Verlichting trappenhuis aansturen met bewegingssensor

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirickteur
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-05 07:10
Beste allemaal,

Het trappenhuis van ons complex bestaat uit drie verdiepingen, waarvan de middelste slechts een tussenvloer is (geen in- of uitgang). Op elke verdieping branden volcontinu 4 (LED)-lampen. Ikzelf vind dat nogal zonde van de branduren van de lamp en de centen en ook vanuit milieu-oogpunt is dit niet zo duurzaam.

Dit is immers een slordige 1.500 kWh per jaar. Als we de lampen slechts 10% van de tijd kunnen laten branden (of nog minder), kan je aardig wat besparen.

Ik wil dus iets doen met bewegingssensoren. Ik heb echter wel een paar kaders. Aangezien het om een gemeenschappelijke toegang gaat, wil ik zo min mogelijk gaan 'hobby'en'. Enerzijds omdat het een robuust systeem moet zijn en anderzijds moet het ook blijven werken als ik verhuis.

Daarnaast wil ik zo min mogelijk aan de bestaande bedrading gaan rommelen.

Ikzelf had een paar ideeën:
* Op elke verdieping een bewegingssensor hangen die de drie lampen per verdieping aanstaat vanaf de centraaldoos. Dit vergt een minimale aanpassing aan de bekabeling en is eenvoudig en goedkoop te realiseren. Echter, als je van boven naar beneden loopt, heb je natuurlijk kans dat de sensor (die aan het plafond hangt) je niet op tijd ziet aankomen.

* Boven en onder een draadloze bewegingssensor (bv. KaKu) en in de meterkast dan de complete lichtgroep aan en uit schakelen. Voordelen zijn natuurlijk dat ik echt bijna niets hoef te doen met de bekabeling, en dat het hele trappenhuis direct verlicht wordt zodra iemand van boven of van beneden nadert. Nadeel is dat ik niet weet of het signaal sterk genoeg is om vanaf boven naar beneden te komen (en een klein nadeel zijn de batterijen, maar ik ga ervan uit dat die niet iedere maand leeg zijn). De prijs is iets hoger, maar dat heb je denk ik na een jaar wel terugverdient.

Wat nog een ander alternatief is, maar wel lastiger te realiseren: er is ook een idee geopperd om per verdieping één lamp continu te laten branden en dan overige 3 te schakelen aan de hand van beweging. Dat zou met mijn onderste idee niet kunnen, maar met het bovenste idee denk ik wel (als je vanaf de centraaldoos een lamp continu verbindt met het lichtnet en de andere lampen verbindt met de bewegingssensor).

Mis ik hier nog ideeën? Zijn er nog andere zaken waar ik op moet letten? Hebben jullie vergelijkbare situaties?

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Dirickteur op 02-11-2017 10:44)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:05
Zaken als KlikAanKlikUit is leuk voor thuis, maar lijkt mij niet geschikt voor een situatie als deze. Zeker niet als je wilt dat het ook blijft werken als je verhuisd bent. Vergeet ook niet evt. storingsinvloeden van 433Mhz weerstations e.d. waardoor de verlichting niet aan gaat. Je wilt dit gewoon bedraad hebben.

Heb je al eens een elektricien gevraagd om een offerte op te maken hiervoor als hij op elke verdieping een bewegingssensor monteert en dit aansluit? Je hebt dan ook garantie als de bedrading ineens kortsluiting ofzo maakt. Laat de werkzaamheden een keer 2-300 euro zijn, zo te horen heb je dat binnen 2 jaar terugverdiend.

Ik zou minimaal één lamp per verdieping laten branden (desnoods op 50% of 25% vermogen ofzo) en de rest laten bijschakelen zodra er beweging is.

Wel kudo's dat je hier mee bezig bent trouwens. In onze vorige huurwoning was het algemene energieverbruik ook gigantisch. Wel eens een vraag over gesteld aan de verhuurder, maar die vond het een normale hoeveelheid. Maar daar waren de bergingen ook niet apart bemeterd, ik had er prima een vriezer formaatje lijkkist neer kunnen zetten waarbij de energiekosten door het hele complex gedragen werden.

[ Voor 32% gewijzigd door ThinkPad op 31-10-2017 11:28 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

1.500 kilowatt voor 4 led-lampen? Lijkt me sterk. Een gemiddeld gezin van 3 verbruikt 3.500 kilowatt.

Anyways. 1.500 kilowatt is nog geen 20 euro per maand (althans, nu nog, want electra is behoorlijk gesubsidieerd)

Kijkend naar de aanschaf en het werk om het aan te sluiten (of laten aan te sluiten) echt lang duurt voor je het terugverdient heb. Je zal dan verder moeten kijken naar wat de impact op het milieu is van de lampen, ook de hardware zal je daarin moeten meenemen. Komt de monteur om het aan te sluiten op de fiets, of in een sjoemeldiesel.

Als ik kijk naar wat mijn verbruik is, zit ik precies rond de ±1.840 kilowatt. Volgens het Nibud gemiddeld voor een alleenstaande, dus dat klopt prima. Ik heb 24/7 een lamp aan. Gebruik m'n oven een kilowatt ook bijna dagelijks. Ik kook ook electrisch.

Kan mij niet voorstellen dat een 1 persoonshuidhouden net zoveel energie verbruikt als 4 led-lampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fbl
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 08-04 16:01

fbl

Geen 4 lampen, maar op ieder van de drie verdiepingen branden continue 4 (LED)-lampen. 12 dus.
teruggerekend zouden dit dus 15W lampen zijn, wat veel is voor een LED lamp, maar niet onmogelijk.

Lijkt me dus geen gek idee om de branduren wat te beperken. Als je dit zou kunnen terugbrengen naar 10% van de tijd, scheelt dat toch €200,- per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirickteur
12 LED lampen inderdaad, en ja, deze zijn 15W per stuk. Ik geloofde dat eerst ook niet, maar heb het gecontroleerd. Alle verlichting van ons complex (van 18 woningen) zit rond de 3.000 kWh per jaar, en aangezien dit een aparte aansluiting is, krijgen we ook geen energiebelasting terug en is de rekening daarom niet zo gesubsidieerd ;)

Daarom is het best interessant om een beetje te kijken naar besparingen en zoals @fbl hierboven al aangeeft, kan dat vrij snel oplopen en is een kleine investering ook rap terugverdient.

[ Voor 1% gewijzigd door Dirickteur op 31-10-2017 10:18 . Reden: typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fbl
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 08-04 16:01

fbl

Ik zou zorgen dat je bij beweging het hele trappenhuis verlicht, omdat je anders zowel omhoog als omlaag naar een onverlichte verdieping loopt, wat onaangenaam kan zijn. (hangt natuurlijk van af hoe open het trappenhuis is en hoeveel licht er naar boven en beneden valt).

In je tweede optie zal je toch ook een sensor op de middelste verdieping op moeten hangen. Als je immers op deze verdieping een appartement uitkomt zul je meteen licht willen hebben in het trappenhuis..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 03-05 17:26
Denk je ook aan de veiligheid? Hoe zit het als de trappenhuis vol rook staat gaan de lampen dan ook nog aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Wat voor lampen zijn het. Voor TL kun je lampen met ingebouwde sensor kopen: https://www.lichtpartner....cm-t8-30-100/#description

Je zult zowieso op elke verdieping een sensor moeten plaatsen. Verlichting moet aan op het moment dat iemand zijn/haar woning verlaat.

Daarnaast, hoeveel licht is er overdag? Je zou ook nog naar daglichtregeling kunnen kijken. Dat kan gewoon vanaf de centraaldoos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirickteur
Bedankt voor jullie input
pacificocean schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 10:32:
Denk je ook aan de veiligheid? Hoe zit het als de trappenhuis vol rook staat gaan de lampen dan ook nog aan?
Mede daarom ook de beschreven optie om minimaal een lamp toch te laten branden

Verder: op de middelste verdieping woont niemand, dat is gewoon een tussenlaag.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:05
Zaken als KlikAanKlikUit is leuk voor thuis, maar lijkt mij niet geschikt voor een situatie als deze. Zeker niet als je wilt dat het ook blijft werken als je verhuisd bent. Vergeet ook niet evt. storingsinvloeden van 433Mhz weerstations e.d. waardoor de verlichting niet aan gaat. Je wilt dit gewoon bedraad hebben.

Heb je al eens een elektricien gevraagd om een offerte op te maken hiervoor als hij op elke verdieping een bewegingssensor monteert en dit aansluit? Je hebt dan ook garantie als de bedrading ineens kortsluiting ofzo maakt. Laat de werkzaamheden een keer 2-300 euro zijn, zo te horen heb je dat binnen 2 jaar terugverdiend.

Ik zou minimaal één lamp per verdieping laten branden (desnoods op 50% of 25% vermogen ofzo) en de rest laten bijschakelen zodra er beweging is.

Wel kudo's dat je hier mee bezig bent trouwens. In onze vorige huurwoning was het algemene energieverbruik ook gigantisch. Wel eens een vraag over gesteld aan de verhuurder, maar die vond het een normale hoeveelheid. Maar daar waren de bergingen ook niet apart bemeterd, ik had er prima een vriezer formaatje lijkkist neer kunnen zetten waarbij de energiekosten door het hele complex gedragen werden.

[ Voor 32% gewijzigd door ThinkPad op 31-10-2017 11:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-05 12:01
Ik woon ook in een appartementsgebouw en in de keldergang (toegang bergingen) heb ik de 8Watt TL lampen vervangen door LED armaturen én een bewegingssensor. Alles gewoon bedrade oplossingen, maar ondanks dat ik goede kwaliteit sensoren heb gebruikt(Klemko) is er wel eens 1 stuk gegaan, en de detectie is niet feilloos. Hangt ook af van de omgevingstemperatuur en de beoogde detectie afstand.
Zelf zou ik de sensor truc niet nogmaals uithalen, maar zou deurcontacten gebruiken. Deur open = 10 minuten licht en aanvullen met 1-2 druktoetsen centraal in de gang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-05 12:01
ThinkPadd schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 11:18:
Vreemd dat juist in huurwoningen geen aandacht is voor energiebeheer in bergingen. Juist op dergelijke plekken worden vaak "illegale" activiteiten ontplooid zoals complete werkplaatsen die mensen inrichten in hun kelderberging (doe ik zelf ook....) en als het energieverbruik dan via de algemene meter loopt, dan is de noodzaak tot energiebesparing alweer een stuk minder aanwezig.
Het complex(je) waar ik woon daar is de algemene verlichting via 24Volt geregeld, wil je meer dan kun je vanuit je eigen meter (zit ook in de kelder) een aftakking maken voor je berging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirickteur
Bedankt voor jullie ideeën! Ik zal tzt nog even posten hoe we het hebben ingericht
Pagina: 1