Buitenmuur isoleren

Pagina: 1
Acties:

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:27
Wij hebben twee jaar terug onze spouw laten vullen met SupaFill. Nu willen we de buitenkant van ons huis ook isoleren. Idee is om dit met PIR plaat te doen en dan afwerken met een houten bekleding.
Kan dit zomaar? Ergens las ik iets over dauwpunt en vocht wat weg moet kunnen van binnen naar buiten.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Verwijderd

Een spouwmuur moet inderdaad over het algemeen geventileerd worden.

Bij een spouwmuur met een bakstenen buitenblad is dat minder prangend dan men vroeger dacht, omdat het grootste deel van het vocht dat in de muur dringt door de poreuze samenstelling van de baksteen ook wel weer naar kan ontsnappen. De ventilatieroosters of open stootvoegen die je in veel bakstenen spouwmuren ziet, dienen dus maar een beperkt doel.

Ga je het buitenblad evenwel voorzien van een extra laag, waar bij de bouw geen rekening mee is gehouden, dan dien je - afhankelijk van de mate van dampdichtheid van die nieuwe laag - wel rekening te houden met vocht en dien je dus te zorgen voor adequate ventilatie. Ik zou mij daarover wel even laten voorlichten door een echte deskundige.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2017 12:06 ]

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Je zou ook het buitenblad kunnen verwijderen en dan op het binnenblad je isolatie monteren en afwerken met hout. Je hebt dan een goede constructie voor het vocht en zal niet veel meer kosten dan je eigen plan.

• No Hands
Verwijderd schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 12:05:
Een spouwmuur moet inderdaad over het algemeen geventileerd worden.

Bij een spouwmuur met een bakstenen buitenblad is dat minder prangend dan men vroeger dacht, omdat het grootste deel van het vocht dat in de muur dringt door de poreuze samenstelling van de baksteen ook wel weer naar kan ontsnappen. De ventilatieroosters of open stootvoegen die je in veel bakstenen spouwmuren ziet, dienen dus maar een beperkt doel.

Ga je het buitenblad evenwel voorzien van een extra laag, waar bij de bouw geen rekening mee is gehouden, dan dien je - afhankelijk van de mate van dampdichtheid van die nieuwe laag - wel rekening te houden met vocht en dien je dus te zorgen voor adequate ventilatie. Ik zou mij daarover wel even laten voorlichten door een echte deskundige.
Alle ventilatie die in de spouw zat is al dicht inmiddels. Alle naden en kieren zijn weg, ventilatie is er al niet meer in de spouw. De PIR platen die we in gedachten hebben zijn behoorlijk dampdicht, die zullen dus niets meer doorlaten aan vocht. We hebben wel een lrachtig ventilatiesysteem in huis wat 24h/d staat te draaien. Maar of dat dan genoeg is?
Ik hoopte hier wat voorlichting te vinden want ik zou niet weten waar ik het anders vinden moet. Bouwbedrijven snappen het niet, isolatieboeren communiceren niet met eindgebruikers.

• No Hands
Ernemmer schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 12:16:
Je zou ook het buitenblad kunnen verwijderen en dan op het binnenblad je isolatie monteren en afwerken met hout. Je hebt dan een goede constructie voor het vocht en zal niet veel meer kosten dan je eigen plan.
Maar dan ben ik al mijn SupaFill weer kwijt. Das ook wat zonde misschien, en alle nieuw gezetten kunststof kozijnen moeten er dan ook uit en weer opnieuw gezet. Maar ik begrijp je idee, ik hoop alleen dat het anders kan ;)