Kleine pc kast zoekt nieuwe video kaart

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 977269

Topicstarter
Een goedenavond mede tweaker gebruikers.
Ik ben in het bezit van een acer aspire x3810 met 4 gigabyte aan ram geinstaleerd en een quad core intel 2.4 ghz prosessor met een huidige videokaart van radeon een hd 4350 512m.
Deze kaart laat soms erg te wensen over bij somige games o.a hitman bloodmoney, hitman absolution en fifa 2016 ook happerd het soms als ik een film kijk. Ik heb de pc aangesloten op sony 82 inch lcd scherm die wel op volle resolutie draaid maar heb het idee dat het beeld ook beter kan bij hdmi gooit hij het beeld ook vaak eruit dus is nu aangesloten via dvi aansluiting.
Ik zoek hiervoor dus een beter alternatief voor de radeon 4350 512mb die ook daadwerkelijk in de kast past ik heb hem eens opengemaakt en er zit niet erg veel ruimte in.
Ook weet ik inmiddels dat het een low profile kaart moet zijn.
Mijn kennis over computers is tot hobby gebruiker te noemen zou best zelf de kaart kunnen vervangen maar vind het erg lastig een goede vervangende kaart te vinden die ook daadwerkelijk past en een verbetering is ten opzichte van mijn huidige kaart.
Hoop dat een mede tweaker gebruiker mij de juiste kant op kan sturen. Buget heb ik tot 100 euro wel als het goed verbeterd word.
Alvast bedankt voor u reactie.
Met vriendelijke groet erwin.

Beste antwoord (via Anoniem: 977269 op 11-11-2017 20:30)

• Devil N
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-05 15:29
Voor een dergelijke PC is de GT 1030 inderdaad de beste optie. Ik heb laatst zo eentje:

pricewatch: Gigabyte GT 1030 Low Profile 2G

geprikt in een oude small form factor HP Compaq Pro machine van een vriend, en daar kun je nu heel behoorlijk een gamepje op draaien. Let wel, "heel behoorlijk" in dit geval betekent 40-50 fps op 1600x900 met Medium settings voor de gemiddelde game, maar het is maar waar je je verwachtingen legt.

Er zijn ook low-profile varianten van de GTX 1050 (Ti), maar los van de vraag of die fysiek past in je computerkast, kunnen dit soort oudere office PC's vaak niet de benodigde 75 watt aan stroom leveren om een GTX 1050 te voeden. De GT 1030 vereist maar 30 watt en werkt daardoor in vrijwel iedere machine waar je hem tegenaan gooit.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 925401

Wat zijn de afmeting van de kast waarin de GPU moet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-06 15:18
Dan heb je helaas pech, want dat gaat niet werken.

Kijk maar eens naar deze foto van de binnenkant van je kast:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VRE4rcYR6Usow8QVMVsLhakt/full.jpg

Geen pci-e aansluitingen voor een videokaart.

Ook bij de specificaties van je Aspire:
pricewatch: Acer Aspire X3810 (98.OSF7A.TYN)
staan geen PCI-e sloten vermeld.

Helaas, je kunt geen videokaart hier in stoppen.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hoe kan het dan dat er nu een hd radeon in zit in mijn pci 2.0x16 slot in zit ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07-06 21:13
Anoniem: 977269 schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 11:26:
Hoe kan het dan dat er nu een hd radeon in zit in mijn pci 2.0x16 slot in zit ???
Omdat deze misschien vast gesoldeerd zit op het moederbord? Not sure maar is een mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:06
Anoniem: 977269 schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 11:26:
Maak hem eens open en je zult het zien.
Ik denk dat het een vast gesoldeerde chip is.

Maar een videokaart plaatsen gaat niet lukken.

Er er een aansluiting zit zit je nog met de beschikbare ruimte en de voeding.

[ Voor 10% gewijzigd door CryRaven op 31-10-2017 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L1NO_
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:08
Verstopt maar hij zit er wel. (verstopt onder een kabel)

En voor de kaarten kan je voor low-profile in de pricewatch zoeken.

[ Voor 36% gewijzigd door L1NO_ op 31-10-2017 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oke bedankt ik zat nu zelf ook te twijfelen maar google zegt idd dat er nu ook een in zit. bedankt voor je reactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowwie
L1NO_ schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 11:39:
Verstopt maar hij zit er wel. (verstopt onder een kabel)

En voor de kaarten kan je voor low-profile in de pricewatch zoeken.
Dat is een reguliere PCI slot, daar heeft TS weinig aan.
Z'n ATI Radeon hd radeon is een onboard variant.
@Anoniem: 977269 Waar zie jij een pci-e 2.0 x16 slot zitten?

Zou je em eens open kunnen maken en een foto hier posten?

Het kan natuurlijk zijn dat jij net een iets andere variant hebt dan de in de Pricewatch versie (alhoewel ze wel 100% lijken te matchen).

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Nu online

HugoBoss1985

Xenotech

Je zou een single slot (single height) en low-profile Nvidia 1030 GT kunnen overwegen.

[ Voor 9% gewijzigd door HugoBoss1985 op 31-10-2017 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Is langer sparen en de hele machine te vervangen voor iets nieuws niet handiger?
4GB is voor tegenwoordig ook peanuts en er zijn zat games die intussen baad hebben bij het dubbele.

[ Voor 13% gewijzigd door CH4OS op 31-10-2017 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
dat zou inderdaad kunnen alleen past deze mooi in me bureau wat ik heb en in de stijl ervan.
Bovendien is er nog ruimte tot 8 GB met zijn 64 bit en 4 slots voor ddr 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L1NO_
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:08
Snowwie schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 12:27:
[...]
Dat is een reguliere PCI slot, daar heeft TS weinig aan.
Sorry, je hebt gelijk. Geen Pcie uitbreiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Booster.
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05-06 17:15
@Snowwie Volgens mij is het wel een PCIe 16x slot.
Durf alleen niet te zeggen of hij ook volledig is aangesloten.
Maw. kan best zijn dat alleen de pinnen voor een x8, x4 of zelfs een x1 connectie zijn aangesloten.

Wat me meer bezig houdt is, als je er een andere GPU in zet, hoe hij zijn warmte kwijt zal geraken.
De ruimte tussen de kaart en de case is zeer gering.
Je keuze is dus heel beperkt want het moet een single-slot low-profile GPU zijn die niet te warm wordt.
En dan is nog maar de vraag of je de gewenste performance boost zult krijgt.

Onderbouwing voor het verschil tussen PCI en PCI-e
De PCI sloten zoals vele die kennen zijn de 32bit 5 volt variant.
En hebben de key/notch aan de achter zijde zitten.
Er is een 32bit 3.3 volt versie die de Key/notch aan de voor zijde heeft, maar deze kom je eigenlijk niet tegen.
Wel als 64bit versie maar deze ziet er ook direct anders uit.

Afbeeldingslocatie: https://accesio.com/images/PCI_and_PCIe.png

Verder bij de reguliere PCI sloten is de korte afstand tot aan de key/notch iets groter dan die van de PCI-e.
Kijkend naar de mobo zit de key/notch van het grote slot op de zelfde afstand als die van de kleine.
En zo ver ik weet (correct me if i'm wrong) heeft alleen PCI-e een kleine variant (x1).

PCI
Afbeeldingslocatie: http://www.interfacebus.com/PCI-3.3v-connector-physical-dimensions.jpg
PCI-e
Afbeeldingslocatie: http://www.interfacebus.com/PCIe_16x_Connector.gif

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07-06 16:51
Anoniem: 977269 schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 13:17:
dat zou inderdaad kunnen alleen past deze mooi in me bureau wat ik heb en in de stijl ervan.
Bovendien is er nog ruimte tot 8 GB met zijn 64 bit en 4 slots voor ddr 3
Dat is niet echt een argument, er zijn nog tig andere pc-behuizingen die in je bureau passen met een gelijkaardige stijl. Je weet ook dat deze pc ooit aan vervanging toe zal zijn, 7 jaar is toch al een mooie periode.

Volgens mij is het trouwens wel een PCIe slot, de notch staat aan de juiste kant en vragen over een gelijkaardige pc zijn hier nog al gepasseerd. Maar je hebt niet zoveel ruimte voor een koeler dubbel slot past niet (de koeler wijst bij dit moederbord omhoog want moederbord is aan de andere kant van de kast gemonteerd). Dus moet je zoeken naar een low profile videokaart die max 1 slot hoog mag zijn, en die dan ook nog zo min mogelijk verbruikt want je voeding heeft niet veel over.

De beste optie is dan een GT 1030 zoals deze pricewatch: MSI Geforce GT 1030 2G LP OC. De passief gekoelde varianten (deze bv pricewatch: Gigabyte GT 1030 Silent Low Profile 2G kun je niet nemen want dat koelblok steekt boven het slot uit. Aan de hand van die foto's kan ik je niet zeggen hoeveel marge je hebt naast dat ene slot.

Die GT 1030 gaat een hele vooruitgang zijn tegenover een HD4350, maar FIFA 16 zal je toch met weinig opties aan moeten spelen.

Enne, een 82 inch scherm? Typo of is dat echt zo?

Steek er trouwens ook een SSD in als dat nog niet gebeurd is.

[ Voor 3% gewijzigd door MacPoedel op 08-11-2017 07:28 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Devil N
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-05 15:29
Voor een dergelijke PC is de GT 1030 inderdaad de beste optie. Ik heb laatst zo eentje:

geprikt in een oude small form factor HP Compaq Pro machine van een vriend, en daar kun je nu heel behoorlijk een gamepje op draaien. Let wel, "heel behoorlijk" in dit geval betekent 40-50 fps op 1600x900 met Medium settings voor de gemiddelde game, maar het is maar waar je je verwachtingen legt.

Er zijn ook low-profile varianten van de GTX 1050 (Ti), maar los van de vraag of die fysiek past in je computerkast, kunnen dit soort oudere office PC's vaak niet de benodigde 75 watt aan stroom leveren om een GTX 1050 te voeden. De GT 1030 vereist maar 30 watt en werkt daardoor in vrijwel iedere machine waar je hem tegenaan gooit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowwie
Booster. schreef op woensdag 8 november 2017 @ 02:35:
@Snowwie Volgens mij is het wel een PCIe 16x slot.
Durf alleen niet te zeggen of hij ook volledig is aangesloten.
Je hebt gelijk, ik heb ook nog eens extra lopen kijken en vergelijk en ben tot deze conclusie gekomen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/pFhhEQBcULMwXNEP3zcTKKiX/full.jpg

Hier zie je duidelijk het verschil tussen een reguliere PCI en een PCI-e x8 slot.

Dus TS kan wel degelijk een low profile videokaart in z'n pc-tje stoppen.
Aangezien er ook een PCI-e x1 slot boven zit moet daar ook een klepje voor zijn aan de achterkant. Hij kan die altijd er uit halen zodat het kleine kastje z'n warmte zo goed mogelijk kwijt kan.

Na enkel wat sorteerwerk op basis van dimensies, waarbij je steeds in stapjes de kaart verkleint via de opties aan de linkerkant kom ik uit bij deze kaart:

En deze is hierboven ook al genoemd, dus dit lijkt de beste optie. Deze kaart kan zelf 4K output leveren.
Snowwie schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 00:24:
Ook bij de specificaties van je Aspire:
pricewatch: Acer Aspire X3810 (98.OSF7A.TYN)
staan geen PCI-e sloten vermeld.
In dit geval als je exact dit model hebt kloppen de specificaties in de Pricewatch ook niet. Kun je bevestigen dat je exact dit model hebt? Dan kunnen we even een wijzigen (laten) doorvoeren in Pricewatch.

@Anoniem: 977269 Kun je eens het zijpaneel er af halen en er een goede foto van maken en hier posten? Dan weten we het zeker.

[ Voor 55% gewijzigd door Snowwie op 08-11-2017 15:50 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Allereerst, Allemaal hartelijk dank voor de antwoorden en de genomen moeite ik zal er morgen eens uitgebreid induiken en de aangegeven oplossingen bekijken.
En de tv is inderdaad geen 82 inch nee ;) maar een 32 een full hd lch scherm van sony.
Vriendelijke groet Erwin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
32inch = 82cm :)
Dat was even de verwarring.

Mijn YouTube Channel

Pagina: 1