5ohm speakerset aansluiten op nieuwe versterker?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lifestyle009
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18-12-2022
Mijn vraag

Mijn Philips HTS7520 surroundset is kapot, moederbord is stuk en reparatie is helaas niet meer mogelijk (set te oud). Mijn versterker/receiver is dus defect maar mijn speakers zijn nog perfect. Ik wil deze graag her gebruiken door een nieuwe receiver/versterker te kopen. Mijn 5.1 set zijn allemaal 5ohm en speciaal ontwikkelt voor de Philipsset. Kan ik mijn speakers aansluiten op een nieuwe versterker die per kanaal bijv. 6ohm levert? Welke mogelijkheden heb ik?

Op internet lees je van alles en de meningen zijn verdeeld. Ik wil namelijk niet dat mijn nieuwe versterker sneuvelt doordat ik hierin een fout maakt. Een nieuwe subwoofer moet ik sowieso halen omdat mijn oude subwoofer een actieve is (of juist ondersom).

Graag jullie wijsheid!!

Beste antwoord (via Lifestyle009 op 31-10-2017 14:20)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:51

FeaR

In GoT we trust

Lifestyle009 schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 09:31:
Hoe ga ik daar achter komen? Staan dit soort gegevens in de technische documentatie van het product?
Sommige fabrikanten geven dit op, maar lang niet allemaal. Ik vermoed dat een merk als Philips dit niet opgeeft om eerlijk te zijn. Maar het was puur om aan te geven dat alleen een nominale impedantie niets zegt.
En als ik jou goed begrijp, is het dus mogelijk om mijn oude speakers op een nieuwe versterker aan te sluiten?
Klopt.
Je geeft aan dat het niet belangrijk is om naar de weerstand te kijken, maar waar moet ik dan op letten als ik een versterker/receiver ga kopen voor mijn speakerset? Er wordt namelijk wel veel gesproken over 4, 6 en 8 Ohm speaker kanalen. De vraag voor mij blijft dus wat de speakersset van mij over het gehele bereik doet. En vervolgens moet ik op basis daarvan een versterker uitzoeken die correspondeert met dat aantal?
Nee, je hoeft nergens op te letten. Vergeet die getallen, dat maakt het allemaal onnodig lastig en in de praktijk maakt het niet uit.
Ik blijf het een lastige kwestie vinden. Zojuist de Mediamarkt aan de telefoon gehad. Zij beweren dat het aantal Ohm's van de speaker wel gelijk moet zijn aan het aantal Ohm dat het kanaal van de versterker/receiver geeft. Als ik vraag waarom dat belangrijk is, krijg ik als antwoord dat de versterker/receiver het aantal Ohm (impedantie) wel kwijt moet kunnen aan de speakers.
Als je de getallen vergeet wordt het een stuk makkelijker. Kies een receiver op waardes die wel uitmaken. Dingen als aantal HDMI aansluiten, aanwezigheid van netwerk, of er Room EQ aanwezig is, et cetera.

En tsja, Mediamarkt. Het verhaal wat ze je daar vertellen is gewoon pure bullshit. Zoals gezegd is een receiver niet x Ohm en een speaker ook niet. Die twee kan je dus niet gelijk stellen. Maar als je komt met kreten als "een weerstand kwijt moet kunnen" dan heb je het gewoon niet begrepen...
Onderstaande gegevens heb ik kunnen vinden over de speakerset:

Luidsprekers
• Systeem: volledig satellietbereik
• Luidsprekerimpedantie: 3 ohm (midden),
5 ohm (voor/achter)
• Luidsprekers:
• Midden/voor/achter: 2 x 3-inch
woofer + 1 x 2-inch tweeter
• Frequentierespons: 130 Hz ~ 20 kHz

Subwoofer
• Impedantie: 3 ohm
• Luidsprekerdrivers: 165mm-woofer (6,5
inch)
• Frequentierespons: 45 Hz ~ 5 kHz

Versterker
• Totaal uitgangsvermogen: 1000 W RMS
• Frequentierespons: 40 Hz ~ 20 kHz
• Signaal-ruisverhouding: > 65 dB (Klasse
A)
• Invoerspeci caties:
• AUX 1/2: 400 mV
• MP3 LINK: 250 mV
De specs heb je niet goed gelezen, want de center is 3 Ohm en geen 5 Ohm. Maar goed, dat maakt dus niets uit. Een nieuwe subwoofer gaat je sowieso wel wat brengen, een kastje met een 6,5" woofer kan je haast geen subwoofer noemen. Ook mooi dat ze de set op een 1000 Watt RMS zetten, ik zeg dat het daar net 10% van zal zijn en dan nog bij veel vervorming. Lang leve marketing.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Niet letten op de weerstand die op wordt gegeven bij receivers en versterkers. Een receiver is niet x Ohm en een speaker ook niet. Een speaker fluctueert over de het gehele bereik in weerstand. Dit kan van tientallen Ohm in het hoog tot enkel in het laag zijn. De receiver levert wat er wordt gevraagd. Dat de speakers nominaal 5 Ohm zijn zegt ook niets. Je moet weten wat de speaker over het gehele bereik doet. Er zijn bijvoorbeeld speakers van nominaal 8 Ohm die dippen tot richting de 2 Ohm die dan moeilijker aan zijn te sturen. Dus terug, een receiver levert niet alleen op x Ohm. Sowieso moet je niet op de getallen letten, dat maakt het onnodig lastig. Plus een losse receiver zal van vele malen betere kwaliteit zijn dan eentje in een all-in-one Philips.

De Philips heeft custom connectoren echter zijn die puur om de simpele consument de set correct aan te laten sluiten. Als je de connector er af knipt houd je gewoon twee-aderig snoer over wat in elke receiver past. Wel even goed kijken wat de + en - is.

Een nieuwe subwoofer moet je inderdaad halen. Je hebt nu een passief exemplaar en moet naar een actieve toe. Er zijn wel enkele receivers die passieve subwoofers ondersteunen, echter zijn die op één hand te tellen. Pioneer heeft er enkele in het assortiment en verder heeft Yamaha dan wel Onkyo soms een receiver te koop die oorspronkelijk aan werd geboden inclusief speakers en daardoor ook met passieve subwoofers om kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lifestyle009
Fear,

Bedankt voor je uitleg, begrijp het nu een stukje beter. In je reactie zeg je het volgende:

"Je moet weten wat de speaker over het gehele bereik doet. Er zijn bijvoorbeeld speakers van nominaal 8 Ohm die dippen tot richting de 2 Ohm die dan moeilijker aan zijn te sturen."

Hoe ga ik daar achter komen? Staan dit soort gegevens in de technische documentatie van het product?
En als ik jou goed begrijp, is het dus mogelijk om mijn oude speakers op een nieuwe versterker aan te sluiten? Je geeft aan dat het niet belangrijk is om naar de weerstand te kijken, maar waar moet ik dan op letten als ik een versterker/receiver ga kopen voor mijn speakerset? Er wordt namelijk wel veel gesproken over 4, 6 en 8 Ohm speaker kanalen. De vraag voor mij blijft dus wat de speakersset van mij over het gehele bereik doet. En vervolgens moet ik op basis daarvan een versterker uitzoeken die correspondeert met dat aantal?

Ik blijf het een lastige kwestie vinden. Zojuist de Mediamarkt aan de telefoon gehad. Zij beweren dat het aantal Ohm's van de speaker wel gelijk moet zijn aan het aantal Ohm dat het kanaal van de versterker/receiver geeft. Als ik vraag waarom dat belangrijk is, krijg ik als antwoord dat de versterker/receiver het aantal Ohm (impedantie) wel kwijt moet kunnen aan de speakers.

Luidsprekers
5 ohm (voor/achter)
• Luidsprekers:

Subwoofer
inch)

Versterker
A)
• Invoerspeci caties:

[ Voor 21% gewijzigd door Lifestyle009 op 31-10-2017 09:59 . Reden: Extra info ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ToTheBone
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 28-09 11:24
Wat je in het ideale geval wil is dat de impedantie van de luidspreker gelijk is of hoger aan de belastbaarheid van de versterker. Een versterker die TE BELASTEN is (en dus niet zelf heeft!) tot 4 Ohm kan alle speakers aan van 4 ohm of meer. Die kan dus ook prima 16 Ohm speakers hebben. Een probleem kan ontstaan als een versterker ontworpen is voor een belasting van 8 Ohm en je gaat hier 2 Ohm speakers aan hangen. Hierdoor moet de versterker meer stroom leveren dan waar deze toe in staat is en dit zou oververhitting en/of defecten tot gevolg kunnen hebben. In de praktijk valt dat vaak, zeker bij normale huiskamervolumes, heel erg mee. Als je het volle vermogen wil kunnen gebruiken is dit wel een punt.

Zoals FeaR al aangaf hoef je je hier dus niet al te druk over te maken. Sowieso varieert de daadwerkelijke impedantie van een speaker sterk met de frequentie en in de meeste gevallen vind je dit niet terug in de specificaties. Heel soms wordt er een minimum genoemd naast de "nominale" impedantie en dat kan nuttig zijn om te weten maar meestal wordt er allen een nominale impedantie genoemd. Over het algemeen zit deze dicht bij de minimum impedantie maar er zijn uitzonderingen. een "4 Ohm" speaker kan zomaar variëren van 3 Ohm bij een minimum tot enkele tientallen ohms bij andere frequenties.

https://upload.wikimedia..../72/Speaker_impedance.svg

Als Mediamarkt zegt "dat de versterker/receiver het aantal Ohm (impedantie) wel kwijt moet kunnen aan de speakers." kan ik dat helaas niet anders beoordelen als een totaal lulverhaal (excusez le mot).

De uitgangsimpedantie van elke geschikte versterker is heeeel erg klein, in de orde van 0,05 Ohm of lager. voor een versterker is dus niet de eigen impedantie gespecificeerd (of soms wel maar dan meestal in de vorm van "dempingsfactor"). Het gaat er om waarmee een versterker belast mag worden. En een lager getal is moeilijker voor de versterker. Een versterker die 2 Ohm aan kan kan dus ook probleemloos 8 Ohm aan maar andersom niet. In de praktijk vallen door de meestal lage gebruikte volumes op huiskamerniveau ook echter de problemen die dat oplevert erg mee.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Lifestyle009 schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 09:31:
Sommige fabrikanten geven dit op, maar lang niet allemaal. Ik vermoed dat een merk als Philips dit niet opgeeft om eerlijk te zijn. Maar het was puur om aan te geven dat alleen een nominale impedantie niets zegt.
En als ik jou goed begrijp, is het dus mogelijk om mijn oude speakers op een nieuwe versterker aan te sluiten?
Klopt.
Je geeft aan dat het niet belangrijk is om naar de weerstand te kijken, maar waar moet ik dan op letten als ik een versterker/receiver ga kopen voor mijn speakerset? Er wordt namelijk wel veel gesproken over 4, 6 en 8 Ohm speaker kanalen. De vraag voor mij blijft dus wat de speakersset van mij over het gehele bereik doet. En vervolgens moet ik op basis daarvan een versterker uitzoeken die correspondeert met dat aantal?
Nee, je hoeft nergens op te letten. Vergeet die getallen, dat maakt het allemaal onnodig lastig en in de praktijk maakt het niet uit.
Als je de getallen vergeet wordt het een stuk makkelijker. Kies een receiver op waardes die wel uitmaken. Dingen als aantal HDMI aansluiten, aanwezigheid van netwerk, of er Room EQ aanwezig is, et cetera.

En tsja, Mediamarkt. Het verhaal wat ze je daar vertellen is gewoon pure bullshit. Zoals gezegd is een receiver niet x Ohm en een speaker ook niet. Die twee kan je dus niet gelijk stellen. Maar als je komt met kreten als "een weerstand kwijt moet kunnen" dan heb je het gewoon niet begrepen...

Luidsprekers
5 ohm (voor/achter)
• Luidsprekers:

Subwoofer
inch)

Versterker
A)
• Invoerspeci caties:
De specs heb je niet goed gelezen, want de center is 3 Ohm en geen 5 Ohm. Maar goed, dat maakt dus niets uit. Een nieuwe subwoofer gaat je sowieso wel wat brengen, een kastje met een 6,5" woofer kan je haast geen subwoofer noemen. Ook mooi dat ze de set op een 1000 Watt RMS zetten, ik zeg dat het daar net 10% van zal zijn en dan nog bij veel vervorming. Lang leve marketing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lifestyle009
Fear & ToTheBone,

Allereerst bedankt voor jullie reacties. Stel ik ga voor de YAMAHA R-N303.Deze receiver heeft onder andere de volgende eigenschappen:

Vermogen per kanaal (6 Ohm):
150 W
Vermogen per kanaal (4 Ohm):
165 W
Vermogen per kanaal (2 Ohm):
180 W

Het is dus verstandig, als ik het goed begrijp, om het vermogen per kanaal op 2 Ohm te zetten. Nu weet ik dat FEAR vertelt dat ik niet op de getalletjes moet letten, maar hierin moet nu eenmaal een keuze worden gemaakt. :)

Groet,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-10 17:13

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Lifestyle009 schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 12:07:
Fear & ToTheBone,

Allereerst bedankt voor jullie reacties. Stel ik ga voor de YAMAHA R-N303.Deze receiver heeft onder andere de volgende eigenschappen:

Vermogen per kanaal (6 Ohm):
150 W
Vermogen per kanaal (4 Ohm):
165 W
Vermogen per kanaal (2 Ohm):
180 W

Het is dus verstandig, als ik het goed begrijp, om het vermogen per kanaal op 2 Ohm te zetten. Nu weet ik dat FEAR vertelt dat ik niet op de getalletjes moet letten, maar hierin moet nu eenmaal een keuze worden gemaakt. :)

Groet,
Je 'zet' het vermogen nergens op, dat is niet hoe je het moet zien. Als je speakers aansluit die een impedantie hebben van 6 Ohm levert deze versterker max. 150W per kanaal. Speakers van 2 Ohm -> versterker levert max. 180W, enz.

Stel je sluit 2 Ohm speakers aan op een versterker die dat niet aan kan. Je gaat dan -op vol volume- meer vermogen vragen dan de versterker kan leveren. Dan gaat de boel op z'n minst vervormen en op z'n slechts branden er wat componenten in je versterker door. Dat is dus geen goed idee. Andersom is het geen probleem, je gaat dan juist mínder vermogen vragen dan je versterker kan leveren.

Nu hebben speakers géén vaste impedantie dus zal ook het max. geleverde vermogen per kanaal gaan flucturen. Dat doet het sowieso al, o.a. omdat je aan de volumeknop draait en omdat muziek niet ééntonig is. Dáárom zeggen al deze getallen niks: er zijn zoveel variabelen waar e.e.a. van afhankelijk is dat je alleen onder laboratoriumomstandigheden zinnige metingen en dus uitspraken kunt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lifestyle009
Icephase,

Beetje bij beetje begin ik te begrijpen hoe het werkt. Ik heb op dit vlak weinig tot geen kennis, maar daar waren jullie al achter ;)

Voor nu zal ik de getalletjes laten voor wat ze zijn. Als ik het goed begrijp is het wel verstandig (aangezien ik een front-center box van 3ohm heb) een receiver aan te schaffen die minimaal 3ohm aan kan, om bij een max volume (niet van plan, maar heb een vriendin en andere in huis die wel eens 1 nummertje harder willen zetten) de receiver, sommige componenten hiervan, niet kapot te laten gaan. Kans is klein, maar het is wel verstandig. Nu lees ik dat dit afhankelijk is van vele andere variabelen maar toch.

Op basis van jullie info weet ik dat ik nu een receiver kan aanschaffen die minimaal 3 ohm aan kan, en verder kijk ik naar de overige eigenschappen zoals HDMI,Netwerk, Room EQ, Bluetooth, etc.

Dank voor jullie info! Nu kan ik mijn speakers namelijk gewoon hergebruiken, ik vind ze namelijk goed klinken en zien er qua design leuk uit.

Groet,

Wesley

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Lifestyle009 schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 14:18:
Voor nu zal ik de getalletjes laten voor wat ze zijn. Als ik het goed begrijp is het wel verstandig (aangezien ik een front-center box van 3ohm heb) een receiver aan te schaffen die minimaal 3ohm aan kan....
De eerste regel was goed, maar dan begin je toch weer over de weerstand van de speaker. Laat dat los! Niet op letten! Links laten liggen! Dat getalletje "180 Watt" achter de Yamaha zegt ook niets. Dat kan ook weer op diverse manieren gemeten worden. En ik gok zo dat Yamaha dat heel creatief heeft gemeten, want een versterker die dergelijke vermogen stabiel op 2 Ohm levert ga je niet voor dat geld vinden. Dan zit je in een heel andere prijsklasse te kijken.

Met de "gekozen" Yamaha ga je trouwens niet uitkomen. Dat is geen surround receiver maar een stereo. Daar ga je dus drie van de vijf speakers niet op aan kunnen sluiten. Een Denon die niet opgeeft wat die bij 2 Ohm doet gaat die Philips speakerset ook aan kunnen sturen.

Met alle respect, denk je dat zo'n all-in-one Philips een betere versterker heeft dan welke losse receiver dan ook? Nogmaals, laat die getallen varen. In de praktijk gaat het toch wel goed. Want ook als je het volume open draait dan zit je nog niet aan de tientallen of honderden Watts. Voor het perspectief: de stap van 1 naar 2 Watt is groter dan de stap van 100 naar 175 Watt.

[ Voor 12% gewijzigd door FeaR op 31-10-2017 18:51 ]

Pagina: 1