Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• VosStijn
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 17-05-2023
Hoi allemaal. Ik besloot zojuist om mijn ram modules via het aanzetten van XMP op de maximale waarden te laten draaien. Het enige wat ik in de bios heb veranderd is deze setting van "disabled" naar "profile 1".

Vervolgens bootte mijn pc wel, maar bleek in windows mijn ram snelheid onveranderd. Daarom ben ik nogmaals naar de bios gegaan, die aangaf gereset te zijn. Na het nogmaals aanzetten van XMP en het opslaan van de settings werd het scherm zwart en dat is het nu al zon 20 minuten. De pc draait wel gewoon nog.

Mijn vragen:

Hoe kan ik er nu voor zorgen dat ik in iedergeval weer in de bios kom?

Waarom crasht de pc bij deze settings en hoe kan ik er voor zorgen dat ik de ram snelheden wel kan aanpassen?

Specs:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 1700X Boxed zonder koeler€ 326,95€ 326,95
1Gigabyte GA-AB350-GAMING 3€ 107,70€ 107,70
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 166,95€ 166,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 601,60

• Punkbuster
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-11 20:26
Ryzen builds zijn heel erg "picky" voor het geheugen.. Heb je goed de lijst bekeken voor compatible DDR4 met je moederbord?

Kan je de CMOS niet clearen,, om hem hard te resetten?

automation fanboy

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:41

TommieW

Numa numa.

Punkbuster schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 12:20:
Ryzen builds zijn heel erg "picky" voor het geheugen.. Heb je goed de lijst bekeken voor compatible DDR4 met je moederbord?

Kan je de CMOS niet clearen,, om hem hard te resetten?
Corsair LPX geheugen zou een van de meest compatible RAM setjes moeten zijn voor Ryzen. Desalniettemin is het wel een beetje janken. Voor betere ondersteuning, kan je het beste ook je BIOS updaten.

Gewoon een CMOS reset doen. Zie handleiding.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

XMP werkt niet goed met dat bordje en die Corsair RAM. Ervaringsdeskundige hier. ;)
Zet je PC uit en boot eens met default. Daarna zou ik proberen de timings en snelheid handmatig in te voeren. Dat werkte bij mij, en bij velen. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• VosStijn
Dank voor de reacties. Ik probeer nu de cmos te resetten maar de jumper werkt niet denk ik. Ik hou 5 seconden een schroevendraaien tegen de 2 pins maar het veranderd niks.

Edit:

Ook na het verwijderen van de batterij veranderd er niks.. Er blijf ook een rood lampje voor de cpu op het mobo branden.

[ Voor 28% gewijzigd door VosStijn op 31-10-2017 13:41 ]

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:40

nelizmastr

Goed wies kapot

CMOS reset werkt alleen met de PC uit, uiteraard. Je schroevendraaier tegen de pinnetjes tikken doet weinig als er geen stroom op staat ;)

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• VosStijn
Ik heb de reset gedaan met voeding uitgeschakelt en de kabel uit het stopcontact. Dat klopt toch?

Edit: Oke nu snap ik er niks meer van. Zojuist de batterij opnieuw even verwijderd en de ram sticks van poort verwisseld, omdat ik las dat ik ze de 1e keer in de verkeerde slots had gedaan. Opeens ging mn pc gewoon aan en kwam ik in windows. Alles werkte. Toen wilde ik toch maar weer in de bios gaan kijken om te zien of die nu wel of niet gereset was. Ik sloot mn pc af. Maar nu bij het opstarten valt hij steeds uit, en gaat dan weer opnieuw proberen op te starten...

[ Voor 70% gewijzigd door VosStijn op 31-10-2017 15:23 ]

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Oh dit klinkt erg herkenbaar voor mij, met mijn Gaming 3. Ik zou de dual biosoptie van je bordje gaan forceren, dat is hoe ik dit ook heb opgelost, want ik heb dit dus ook gehad met 3200 instellen. Ook precies dit setje RAM.

Dit doe je door je PC uit te zetten, en dan zowel power als reset 10 seconde in te drukken en beide los te laten. Dan zou die je tweede bios chip moeten pakken, en herstellen. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-11 17:19
Met de gaming 3 is het al genoeg om met een schroevendraaier even contact te maken met de reset puntjes
Bios is dan gereset.
xmp weer activeren en de vermenigvuldigingsfactor op 30 of 29 instellen.
Kijken welke er werkt.

Verder afwachten op de nieuwe bios versie.
Heb zelf de F4 draaien en mijn 3200 setje draait nu stabiel op 3000 Mhz

• VosStijn
D-dark schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 18:06:
Met de gaming 3 is het al genoeg om met een schroevendraaier even contact te maken met de reset puntjes
Bios is dan gereset.
xmp weer activeren en de vermenigvuldigingsfactor op 30 of 29 instellen.
Kijken welke er werkt.

Verder afwachten op de nieuwe bios versie.
Heb zelf de F4 draaien en mijn 3200 setje draait nu stabiel op 3000 Mhz
Dat resetten lukte dus niet, tot ik de ram kaarten van slot verwisselde en de batterij een tijdje er uit haalde.

Mn pc gaat nu wel weer aan en heb geen boot loop meer...

Als het resetten van de bios gewoon zou werken zou ik het nog wel willen proberen om mn ram sneller te laten draaien, alleen op deze manier heb ik daar niet zoveel zin in. Ik vraag me nu dus af of het de moeite waard is om dit toch te proberen. Zal ik echt verschil merken, heb vernomen dat dit wel meer het geval is bij Ryzen CPU's.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-11 17:19
Apart. Zou moeten werken door de jumpers boven de front panel aansluiting even met een schroevendraaier in contact te brengen. Ryzen heeft zeker baat bij hogere geheugensnelheden

http://download.gigabyte....al_ga-ab350-gaming3_e.pdf

Zie nu dat je de AB350 chipset hebt. Draai zelf op de X370 maar principe zou hetzelfde moeten.
xmp profiel activeren, vervolgens de multipliër aanpassen naar 29

Daarnaast ook handig om te weten welke bios versie je hebt draaien
Pagina: 1