Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Yellowneck
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

Topicstarter
Hierbij zou ik graag wat feedback willen van de kenners over een PV-installatie op een platdak met 9 panelen.
Om te beginnen wat plaatjes; de (nieuwbouw)woning in kwestie:

Situatie omschrijving
Het gaat om plat dak met schuine zijden aan de voor- en achterkant. Op het platte gedeelte moet een PV-installatie komen. De afmetingen zijn ongeveer 4.10m diep en 6.00m breed. Aangezien het erg lastig is op het dak te komen, zijn deze afmetingen van binnenuit (zolder) geschat. Installateurs die langs zijn geweest hebben het ook op deze manier moeten doen.

De buren hebben tijdens de bouw via de aannemer panelen laten plaatsen (tegen hoofdprijs). Ik heb dan ook geinformeerd bij deze installateur naar het maximaal aantal panelen en dat zou zijn: 3x3 landscape op één grote schans (dus geen drie losse rijen) De directe buren hebben dan ook schans van 3x3.

Het dak staat nagenoeg op het zuiden (-12 graden) en er zijn geen objecten die schaduwvorming veroorzaken. Alleen een ventilatieschacht (helemaal linksvoorin op het platte gedeelte), deze is echter ongeveer 40 cm hoog en de PV-installatie zal hier waarschijnlijk geen last van hebben.

Ter illustratie hierbij nog een luchtfoto van een straat verderop waar een installatie op een soortgelijke dak is geplaatst; echter hebben ze volgens mij zich hier niet compleet aan de regels gehouden, want zij hebben het echt van rand tot rand gelegd :o
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/15k2zd.jpg

De wensen
- Zo hoog mogelijk opbrengst (verbruik is rond de 4000 kWh, maar dat red je nooit met 9 panelen)
- Niet al te kromme prijs/kwaliteit-verhouding
- PV-installatie via een verdeler achter wasmachine groep

De offertes
Had een stuk of 7 installateurs aangeschreven en de meest interessante staan hieronder:

Installateur 1 - Offerte A
Panelen9 LG 330N1C-A5 (330 Wp)
Wattpiek totaal / opbrengst2970 / 2670 kWh
OmvormerGrowatt 2500 MTL-S
Prijs incl BTW / excl BTW 4888 / 4040 EUR
Terugverdientijd (bij 19 cent per kWh) 7.9 jaar
Prijs (excl BTW) per kWh (totaal) 1.36 €/kWh

Installateur 1 - Offerte B
Panelen9 Trina Solar TSM-300 DD05A.08 (300 Wp)
Wattpiek totaal / opbrengst2700 / 2408 kWh
OmvormerGrowatt 2500 MTL-S
Prijs incl BTW / excl BTW 4219 / 3487 EUR
Terugverdientijd (bij 19 cent per kWh) 7.6 jaar
Prijs (excl BTW) per kWh (totaal) 1.29 €/kWh

Installateur 2 - Offerte A
Panelen9 Trina Solar TSM-295 (295 Wp)
Wattpiek totaal / opbrengst2655 / 2366 kWh
OmvormerOmniksol 2.5K-TL2-S
Prijs incl BTW / excl BTW 4038 / 3337 EUR
Terugverdientijd (bij 19 cent per kWh) 7.4 jaar
Prijs (excl BTW) per kWh (totaal) 1.26 €/kWh

En nu?
Graag hoor ik van de 'kenners' of dit 'verstandige' keuzes zijn en of de prijzen enigszins gangbaar zijn.
Zelf installeren is uiteraard goedkoper maar dat wil\kan ik niet.

Wat betreft merken hoorde ik van de ene installateur dat Growatt nou niet het beste merk omvormer zou zijn en dat je beter kan bijbetalen voor Duitse kwaliteit als SMA.

Zelf neig ik naar de LG panelen. Aangezien er maar een beperkt aantal panelen op het dak passen (lang niet genoeg om het hele huishouden van groen te voorzien), is de wens eigenlijk wel om zo veel mogelijk kWh op te brengen met het beperkt aantal panelen. Echter moet de prijs niet heel erg scheef gaan liggen.

Of zijn er mensen die andere (betere) alternatieven zien in deze situatie?

Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

• Erwinvz1
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-11 11:47
Ik kreeg zelf, deze week. (heb een schuindak)

Offerte 1:
Voor inclusief montage en btw terug gave.
9x Canadian Solar (Black) 275 wp
Goodwe 2500-NS
3300 (exclusief btw) en 3993 (inclusief btw)

Offerte 2:
Voor inclusief montage (zonder btw teruggave services, dit moet je zelf of apart regelen)
9x S-Energy (Samsung) 290 wp
Goodwe 2500-NS
3326,93 (exclusief btw) en 4025,58 (inclusief btw)

Offerte 3: (deze man is niet langs geweest en levert mindere kwaliteit na mijn idee)
Voor inclusief montage en btw terug gave.
8x 275Wp (blauwe van Trina Solar)
Omvormer Zeverlution 2000S
€ 2.916,14 (exclusief btw) en € 3.455,93 (inclusief btw)

Ik denk zelf om voor offerte 2 te gaan, in vorm van een 15 panelen opstelling. Ik heb daar nog geen prijs van, maar dat hoor ik nog.
Waarom? Hogere wp, samsung en ligt heel dicht bij elkaar.

[ Voor 14% gewijzigd door Erwinvz1 op 31-10-2017 14:17 ]