Synology DS416J schijven benoemen

Pagina: 1
Acties:

• capice1
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-11-2025
(jarig!)
beste medetweakers, na het lezen van diverse topics over Synology heb ik de DS416J aangeschaft met 4x 3 TB WD Red. Nu ben ik zo ver dat ik deze inmiddels zichtbaar heb op mijn Imac maar alleen met Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/PU0aamQNlSEuUQZx6POc8V5j/thumb.pngdeze indeling.
Nu zou ik graag gewoon de 4 schijven willen zien zoals bv. disk 1, disk 2 ect...ipv home/homes/music ect.
Kan dit en zo ja, hoe kan ik dat zelf in orde maken?

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Kan niet. Je benadert de Synology op basis van logische shares (home, photo enz). De fysieke disks zie je niet.
Het enige wat je zou kunnen doen is op elke disk 1 volume maken, en daar een share op (share1 op volume1, share2 op volume22 enz) zodat je weet dat share1 naar disk1 wijst. Maar dat is niet efficient en vooral niet veilig. Crasht de disk, ben je alles kwijt. Met een DS4xx kan je juist mooi gebruik maken van Raid, zoals raid 1, 5 of 6.

[ Voor 61% gewijzigd door Microkid op 31-10-2017 18:21 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Hoe heb je de disks geconfigureerd? RAID0/1/10/5 of JBOD, of...?

• capice1
(jarig!)
thanks voor de replies....ik heb hem nog niet geconfigureerd omat ik hem eigenlijk als back upstation wil gebruiken. Ik heb nu teveel ext HD's liggen en wil deze allemaal backuppen naar de DS416.
Ik las dat als je RAID gebruikt, dit dan geen backup meer is...wellicht een idee om deze DS416 als hoofdopslag te gebruiken en dan een 2e DS416 aan te schaffen voor een volledige backup?

[ Voor 19% gewijzigd door capice1 op 31-10-2017 18:32 . Reden: toevoeging ]

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

RAID is inderdaad geen backup. Raid is een oplossing om meerdere disken logisch te groeperen als 1 disk, ofwel via een schaduw kopie (raid 1), of via verdelen van data over meerdere disks (raid 0) of een extra parity disk (raid 5,6) zodat uitval van een disk opgevangen kan worden.
Wikipedia: Redundant array of independent disks

Natuurlijk kan je hem als backup station gebruiken. Juist dan moet je raid 5 gebruiken, zodat je van de 4 diks er 1 kan verliezen zonder verlies van je data. Desgewenst kan je je data nog extern naar een cloud provider backuppen. Dat doe ik ook. Synology is centrale opslag, en belangrijkste data (documenten, foto's) gaan ook naar Amazon Cloud Drive. Zie hiervoor het grote Synology topic.

[ Voor 18% gewijzigd door Microkid op 31-10-2017 18:38 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• capice1
(jarig!)
Dank voor de tips, zeker een goede optie maar ben persoonlijk geen fan van Cloud opslag. Dus ik denk dat ik de 1e DS idd in RAID 5 ga zetten en een 2e aanschaf als backup.

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:35
capice1 schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 19:12:
Dank voor de tips, zeker een goede optie maar ben persoonlijk geen fan van Cloud opslag. Dus ik denk dat ik de 1e DS idd in RAID 5 ga zetten en een 2e aanschaf als backup.
En die zet je bij voorkeur op een andere locatie :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Pagina: 1