Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Accu voor groot led project

Pagina: 1
Acties:

• Dw1-nl
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 09-07 16:22

Dw1-nl

Webontwikkelaar

Topicstarter
Mede-auteur:
  • remcovl
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 21-05 21:17

remcovl

Hallo mede tweakers,

Op dit moment ben ik samen met een vriend @remcovl bezig met een led paneel.

Vorig jaar hadden wij al een paneel met 150 WS2812b led's gemaakt aangestuurd door een Arduino en 2 accupacks (2A, 8000mAh).

Dit jaar willen wij een nieuw paneel maken alleen dit keer met +/- 1200 leds WS2813 aangestuurd door een Teensy als led paneel.

Op dit moment heb ik al een werkende versie met 300 leds op een computervoeding, maar wij willen het geheel portable hebben dus hebben we een accu nodig.

@remcovl heeft al berekend in een excel sheet dat als we met de brightness op 60% gaan zitten we 26A nodig hebben en de accu moet minimaal 4u mee kunnen gaan.

We hebben al zitten kijken naar accupacks, maar vaak is het te weinig Ampere. Ook hebben we zitten kijken naar een accu van bijvoorbeeld een boormachine, maar graag willen we advies van mensen die hier ervaring mee hebben.

Alvast bedankt.

• heggico
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 20-07 21:25
Bij welke spanning is die 26A? Het is namelijk nogal een verschil als dit 1V of 1000V is (26 watt vs 26 kilowatt). Overigens is het met zulke stromen vaak al slimmer om te kijken naar een autoaccu oid, als hij het echt zo lang vol moet houden..

Daarnaast, aangezien je over "te weinig Ampere" praat, praat je dan over echte ampère(A) of ampère-uur (Ah)?

Overigens wel benieuwt waar je zo'n groot led paneel voor wilt gebruiken.

• _ferry_
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Met dat verbruik hoef je niet naar een accu van een boormachine te gaan kijken nee :+
Maar inderdaad, bij welke spanning, scheelt nogal of dit 3,2V is (witte LED) of 12V wat je vervolgens gaat PWM'en en op stroom gaat begrenzen. Ik mag hopen dat het bij 3.2V of 5V is, anders zou je ergens flink vermogen aan het verstoken zijn in weerstanden of elektronica. (Bij een normale led hoef je er maar 0,02A doorheen te sturen.)

12V*26A=312Ah. Dus voor 1 uur heb je al een flinke vrachwagenaccu nodig. Voor 4 uur... een aggregaat :+

Maar afhankelijk van wat je weergeeft zal het stroomverbruik natuurlijk wel lager zijn.

• Dw1-nl

Dw1-nl

Webontwikkelaar

Topicstarter
De ledstrip draait op 5V en ik praat over ampère(A). :) En het moet draagbaar zijn het gaat om een ledsuit.

Dw1-nl wijzigde deze reactie 31-10-2017 12:24 (32%)

• Icephase
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 04:02

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

quote:
_ferry_ schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 12:20:
Met dat verbruik hoef je niet naar een accu van een boormachine te gaan kijken nee :+
Maar inderdaad, bij welke spanning, scheelt nogal of dit 3,2V is (witte LED) of 12V wat je vervolgens gaat PWM'en en op stroom gaat begrenzen. Ik mag hopen dat het bij 3.2V of 5V is, anders zou je ergens flink vermogen aan het verstoken zijn in weerstanden of elektronica. (Bij een normale led hoef je er maar 0,02A doorheen te sturen.)

12V*26A=312AhW. Dus voor 1 uur oftewel: 312 Whheb je al een flinke vrachwagenaccu nodig. Voor 4 uur... een aggregaat :+

Maar afhankelijk van wat je weergeeft zal het stroomverbruik natuurlijk wel lager zijn.

• Automark
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 17:30
•Working Voltage: DC 5V
•Working Current:0.06A/led

Met een vrachtwagen accu zou je idd wel een paar uur voorruit moeten kunnen dan.

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 19:26
quote:
_ferry_ schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 12:20:

12V*26A=312Ah. Dus voor 1 uur heb je al een flinke vrachwagenaccu nodig. Voor 4 uur... een aggregaat :+

W, niet Ah ;).

Maar goed, 5V, 26A, 4 uur -> 520Wh nodig. Vraag is inderdaad wel wat je in de praktijk erop weergeeft, een blauwe pixel kost al 3x minder dan een witte. Dit is ruwweg een wat een beetje auto accu heeft, en dan een 12V->5V converter erachter. Granted voor 26A heb je wel een behoorlijke converter nodig (of een hoop). Je kan ook een hele hoop powerbanks kopen, zit je direct op 5V ;).

Maar los van de vraag hoeveel LEDs er werkelijk tegelijk aan staan in de praktijk, is de vraag hoeveel licht je precies wil. Als we 50% efficientie rekenen, zit je alsnog op 65W aan LEDs actief. Tenzij je doel is een levend baken te zijn voor een alien invasie, lijkt me dat een beetje veel.

• _ferry_
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ajah, W ipv Ah inderdaad :P Nog niet helemaal wakker van de jetlag :z
Dan zou een goeie autoaccu inderdaad kunnen volstaan. Of van die 12V UPS accu's welke je kan wisselen na een uurtje. Wel een goeie (efficiënte) 12v->5v converter scoren.
quote:
Icephase schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 12:36:
5 (V) * 26 (A) * 4 (h) = 520 (Wh)

Het mooiste is dat je iets hebt dat al direct de juiste spanning levert, zoals een USB-powerbank. Die zijn er in max. 20000 (mAh) (oftewel 20 (Ah)), maar dat levert hij niet bij 5 (V) maar bij 3,6 (V) meestal.

Dat is dus 3,6 (V) * 20 (A) * 1 (h) = 72 (Wh)
Je hebt er dan dus 520 / 72 = 8 nodig om het geheel 4 uur te laten draaien.
Alleen gaat die powerbank geen 20A leveren, eerder 4A ofzo. En nog een stuk schakelverlies.

_ferry_ wijzigde deze reactie 31-10-2017 12:41 (117%)

• Icephase
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 04:02

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

5 (V) * 26 (A) * 4 (h) = 520 (Wh)

Het mooiste is dat je iets hebt dat al direct de juiste spanning levert, zoals een USB-powerbank. Die zijn er in max. 20000 (mAh) (oftewel 20 (Ah)), maar dat levert hij niet bij 5 (V) maar bij 3,6 (V) meestal.

Dat is dus 3,6 (V) * 20 (A) * 1 (h) = 72 (Wh)
Je hebt er dan dus 520 / 72 = 8 nodig om het geheel 4 uur te laten draaien.

• Skyaero
  • Registratie: juli 2005
  • Niet online
Je hebt ongeveer 60 Ah nodig bij 12V. Dan speel je ruim met eventuele conversieverliezen e.d.

Kost zo'n 200 euro:
https://www.top.systems/1...cycle-batt-m6-insert.html

Of andere keuzes:
https://www.top.systems/accu.html

• SA007
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 15:52

SA007

Moderator Tweaking
Ik weet niet of loodaccu's zo'n goed idee zijn voor een ledsuit, klinkt zwaar :)
Met zulke vermogen zou ik kijken naar li-ion packs, ik kom bijv deze online tegen:
https://www.ebay.com/itm/...Leaf-16V-48V/263268173188
Die is 1250Wh is 8,5kilo en 16,5V.

Dat is best bruikbaar voor zo'n ledsuit en heeft ruim het dubbele van wat je nodig hebt.

Klok is stuk :(

• Dw1-nl

Dw1-nl

Webontwikkelaar

Topicstarter
De 26A is eigenlijk inderdaad alleen als alle ledjes dan op 60% brightness aan zijn. We zullen vooral animaties erop projecteren en soms is maar 1/3 of 1/4 van de ledjes aan in principe. De pakjes moeten draagbare accu's krijgen dus ik denk ook helaas dat een li-ion accu van 8,5kg nog te zwaar is helaas.

• heggico
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 20-07 21:25
Is het tussendoor mogelijk van accu te wisselen? Dat je met een paar kleinere vooruit kan?

• Dw1-nl

Dw1-nl

Webontwikkelaar

Topicstarter
Ja dat is eventueel mogelijk, daar zaten wij ook aan te denken om eventueel meerdere accupacks te kopen. Alleen het probleem is het Ampère wat ze meestal leveren meestal maximaal 4 en met 6 accupacks slepen is ook lastig haha.

• memphis
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 18:57

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Als je de LED's pulserend aanstuurt met bv een PWM rate van 33% kan je zonder veel verlies van lichtsterkte het vermogen over 3 groepen verdelen en zo een factor 3 verkleinen

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• SA007
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 15:52

SA007

Moderator Tweaking
Als 8,5Kg te zwaar is, zeg je wil het onder de 5 kilo houden.

Een goede 18650 cel heeft een 12Wh en weegt 50gram.
Dus met 520Wh in losse cellen zit je aan 43 cellen.

Als je daar een pack van bijv 4x10 cellen van maakt heb je 14.8V, wat prima naar 5V te zetten is met een dc/dc.
Met 40 cellen van 50gram zit je aan 2 kilo, maar daar komt nog bedrading en controller bij (zeg een halve kilo) en het kost serieus veel werk om te bouwen,

Het is een heel stuk lichter dan zo'n kant en klaar ding omdat er geen alu behuizing omheen zit.
Het is ook niet heel goedkoop, een losse cel zit rond de 6-7 euro, controller en kabels zit je ook aan een euro of 10.

Klok is stuk :(

• Dw1-nl

Dw1-nl

Webontwikkelaar

Topicstarter
Tijdje stil geweest, maar toch lang zitten twijfelen. Waarschijnlijk gaan we toch voor Powerbanks. Had een uit China besteld die 5A moest leveren maar na een test maar maximaal 2,4A :( weet iemand een goede powerbank die minimaal 5 of 6 of zelfs 6A levert op 5V?

Hier staan er paar maar weet niet welke goed zijn erg weinig over te vinden.
https://www.bol.com/nl/l/...r/N/18135/filter_N/22319/

• MewBie
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 18:51
USB uitgangen zijn meestal beperkt tot 2,nogwat Ampere ja.
Ik weet dat sommige Powertraveller powerbanks ook 12V uit doen, nieuwere modellen zouden een paar Ampere op 12V en hoger aan moeten kunnen.
https://www.powertravelle...owergorilla-now-24000mah/
https://www.powertravelle...ssional/new-mini-g/specs/

MewBie wijzigde deze reactie 12-01-2018 17:23 (31%)

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• Dw1-nl

Dw1-nl

Webontwikkelaar

Topicstarter
quote:
MewBie schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 17:19:
USB uitgangen zijn meestal beperkt tot 2,nogwat Ampere ja.
Ik weet dat sommige Powertraveller powerbanks ook 12V uit doen, nieuwere modellen zouden een paar Ampere op 12V en hoger aan moeten kunnen.
https://www.powertravelle...owergorilla-now-24000mah/
https://www.powertravelle...ssional/new-mini-g/specs/
Klopt, ik weet ook niet of USB3.0 powerbanks meer leveren? Maar een accupack met 4 usb uitgangen die elke 2,4 leveren is ook prima. Ik had een gekocht met 2x 2A en 1x1A in hoop om 5 te krijgen maar is gewoon intern doorgeschakeld en in totaal 2,4A op alle 3.
Pagina: 1

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True