Eerst Tweakers, dan shoppen. Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Bacillen en kinderdagverblijven

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Het afgelopen jaar ben ik veel ziek geweest (veel griepjes). Dat terwijl ik in de jaren daarvoor gemiddeld één dag per jaar ziek was.

Wat is er veranderd?
Wij zijn één dag in de week oppas voor een baby van goede vrienden. Wij werken beiden parttime en wij hebben ons vrijwilligerswerk op een lager pitje gezet om als oppas te fungeren. Er lijkt een verband te bestaan met het verblijf van de baby die een dag eerder in een kinderdagverblijf is geweest. Dit hebben wij getest door andere oppasdagen te proberen of door eventjes niet op te passen.

Bij mij is het goed te verhelpen met DayQuil en NyQuil. Daarvan is onze voorraad echter niet oneindig en wij kunnen steeds maar een beperkte hoeveelheid kopen.

Mijn vriendin heeft er meer last van dan ik. Zij is bijna wekelijks ziek. Wij hebben zelf geen kinderen en wij willen deze voorlopig ook niet. Misschien dat dat een reden is dat onze resistentie gewoon bagger is? Krijg je vanzelf meer resistentie als je kinderen krijgt?

Hoe doen jullie dat met bacillen en kinderen? Hoe kun je jezelf meer resistent maken tegen babybacillen? Ik ben er niet helemaal zeker van dat het aan de baby ligt, maar alles wijst er wel op. Wij kunnen beiden prima op andere dagen gaan werken om de verspreiding van bacillen te beperken. De volgende stap zou zijn om de incubatietijden te berekenen, maar ik ben benieuwd of dit een bekende issue is voordat ik dat soort dingen ga omgooien.

Alle reacties

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik werd voornamelijk wat zieker toen mijn kind naar de basisschool ging. Ze nemen van alles wat mee en ik heb er last van. Doe ik er wat aan; neen. Het verdwijnt vanzelf, je resistentie gaat vanzelf te werk :)

Als je vrouw er wekelijks last van heeft, dan zou ik voorlopig even oppassen me het oppassen (maw even tijdige pauze). Vraag het ook eens na bij de huisarts, die kan je gewoon raadplegen. Misschien heeft hij of zij wel tips.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
IANAD (dokter)...

Er bestaat een tamelijk vast aantal griep/verkoudheidsvirussen wereldwijd: ongeveer 100 o.i.d. In je mensenleven loop je uiteindelijk tegen zowat elk van die virussen aan, en bouw je resistentie op voor de volgende keer dat een virus langskomt. Een virus dat al lang niet in Nederland is langsgeweest, legt een groter deel van de bevolking plat dan eentje die kortgeleden al eens langs kwam. Kinderen bestaan nog maar kort ( :-) ) en lopen dus bij zowat elk langskomend virus tegen de lamp, totdat ze voor de meest voorkomende resistentie hebben opgebouwd. Als ze naar de kinderopvang gaan, komen ze er meteen een boel tegen, logischerwijs. Voor kinderen die niet naar de creche gaan, ligt de piek bij de start van de Basisschool. Voor kinderen is er in ieder geval één ding dat (volgens empirisch bewijs...) helpt: borstvoeding! Voor jullie als oppas zou ik verwachten dat het een tijdelijke piek zou moeten zijn, net als voor het kind waarop jullie passen. Succes en vraag het een huisarts, die heeft er voor doorgeleerd. :-)

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-11 09:54
Na elke schoolvakantie is iedereen weer met zijn kinderen naar Verweggië geweest en importeert zo nieuwe ziektes. Ik ben ook veel vaker verkouden sinds de ik kinderen heb. Je komt gewoon met veel meer virussen in aanraking. Dat merk je ook aan de kleintjes. Waar ze het eerste jaar veel ziek waren, hebben ze nu de meeste varianten wel gehad en zijn ze een stuk resistenter.

Ook tussen gastouders en kinderdagverblijf zit een verschil, waarbij je op de laatste meer kinderen en dus meer ziektes hebt. Uiteindelijk zou het goed moeten komen. ;)

Zelf goed uitgerust zijn en gewoon gezond eten e.d. zou al een heel stuk moeten helpen.

[ Voor 25% gewijzigd door Señor Sjon op 31-10-2017 13:49 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Blauw
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-11 13:55

Blauw

De Schreeuw

Het is ook vooral het seizoen: in de wintermaanden wordt het vanzelf klungelen. Wij merken dit thuis ook behoorlijk goed, terwijl onze zoon maar 1 dag naar de opvang gaat.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Toen ik nog studeerde (en daarvoor) was ik eigenlijk nooit ziek, hooguit 1x per 2 jaar (als ik dat al was). Sinds ik werk, en er op mijn afdeling veel collega's zijn met baby's/kleine kinderen, ben ik elk jaar wel 1 of 2x ziek. Naar mijn idee komt dat dus door de collega's met wandelende/kruipende/huilende ziektebronnen.
Ik denk dat je een beetje doorslaat (verspreidt werken, incubatietijd berekenen), en het maar gewoon moet accepteren :P (en zoals gezegd, gezond leven)

[ Voor 4% gewijzigd door -tom-562 op 31-10-2017 13:55 ]

Vaak bu'j te bang!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Onze dochter gaat 2 dagen per week naar het kinderdagverblijf.

En dit jaar was echt een ramp. 2 buikgriepen gehad, ontelbaar vaak verkouden geweest, ook 1 keer echt griep gehad.

Nee, was een topjaar.

Vorig jaar was gek genoeg veel minder erg. Maar dat kan ook komen omdat ze toen nog veel kleiner was en minder mobiel. Nu komt ze echt met alles en iedereen in aanraking.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:59

CeesKees

I rest my Kees

Even aanhaken hier.

Nooit (noemenswaardig) ziek, op een enkel griep gevalletje 1x per 3 jaar na.

Kind in aug 2013 mogen ontvangen. Sinds november 2013 naar het kinderdagverblijf.
Sinds... Maart 2014 regelmatig keelontsteking gehad (daarvoor niet). Van die echte, witte stippen op je enorm ontstoken amandelen, >40 graden koorts, niet kunnen eten en drinken.. Week mee bezig om dat kwijt te raken iedere keer. Daarna nog minimaal een week herstel.

Goed jaar geleden (sept 2016) de keelamandelen eruit laten halen.
Sindsdien nergens last meer van.

[ Voor 4% gewijzigd door CeesKees op 31-10-2017 14:08 ]

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Onze dochter van 8 maanden gaat sinds juni 2 dagen per week naar de creche. Dat waren de zomermaanden, dus relatief minder verkoudheid en ze had toen ook nog borstvoeding, wat ook helpt qua afweer. Maar sinds augustus is ze zo'n beetje permanent verkouden. De ene verkoudheid na de andere. De ene keer vnl. snottebellen en de andere veel hoesten. Schijnt er allemaal bij te horen. Elke verkoudheid betekent weer een beetje meer weerstand ;) Wij als ouders pikken er ook wel wat van mee, al was ik voordat we onze dochter kregen ook altijd wel 2-3 keer per jaar verkouden en vooralsnog ben ik nog niet meer verkouden dan anders.

Tegen een aantal virussen heb je zelf als het goed is al een keer resistentie opgebouwd, dus zou je die niet mogen krijgen. Dat jullie nu op eens ziek worden betekent dus misschien dat jullie nog niet veel weerstand hebben opgebouwd? (niet vaak genoeg verkouden geweest ;)).

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Zelf een hele hoge resistentie en zoonlief (bijna 2) naar het uitziet gelukkig ook. Maar vriendin helaas niet. Onze zoon gaat twee keer per week naar het KDV en mijn vriendin merkte dat al snel, vaker ziek zijn, kreeg dr zelfs een opmerking op van dr baas. Kon ze uiteraard weinig aan doen, maar is multivitamines gaan slikken en dat lijkt te helpen. Resistentie moet je opbouwen en soms moet je dat een stukje helpen denk ik dan maar :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• ViNcE
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

ViNcE

Nog 3, nog 2, nog 1, .....

Inderdaad, zelf gezond eten en goede vitamine c slikken. Mocht je ooit kinderen nemen, dan zou ik nu juist extra veel oppassen. Je kan beter ziek zijn zonder kinderen, dan ziek zijn terwijl je ook nog je eigen kind moet verzorgen. Beetje resistentie opbouwen is misschien wel nodig, helemaal als je zo vaak ziek bent.

"Sometimes I really think people ought to have to pass a proper exam before they're allowed to be parents. Not just the practical, I mean." - Terry Pratchett, Thief of Time
Mijn BGG profiel

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:59

CeesKees

I rest my Kees

Trommelrem schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 13:03:
Bij mij is het goed te verhelpen met DayQuil en NyQuil. Daarvan is onze voorraad echter niet oneindig en wij kunnen steeds maar een beperkte hoeveelheid kopen.

Mijn vriendin heeft er meer last van dan ik. Zij is bijna wekelijks ziek. Wij hebben zelf geen kinderen en wij willen deze voorlopig ook niet. Misschien dat dat een reden is dat onze resistentie gewoon bagger is? Krijg je vanzelf meer resistentie als je kinderen krijgt?
Even hierop terugkomend:
Je middeltjes zijn leuk voor de symptomen, echt niet voor de ziekte.
Een virus is nu eenmaal niet te genezen, dat moet je uitzieken. Het enige dat je kunt doen is dit proberen dit proces zo soepel mogelijk te laten gaan.

Op het mijn vriendin is wekelijks ziek verhaal... Wat is ziek?
Ik ben namelijk ziek als ik >39 graden koorts heb, en echt in bed moet liggen. Dit duurt dan ook meestal een week (of langer). Alles daarvoor is niet lekker. Bij mij is dat een flink verschil.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:24

Typhone

Who Dares Wins

Met bacillen en kinderen weet ik het niet. Wel merk ik dat de rokende collega's op het werk zeer vaak verkouden zijn (5-6x per jaar). De enige dingen die ik daartegen doe of kan doen zijn handen regelmatig ontsmetten, wassen, niemand op mijn laptop/muis laten werken en ik voorkom dichtbij zijn.

FYI ik ben gemiddeld 1x per 8-10 jaar ziek (griep) en ben ongeveer 1x per jaar echt verkouden en hooguit 1x per jaar 2-3 dagen een rauwe keel. Wat er goed helpt is bij mij altijd goed en op tijd slapen (21:00 naar bed, 06:30 eruit). Dat een dag of 3-4 doen en ik ben er vaak wel bovenop.

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:32
Mijn dochter gaat 2 a 3 keer in de week naar de basisschool (studeert op de PABO en loopt stage). Ik merk het gelijk aan haar als de kinderen op school ziek zijn. Dan loopt ze ook te snotteren en te proesten. Dus ja, kinderen kunnen zeker de veroorzaker zijn, zeker als ze klein zijn en je heel direct contact op (eten geven, verschonen).

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online
Gewoon even mijn perspectief als arts zijnde hier, genoeg in aanraking met zieke mensen en kinderen, ook infectieus. Maar zelf vrijwel nooit ziek.

Je moet er rekening mee houden dat er voor microben een transmissie route is. Dit kan aerogeen zijn, en dat is thuis wat lastiger te voorkomen hoewel je ook daar wel het risico kunt beperken. Pak een hoestend kind bijvoorbeeld niet op om uitgebreid in je gezicht te laten hoesten, maar beperk het contact tot het noodzakelijke. Meer dan dat als preventie zou ik in de thuissituatie niet doen, mondkapjes zou redelijk overkill zijn :p.

Het tweede waar je wel degelijk wat aan kunt doen echter is handhygiene. Handalcohol kun je bijvoorbeeld ook bij de drogisterij halen. Maak er frequent de handen mee schoon. Bij voorkeur na contact. Maar in ieder geval alvorens je de handen aan de eigen mond brengt, eten bereidt of wat dan ook. Zeep alleen is niet voldoende.

Als derde, wend jezelf ook aan om bij zelf hoesten of niesen niet de hand voor de mond te houden, maar de elleboog. Voorkomt dat je ongewenst mogelijk toch een vieze hand naar je mond brengt en helpt ook de kans op het verspreiden naar bijvoorbeeld partner te reduceren mocht toch onverhoopt een van jullie besmet zijn geraakt.

Als laatste ook qua handhygiene, geen siraden aan de handen. Zijn lastig schoon te maken en ook onder de sieraden lastig schoon te maken.

Het is natuurlijk aan jezelf of je dit soort maatregelen voor de thuis situatie overkill vind of niet, maar aan de andere kant went het echt ontzettend snel om dit te doen en bespaart het jezelf een hoop ziektemomenten.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:48

Compizfox

Bait for wenchmarks

desmond schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 13:19:
Er bestaat een tamelijk vast aantal griep/verkoudheidsvirussen wereldwijd: ongeveer 100 o.i.d. In je mensenleven loop je uiteindelijk tegen zowat elk van die virussen aan, en bouw je resistentie op voor de volgende keer dat een virus langskomt.
Onzin, virussen, en griepvirussen (influenza) in het speciaal muteren als een gek. Er komen dus constant nieuwe strains bij. Dat is de reden dat je elk jaar weer een griep te pakken kunt krijgen, en waarom er elk jaar een nieuw griepvaccin moet worden ontwikkeld (die het jaar daarop niet meer werkt).

[ Voor 4% gewijzigd door Compizfox op 31-10-2017 18:06 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Señor Sjon schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 13:47:
Ik ben ook veel vaker verkouden sinds de ik kinderen heb. Je komt gewoon met veel meer virussen in aanraking.
Komt volgens mij ook doordat je weerstand gewoon een stuk minder is door vermoeidheid e.d.

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Wauw, ontzettend veel goede reacties. Ik had nooit gedacht dat veel anderen dergelijke issues zouden hebben. Over de handhygiene: Het zou kunnen dat ik minder ernstig ziek word dan mijn vriendin omdat ik veel te vaak mijn handen was. Ook heb ik ook altijd desinfecterende handgel bij de hand. Neigt denk ik bijna tegen een OCD aan, maar ik vind het openbaar vervoer niet de allerschoonste plek. Je moest eens weten hoeveel bacillen er in vliegtuigstoelen zitten. De wasmachine maakt hier ook overuren omdat ik z'n snotdoekje veel te vaak vernieuw.

Het wordt wellicht tijd om een keer een huisarts te gaan zoeken (hebben wij nog niet) en met hem een keer een verbeterplan te maken.

Een mondkapje werkt toch totaal niet? Ik denk ook niet dat ik met een mondkapje wil lopen, dat gaat mij te ver. Ik heb geen affiniteit met China :P

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online
Trommelrem schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 18:48:
Wauw, ontzettend veel goede reacties. Ik had nooit gedacht dat veel anderen dergelijke issues zouden hebben. Over de handhygiene: Het zou kunnen dat ik minder ernstig ziek word dan mijn vriendin omdat ik veel te vaak mijn handen was. Ook heb ik ook altijd desinfecterende handgel bij de hand. Neigt denk ik bijna tegen een OCD aan, maar ik vind het openbaar vervoer niet de allerschoonste plek. Je moest eens weten hoeveel bacillen er in vliegtuigstoelen zitten. De wasmachine maakt hier ook overuren omdat ik z'n snotdoekje veel te vaak vernieuw.

Het wordt wellicht tijd om een keer een huisarts te gaan zoeken (hebben wij nog niet) en met hem een keer een verbeterplan te maken.

Een mondkapje werkt toch totaal niet? Ik denk ook niet dat ik met een mondkapje wil lopen, dat gaat mij te ver. Ik heb geen affiniteit met China :P
Mondkapjes werken wel degelijk. Maar je hebt verschillende typen voor verschillende indicaties. Maar als gezegd, in de verzorging van een kind zou ik dat ook als overkill zien :p. Met handhygiene, alertheid en enkele eenvoudige gedragsveranderingen kom je namelijk al een heel eind.

• jeka
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-11 11:54

jeka

Support your local club.

Herkenbaar! Ik was in 5 jaar 1 dag ziek. Nu elke jaar griep. Schijten/kotsen de hele handel. Vanaf dat mijn zoon naar de peuterspeelzaal ging.

FCG

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Trommelrem schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 18:48:

Als ik naar onze kleine kijk, volgens mij is het onmogelijk om geen bacillen te krijgen overgedragen... Stopt alles in haar mond, incl. haar eigen handen en dan weer overal aanzitten. Hoesten en niezen gaat uiteraard zonder hand voor de mond. En dan knuffel je even en dan zit ze aan je hoofd, handen, haar en probeert dat ook weer in de mond te stoppen.

Ik heb niet de illusie dat elk uur de handen wassen iets helpt :P Misschien is het zelfs daarom wel zo dat jullie zo vatbaar zijn? Altijd zo beschermd leven gaat met een klein kind denk ik niet lukken.

• -AzErTy-
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-08 15:23
Als huisarts zijnde:

Eigenlijk is de topic titel fout. Bacillen of bacteriën zijn veruit minder frequent de veroorzaker van ziekten dan virussen zeker bij kinderen.

Heel veel bacteriën zijn dan nog eens commensalen wat betekend dat deze al van nature voorkomen bij de mens zonder ziekte te veroorzaken. Bijvoorbeeld de pneumokok is een commensaal die in de mond en neus kan terug gevonden worden bij heel veel mensen maar die om nog niet volledig begrepen redenen opeens een levensgevaarlijke sepsis, longontsteking of hersenvliesontsteking kan veroorzaken.

Virussen zijn zoals gezegd veel frequenter, meestal zal het om coxsackievirussen, adenovirussen, picornavirussen of norovirussen gaan. Dit zijn slechts verzamel families waarin duizenden subtypes zitten.

Over "griep" of griepjes: echte griep is héél specifiek het Influenza virus met een specifiek ziektebeeld.

Jonge kinderen moeten inderdaad vanaf 6-7maanden beginnen met het opbouwen van een eigen immuniteit startende van 0. Op die leeftijd zijn namelijk de antistoffen die ze van de moeder meekregen quasi volledig opgebruikt/versleten. Vanaf dit moment kan alles hen dus ziek maken. Het normale kind is ongeveer 2x per week "ziek" tot de leeftijd van 4 jaar.

Helaas is de immuniteit bij ouders en grootouders voor veel van deze "kindervirussen" niet meer optimaal, al jaren geleden etc waardoor jullie dus ook terug ziek worden met lichte of wat meer uitgesproken virale klachten als hoofdpijn, verhoging, spierpijn keelpijn, neusloop, hoest etc.

En tot slot meestal heb je ook intenser contact met kinderen denk hoesten, snot etc opkuisen van braaksel en stoelgang dan je met een andere volwassene zou hebben waardoor kinderen dus "beter" zijn in het besmetten van jou dan volwassenen.

Als je iets preventief wilt doen moet alcogel en zeep je beste vriend worden.

God does not play dice

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-11 12:27
Ik heb een zoontje van 2. Hij gaat 1x per week naar het KDV. Eerste jaar (0-1) ben ik echt vaak niet fit geweest. Het zette bij mij niet zo ver door dat ik echt ziek was, maar voelde me wel vaak beroerd. Nou ben ik eigen baas dus ik blijf ook echt pas thuis als ik m´n bed echt niet uit kan komen. Het 2de jaar (1-2) ben ik nog wel een paar keer niet fit geweest als mijn zoontje ook wat onder de lede had, maar al veel minder.
Ik kan me nu de laatste keer dat ik ziek ben geweest al niet meer herinneren.

Voor m'n gevoel lijk ik toch een soort resistentie op te bouwen. In het eerste jaar hebben we ook vaak een slechtere nachtrust gehad, dit is ook niet goed voor je weerstand heb ik begrepen.

** edit // Afkloppen, anders morgen ziek ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Rudolf op 01-11-2017 12:19 ]

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11:31
Hoe erg is het om wel eens ziek te zijn, of misschien beter gezegd iets onder de leden te hebben (zonder dat je het merkt)?

[ Voor 7% gewijzigd door MRIdev op 01-11-2017 12:54 ]

• Pen en papier
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 26-10 18:48
Vanaf dat ik in het onderwijs werkte, had ik om de haverklap luchtweginfecties, die maar traag genazen. Overigens ging ik ook in een stampvolle trein erheen, en in een stampvolle trein weer terug. Tesamen met veel stress en slaapgebrek, dat zal wel meespelen.
Nu ik met dat werk gestopt ben, en veel buiten, is dat met die luchtwegen ook weer normaal, over het algemeen.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:20

Yucon

*broem*

Een troost: ik hoor overal om me heen dat het vanaf dat de kinderen een jaar of 5 zijn allemaal wat minder erg wordt.
Pagina: 1