Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sirsza
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 24-05 01:05
Hallo beste tweakers, ik zoek nu al een tijd naar een "nieuw" android toestel van rond de €300,- .
Wat mijn minimale eisen zijn:

- 70 milimeter breed of minder (liefst minder)
- Android 6.0
- 4G op alle banden
- Full HD scherm
- 3GB ram
- 32GB interne opslag
- Unlocked bootloader
- Custom roms of het potentieel hebben om ze te krijgen
- De dag doorkomen

Ik zou graag een wat compactere smartphone willen, een custom skin vind ik meestal niet zo'n groot probleem.
Ik gebruik tegenwoordig een lg g flex 2.
Sinds dat ik weer een aantal smalle smartphones heb mogen vasthouden beviel me dat vele malen beter dan eentje met een 5.5 inch scherm.
Wat een groot probleem aan mijn huidige telefoon is, is zijn soc. Er zit namelijk een snapdragon 810 in.
Hij doet het fantastisch goed in benchmarks, enkel wanneer ik pokemon go speel zakt die binnen 10 minuten naar een framerate van 3fps.

Toen ik de afgelopen weken heb gezocht, sprak vooral één toestel mij aan.
Ook ben ik sinds jaren weer in een telefoonwinkel geweest. :o Hier heb ik meerdere telefoons geprobeerd (eigenlijk het halve assortiment).

De Huawei Nova
https://tweakers.net/pric...huawei-nova-titanium.html

Voordelen

- Premium behuizing (favoriet)
- Compact
- Mooi scherm
- Mid tier specs
- 120fps camera
- usb-c

Nadelen

-geen officiële custom rom support
-bootloader unlocken is erg lastig
-geen 5GHz

Ik zou wellicht ook nog geïntresseerd zijn in een Samsung Galaxy S7. Die scoort namelijk op eigenlijk elk punt beter, behalve de degelijkheid van de behuizing (en KNOX).

Ik zou jullie advies ontzettend waarderen, ik heb zelf al veel research gedaan, maar blijf twijfelen of er een betere deal om de hoek ligt. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:13

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Sirsza de Huawei Nova kan ik je in ieder geval niet aanraden. Het toestel is inmiddels meer dan één jaar oud en draait volgens mij nog steeds op Android 6.0. Ik geloof ook niet dat het toestel nog ooit naar 7 of 8 gaat, dus je zit meteen met een verouderde telefoon met beveiligingsrisico.

Je custom ROM wens in combinatie met een small toestel is ook een lastige. De populaire toestellen, waar een custom rom voor uitkomt, zijn over het algemeen 5,5" toestellen. Persoonlijk zou ik dus, ondanks de voorkeur, naar een groter toestel kijken.

Gooi ik je wensen (formaat + budget) in de Pricewatch, zitten daar persoonlijk niet echt populaire toestellen in. Hoewel de LG Q6 een Snapdragon SOC heeft, is het een vrij budget model, dus custom ROM's kun je dan over het algemeen wel vergeten. Voor de Sony en Samsung geldt dat ze beide geen Snapdragon SOC hebben en dan weet je eigenlijk zeker dat er niks voor uitkomt.

Gooi je het formaat wat omhoog (77 mm) dan heb je echt veel meer keus, zie Pricewatch
  • Samsung A3, A5: Hebben beide een Samsung Exynos SOC en daarvan zijn er niet tot nauwelijk Custom ROm's te vinden (zeker voor de mid-end modellen)
  • Motorola Moto G5 (Plus) / G5S (Plus): De S-serie is pas net geïntroduceerd, dus je hebt meteen een nieuw toestel te pakken. Verder zitten er in alle toestellen een Snapdragon SOC, bekend om het makkelijk bouwen van Custom ROM's. Als je daarnaast gaat kijken op LineageOS zie je dat de Moto G serie best goed vertegenwoordigd is, het kan dus zomaar zijn dat er voor de G5 serie ook custom ROM's uitkomen.
  • Nokia 6: Ook een Snapdragon SOC, het merk moet zich alleen nog bewijzen in aanpasbaarheid en custom ROM's.
  • Xiaomi Mi A1: Altijd veel custom ROM's voor te vinden, deze versie heeft Android One en zit je voor updates de komende 3 jaar sowieso goed.
  • Huawei toestellen: Geldt beetje hetzelfde voor als Samsung, andere SOC = weinig custom ROM's.
  • Wileyfox Swift-range: goede toestellen, inmiddels erg goedkoop, een Snapdragon SOC, maar waar de eerste Swift populair was bij de Custom ROM community, is de tweede serie dat niet.
Als ik de telefoons van hierboven die ik niet zou aanraden schrap krijg je het volgende lijstje. Voor een budget van 300 euro mag er gerust een Snapdragon 6xx SOC inzitten, dus alle telefoons met een 4xx SOC haal ik eruit, dan kom je op het volgende lijstje uit. Drie interessante toestellen met een geweldige prijs/kwaliteit verhouding. Waarvan die van de Mi het beste is.

[ Voor 84% gewijzigd door rens-br op 31-10-2017 14:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sirsza
@rens-br ik zie dat je veel research hebt gedaan, ik moet zeggen dat je met veel goede alternatieven bent gekomen. Mijn dank hiervoor ik heb nu wat extra toestellen in mijn vizier.

De Motorola ben ik zelf het meest naar geneigd tussen deze 3 modellen, zeer goeie specs, open rom community en binnen budget.

Zelf vind ik een compact toestel een erg belangrijke factor.

De Huawei Nova heeft sinds heden een update naar Android 7.0 dit vind ik een goeie ontwikkeling
waar ik de komende jaren wel mee vooruit kan.
Helaas merk ik wel dat het aanbod van compacte smartphones waar ik in geïnteresseerd ben karig is de laatste 2 jaar (behalve de Nexus 5x)

Zolang de telefoon 2 jaar redelijk vlot reageert ben ik wel blij met de huawei Nova, ik begrijp dat je niet alles kan hebben, vooral in deze prijsklasse niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:32
Sirsza schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 14:47:
@rens-br ik zie dat je veel research hebt gedaan, ik moet zeggen dat je met veel goede alternatieven bent gekomen. Mijn dank hiervoor ik heb nu wat extra toestellen in mijn vizier.

De Motorola ben ik zelf het meest naar geneigd tussen deze 3 modellen, zeer goeie specs, open rom community en binnen budget.

Zelf vind ik een compact toestel een erg belangrijke factor.

De Huawei Nova heeft sinds heden een update naar Android 7.0 dit vind ik een goeie ontwikkeling
waar ik de komende jaren wel mee vooruit kan.
Helaas merk ik wel dat het aanbod van compacte smartphones waar ik in geïnteresseerd ben karig is de laatste 2 jaar (behalve de Nexus 5x)

Zolang de telefoon 2 jaar redelijk vlot reageert ben ik wel blij met de huawei Nova, ik begrijp dat je niet alles kan hebben, vooral in deze prijsklasse niet.
Uit het rijtje zal ik sowieso de Xiaomi Mi A1 aanraden. Draait een schone Android versie wat er voor zorgt dat het toestel enorm snel draait. Daarnaast krijg je netjes je updates en beveilig patches. Verder is het een China phone wat betekent dat je voor weinig geldt een heel goed toestel hebt. De Huawei Nova vind ik dan de slechtste toestel uit het rijtje. Vooral softwarematig, verwacht vooral GEEN updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sirsza
Ik heb vandaag nog eens goed gekeken naar wat er allemaal beschikbaar is.

Ik moet zeggen dat de keuze moeilijk blijft aangezien er weinig compacte toestellen op de markt zijn.

De motorola, nokia, wileyfox en de xiaomi bieden geen custom roms aan op het moment.
Ook vind ik de toestellen eigenlijk wat te groot.
Ik vind chinaphones met mijn eisen met gemak, helaas heb ik zelf geen goeie ervaringen met chinaphones (niet alle lte banden ondersteund, garantie is er eigenlijk niet).

Ik ga nog even kijken of er toestellen zijn die mij aanspreken. Zo niet, dan blijf ik bij mijn huidige toestel.

P.S. custom roms zijn geen must aangezien ik mijn budgettoestel max 2 jaar ga gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
Sirsza schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 18:20:
Ik heb vandaag nog eens goed gekeken naar wat er allemaal beschikbaar is.

Ik moet zeggen dat de keuze moeilijk blijft aangezien er weinig compacte toestellen op de markt zijn.

De motorola, nokia, wileyfox en de xiaomi bieden geen custom roms aan op het moment.
Ook vind ik de toestellen eigenlijk wat te groot.
Ik vind chinaphones met mijn eisen met gemak, helaas heb ik zelf geen goeie ervaringen met chinaphones (niet alle lte banden ondersteund, garantie is er eigenlijk niet).

Ik ga nog even kijken of er toestellen zijn die mij aanspreken. Zo niet, dan blijf ik bij mijn huidige toestel.

P.S. custom roms zijn geen must aangezien ik mijn budgettoestel max 2 jaar ga gebruiken
Daarnaast moet je dus ook kijken naar het feit dat als je custom roms gaat draaien je garantie ook direct weg is. Het enigste waar ik bij Xiaomi mijn twijfels is is aan de software. Nu is dit weg genomen aangezien dit toestel aan het Android One project mee doet. Dat houdt in dat Google de updates uitbrengt en niet Xiaomi zelf. Je zult dus gewoon net zoveel updates krijgen als een Google toestel. Iets waar momenteel geen een toestel tegen op kan. (Op de toestellen van Google zelf na dan.). Daarnaast is garantie bij Xiaomi niet anders dan als een toestel die je hier in de winkel koopt. Waarom niet? Xiaomi wil richting de Europese Markt omdat ze dan enorm kunnen concurreren. Ik zou van alle toestellen nog even verschillende recente reviews op YouTube en op tweakers na kijken. De Xiaomi biedt enorm goede specificaties voor dit budget, en daarnaast nog eens legendarische software ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11-09 09:36
Puddi Puddin schreef op woensdag 1 november 2017 @ 17:56:
[...]

Daarnaast moet je dus ook kijken naar het feit dat als je custom roms gaat draaien je garantie ook direct weg is.
Dat is dus niet waar. Het draaien van custom rom mag niet je garantie laten vervallen.
Alleen als jij na het rooten je telefoon over gaat clocken of iets dergelijks dan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
Arjant2 schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 10:10:
[...]

Dat is dus niet waar. Het draaien van custom rom mag niet je garantie laten vervallen.
Alleen als jij na het rooten je telefoon over gaat clocken of iets dergelijks dan wel.
Helaas kunnen ze dit niet controleren en zeggen ze dus. Bootloader unlocked = Doei doei garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eentje
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-08 19:07

Eentje

houd van de vijver

Puddi Puddin schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 10:25:
[...]

Helaas kunnen ze dit niet controleren en zeggen ze dus. Bootloader unlocked = Doei doei garantie.
een auto fabrikant kan ook zeggen. je hebt te hard gereden dus je hebt gereden dus je hebt geen garantie als je motor stuk gaat. een fabrikant /winkel kan van alles roepen maar als dat niet zo is volgends de wet hebben ze allebei wel pech. en zou je als klant niet de dupe mogen worden. als je een rechtsbijstand hebt toevallig zou ik die eens contacten

There eent no place like home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
Eentje schreef op maandag 13 november 2017 @ 21:12:
[...]

een auto fabrikant kan ook zeggen. je hebt te hard gereden dus je hebt gereden dus je hebt geen garantie als je motor stuk gaat. een fabrikant /winkel kan van alles roepen maar als dat niet zo is volgends de wet hebben ze allebei wel pech. en zou je als klant niet de dupe mogen worden. als je een rechtsbijstand hebt toevallig zou ik die eens contacten
Dat is zeker waar. Ik bedoel je volume knopje gaat kapot maar je draait een custom rom omdat de fabrikant zelf geen fatsoenlijke garantie levert. Dan probeert 90% toch jou wijs te maken dat je geen garantie hebt. Eigenlijk te zot van woorden maar het is wel zo.
Pagina: 1