. Maar Apple vond geen account bij de betreffende posten, kan het een kortstondige account geweest zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan_oniem
@RedHat
Good news — no pwnage found!
Nuttige site overigens!

[ Voor 21% gewijzigd door jan_oniem op 20-11-2017 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-09 17:16
Dan begreep ik het verkeerd 8)7

Meest logische is dat je ergens betaald hebt met je credit card en dat hackers die database hebben bemachtigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tilburger013
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 06-06-2023
Op 22 maart 2023 werdt er 4x€25,00 afgeschreven van mijn credit card door apple.com. Ik heb nog nooit een Apple account gehad en zal ik ook nooit nemen (anti Apple) meteen gemeld bij de I.N.G. werdt doorgekoppeld naar de afd fraude en die hebben alles netjes opgelost. Bedrag stond nog gereserveerd dus was makkelijk op te lossen. Mazzel dat ik toevallig het een dag later checkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

@Tilburger013 fijn dat het goed is afgelopen voor je, maar om daar nu een 6 jaar oud topic voor omhoog te schoppen is niet echt gewenst. Dit topic gaat dan ook op slot.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.