UTP, max lengte, hoe daaroverheen?

Pagina: 1
Acties:
  • 444 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Kokkers
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:41
Mensen,

Een degelijke UTP kabel is gecertificeerd om tot een maximale lengte van 100m te werken (meer kan onder goede omstandigheden).
Dit is wat ik tot zover keihard uit de search kon opmaken.

Ik moet nu een pc aansluiten die blijkbaar verder van de switch afzit dan 100m want de netwerkverbinding werkt niet (het ligt zeker weten aan de afstand).

Wat is de goedkoopste manier om toch de verbinding werkend te krijgen?
(liefst via UTP bekabeling)

Ik heb gehoord dat een HUB het signaal zou moeten versterken maar anderen zeggen dat dit weer onzin is. Persoonlijk geloof ik er ook niet in. (Hoe zit hetzelfde verhaal met een switch?)

Nu heb ik ook gehoord van zogenaamde "repeaters".

-Wat zijn dit precies?
-Wat kan ik met een 2-poorts "repeater"?
-Waar zijn deze dingen eventueel in de Randstad verkrijgbaar?
-Aan wat voor prijs moet ik gaan denken?

Moch iemand mij aan een duidelijk antwoord kunnen helpen dan stel ik dat zeer op prijs :-)

Verwijderd

110 meter heb je al aardig wat data verlies, op 180 meter is alle puf er echt uit, tenzei je zorgt dat er versterkers oid tussen zitten.

• VlasBaard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-02 23:24
Ik heb hier een dual speed hub, en die heeft ook de optie om al distance extender te werken. Dan moet-ie dus halverwege (of zo) staan.

Greetings and felicitations, children of technology - Icon in het groot

Verwijderd

en dat is vrij lastig, waar je de stroom vandaan haalt, je kunt natuurlijk 220 mee doen met die utp,, alleen dit stoort het sigaal. En dit moet ondeer de xx cm
dacht 70 cm onder de grond

• Kokkers
Op dinsdag 10 juli 2001 17:32 schreef knights het volgende:
en dat is vrij lastig, waar je de stroom vandaan haalt, je kunt natuurlijk 220 mee doen met die utp,, alleen dit stoort het sigaal. En dit moet ondeer de xx cm
dacht 70 cm onder de grond
Dit is geen probleem want het is in hetzelfde gebouw...

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20-04 23:20
Zorg eerst dat -als je dat nog niet gedaan hebt- devolgorde van de draadjes in de utp stekkers goed hebt zitten. Dan houd je namelijk de paren in stand, wat heel veel problemen voorkomt.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• Sundead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-04-2024
[qoute]
Repeaters regenerate, and retime signals, which then enables cables to extend farther to reach longer distances. They only deal with packets at the bit level, therefore they are Layer 1 devices.

Repeaters are less common than they once were, because hubs now offer the benefits of concentration and connectivity as well as the typical features of repeaters.

Repeaters are internetworking devices that exist at the physical layer (Layer 1) of the OSI model.

They can increase the number of nodes that can be connected to a network, and thus, the distance over which the network can extend. Repeaters re-shape,
regenerate, and retime
signals before sending them on along the network.

The disadvantage of using repeaters is that they cannot filter network traffic. Data (bits) that arrive at one port of a repeater are sent out on
all other ports. The data gets passed along to all other LAN segments of a network regardless of whether or not it needs to go there.
[/quote]

Cisco Certified Networking Associate Curriculum semester 1 chapter 5.7.4

Moet volstaan dacht ik >:)

• ElbY
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-04 17:56
Wat je nodig heb is een actief component. Een apparaat wat de signalen op de lijn opvangt en 1-op-1 doorzet. Een repeater is dus zo'n actief component.

Maar wat is nou een repeater? Dat is feitelijk niets anders dan een actieve 2-poorts hub.

Kortom je kan gewoon een modale hub pakken om die taak te verwezenlijken.

Andere mogelijk opties die tevens voor segmentatie zorgen (dus niet 1-op-1 doorloodsend):
- switch
- multi-homed workstation met bridge-functionaliteit
multi-homed workstation met routing-functionaiteit
-local bridge (remote bridge is af te raden)

Waarom deze info:
Ik denk dat het zwaar voor je word om een eth-utp repeater te vinden. Er zijn weinig leveranciers die dit zullen verkopen. Moch je er eentje vinden, dan kan het wezen dat je goedkoper uit bent met een hub.

• Kokkers
Hmmm, ik heb nog een reserve 8-poorts Intel Hub staan.
Dat zou dus moeten volstaan.
Morgen maar even proberen dan...

Bedankt lui!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:43
Yep, een hub is een veredelde repeater.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Verwijderd

Moet het persee UTP zijn? want er bestaat ook STP, is wat duurder maar dan heb je ook wat. Dat spul kan namelijk veeeeeeeeeeeeel grotere afstanden overbruggen dan UTP

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20-04 23:20
"Dat spul kan namelijk veeeeeeeeeeeeel grotere afstanden overbruggen dan UTP"

Dit is dus niet waar..Misschien dat je op plekken met veel storing verder komt, maar normaalgesproken niet.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• Vaagharses
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-12-2022
Repeater is niks anders dan een buffer/versterker, en doet ook niks anders. Een hub doet net iets meer (maakt een interne bus van alle aansluitingen).

Waar je die dingen kan krijgen, ik zou het niet weten :+ misschien blackbox ???

Oja als je die lengte moet overbruggen, wordt dan niet een ander type protocol interessant: Glasvezel, 100VG-AnyLAN (als dat nog bestaat) of wat er nog meer bestaat en beter voor het doel geschikt is.

Anti Geluidsmuur Front Amstelveen telt 17.800 lantaarnpalen; hoeveel heeft jouw gemeente?

• mvdejong
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Een hub is niets anders dan een (multi-port) repeater. Welke term gebruikt wordt is meer smaak en traditie dan een daadwerkelijk functioneel verschil. Ik heb zelf de neiging om bij coax over een repeater, en bij UTP over een hub te praten, maar in mijn hubstack zit toch weer een multi-port coax-repeater die 3Com toch echt een hub noemt.
Eenzelfde dualiteit kom je trouwens tegen in de bridge/switch benamingen.

Wat natuurlijk wel zo is dat elk UTP-segment 100 yards lang mag zijn. Als je dus aan een hub/repeater 2 segmentjes knoopt, en je kunt de hub/repeater midden tussen de beide doel-stations poten, dan heb je 200 yards bereik, dat werkt omdat in de hub/repeater het signaal wordt gehergenereerd, zodat het herkenbaar blijft aan de andere kant van de kabel. Bij langere lengtes worden de binaire 0-tjes en 1-tjes niet meer goed onderkend.

Je kunt altijd experimenteren met langere lengtes, maar het hangt van een hoop niet even voorspelbare factoren af of dat wat wordt. Naast de kwaliteit van de kabel en het voorkomen van electromagnetische verstoringen (zoals motoren in koelkasten) zijn er nog veel anderen invloeden. Testen bij verschillende omstandigheden (erg warm/koud, erg droog/vochtig, onweer) is de enige manier om het haalbare te bepalen. Shielded kabel (STP of FTP) kan uitmaken indien er storings-bronnen in de buurt zijn.

Je kunt soms meerdere hubs/repeaters in serie kunt schakelen, maar voor Ethernet is er een limiet aan de vertraging die het signaal van het ene eind van het net naar het andere mag doorlopen, anders werkt de Collision Detect (het detecteren van het gelijktijdig verzenden door 2 of meer stations) niet meer. Daarvoor zijn simpele regels :

10 Mbps : de 5-4-3-regel : maximaal 5 segmenten tussen 2 stations, dus 4 hubs/repeaters, van die segmenten mogen er maar 3 stations bevatten (niet relevant voor UTP, wel voor coax-varianten).

100 Mbps : tussen 2 stations mag/mogen maar 1 Class 1 hub/repeater of 2 Class 2 hub/repeaters voorkomen.

Als je afstand niet ver over de 200m komt gewoon eerst eens met een hubje in het midden proberen. Als je echt veel verder moet, dan is een paartje fiber-media-filters of fiber-repeaters van de goede snelheid een optie, maar tenzij je geluk hebt op de 2e hands markt is dat al vrij prijzig, Black Box is vrij goed gesorteerd in dit soort speelgoed.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• ElbY
Op dinsdag 10 juli 2001 21:07 schreef Vaagharses het volgende:
Repeater is niks anders dan een buffer/versterker, en doet ook niks anders. Een hub doet net iets meer (maakt een interne bus van alle aansluitingen).

Waar je die dingen kan krijgen, ik zou het niet weten :+ misschien blackbox ???

Oja als je die lengte moet overbruggen, wordt dan niet een ander type protocol interessant: Glasvezel, 100VG-AnyLAN (als dat nog bestaat) of wat er nog meer bestaat en beter voor het doel geschikt is.
Snap je het allemaal wel? Volgens mij niet. Even een aantal correcties:

* Een hub doet niets meer dan een repeater. - heeft enkel een paar poorten meer

* Een protocol is een taal waarover gebabbeld word (IPX,IP, NetBeui). Wat heeft dat voor'n invloed om een grotere afstand te doen overbruggen?

* Glasvezel is een media. Dit is inderdaad een goeie. Wordt veelvuldig gebruikt om langere afstanden te doen overbruggen. Maar ooit wel eens glas-converters gekocht? Per stuk al gauw 600 gulden en dan komt het media zelf er nog bij. Media op zich is niet duur, maar afmonteren kost een paar centen. Kort stukje kost al gauw 300 gulden.

* 100VG-AnyLAN is een standaard net als 100Base-TX en 10Base-2. Als je daar de specificaties nog van kan vinden, dan zul je zien dat deze tot 180m reikt. Echter (zoals je al wist) heb je daar een speciale hub van HP voor nodig die met priority on-demand kan werken (CSMA/CA).
Al met al een goed princiepe (in mijn ogen beter en sneller dan 100Base-TX) Jammer dat die techniek verloren moest gaan.
In deze situatie bied deze oplossing ook geen uitkomst (aanschaf NICs en hub waar moeilijk aan te komen is).

Persoonlijk zou ik geen echte alternatieven weten om die afstand op een goedkope wijze te doen overbruggen. Enkel wanneer de lengte tot 185m is, dan zou je nog voor coax kunnen kijken 10Base-2. Wat ook kan is 10Base-5. Daarmee kan 500m overbrugt worden, maar ook dan moet je op zoek naar exotische apparatuur waar nauwelijks meer aan te komen is.

• Vaagharses
Op dinsdag 10 juli 2001 22:13 schreef ElbY het volgende:

[..]

Snap je het allemaal wel? Volgens mij niet. Even een aantal correcties:
Ik snap het wel redelijk :) maar misschien heb ik het weer eens lekker krom opgeschreven.
* Een hub doet niets meer dan een repeater. - heeft enkel een paar poorten meer
In mijn ogen doet een hub wel iets meer: Voor een repeater heb je in principe aan 2 buffers genoeg. Door meer poorten aan die 2 buffers te hangen, heb je nog geen hub. Die hub moet een interne bus maken. In mijn ogen is een hub iets complexer dan een repeater => ander apparaat. Ookal is het verschil klein.
* Een protocol is een taal waarover gebabbeld word (IPX,IP, NetBeui). Wat heeft dat voor'n invloed om een grotere afstand te doen overbruggen?
Een protocol kan ook een fysiek protocol zijn. De kabel, met line-drivers, manier van moduleren enz enz. Dit is natuurlijk iets anders dan IP, IPX enz. Maar nu ik het zo na lees staat het er wel heel erg krom/verwarrend :+ .
* 100VG-AnyLAN is een standaard net als 100Base-TX en 10Base-2. Als je daar de specificaties nog van kan vinden, dan zul je zien dat deze tot 180m reikt. Echter (zoals je al wist) heb je daar een speciale hub van HP voor nodig die met priority on-demand kan werken (CSMA/CA).
Al met al een goed princiepe (in mijn ogen beter en sneller dan 100Base-TX) Jammer dat die techniek verloren moest gaan.
In deze situatie bied deze oplossing ook geen uitkomst (aanschaf NICs en hub waar moeilijk aan te komen is).
Dit was maar een idee... net als glasvezel :) . Tja en dat ik weet dat 100VG-AnyLAN andere apparatuur nodig heeft:

[anecdote]
daar ben ik op een keiharde manier achtergekomen. Zag een leuk hubje staan op de PC-dump voor 5 tientjes. Een HP-J2410A. Dus ik dacht hebben voor weinig. Eenmaal thuis begon ie wel te leven, kon erin komen via RS-232. Maar kreeg geen link op de poorten.

Op een gegeven moment dacht ik, laat ik maar eens de manual downloaden. Na het lezen kwam ik erachter dat het een 100VG ipv een 100base-TX hub was. Ik wilde weten wat dat protocol inhield en ben naar google.com gegaan. Daar kwam ik tot de ontdekking dat het een stuk doordachter is dan 100Base-TX en zelfs over cat3 bekabeling kan draaien. Ook dat een langere kabel mogelijk is (met cat5).

Helaas heb ik nog geen 100VG-AnyLAN kaartjes, maar die moeten vast wel eens ergens opduiken.
[/anecdote]

Anti Geluidsmuur Front Amstelveen telt 17.800 lantaarnpalen; hoeveel heeft jouw gemeente?

• ElbY
In mijn ogen doet een hub wel iets meer: Voor een repeater heb je in principe aan 2 buffers genoeg. Door meer poorten aan die 2 buffers te hangen, heb je nog geen hub. Die hub moet een interne bus maken. In mijn ogen is een hub iets complexer dan een repeater => ander apparaat. Ookal is het verschil klein.
Ik bekijk het vanuit een ander daglicht. Een hub is als een multi-port repeater. Geld dus net als: switch -> multiport bridge.
Waarschijnlijk kijk jij meer naar de techniek erachter en ik naar de werking. That's why.
Een protocol kan ook een fysiek protocol zijn. De kabel, met line-drivers, manier van moduleren enz enz. Dit is natuurlijk iets anders dan IP, IPX enz. Maar nu ik het zo na lees staat het er wel heel erg krom/verwarrend :+ .
Dan nog -> glasvezel is enkel materiaal. VG-AnyLan is een standaard die via het media glasvezel verbonden kan worden.
Helaas heb ik nog geen 100VG-AnyLAN kaartjes, maar die moeten vast wel eens ergens opduiken.
NICs kom je op de 2e hands markt nog best tegen. Alleen even goed opletten.
Als nadeel van 100VG gaat nu aardig meespelen de driversupport van toekomstige OS-en.

• Vaagharses
Op dinsdag 10 juli 2001 23:21 schreef ElbY het volgende:

Ik bekijk het vanuit een ander daglicht. Een hub is als een multi-port repeater. Geld dus net als: switch -> multiport bridge.
Waarschijnlijk kijk jij meer naar de techniek erachter en ik naar de werking. That's why.
Ik denk dat we nu op 1 lijn gaan zitten :)
Dan nog -> glasvezel is enkel materiaal. VG-AnyLan is een standaard die via het media glasvezel verbonden kan worden.
Tja daar kan ik niks tegen in brengen. Maar ik had het in dat stukje over die "elektrische protocollen" nog niet over 100VG-AnyLAN en Glasvezel. Wat een feit is dat 100VG-AnyLAN op een andere manier werkt dat 100Base-TX (alleen kijkend naar het elektrische gedeelte). 100VG-AnyLAN gebruikt alle 4 de paren van een UTP kabel en 100Base-TX maar 2. Voor glasvezel zijn natuurlijk ook honderden verschillende technieken te bedenken, net als voor COAX bekabeling. De vraag is alleen of er een goedkope/goedverkrijgbare techniek is om grotere lengtes dan 100m te overbruggen.
NICs kom je op de 2e hands markt nog best tegen. Alleen even goed opletten.
Als nadeel van 100VG gaat nu aardig meespelen de driversupport van toekomstige OS-en.
Volgende PC-dump, is die beurs nog ergens goed voor :) Wel jammer dat 100VG niks geworden is, zeker als je kijkt naar de voordelen tov 100Base-TX, maar het zal wel een stuk duurder zijn (geweest).

Verwijderd

ik kweeet het niet meer, maar volgens mijn gegevens, en ik werk zelf in de kabel managment voor hosting comp. is het 300 M.

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-04 16:23
Een hub is niet altijd een repeater. Al moet je goed je best doen denk ik om een hub te vinden zonder repeater functie. >:)

No production networks were harmed during this posting

• VlasBaard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-02 23:24
300M is cat3 specs. 10Mbit dus.

Greetings and felicitations, children of technology - Icon in het groot

Verwijderd

En als je nu eens coax pakt? Dan kun je 185 meter afleggen, en als je niet hoger gaat dan 10Mbit mag dat de beperking ook al niet zijn.
Op de 2 uiteinden zet je gewoon een cheap-ass hubje met zowel een coax als een utp aansluiting eventueel.

Succes ermee.

Verwijderd

Bij ons op school doen ze gewoon een dikke 200meter??? hoe doen ze dat dan????

• No13
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:20

No13

/me was here

Ik heb nog 4 ISA 100VG kaartjes liggen (10Base-T en een 100Base-VG aansluiting) en een HP 100Base-VG Hub met glasvezelmodule (12 UTP 100Base-VG poorten, 1 bridge module met een 10Base-T module erin en 1 glasvezel poort (100Base-VG)

hub is nog managable ook :)

maar omdat ik vort op een gistron switch draai is het allemaal overbodig geworden

Verwijderd

100 meter is de max voor een collision domein.
Ga je hier over heen dan neemt de kans op packetcollisions toe.
Dit komt door de transmissie snelheid door koper en dus niet door de signaalsterkte.
Wat je moet doen is een bridge in het midden zetten.
Maar hou ook rekening met de max. lengte van een logisch netwerk, deze is 198 meter.
Wil je hier over heen dan moet er een router worden toegepast.

• Ed.
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-09-2022

Ed.

ff een lekker oud topic omhooghalen

het is al moeilijk de nieuwe bij te houden 8-)
Pagina: 1