Moeite om huurhuis te vinden, andere opties?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroWohsEdis
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-01 22:53

BroWohsEdis

George Orwell was right.

Topicstarter
Hallo,

Ik ben sinds kort opzoek naar een huurhuis om samen met mijn vriendin in te gaan wonen. Nu blijkt dit alleen niet zo makkelijk te zijn. Wij staan nu ongeveer 2,5 jaar ingeschreven bij woonnet haaglanden maar als wij op een woning reageren is het een wonder als we bij de eerste honderd eindigen in de wachtlijst. Vaak hebben al deze woning al drie of vierhonderd reacties.

Zijn er nog andere/betere opties om aan een huurhuis te komen, bijvoorbeeld via een makelaar o.i.d.? Vrije sector is voor ons geen optie omdat het te duur is, antikraak hebben we liever niet. Is het nu echt zo moeilijk om een huurhuis te krijgen in de randstad?

Alvast dank.

"So that's how democracy dies, with a thunderous applause"

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 09-06 11:10
Afhankelijk van hoe veel vastigheid je wilt: Antikraak. Nadeel: Kan op korte termijn opgezegd worden, als er een koper/sloper is voor de woning.

Maar er is nog een tussenvorm tussen huren en antikraak: Tijdelijke huur. Een woningbouwvereniging wil bijvoorbeeld over 2 jaar een flat/blok woningen slopen. Daar willen ze geen vaste huurders meer in, maar je kunt ze vaak wel tegen gunstige voorwaarden voor die periode huren, zonder dat je er elk moment uit gegooid kunt worden. En in de tussentijd heb jij er weer 2 wachtlijstjaren bij, dus meer kans op een vaste stek.

Kijk bijvoorbeeld eens op www.interveste.nl (nee, heb zelf geen aandelen er in...)

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroWohsEdis

BroWohsEdis

George Orwell was right.

Topicstarter
Oekiejoekie schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 17:44:
Afhankelijk van hoe veel vastigheid je wilt: Antikraak. Nadeel: Kan op korte termijn opgezegd worden, als er een koper/sloper is voor de woning.

Maar er is nog een tussenvorm tussen huren en antikraak: Tijdelijke huur. Een woningbouwvereniging wil bijvoorbeeld over 2 jaar een flat/blok woningen slopen. Daar willen ze geen vaste huurders meer in, maar je kunt ze vaak wel tegen gunstige voorwaarden voor die periode huren, zonder dat je er elk moment uit gegooid kunt worden. En in de tussentijd heb jij er weer 2 wachtlijstjaren bij, dus meer kans op een vaste stek.

Kijk bijvoorbeeld eens op www.interveste.nl (nee, heb zelf geen aandelen er in...)
Bedankt, ik zal de site vanavond even gaan bekijken.

Tijdelijk huren lijkt zover de enige optie. Met 2 wachtlijstjaren is het blijkbaar erg moeilijk om iets te vinden. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
BroWohsEdis schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 17:47:
[...]

Bedankt, ik zal de site vanavond even gaan bekijken.

Tijdelijk huren lijkt zover de enige optie. Met 2 wachtlijstjaren is het blijkbaar erg moeilijk om iets te vinden. :|
Nee, 2 jaar is in de randstad niks... Maar met tijdelijk huren voor 2 jaar, heb je er al weer vier. En ik weet niet hoe de woningtoewijzing bij jullie gaat, maar in sommige regio's zijn er ook "lotingswoningen". Die worden niet toegewezen op inschrijfduur, maar puur op loting/geluk. Als je tijdelijk huurt voor een jaar of 2, kun je ook 2 jaar meeloten op die woningen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bron
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-04-2021
Soms zijn er ook wel huizen te huur op basis van "Eerste komt".
Volgens mij was dat om 08:00 dat de nieuwe woningen dagelijks online gingen, zal vast wel verschillen per regio.
Maar even uitzoeken hoe laat ze online komen, dan spam je natuurlijk even F5 totdat de nieuwe er op staat en met een al ingevuld zoekopdracht zie je natuurlijk meteen welke je moet hebben.
Of je kan er vast wel een scriptje voor maken.

Gewoon voor alle wongingen meteen inschrijven want er zullen een stuk of 20 man hetzelfde aan het doen zijn. En dan pas kijken of de locatie en woning wel wat voor je is. Je kan altijd uitschrijven natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-06 21:27

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Verhuurmakelaars opereren wel vaker met woningen onder de huursubsidiegrens. Ze zijn wat zeldzamer maar het kan. Ik zou *zeker* dus met verhuurmakelaars gaan bellen.

Hoe dan ook heb je daar het meeste kans.

of je moet gaan kopen, maar dat heeft weer zijn eigen voor- en nadelen. :)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroWohsEdis

BroWohsEdis

George Orwell was right.

Topicstarter
Oekiejoekie schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 17:50:
[...]

Nee, 2 jaar is in de randstad niks... Maar met tijdelijk huren voor 2 jaar, heb je er al weer vier. En ik weet niet hoe de woningtoewijzing bij jullie gaat, maar in sommige regio's zijn er ook "lotingswoningen". Die worden niet toegewezen op inschrijfduur, maar puur op loting/geluk. Als je tijdelijk huurt voor een jaar of 2, kun je ook 2 jaar meeloten op die woningen...
Sinds de site van het woonnet is geüpdatet ben ik helaas geen loting meer tegen gekomen. Is het bij tijdelijk huren van te voren duidelijk voor hoelang de huurperiode is, of verschilt dit per aanbieder?
Bron schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 17:57:
Soms zijn er ook wel huizen te huur op basis van "Eerste komt".
Volgens mij was dat om 08:00 dat de nieuwe woningen dagelijks online gingen, zal vast wel verschillen per regio.
Maar even uitzoeken hoe laat ze online komen, dan spam je natuurlijk even F5 totdat de nieuwe er op staat en met een al ingevuld zoekopdracht zie je natuurlijk meteen welke je moet hebben.
Of je kan er vast wel een scriptje voor maken.

Gewoon voor alle wongingen meteen inschrijven want er zullen een stuk of 20 man hetzelfde aan het doen zijn. En dan pas kijken of de locatie en woning wel wat voor je is. Je kan altijd uitschrijven natuurlijk.
Ik ben het 'eerste komst' verhaal zelf nog niet tegen gekomen. :P

Er wordt gekeken naar inschrijfduur, salaris en aantal personen. Hierop wordt de wachtlijst gebaseerd. Verder kan je ook maar voor 2 woningen tegelijk ingeschreven staan.
unezra schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 18:02:
Verhuurmakelaars opereren wel vaker met woningen onder de huursubsidiegrens. Ze zijn wat zeldzamer maar het kan. Ik zou *zeker* dus met verhuurmakelaars gaan bellen.

Bedankt, ik ga het proberen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
BroWohsEdis schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 18:05:
[...]

Sinds de site van het woonnet is geüpdatet ben ik helaas geen loting meer tegen gekomen. Is het bij tijdelijk huren van te voren duidelijk voor hoelang de huurperiode is, of verschilt dit per aanbieder?
Toen ik bij Interveste gekeken heb, stond daar een duidelijke einddatum/sloopdatum bij. Dan is het aan jou om te beoordelen of je dat lang genoeg vindt om het wel of niet te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroWohsEdis

BroWohsEdis

George Orwell was right.

Topicstarter
Oekiejoekie schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 18:07:
[...]

Toen ik bij Interveste gekeken heb, stond daar een duidelijke einddatum/sloopdatum bij. Dan is het aan jou om te beoordelen of je dat lang genoeg vindt om het wel of niet te nemen.
Ik ga even kijken, bedankt!
unezra schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 18:02:

Wat bedoel je met de huursubsidiegrens? Ik ben onder de 23, ik kan volgens mij alleen huurtoeslag krijgen als mijn huur minimaal € 223,42 en maximaal € 414,02 per maand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
BroWohsEdis schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 19:02:
[...]

Ik ga even kijken, bedankt!

[...]

Wat bedoel je met de huursubsidiegrens? Ik ben onder de 23, ik kan volgens mij alleen huurtoeslag krijgen als mijn huur minimaal € 223,42 en maximaal € 414,02 per maand is.
Op www.toeslagen.nl kun je een proefberekening maken. Let er wel op: Als je samen gaat wonen, geef dan ook het inkomen van je vriendin op !

Ik heb net zelf nog even op interveste.nl gekeken, en voor jouw regio kwam ik er in ieder geval aanbod voor Rijswijk, Delft en Zoetermeer tegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Triggy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-06 06:18
Uit de spelregels van Woonnet Haaglanden:
De inschrijfduur wijzigt bij een verhuizing naar een koopwoning, een zelfstandige particuliere
huurwoning of een woning van een niet aangesloten woningcorporatie. De woningzoekende
blijft dan wel ingeschreven staan, maar de inschrijfdatum wordt gelijkgesteld aan de nieuwe
vestigingsdatum. De woningzoekende begint dan opnieuw met het opbouwen van inschrijfduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Triggy schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 19:06:
Uit de spelregels van Woonnet Haaglanden:

[...]
Lekker dan, dan kom je nooit uit het systeem van tijdelijke woningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:00
BroWohsEdis schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 17:35:Is het nu echt zo moeilijk om een huurhuis te krijgen in de randstad?
Ja. Zit in hetzelfde schuitje. Woningnet doet vermoeden dat je een wat lager inkomen hebt, klopt dat? Zonee, dan vrije markt, en helaas betekent dat waarschijnlijk buiten de stad (ook al heb ik een bovenmodaal inkomen, het is niet te doen, een net app in Amsterdam).

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulster Seedling
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-06 23:44

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Mijn vriendin en ik zochten ook een huurwoning in die regio en hebben via Pararius iets gevonden. Deze site toont weer huizen van andere sites/makelaars, ze verhuren zelf niets. Uiteindelijk hadden we al heel snel beet en viel het zoeken dus erg mee. Wel zijn wij boven de 23 en konden we dus tot € 710 kale huur zoeken.

Ik weet niet hoe lang het nog duurt voor je 23 bent, maar als dat niet al te lang is kan je misschien toch al boven de € 414 (maar onder de € 710) gaan zoeken? Dan krijg je tot je verjaardag geen huurtoeslag, maar kan je wel direct een ruim appartement zoeken waar je nog jaren in vooruit kunt.

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Eén tip: Laat al je wensen varen, vooral qua locatie. Dan maak je de grootste kans. Kun je, of wil je, dat niet dan is twee jaar gewoon echt te kort.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

naitsoezn schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 21:24:
Eén tip: Laat al je wensen varen, vooral qua locatie. Dan maak je de grootste kans. Kun je, of wil je, dat niet dan is twee jaar gewoon echt te kort.
Dat. Helaas is een dramatisch beleid op de woningmarkt de standaard de afgelopen decennia. Roeien met de riemen die je hebt dus. Een dak opzich kan al lastig genoeg zijn helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:05

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Yucon schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 19:50:
[...]

Lekker dan, dan kom je nooit uit het systeem van tijdelijke woningen.
Wat kan helpen is dat je vriendin een volgende woning op haar naam zet, en jij jouw inschrijving bij Haaglanden e.d. voortzet/behoudt. Met zijn tweeën ben je duidelijk in het voordeel in dit soort situaties: De initiële inschrijving kan vaak op één naam, en dat de ander er i.d. tussentijd bij intrekt. :)

Geen idee of ze controles doen o.i.d., maar het is het noemen waard. :)

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
We hebben in verleden via deze partij wat in Rijswijk gevonden:

https://hof-rijnland.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
Goudvis Jan schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 09:05:
[...]

Wat kan helpen is dat je vriendin een volgende woning op haar naam zet, en jij jouw inschrijving bij Haaglanden e.d. voortzet/behoudt. Met zijn tweeën ben je duidelijk in het voordeel in dit soort situaties: De initiële inschrijving kan vaak op één naam, en dat de ander er i.d. tussentijd bij intrekt. :)

Je moet dat soort gegevens toch aanpassen bij de gemeente? Anders krijg je overheidspost op je oude adres, lijkt mij niet handig.

Ik had dit probleem 5-6 jaar geleden ook, ik heb het uiteindelijk opgelost door met een vriendengroep gewoon een huis te huren in de private sector. Kost wat, maar gedeeld door het aantal bewoners valt het uiteindelijk wel weer mee..

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroWohsEdis

BroWohsEdis

George Orwell was right.

Topicstarter
Brent schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 19:53:
[...]

Ja. Zit in hetzelfde schuitje. Woningnet doet vermoeden dat je een wat lager inkomen hebt, klopt dat? Zonee, dan vrije markt, en helaas betekent dat waarschijnlijk buiten de stad (ook al heb ik een bovenmodaal inkomen, het is niet te doen, een net app in Amsterdam).
Ik verdien 1800 bruto per maand, en ben nog geen 23 dus kan geen huurtoeslag krijgen. Hiermee zou ik een huis van maximaal 600 euro kunnen huren. Dan blijft er weinig over blijkbaar, helemaal in de randstad.
Ulster Seedling schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 19:57:
Mijn vriendin en ik zochten ook een huurwoning in die regio en hebben via Pararius iets gevonden. Deze site toont weer huizen van andere sites/makelaars, ze verhuren zelf niets. Uiteindelijk hadden we al heel snel beet en viel het zoeken dus erg mee. Wel zijn wij boven de 23 en konden we dus tot € 710 kale huur zoeken.

Ik weet niet hoe lang het nog duurt voor je 23 bent, maar als dat niet al te lang is kan je misschien toch al boven de € 414 (maar onder de € 710) gaan zoeken? Dan krijg je tot je verjaardag geen huurtoeslag, maar kan je wel direct een ruim appartement zoeken waar je nog jaren in vooruit kunt.
Ik word in maart 22. We denken er nu over om tijdelijk te gaan huren totdat mijn vriendin haar opleiding heeft afgerond (ze zit in het laatste jaar). Met twee inkomens is het mogelijk om in de vrije sector te huren, met alleen mijn inkomen helaas niet.
Goudvis schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 09:05:
[...]

We staan samen onder 1 account ingeschreven, we hebben dus beide dezelfde inschrijftijd. Volgens mij is dit ook niet mogelijk aangezien de inschrijftijd wordt stopgezet zodra je in een niet woonnet huis woont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
naitsoezn schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 21:24:
Bovenstaande.

Ik weet niet hoe locatiegebonden je bent, maar kijk anders buiten de Randstad, mogelijk is het daar makkelijker om snel een huurhuis te krijgen.

En 2 jaar is inderdaad niets. Ik moest, in Leiden, 8 jaar op de wachtlijst staan voor een woning. Ik geloof dat het in Amsterdam 9 jaar is. Grote kans dat het in Den Haag niet veel anders is.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroWohsEdis

BroWohsEdis

George Orwell was right.

Topicstarter
anandus schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 17:53:
[...]
Bovenstaande.

Ik weet niet hoe locatiegebonden je bent, maar kijk anders buiten de Randstad, mogelijk is het daar makkelijker om snel een huurhuis te krijgen.

En 2 jaar is inderdaad niets. Ik moest, in Leiden, 8 jaar op de wachtlijst staan voor een woning. Ik geloof dat het in Amsterdam 9 jaar is. Grote kans dat het in Den Haag niet veel anders is.
Buiten de randstad wordt helaas moeilijk, ik werk in de randstad en mijn vriendin studeert er.

Als ik het zo hoor is woonnet geen optie meer voor ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:00
BroWohsEdis schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 17:49:
[...]

Ik verdien 1800 bruto per maand, en ben nog geen 23 dus kan geen huurtoeslag krijgen. Hiermee zou ik een huis van maximaal 600 euro kunnen huren. Dan blijft er weinig over blijkbaar, helemaal in de randstad.
Maar dan kwalificeer je voor sociale woningen, toch?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroWohsEdis

BroWohsEdis

George Orwell was right.

Topicstarter
Brent schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 19:21:
[...]

Maar dan kwalificeer je voor sociale woningen, toch?
Klopt, het probleem is alleen dat ik telkens 100+ sta in de ranglijst voor een huis. Hierdoor hoopte ik dat er misschien een andere manier is om aan een huur huis te komen buiten woonnet/vrije sector om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-06 17:11
Er zijn hier al meer topics over geweest en de conclusies zijn telkens hetzelfde. Met 2 jaar ben je nog nergens.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroWohsEdis

BroWohsEdis

George Orwell was right.

Topicstarter
Señor Sjon schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 20:13:
Er zijn hier al meer topics over geweest en de conclusies zijn telkens hetzelfde. Met 2 jaar ben je nog nergens.
Dan zijn we snel klaar. :)

De enige opties lijken tot nu toe tijdelijk huren of over een tijdje in de vrije sector huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
https://www.funda.nl/huur/den-haag/0-600/appartement/+2km/

Zie daar ook best redelijke opties tussen staan. Wat denk je hiervan?

Kunnen ouders nog iets betekenen in de borg/garantiestelling?

[ Voor 19% gewijzigd door Sethro op 31-10-2017 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroWohsEdis

BroWohsEdis

George Orwell was right.

Topicstarter
Sethro schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 20:35:
https://www.funda.nl/huur/den-haag/0-600/appartement/+2km/

Zie daar ook best redelijke opties tussen staan. Wat denk je hiervan?

Kunnen ouders nog iets betekenen in de borg/garantiestelling?
De meeste zijn studio's, daar gaat mijn vriendin denk ik niet mee akkoord. :P Ook zijn er een aantal al niet meer beschikbaar zie ik.

Ouders kunnen evt. garant staan indien dat nodig is. Ik verdien eigenlijk net te weinig om een fatsoenlijk huis te kunnen huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
BroWohsEdis schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 20:19:
[...]

De enige opties lijken tot nu toe tijdelijk huren of over een tijdje in de vrije sector huren.
@BroWohsEdis : Op die site die ik eerder noemde niks kunnen vinden ? Ja, het zullen vast niet de huizen zijn die je verwachtte, of de buurt... Maar als je een paar jaar goedkoop huurt, en wat kunt sparen, kunnen jullie daarna door naar een leuke koopwoning in de wijk die je wilde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
BroWohsEdis schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 20:57:
[...]

De meeste zijn studio's, daar gaat mijn vriendin denk ik niet mee akkoord. :P Ook zijn er een aantal al niet meer beschikbaar zie ik.

Ouders kunnen evt. garant staan indien dat nodig is. Ik verdien eigenlijk net te weinig om een fatsoenlijk huis te kunnen huren.
De meeste maar niet alle. En heel kritisch kun je met dit budget nou eenmaal niet zijn. Studio is ook een huis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:52

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
BroWohsEdis schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 19:19:
[...]

Buiten de randstad wordt helaas moeilijk, ik werk in de randstad en mijn vriendin studeert er.

Als ik het zo hoor is woonnet geen optie meer voor ons.
Dat is misschien wat kort door de bocht. Er zijn genoeg mensen die werken in de randstad maar er (ver) buiten wonen. Als je jong bent moet je wat flexibeler zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroWohsEdis

BroWohsEdis

George Orwell was right.

Topicstarter
Sethro schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 21:10:
[...]

De meeste maar niet alle. En heel kritisch kun je met dit budget nou eenmaal niet zijn. Studio is ook een huis :)
Dat is waar, ik ga het er over hebben, bedankt! :*)
We Are Borg schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 21:15:
[...]

Dat is misschien wat kort door de bocht. Er zijn genoeg mensen die werken in de randstad maar er (ver) buiten wonen. Als je jong bent moet je wat flexibeler zijn :)
Klopt, het zou ook wel mogelijk zijn alleen heb ik het liever niet. Als ik de keuze heb tussen nu buiten de randstad wonen met 2 uur reistijd per dag of over een aantal maanden binnen de randstad met een half uur reistijd, kies ik voor het laatste. ;)

Pagina: 1