Vochtige binnenmuur door ventilator

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-06 10:39

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Topicstarter
Sinds enige tijd heb ik last van een vochtige binnenmuur, dit komt nu te voorschijn sinds de muur geschilderd is met isolatie omdat er al vochtblaren op zaten.

Vorig jaar hebben we de achtermuur (buitenmuur) weggehaald omdat we flinke vochtplekken daar op hadden.
Deze vochtplekken bleken te komen van een 'bak' in de spouw die als een verzamelkamer fungeerde voor alle rioleringen. Die loosden hier in dit kamertje op een paar in elkaar gemetselde stenen die als bak fungeerden. Onderin de bak zat een pijpje dat buiten weer aangesloten was op het riool. Het riool van mijn bovenburen kwam hier ook op uit. Bij sommige pijpen zat er ongeveer een meter ruimte tussen de bodem van de bak en 't uiteinde van de pijp ;(

Bij de buren (zelfde constructie maar dan minder goed gemaakt) was het geheel verstopt. Daar zat een overflow pijpje van de put daar naar die van mij. Bij hem was de buitenput ook compleet verzakt en liep het water gewoon de grond in...

Goed, dat is allemaal verleden tijd. We hebben dat keurig weg gehaald, alle rioleringen weer opnieuw en nu wel goed aangelegd in een gesloten systeem en de muren weer dichtgemetseld. Inmiddels is de muur gestukt en geschilderd. Geen vochtblaren meer te zien! Top zou je denken...

Echter nu begint het binnen. Daar zaten dus ook blaren, die zijn weggehaald de schilder. Die muur was nooit echt vochtig. De schilder heeft deze keurig weggehaald en daarna het geheel geisoleerd waarna de muur gesaust is. Gevolg nu na 8 weken: een vochtige muur, en met vochtig ook echt vochtig.

Bij het schilderen van de buitenmuur hebben we direct ook de oude roosters vervangen. Wat schetse onze verbazing. Tussen de ventilator van de douche (natte cel) en het rooster zit dus geen pijp |:( M.a.w. de vochtige lucht vanuit de douche wordt recht in de spouw geblazen. En doordat er nu een ander rooster op zit wat minder lucht door laat als de oude (die was gewoon helemaal open) blijft het vocht daar nu mooi zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wDcqB2oTdN6nBHaBdaQRByPx/full.jpg

Ik heb er nog geen pijp tussen gedaan op dit moment omdat ik een manier moet verzinnen om het vocht uit die spouw te krijgen (die dus net gestukt en geschilderd is en dat wil ook zo laten). Het vocht is echt bovenin, niet in het plafond maar echt tegen de muur aan. Precies op hoogte van die ventilator. Ik denk dat er nu ook een koudebrug ontstaat.

Mijn idee is om een ventilator aan de buitenkant erin te steken die nu de lucht wegblaast naar buiten toe. Om dan te kijken hoe die muur droogt. En binnenin een ontvochtiger aan het werk te zetten om zo snel resultaat te krijgen. Daarna verbindt ik natuurlijk de ventilator met de doorvoer via een pijp. Alleen dan blaast die ventilator nog steeds die vochtige lucht in de spouw nu.

Ander idee was om een extra ventilatiegat te maken in de buitenmuur waarop ik nu die ventilator zet die de lucht naar buiten zuigt. Dan moet ik natuurlijk wel ergens een intake maken. Aangezien er in die ruimte verder (behalve de douche en toilet met beiden ramen en roosters naar buiten) geen ventilatieroosters zijn is dat nog wel een handig idee'tje dacht ik zelf. Dan laat ik hem nu meteen ook de lucht naar buiten zuigen, ben ik daar ook vanaf. Straks worden de intake en outflow verbonden, maar nu dan nog niet.

Heeft hier iemand ervaring hiermee? Ik tast een beetje in het duister en online word ik ook niet echt wijzer.

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 09-06 11:10
zwahiel schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 17:16:
Sinds enige tijd heb ik last van een vochtige binnenmuur, dit komt nu te voorschijn sinds de muur geschilderd is met isolatie omdat er al vochtblaren op zaten.

[...]

Het riool van mijn bovenburen kwam hier ook op uit.
Ho... wacht... Bovenburen... Dan is er een VVE ? Was die geen opdrachtgever van het eerdere project, en moet die de aannemer aanspreken ??
Bij het schilderen van de buitenmuur hebben we direct ook de oude roosters vervangen. Wat schetse onze verbazing. Tussen de ventilator van de douche (natte cel) en het rooster zit dus geen pijp |:( M.a.w. de vochtige lucht vanuit de douche wordt recht in de spouw geblazen. En doordat er nu een ander rooster op zit wat minder lucht door laat als de oude (die was gewoon helemaal open) blijft het vocht daar nu mooi zitten.
Als je vochtige, warme lucht uit een doucheruimte een koude leidingkoker inblaast. Ja, dat gaat condenseren. Maar is dat niet iets waar de aannemer toen voor gewaarschuwd heeft ? Ik begrijp dat de hele koker toen opengelegen heeft ? Of heeft de VVE wellicht gezegd dat de aannemer dat toen niet moest oplossen ?

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Topicstarter
Er was geen aannemer. Dat waren wij zelf. Die spauwmuur heeft niet tot die ventilator open gelegen. Wij hebben de riolering vervangen gecheckt op lekkages, laten drogen en 2 weken later weer dicht laten metselen.

Daar was geen aannemer bij betrokken.

Nu zien we dus pas dat de ventilatie gewoon de spauwmuur in blaast zonder pijpje omdat we per toeval dat kapje gingen vervangen...

En ja er is n VvE, namelijk wijzelf met 4 woningen.

Achtergrond informatie:
Ik heb een benedenwoning in een kleinschalig complexje wat bestaat uit 2 beneden- en 2 bovenwoningen. Dit is in 2010 volledig gerenoveerd door een aannemer met Poolse arbeiders. Met alle gevolgen van dien. Zo zijn er soms dingen erg goed maar soms ook erg slecht aangelegd. Een mooi voorbeeld is het niet leggen van een pijp tussen ventilator en de muurdoorvoer. Andere is om overal verkeerde LAN kabel neer te leggen of om CAI kabel te breken. ;( Die riolering hoorde ook tot de juweeltjes die ze gemaakt hadden.

We ondervinden soms nog dingetjes wat onze Poolse vrienden dus niet goed gedaan hebben en dit is er dus weer eentje. Gelukkig hebben we als VvE zelf de handen uit de mouwen gestoken want veel van die dingen zijn relatief eenvoudig op te lossen. Iets dat we dus ook doen aangezien de VvE niet het geld heeft om een aannemer in te huren. Recentelijk hebben we het hele huis laten schilderen en het geld is dan ook weer op (ja dat mag niet, maar het is nu eenmaal wel zo!)

[ Voor 53% gewijzigd door zwahiel op 30-10-2017 17:40 ]

RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
zwahiel schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 17:34:
Er was geen aannemer. Dat waren wij zelf. Die spauwmuur heeft niet tot die ventilator open gelegen. Wij hebben de riolering vervangen gecheckt op lekkages, laten drogen en 2 weken later weer dicht laten metselen.

Daar was geen aannemer bij betrokken.

Nu zien we dus pas dat de ventilatie gewoon de spauwmuur in blaast zonder pijpje omdat we per toeval dat kapje gingen vervangen...

En ja er is n VvE, namelijk wijzelf met 4 woningen.
Oke, in dat geval, maak een pijpje. Je blaast nu vochtige lucht een koudere koker in. Dat gaat dus condenseren. Zeker nu het buiten kouder wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Topicstarter
Oekiejoekie schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 17:37:
[...]

Oke, in dat geval, maak een pijpje. Je blaast nu vochtige lucht een koudere koker in. Dat gaat dus condenseren. Zeker nu het buiten kouder wordt...
Zover was ik al. Alleen hoe krijg ik het vocht UIT die spauwmuur zonder dat t eerst door de muur naar buiten komt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekiejoekie
zwahiel schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 22:58:
[...]

Zover was ik al. Alleen hoe krijg ik het vocht UIT die spauwmuur zonder dat t eerst door de muur naar buiten komt...
Dat kan in deze tijd van het jaar met een koude buitenmuur nog wel eens een hele lastige worden.

Ten eerste: Zorg dat er niet nog meer vocht in komt. Dus niet, of zo min/kort mogelijk de douche gebruiken. Niet de was laten drogen in je badkamer. En als je de douche gebruikt, het gat van de ventilator dichtmaken en de badkamer op een andere manier droog ventileren. Via de deur denk ik dan, want ik zie geen raam op de tekening.

Verder denk ik dat zowel de binnenventilator als het buitenrooster op hoogte zitten ? Dan krijg je geen ciculatie door de hele schacht heen. Die warme lucht blijft dan bovenin de schacht hangen. Haal dus alvast zo'n flexibele luchtslang (zoals ze ook voor drogers/afzuigkappen gebruiken), sluit die aan op aan de ventilatorzijde, laat hem in de schacht omlaag hangen en blaas er warme droge lucht doorheen. Verwarming aan, en eventueel extra bijstoken met een elektrische kachel.

Voor je vochtprobleem aan de halkant: Huur een ontvochtiger voor een weekje of zo bij een van de bekende materiaalverhuurders. Als je iemand kent met een verplaatsbare airco: Die kunnen ook vaak ontvochtigen. En die mag je in de koude tijd van het jaar wellicht best even lenen...

Als het droog is, ventlatorslang weer terugtrekken, en rechtstreeks aansluiten op het buitenrooster.

Disclaimer: Pas op met electrische kachels in je doucheruimte. Dus als je gaat douchen, verlengkabels en kachels even weg...

Edit: Wat is eigenlijk de aansluitende ruimte ? Is dat een halletje ? of (in een appartement niet ondenkbaar) de keuken ?

[ Voor 3% gewijzigd door Oekiejoekie op 31-10-2017 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 27-06 13:22
Gebruik in ieder geval de komende tijd een luchtontvochtiger (ik heb zelf een Qlima D512) en die werken uitstekend. Wij hadden in het begin in ons appartement 90% luchtvochtigheid, na 1 dag waren we 6 liter water lichter.
Ik zou gewoon zo'n ontvochtiger aanschaffen(je mag ze geloof ik een maand testen van Qlima) en die gewoon een flinke tijd in je badkamer laten staan en de ventilatie naar buiten aanzetten. Op die manier wordt de "droge" lucht door de spau naar buiten geblazen en neemt dat hopelijk het meeste vocht mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-06 20:51

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

zwahiel schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 22:58:
[...]

Ik kan er langsheen gelezen hebben, maar heeft de spouwmuur enige vorm van ventilatie?
Zo nee, dan is het tijdelijk droogtrekken van de spouwmuur precies dat: een tijdelijke oplossing.. (zie ook http://www.joostdevree.nl...problemen_bij_muren.shtml)
zwahiel schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 17:16:
Bij de buren (zelfde constructie maar dan minder goed gemaakt) was het geheel verstopt. Daar zat een overflow pijpje van de put daar naar die van mij. Bij hem was de buitenput ook compleet verzakt en liep het water gewoon de grond in...
Wat ik niet lees in je verhaal is dit: Is de grond nu (wel) afgewerkt, of is de vloer van het 'rioolkamertje' nog steeds simpelweg de grond?

[ Voor 33% gewijzigd door Goudvis op 31-10-2017 09:00 ]

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-06 23:43
Als je goed ventileert na aanbrengen van het pijpje (zorg ook dat de doucheventilator genoeg toevoer krijgt, hij kan moeilijk je douche vacuüm zuigen. ;) ), dan zal het vocht ook wegtrekken. Zo niet, dan blijft er vocht bijkomen. Is er nog isolatie aangebracht? Ik neem aan dat je paintskills te wensen overlaten en dat de douche grenst aan dat 90cm muurtje? Of heb je echt een spouw van 90cm?

Het is spouwmuur. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Goudvis Jan schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 08:56:
[...]

Ik kan er langsheen gelezen hebben, maar heeft de spouwmuur enige vorm van ventilatie?
Zo nee, dan is het tijdelijk droogtrekken van de spouwmuur precies dat: een tijdelijke oplossing.. (zie ook http://www.joostdevree.nl...problemen_bij_muren.shtml)

[...]

Wat ik niet lees in je verhaal is dit: Is de grond nu (wel) afgewerkt, of is de vloer van het 'rioolkamertje' nog steeds simpelweg de grond?
Tja, blijkbaar is de beun hier bezig geweest, en mag je zo ongeveer alles verwachten (en waarschijnlijk het slechtst denkbare).

De verbouwing moest zo goedkoop mogelijk, want blijkbaar geen reserves, en de oplossing heb ik ook niet het idee van dat die de hoofdprijs mag kosten. @zwahiel : Is er door de VVE al melding gemaakt bij de opstalverzekering ? Zelfs als die besluiten niet uit te keren, sturen ze wellicht om dat te constateren een expert langs die een rapport voor de verzekering maakt. Dan heb je in ieder geval een lijstje met punten die bouwkundig niet voldoen en die je zelf aan kunt (laten) pakken. En keren ze wel uit, dan regel je een (bonafide) aannemer, die alles netjes voor je doet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09:06
Spauwventilatie is wel belangrijk en ook achteraf goed aan te brengen.
Helemaal als je het door een aannemer projectmatig laat doen in de zin voor alle panden van de VVE.
Want die zullen allemaal met het zelfde probleem te maken krijgen als er niets aan gedaan wordt.

Schaar het onder een foute basis constructie voor het hele pand (wat het is, want een spouw moet geventileerd worden anders gaat afhankelijk van het soort isolatie die nog rotten of de werking achteruit) en laat desnoods het ventilatieverhaal van de badkamer door ieder apart meenemen. (alhoewel dat ook deels onder de VVE zou moeten vallen gezien het ook deels over de buitenschil gaat)

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Warme droge lucht inblazen dan gaat het vocht er het beste uit. Vocht wil je zo snel mogelijk weghebben.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
De spouw droogkrijgen is vrijwel triviaal. Dat gebeurt vanzelf, je laat de ventilator 'droog' blazen (verwarming aan in badkamer) of je maakt een extra ventillatiegat.

Maar weet je zeker dat de oorzaak bij de douche ligt? Zeker weten dat er geen lekkage ergens is? uiteraard makkelijk uit te proberen, want een pijpje kost vrijwel niets

[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 31-10-2017 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

Het wordt wel winter, echte droging krijg je pas weer in het voorjaar.

Koop ook voor de zekerheid een vochtigheidsmeter dan weet je hoe het droogproces gaat en wanneer het droog is. Meten is weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Topicstarter
De VvE zijn (zoals gezegd) wijzelf. Dus geen profi VvE.
Het hele pand is in 2010 door Polen gerenoveerd, pas daarna is de VvE opgericht en zijn de bewoners erin gekomen. Kwestie van zo snel en goedkoop mogelijk flippen vanuit een project ontwikkelaar. En nee daar valt niks meer te halen, dat hebben we in het verleden al eens geprobeerd (ook met jurdische hulp!).

Die spouw, daarin zat dus een overslag put in, op de bodem. Alle rioleringspijpen van mijn appartement en dat van mijn bovenburen kwamen daarop uit. Dit was een put met dichte bodem. Er zit dus geen zand of zo, maar daadwerkelijk een vloer. In de put zat een pijpje naar een overstort/bezinkbak en daarin zat een pijp naar de riolering. Dat laatste was buiten het huis, en was afgesloten met een badkamertegel en pur... Je snapt, dat hebben we dus meteen weggehaald. Nu zijn alle buizen netjes aangesloten en hebben we gecheckt op lekkage.

Die buitenmuur grenst aan de douche, in de douche zitten nisjes waarin je je meuk kwijt kan. Daardoor is de ruimte tussen buitenmuur en de muur van de douche vrij groot. Die is zo'n 90cm ja. Op het smalste stuk (dus binnen in zo'n nisje) is de ruimte 20 cm. Een vrij aardige spouw dus.

In de douche is er geen probleem! Alles is daar betegeld, de tegels zitten ook goed vast.
In de douche zit dus een ventilator, die blaast de vochtige lucht van de douche via de spouw naar buiten toe. Echter: Hier hebben de Polen dus geen pijp tussen gezet. De lucht wordt dus gewoon de spouw in geblazen. Met gevolg dat de binnenmuur tussen de douche en de buitenduur, naast de douche (zie tekening) dus nu van boven af vochtig is. Het trekt daar naar beneden toe.

Aan de buitenmuur zit een rooster, voorheen zat hier een rooster met grotere luchtdoorlaat. Nu dus niet meer. Ipv dat de lucht naar buiten toe gaat blijft die circuleren in de spouw.

Welnu: de laatste rioleringswerkzaamheden, stuken en schilderen zijn door ons zelf uitgevoerd. Dus niet door een aannemer. Wij hebben het ontbreken van de pijp pas opgemerkt toen we klaar waren en als afsluiter nieuwe kapjes monteerden. Er zit aan de buitenmuur namelijk wel een stukje pijp in van zo'n 5 cm. Dus als je kijkt, LIJKT het wel alsof er een pijp zit. Eenmaal bij de ventilator aan de binnenkant aangekomen en je haalt die eruit, dan zie je dat er dus geen pijp zit.

De werkzaamheden die we gedaan hebben zijn allen correct uitgevoerd, dus dat is geen discussie.

Waar het dus nu om gaat is hoe het vocht uit die spouw gehaald kan worden. Ik kan er dus niet in! Dus ik kan er ook geen ontvochtiger neerzetten. Ik heb wel een ontvochtiger die ik in dat gangetje naar kan zetten. Tevens wil ik zo snel mogelijk een pijpje tussen de ventilator en 't rooster. Mijn probleem is alleen dat ik dan de luchtcirculatie van de spouw compleet afsluit. Dat rooster is namelijk de enige uitweg in een verder dichte spouw. Dus mijn andere idee is om binnen op de muur tussen de douche en de buitendeur een gat te maken waarin ik een rooster plaats, in de buitenmuur doe ik dan hetzelfde. (tussen de ventilator en 't rooster daarvan komt dan die pijp, vochtige lucht kan niet meer de spouw in). Dan kan de spouw luchten.

Eventueel kan ik de plint van die muur (hoge plint) weghalen en daar nog een gat maken zodat ik een luchtstroom opgang breng. Mijn idee is dan om in de buitenmuur dus een roostertje te houden waar nu die warme lucht heen kan. Wanneer de muur droog is, zet ik dan een pijpje tussen beide roosters zodat ik binnen een extra ventilatiemogelijkheid heb en maak ik het gat onderin dicht waarna de plint weer terug gaat.

De vraag is: gaat dat zo werken? Natuurlijk draait dan de ontvochtiger in 't halletje (in dat halletje zit idd ook de keuken ja).

Het licht niet aan de douche, toen we de buitenmuur open hadden liggen, hebben we dat ook meteen gecheckt, dat was allemaal kurk droog. Sinds we de buitenmuur dicht hebben (daarvoor zaten er flinke vochtplekken in en kwam het vocht van onderuit door het open riool daar) en het kouder is komt er vocht door de muur heen. Dit vocht komt ook van bovenaf. Ik heb gecheckt om in de douche 'n uurtje koud water te laten lopen. En dan zie je dat 't minder is. Daarnaast zou je dan niet alleen bovenin vocht hebben, maar ook onderin.

[ Voor 6% gewijzigd door zwahiel op 31-10-2017 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
De spouw droogt vanzelf, in de gevel zitten om de 1-1,5m open stootvoegen om de spouw te laten ventileren. Zo niet, dan is er nog meer geprutst. :P Breng als eerste maar de lucht naar buiten en wellicht is een geïsoleerde pijp nog wel een beter idee, anders drupt de condens van de buis af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Topicstarter
Señor Sjon schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 10:32:
De spouw droogt vanzelf, in de gevel zitten om de 1-1,5m open stootvoegen om de spouw te laten ventileren. Zo niet, dan is er nog meer geprutst. :P Breng als eerste maar de lucht naar buiten en wellicht is een geïsoleerde pijp nog wel een beter idee, anders drupt de condens van de buis af.
Die zitten er dus niet. Dit is een pand uit 1902 ;) Die hele spouw is ongelucht. We hebben nog overwogen (en met een aannemer overlegd hierover) om dit aan te brengen toe we het toch al open hadden, maar hij gaf aan dat het of overal moest of nergens. Op een paar plekken had totaal geen zin, zei hij.

Ik zit nu juist te denken om op een beluchting in dit stuk op gang te brengen.

[sub]En ja, hier is gigantisch geprutst zoals ik al zei, wij proberen het links en rechts te herstellen. Zo heb ik ook al in mijn kelder renovatiekokers aangebracht zodat daar ook lucht in komt. Dat zat er ook niet :( Ook bladvangers zijn wel handig in een regenpijp als je 7 grote Lindebomen naast je huis hebt staan. We misten bijvoorbeeld ook een AOP en ISRA, van de buitenlamp weten we nog steeds niet waar de stroom daarvoor vandaan komt, en van de twee stroomkabels naar de schuur werkt er maar eentje. Ook is er overal maar 10 of 12 mm waterleiding gebruikt, want ja waarom zou je fatsoenlijke grootes leiding gebruiken... Om maar een paar dingen te noemen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
zwahiel schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 10:29:
De VvE zijn (zoals gezegd) wijzelf. Dus geen profi VvE.
Het hele pand is in 2010 door Polen gerenoveerd, pas daarna is de VvE opgericht en zijn de bewoners erin gekomen. Kwestie van zo snel en goedkoop mogelijk flippen vanuit een project ontwikkelaar. En nee daar valt niks meer te halen, dat hebben we in het verleden al eens geprobeerd (ook met jurdische hulp!).
Oke, verkeerd begrepen... Ik dacht dat jullie de opdrachtgever waren...
In de douche is er geen probleem! Alles is daar betegeld, de tegels zitten ook goed vast.
Ja, nu nog ja >:) Dus pak het wel snel aan...
Aan de buitenmuur zit een rooster, voorheen zat hier een rooster met grotere luchtdoorlaat. Nu dus niet meer. Ipv dat de lucht naar buiten toe gaat blijft die circuleren in de spouw.
Op welke hoogten zitten de inblaas- en uitblaasopening ? Om te drogen wil je dat de hele schacht ventileert en droogt, niet alleen de warme bovenkant (met condenswater wat nog steeds naar beneden drupt...). Daarom gaf ik de oplossing met tijdelijk de slang naar beneden...
De vraag is: gaat dat zo werken? Natuurlijk draait dan de ontvochtiger in 't halletje (in dat halletje zit idd ook de keuken ja).
De reden waarom ik dat vroeg... Keuken is in jouw geval een extra handicap. Bij koken komt ook een hoop vocht vrij... Ik zou dan eerder voor een wat forsere ontvochtiger kiezen...
Señor Sjon schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 10:32:
Als die open voegen er niet in zitten: Laat er een halve steen uitkappen (of doe het zelf) en zet er zo'n ventilatieroostertje in. Dan is de leidingkoker ook geventileerd. (Van die open stootvoegen ben ik niet zo gecharmeerd, in het verleden meermalen wespennesten in gehad...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Daar heb je dan ook 'bijenbekjes' of roosters voor die je in de stootvoeg kan klemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Señor Sjon schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 10:51:
Daar heb je dan ook 'bijenbekjes' of roosters voor die je in de stootvoeg kan klemmen.
Oke, ik bedoelde zo'n ding:

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/dd/House_vent.jpg/220px-House_vent.jpg

Met hamer, beitel en wat cement, heb je er die als doe-het-zelvert er wel binnen een paar uur in zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Topicstarter
Zei ik al dat ons hele pand wit gestukt is...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekiejoekie
zwahiel schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 10:57:
Zei ik al dat ons hele pand wit gestukt is...?
Van buiten ? Ik ging er vanuit dat je met het stucwerk, het stucwerk in de hal bedoelde ??

Dan zoiets: Afbeeldingslocatie: https://www.tilmar.nl/bouwproducten/products/showimage?id=9c556327-200f-4ac2-a963-9fe100f1b792

[ Voor 19% gewijzigd door Oekiejoekie op 31-10-2017 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Topicstarter
Van buiten ja. Binnen uiteraard ook.

Buiten zit er stuk tegenaan, daarop prima, vochtwerende coating, verf en anti graffiti coating.
(overal buiten, zelfs bij de bovenburen omdat je anders n gekke rand gaat zien waar de coating ophoudt, kostte iets meer maar met mooier eindresultaat)

Op de fundering en tot 20 cm boven de grond zit op de stuc een industriële vochtwerende laag met daarop bitumenverf om t vocht buiten te houden. Uiteraard zit er een vochtkering in de muur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekiejoekie
zwahiel schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 11:09:
Van buiten ja. Binnen uiteraard ook.

Buiten zit er stuk tegenaan, daarop prima, vochtwerende coating, verf en anti graffiti coating.
(overal buiten, zelfs bij de bovenburen omdat je anders n gekke rand gaat zien waar de coating ophoudt, kostte iets meer maar met mooier eindresultaat)

Op de fundering en tot 20 cm boven de grond zit op de stuc een industriële vochtwerende laag met daarop bitumenverf om t vocht buiten te houden. Uiteraard zit er een vochtkering in de muur.
Nou, dan is die laatste foto die ik postte je oplossing.

Van de pagina van de leverancier:
Perfecte toepassing voor spouwventilatie in stucwerkgevels.

Gevelstucventilatie in optima forma. Buisjes inmetselen of in geboorde gaten monteren en op de juiste laagdikte afstellen. Roosters in buisjes plaatsen na het pleisteren van de gevel. De ronde nylon roosters klemmen in de buis, eventueel kit aanbrengen voor optimale bevestiging.

De TS ventilatiesets zijn er in drie maten en drie kleuren. Een set bestaat uit een nylon klemrooster en een bijpassende grijze PVC muurbuis van 11 cm lang.

TS-35 is een muurbuis die uitstekend achteraf geplaatst kan worden, ook in pleisterwerk. De muurbuis bestaat uit één geheel. Het roosterdeel heeft een brede flens van 5mm, hierdoor wordt een geboord gat ruim afgedekt. Deze muurbuis is 7cm lang.
Voor de prijs hoef je 't niet te laten, maximaal 4,75 euro voor de grootste maat zo te zien. En met een diamantboor een gat in de gevel boren, kost je ook niet de hoofdprijs als je wat rondbelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Oekiejoekie schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 10:55:
[...]

Oke, ik bedoelde zo'n ding:

[afbeelding]

Met hamer, beitel en wat cement, heb je er die als doe-het-zelvert er wel binnen een paar uur in zitten...
Dat is een kruipruimteventilatierooster. ;)

@Oekiejoekie Met een watergekoelde diamantboor boren is nou niet echt top voor je stucwerk. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Señor Sjon op 31-10-2017 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Señor Sjon schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 11:22:
[...]

@Oekiejoekie Met een watergekoelde diamantboor boren is nou niet echt top voor je stucwerk. ;)
Welk deel van niet top voor je stucwerk bedoel je ? De misschien wat onregelmatige randjes ? Die worden afgedekt door een flens. De boortroep die vrij komt ? Ik begrijp dat @TS geen normaal, poreus stucwerk heeft, maar er een coating overheen zit om te voorkomen dat graffiti er in trekt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Topicstarter
Ik heb van die renovatiekokers toegepast in mijn kelder. Werkt idd erg fijn. Gewoon een gat boren en klaar.

Kostte me destijds 100 euro voor 2 van die gaten. Was zo gepiept. Ook voornamelijk omdat ze scheef van boven naar beneden moesten. Hier gaat het alleen door een enkel laags stenen muurtje heen.

Maar goed. Dan moet er dus beneden eentje komen buiten en dan boven eentje buiten?

Ik hoopte dat er eentje binnen bovenin kon doen tussen douche en buitenduur (op de muur die nu vochtig is) zodat ik binnen ook wat extra afvoer creer. Als het geheel dan droog is, wou ik daar een pijpje tussenzetten zodat dat vocht afgevoerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
ff recapituleren... want er komt opeens een hoop bij... stucwerk aan de buitenkant, waarvan ik dacht dat het alleen aan de binnenkant zat en zo...

Je hebt in je badkamer een badkamerventilator. En aan de buitenkant zo'n lamellenrooster waar die uit kan blazen. Ja, daar hoort een pijp tussen.

Vroeger had je aan de buitenkant geen lamellenrooster, maar een meer open rooster, waardoor die koker/spouw ook kon ventileren. Die koker wil je nu ook ventileren. Dus daar dan één zo'n roostertje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-05 02:51
Spouwventilatie is de enige manier om het vocht er vanaf buiten uit te krijgen, aangezien nu heel je muur vanaf buiten afgesloten is voor vocht. Waarschijnlijk werd de muur in het verleden ook nat aan de binnenkant maar verdween dat weer door de buitenmuur in de oude ademende staat.
Wil je dat niet, dan maak je gewoon die pijp tussen de ventilator en de buitenmuur en wacht je geduldig af.
Het vocht komt er vanzelf uit waar dat kan en op die plek zul je waarschijnlijk een nieuw sausje nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 28-06 09:25
zwahiel schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 10:38:
Die zitten er dus niet. Dit is een pand uit 1902.
Ik ben ook eigenaar van een benedenwoning van zo'n 100 jaar oud waar in de loop van de decennia door allerlei meer en minder kundige mensen aan geklust is. Ik vind het altijd een beetje grappig hoe stellig mensen allerlei bouwkundige feiten over je huis verkondigen, die gewoon niet waar zijn voor dit soort panden. Daar heb jij verder niks aan, behalve dat ik met je meeleef.

Oh ja, het vocht in onze aangekluste, ongeventileerde berging bestrijden wij ook met zo'n Qlima D512, die iemand anders ook al aanraadde. Doordat dat ding een paar uurtjes per week aanstaat is die veranderd van een ruimte waar alles, maar dan ook alles ging schimmelen tot een probleemloze berging.

[ Voor 10% gewijzigd door Lapa op 31-10-2017 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:07
De condensatieplek is niet helemaal logisch. Ik neem aan dat het vocht binnen zit? Dat is dan een "warme" muur. Waar zit je slagregen kant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Topicstarter
De muur die vochtig is, is de binnenmuur. ;)

De regen is aan de buitenkant. Precies waar de vochtplek begint, daar blaast die ventilator langs. Idd vroeger zat er bijna een heel open gat met een kapje daar. Dus dat vocht kon wel weg. We hadden toen echter last van optrekkend vocht door die put die er onderin lag en open was. Dat resulteerde in vochtblaren aan de onderkant van die binnenmuur en ook de buitenmuur had daar last van.

Nu komt het vocht echt uit die ventilator die dus geen pijpje heeft en komt het van bovenaf.

Dus pijpje ertussen en dan afwachten idd. Ik zal straks ff de ontvochtiger in 't halletje zetten en aanzetten. Dan moet dat ook zo gepiept zijn. Zit ff te denken om een iets lagere flexibele pijp erin te doen die ik dan naar buiten toe trek. Beetje indrukken van die pijp zodat er nog wel ruimte aan een kant zit zeg maar. Zodat er ook nog iets van een klein beetje lucht eruit kan stromen door diezelfde opening.

Maar is het dan goed of juist niet om dan een roostertje onderin de muur te maken? Bedoel is dat niet overkill nu?

//edit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dx9Bal7xZR6xICkWrM1ln10Q/full.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door zwahiel op 31-10-2017 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waarnemer
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 26-05 12:01
Het is geen spouw (spau?) maar een plenum of schacht.
Een spauw is een lege ruimte tussen twee muren en dient ter isolatie (ook van doorslaggeluid tussen woningen)
Behalve spouwankers, eventueel isolatiemateriaal en directe (met pijp) doorvoeren naar buiten, hoort hier niets in aanwezig te zijn. Zeker geen afvoerwerk. (en je wilt hier zeker geen rioolafvoer)

Waar je het over hebt is een plenum of schacht. Je hebt hierdoor leidingwerk lopen. Niet alleen van jezelf, maar ook van derden (de bovenburen) Het toegankelijk houden van deze ruimte is dus wel nood(!)zakelijk; onderhoud, reparaties.

Geen idee of die schacht doorloopt van kruipruimte tot aan het dak, maar daarin zou een oplossing kunnen liggen. Een luchtafvoerpijp van onder naar boven, met daarop je aansluitingen voor je ventilatie van de badkamer. Open aan de onderkant in je kruipruimte en open met een paddenstoel op het dak. Al dan niet voorzien van motor voor het geheel en desnoods gesplitst van dat van de buren.. of direct met pijp door de muur naar buiten, maar zo hoog mogelijk.

Ook een afvalwater afvoer heeft "lucht" nodig. Dezelfde truc is hierop van toepassing. Je hebt een pijp van boven (het dak) naar beneden naar het werkelijk riool. Heb je geen be-/ontluchting aan de bovenkant dan trek je bij de eerste keer doortrekken, meteen alle watersloten in het pand leeg...

Jammer van het eventuele stucwerk, maar het goed aanleggen van de afvoeren lijkt me veel belangrijker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Topicstarter
Of het nu een spouw of een schacht is, dat maakt niet zoveel uit toch?

Deze ruimte loopt niet door naar boven. Daar zit een vloertje tussen en boven gaat hij over de gehele lengte van de bouw daar de hoekom als: spouwmuur.

Er loopt een rioleringspijp ja, maar of die toegankelijk moet zijn of niet, dat doet er hier niet toe. Da's niet de vraag ;) Deze pijpen waren eerder ook ingemetseld en blijven dat ook mooi. Wil je in de pijp? Dat kan, buiten is een put die kun je open maken dan kun je bij de pijpen. Prima oplossing aldus onze loodgieter die alles geinspecteerd heeft alvorens het weer dicht ging. De beluchting van het riool is zelfs uitzonderlijk goed, met niet 1, niet 2 maar 3 beluchtingspunten op verschillende plaatsen algelang je je op de standpijp bevindt. Ook dat kon de loodgieter alleen maar aanjuichen :)

Mij gaat het erom hoe ik het vocht in deze tussenruimte wegkrijg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mathijs
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-05 02:51
Ook nog een dingetje, kijk ook even of je buren ook geen tussenbuis hebben, anders blijf jij er alsnog mee zitten ;)

Een gladde buis is het beste, met zo'n flexibele kost het je zuigkracht van de ventilator.
Het vocht komt er vanzelf echt wel uit. Gewoon de bron van de ellende verhelpen en dan wat geduld hebben is in mijn optiek het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Topicstarter
Hoe bedoel je tussenbuis? Tussen mij en de rechtstreekse buren zit of een dikke muur of een betonnenvloer waardoor wel die standpijp door komt, maar dat gat is afgedicht met pur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waarnemer
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 26-05 12:01
zwahiel schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 14:21:
Of het nu een spouw of een schacht is, dat maakt niet zoveel uit toch?
Jawel want daar hoort geen "techniek" als afvoeren en dergelijke. Behalve dan die ik aangaf.
Er zijn geschreven (bouwbesluiten en normen) en ongeschreven (best practices) als het gaat om bouwen/verbouwen. Misschien die eens opvragen en inkijken voordat je verder gaat. En een echte aannemer installateur vragen en niet een "Pool".

In een spouw hoort geen leidingwerk anders dan haaks doorgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-04 11:24
Ik ben deze wel eens tegengekomen om vocht uit je spouw te laten trekken door natuurlijke ventilatie. Misschien is dat nog een idee om je spouw te laten ventileren

Afbeeldingslocatie: https://www.testpanel.nl/images/50964-c250-s

[ Voor 20% gewijzigd door raymonvdm op 31-10-2017 17:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Topicstarter
Waarnemer schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 16:30:
[...]

Jawel want daar hoort geen "techniek" als afvoeren en dergelijke. Behalve dan die ik aangaf.
Er zijn geschreven (bouwbesluiten en normen) en ongeschreven (best practices) als het gaat om bouwen/verbouwen. Misschien die eens opvragen en inkijken voordat je verder gaat. En een echte aannemer installateur vragen en niet een "Pool".

In een spouw hoort geen leidingwerk anders dan haaks doorgevoerd.
Nogmaals, wij hebben dit niet zo gebouwd. Dat is voordat ik dit huis gekocht had zo gemaakt door de projectontwikkelaar. Je gaat er vanuit dat die weet wat hij doet, dat bleek niet zo te zijn dus ;)

En tja bouwbesluiten ten over, de werkelijkheid met oudere huis nu eenmaal radicaal anders. Overigens is dit allemaal afgetikt door een loodgieter en een bevriende aannemer als eindcheck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indevrieskist
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 05-11-2017
Kan je als tijdelijke verwarming tot het vocht weg is niet gewoon een paar ouderwetse gloeilampen oid via de ventialatiegaten in de spouw hangen. icm een afzuiger naar buiten

vermoed dat Paul C hieronder er meer verstand van heeft 8)

[ Voor 16% gewijzigd door indevrieskist op 31-10-2017 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
First things first:
Die ventilator met een buis op dat rooster buiten aansluiten.

In principe zou die spouwmuur gewoon vanzelf moeten drogen. Je hebt pech dat we net het koude seizoen in gaan, dan duurt dat misschien wat langer. Spouwmuurventilatie is niet nodig. Veruit de meest significante factor bij het drogen van een buitenmuur is vochttransport door de muur. Nederlandse (bak)stenen zijn super poreus, water gaat daar prima dwars doorheen (dat heb je inmiddels wel ervaren). Ventilatie van de spouw voegt daar bijna niets aan toe. (Tenzij je aan de buitenkant een dampdichte laag hebt, zoals geglazuurde stenen of een geverfde muur, maar dat is niet zo gebruikelijk in Nederland.)

Als je die muur sneller wilt laten drogen kun je er een ventilator op richten en/of verwarmen. Als de relatieve vochtigheid in huis hoog is kun je eventueel ontvochtigen, maar nu het buiten kouder wordt kun je dat ook prima doen door gewoon koude lucht (en dus droge lucht na opwarming) van buiten te halen. Als er een dampdichte verflaag op die muur zit, dan zal een ventilator minder effect hebben dan verwarmen. Als de verf flink bladert, dan kun je die er met een plamuurmes een beetje vanaf steken.

Ideeen als "droge lucht van binnenuit de spouw in blazen" zijn grote (gevaarlijke) onzin! Dat komt door het temperatuurverschil tussen binnen en buiten. Lucht die binnen een lage relatieve vochtigheid heeft, heeft buiten bij een lagere temperatuur een hogere relatieve vochtigheid en is wellicht zelfs verzadigd. Dit is juist precies waar het probleem is ontstaan als ik jou begrijp.

Dit soort hydrometertjes zijn redelijk nauwkeurig:
https://www.ebay.com/itm/...4ccd62:g:0Y8AAOSwhOVXc-07

Als je zo'n mobiele air-co weet in je omgeving, dan kun je die inderdaad goed gebruiken om te ontvochtigen. Dat ding blaast namelijk aan 1 kant gedroogde koude lucht en aan de andere kant komt de warmte vrij. Als je die warmte op de muur blaast, dan heb je verwarming, ventilatie en ontvochtiging in 1 apparaat wat de helft of tweederde minder stroom gebruikt als enkel een elektrisch kacheltje. Zoiets:
https://www.trotec24.nl/m...nditioner-pac-2000-x.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Paul C schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 17:56:
(Tenzij je aan de buitenkant een dampdichte laag hebt, zoals geglazuurde stenen of een geverfde muur, maar dat is niet zo gebruikelijk in Nederland.)
Laat @TS dat nou net verteld hebben. Een vochtwerende coating, pleisterwerk, met een anti-graffiticoating er overheen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
Oekiejoekie schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 17:58:
[...]

Laat @TS dat nou net verteld hebben. Een vochtwerende coating, pleisterwerk, met een anti-graffiticoating er overheen...
Ik was niet helemaal duidelijk:
Ja het vocht moet ook door heb buitenblad heen... uiteindelijk. Hij hoeft alleen het binnenblad droog te hebben. Buitenblad doorweekt nat is de norm in Nederland voor ieder huis met bakstenen gevels na een lekkere regenbui. Dat is de reden dat we met spouwmuren begonnen zijn. Een luchtlaag tussen die kletsnatte buitenblad en het droge binnenblad. Omdat je binnen stookt krijg je ook geen damptransport van het buitenblad naar heb binnenblad.
indevrieskist schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 17:53:
Kan je als tijdelijke verwarming tot het vocht weg is niet gewoon een paar ouderwetse gloeilampen oid via de ventialatiegaten in de spouw hangen. icm een afzuiger naar buiten

vermoed dat Paul C hieronder er meer verstand van heeft 8)
Ja dat kan natuurlijk wel, maar of het veilig en praktisch is?

Edit 3:
N.a.v. Oekiejoekie stuk over die coatings op de buitenmuur nog even gelezen. Dat verklaart wel waarom die afvoer naar de schacht (een spouw wil ik het niet noemen zoals ik het nu begrijp) zo'n groot probleem veroorzaakt. Bij een kale baksteen muur zou ik verwachten dat het vocht wel door die muur wordt afgevoerd, maar als die zo dicht is aan de buitenkant, dan wordt de afvoercapaciteit beperkt en slaat het ook op die binnenmuur. Dat neemt trouwens niet weg dat het een gigantische bouwfout is om die afvoer niet met een geschikte buis door die schacht te voeren!

Voor die buis kan ik inderdaad ook een gladde buis aanbevelen en niet zo'n flexibel geval. Denk ook na over het afschot, want het is een wat langer kanaal, dus je krijgt wellicht condens in die buis en loopt dat dan naar binnen of naar buiten?

Ik blijf er echter wel bij dat ik zou beginnen met het wegnemen van de oorzaak (de vochtige lucht de spouw in blazen) en het dan een paar weken aankijken of het droog wordt. Die spouw (actief) gaan ventileren zal het wel versnellen, maar ook duurder en lastiger maken. Ondanks al die coatings is die muur nog steeds niet helemaal dampdicht, dus het vocht gaat er wel nog doorheen, maar alleen langzamer.

[ Voor 101% gewijzigd door Paul C op 31-10-2017 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

Als er een antigraffitycoating opzit dan moet dat pu of epoxy zijn en dat is waterdicht daar komt niks aan water doorheen.

100 jaar geleden waren de bakstenen nog niet poreus en daar treed ook geen vochttransport op.

De poreuze bakstenen die de laatste decennia zijn gebruikt geven veel problemen. In de winter vriezen die gewoon kapot en komen er schimmels in. Loop maar eens door een 20 jaar oude woonwijk in de winter en kijk naar de zwarte plekken op de muren. Zwarte plekken die ieder jaar groter worden. Kweste van tijd en die stukken bakstenen vallen eruit.

Vocht in muren wil je gewoon niet hebben, dat moet weg anders sloopt het je hele huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Topicstarter
Paul C schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 17:59:
[...]

Ik was niet helemaal duidelijk:
Ja het vocht moet ook door heb buitenblad heen... uiteindelijk. Hij hoeft alleen het binnenblad droog te hebben. Buitenblad doorweekt nat is de norm in Nederland voor ieder huis met bakstenen gevels na een lekkere regenbui. Dat is de reden dat we met spouwmuren begonnen zijn. Een luchtlaag tussen die kletsnatte buitenblad en het droge binnenblad. Omdat je binnen stookt krijg je ook geen damptransport van het buitenblad naar heb binnenblad.

[...]

Ja dat kan natuurlijk wel, maar of het veilig en praktisch is?

Edit 3:
N.a.v. Oekiejoekie stuk over die coatings op de buitenmuur nog even gelezen. Dat verklaart wel waarom die afvoer naar de schacht (een spouw wil ik het niet noemen zoals ik het nu begrijp) zo'n groot probleem veroorzaakt. Bij een kale baksteen muur zou ik verwachten dat het vocht wel door die muur wordt afgevoerd, maar als die zo dicht is aan de buitenkant, dan wordt de afvoercapaciteit beperkt en slaat het ook op die binnenmuur. Dat neemt trouwens niet weg dat het een gigantische bouwfout is om die afvoer niet met een geschikte buis door die schacht te voeren!

Voor die buis kan ik inderdaad ook een gladde buis aanbevelen en niet zo'n flexibel geval. Denk ook na over het afschot, want het is een wat langer kanaal, dus je krijgt wellicht condens in die buis en loopt dat dan naar binnen of naar buiten?

Ik blijf er echter wel bij dat ik zou beginnen met het wegnemen van de oorzaak (de vochtige lucht de spouw in blazen) en het dan een paar weken aankijken of het droog wordt. Die spouw (actief) gaan ventileren zal het wel versnellen, maar ook duurder en lastiger maken. Ondanks al die coatings is die muur nog steeds niet helemaal dampdicht, dus het vocht gaat er wel nog doorheen, maar alleen langzamer.
toon volledige bericht
Thanks! Daar kan ik wat mee.
Die buis komt er dit weekend zeker in. Vandaar mijn vraag of eerst ontvochtigen / drogen en dan pas buis, of buis en laten drogen. Het wordt dus buis en laten drogen.

De buitenmuur is idd lekker dicht (dat was hij voorheen ook, maar toen stonden er dikke vochtblaren op de buitenmuur exact ter plaatse van die put binnenin die schacht. Ook bij de binnenmuur had ik blaren bij die put waar die pijpen gewoon tegen de muur aan klotsten met hun afvalwater dat uit die pijpen kwam stromen richting die put een stukje daaronder :( )

Dus dit weekend gaat er een gladde pijp tussen, dan kan er geen vochtige lucht meer de schacht in.

Daarna ga ik het laten drogen, ik zal mijn ontvochtiger (max 12 liter per dag 8) ) in 't halletje aanzwengelen.

Wat ik wel nog denk ik ga doen is of in de deur een rooster of in de muur met een pijpje naar buiten toe en een rooster buiten zodat ik ventilatie krijg in die ruimte. Er zit namelijk, zoals gezegd, een keuken in met een recirculatiekap die nergens heen gaat. Tot nu toe zet ik steeds de raam van het toilet open maar met de winter is dat niet zo'n lekker ding.

Nog iemand daar tips over?

Pagina: 1