LED Buitenlamp op zonne-energie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-10 16:21
Bij de voordeur van ons huis willen we graag een buitenlamp ophangen en de behuizing zelf is inmiddels binnen. Echter kwamen we er toen pas achter dat de vorige bewoners daar geen bekabeling naar aangebracht hebben. Even een gat boren is makkelijker gezegd dan gedaan want dan komt de kabel in de woonkamer uit. Om het probleem zonder bekabeling op te lossen zat ik te denken aan een LED lamp die middels zonne-energie zijn werk doet.

Hiervoor zijn ook al oplossingen te koop: http://a.co/agfS0zA

Maar bij deze lamp moet er handmatig een schakelaar omgezet worden en om hem nu altijd 'aan' te hebben is ook wat veel van het goede. Om dit op te lossen zat ik te denken om dit te combineren met een PIR schakelaar(https://www.aliexpress.co...SearchText=12v+pir+sensor) zodat de lamp fijn aangaat in het donker/bij beweging. Nu zijn die er ook wel te vinden maar die hebben toch een voedingsbron nodig. Ook daar is natuurlijk weer een oplossing voor te vinden in de vorm van een powerbank oid.

Nu is dus het idee duidelijk:

Zonnepaneel -> Powerbank -> PIR schakelaar -> LED lamp

Echter ontbreekt het mij een beetje aan kennis om de juiste componenten uit te zoeken voor een gunstige prijs. Kunnen jullie mij daar wellicht bij helpen? Daarnaast is het ook fijn om te horen of mijn plan uberhaupt mogelijk is en of ik niet wat zaken over het hoofd zie.

Het stukje waar ik het meest onzeker over ben is de stap van powerbank -> PIR -> led lamp. Met name over de voltages van de verschillende onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:40
Is het niet een stuk eenvoudiger om een armatuur te kopen waar de zonnecel en PIR sensor al inzit?

Zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://d2m2tq2qh9emjj.cloudfront.net/catalog/product/cache/1/thumbnail/450x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/9/2/92879-1/Buitenlamp-Solara-LED-zwart.jpg Buitenlamp Solara LED zwart

[ Voor 59% gewijzigd door My-life op 30-10-2017 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
Dat zou inderdaad de makkelijkste optie zijn, echter hebben we het armatuur al gekocht en kunnen we die niet meer terugsturen. De lampen zoals hierboven waren alle niet zoals wij graag de lamp zouden willen zien.

Daarnaast vind ik het zelf ook leuk om met wat geknutsel het eea toch mogelijk te maken.

• Gilotto
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-10 16:29

Gilotto

Paint Skillz

Ik ben van plan om volgend jaar dezelfde uitdaging aan te gaan. Het wordt een buitenlamp die we in de tuin gaan plaatsen op zonne-energie. Het vrouwtje wil graag een 'warm white' ledlamp. Ik houd deze thread in de gaten :)

Heb je al progressie geboekt met je zonnelamp?

• la_fusion
Ik heb een lamp als deze: http://a.co/agfS0zA in China besteld en een 5V PIR module. Hiermee zou ik het eea in elkaar moeten kunnen knutselen. Aangezien ik er vanuit ga dat er mogelijk wat stuk gaat alles dubbel besteld zodat ik niet perse lang moet wachten tussendoor. Op het moment dat het spul er is en ik er mee aan de slag ben gegaan zal ik wat van mij laten horen.

• Gilotto
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-10 16:29

Gilotto

Paint Skillz

Ik had al een schema gevonden om de accu op te laden vanuit een zonnepaneel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• la_fusion
Goed, kleine update voor de, waarschijnlijk kleine hoeveelheid, volgers.. Spullen inmiddels binnen. In de lamp zit al een batterij die dus via het bijgeleverde zonnepaneel wordt geladen. Enige wat moest gebeuren was de PIR schakelaar ertussen zetten.

Hiervoor de lamp volledig gedemonteerd om op de juiste pinnen te kunnen solderen en ook de schakelaar op het juiste punt ertussen te zetten. De output van de bestelde PIR sensor(hc-sr501) is slechts 3,3V waardoor de lamp dus maar beperkt brand. Hiervoor nog een transistor ertussen gezet en het eea werkt nu zoals het zou moeten.

Punten die nu nog open staan:
- 3d print maken voor de peervorm, ik heb namelijk het grootste gedeelte eraf moeten zagen om de lamp te demonteren. Op de 3d print kan ik het 'lamp' gedeelte plakken en de elektronica verbergen.
- het liefste zou ik ook nog willen dat de lamp aan gaat als het donker wordt maar dat is nu niet echt nodig.
- de hele constructie weer verwerken in de buitenlamp die we al thuis hebben liggen.
Pagina: 1