Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• MrDummy
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 09-03 11:22

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
Een tijdje geleden merk ik op dat kitlens 18-55mm, van Canon, niet goed doet.
De focusmotor draait even en dan stopt het. Het is net of het eenmalig scherpstelt.

Ik moet steeds focusring maximaal draaien om de autofocus te starten, dat wil zeggen, dat ie weer kan zoeken. Handmatig instellen werkt nog prima.

Ik ben vandaag nog even gaan kijken nu ik nieuwere Canon camera heb gekocht. Even testen. De focusprobleem is precies hetzelfde. De oudere is 450D. Het is nog steeds lens zelf.

Als ik een aantal focustesten doe met 18-55mm lens ontdek ik iets. De focusmotor doet het wel goed, maar is nu alleen werkzaam in 1 richting. Het wil niet meer andere kant op draaien.

Ik heb even opgezocht op internet en daar zeggen ze dat autofocus problemen komt door gescheurde flatcable in de lens.

Alleen gelet op "halve" werking op de focusmotor (dus maar 1 rotatierichting) vraag ik daarom voor zekerheid naar andere camera gebruikers. Welke flatcable is hier gescheurd?
Is het flatcable dat diep in de lens zit (met glijcontacten) of is het in de buurt van de printplaat?

Graag wil ik weten welk onderdeel beschadigd kan zijn. Dan kan ik juiste onderdeel zoeken en bestellen.

Alvast dank.

• sys64738
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 21:52

sys64738

Press play on tape

FF Lomp-modus aan: Doe een dansje, doe de prullenbak open en kukel de lens erin. Mooi moment om naar de winkel te gaan en jezelf te trakteren op knappe standaard zoom lens.

Hoe echt niet de hele wereld te kosten. Sigma en Tamron hebben zeer leuke standaard lenzen in de aanbieding die zo veel beter zijn dan die Canon kit lens.

Van de andere kant is het wel eens leuk om een AF lens open te maken en kijken hoe het werkt.... Maar dat kan nog steeds natuurlijk.

gijspeijs.com | 500px | Flickr | GX8 - Oly 40-150mm F2.8 - Lumix 12-35mm F2.8 - Lumix 20mm F1.7 II - Oly 45mm F1.8

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Uit je reactie kan ik wel voorstellen: waarom veel moeite voor oud lens? Wel, het is inderdaad goedkoop lens maar het is ook prima lens voor normaal fotografie.

Even opknappen kan geen kwaad. Wat nog werkt en goed beeld geeft gooi je toch niet weg.
Ik ga van uit dat het om flatcable diep in de lens gaat, welke aangegeven is in de youtube reparatie video's.

• RobbieHifi
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 21-03 09:09
Vermoed dat het ook de kabel in de lens is. Is misschien zelf wel te repareren.

Maar zoals @sys64738 aangaf...misschien is een nieuwe lens wel interessanter. Zelf ben ik aan het klussen geweest met oude lenzen. Moeten ook weer goed worden gemonteerd, omdat anders ook de optische eigenschappen van de lens veranderen. Een mm verschil kan zomaar betekenen dat de lens niet meer goed is. Dus heb daar ook aandacht voor.

Zelf even spelen is natuurlijk ook wel een optie. Nooit geschoten is altijd mis. Ps doet je lens hetzelfde bij andere camera's?

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
De lens werkt oke op beide camera's, maar draait 1 kant op, en wil niet meer terugdraaien. Focus motor werkt goed, stelt scherp in.

Vind wel apart dat motor nu maar 1 kant op draait. Ga daarom uit van versleten flatcable.

• Micktator
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 17:19
Ken het probleem verder niet, maar zou het lekker uit elkaar slopen en kijken of je het gerepareerd krijgt, zo niet, dan heb je voor 4 tientjes de lens opnieuw tweedehands gekocht. Of zoals geopperd, doe een upgrade :P

• 107mb
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 23:46
gevalletje verkeerde zuinigheid. Ik zou zoiets aanschaffen:
https://link.marktplaats.nl/m1212701392

de Sigma 17-70, ongestabiliseerd. Ik heb deze jaren gehad op mijn 30D, en het is een hele fijne lens, zeker voor het geld.

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
quote:
107mb schreef op donderdag 2 november 2017 @ 20:05:
gevalletje verkeerde zuinigheid. Ik zou zoiets aanschaffen:
https://link.marktplaats.nl/m1212701392

de Sigma 17-70, ongestabiliseerd. Ik heb deze jaren gehad op mijn 30D, en het is een hele fijne lens, zeker voor het geld.
Tenzij je freehand in low light wil doen, dan heb je wel wat lastiger zonder OS. Overdag maakt weinig uit, maar de oudere lens heeft zelf OS.

• 107mb
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 23:46
als ik moet kiezen tussen een gestabiliseerde 18-55 kitlens of de 17-70 zonder OS, dan wint de sigma het hands-down. M.i. is gestabiliseerd bij groothoek minder functioneel dan bij telezoom. Daar komt bij dat je niet al te veel geld kwijt wil (aanname omdat je de oude niet al te waardevolle lens wil laten repareren), dus dan valt een OS versie buiten bereik.

107mb wijzigde deze reactie 03-11-2017 21:17 (30%)

Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True