Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Lenovo of Asus ultrabook?

Pagina: 1
Acties:

• JackieTreehorn
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13-07 09:55
Ik ben op zoek naar een ultrabook met de volgende eisen:

categorie: Laptops

Hieruit heb ik 6 laptops geselecteerd waarvan ik denk dat ze de sterkste behuizing hebben, maar dit is natuurlijk lastig te zien aan de foto's:

https://tweakers.net/pric...01;765659;1069119;713467/

Ik ben benieuwd naar de volgende zaken:
  1. Welke zouden jullie adviseren?
  2. Wat zijn jullie ervaringen met deze merken/series als het gaat om bouwkwaliteit?
  3. Wat zijn jullie ervaringen met deze laptops/series als het gaat om het geluid van de fans?
  4. Is het de moeite waard om te wachten op de Kaby Lake refresh van de Asus Zenbook (4e in de vergelijking) en is er iets bekend over wanneer deze uitkomt?
  5. Tussen de 2 Thinkpads zit een flink prijsverschil dat ik in de specs niet echt thuis kan brengen, wat zie ik over het hoofd?
  6. Zien jullie nog alternatieven voor dit rijtje?
Wat ga je met je laptop doen?
Laptop gaat zakelijk gebruikt worden en af en toe Netflix. Geen zware programma's, maar wel veel browser tabbladen open en trading software die 4 uur per dag draait Ik reis veel en sleep mijn laptop vrijwel overal mee naar toe, vandaar dat bouwkwaliteit erg belangrijk is.

Wat is je budget?
€900 incl btw. De Thinkpad 13 zit daar iets boven, maar ik heb van 1 van de shops een coupon.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja!

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik heb zelf goede ervaringen met Asus en heb gelezen dat de bouwkwaliteit van Lenovo goed is.

Alvast bedankt voor de hulp.

• RAW_
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-11 16:40
Wat zijn jullie ervaringen met deze merken/series als het gaat om bouwkwaliteit?
Beetje moeilijk om hier een oordeel over te vellen aangezien de mening van één persoon niet representatief is voor een geheel merk. Daarnaast zal elk merk wel betere en mindere laptops uitbrengen, dus het zal ook een beetje verschillen per model. Over het algemeen zijn zakelijke laptops wel steviger dan normale consumenten laptops, dus dat is eventueel het overwegen waard.
Wat zijn jullie ervaringen met deze laptops/series als het gaat om het geluid van de fans?
Ook dit zal per model verschillen. Je kunt het beste reviews opzoeken van de specifieke laptops die je overweegt. Vaak zullen de betere review sites wel een geluidstest doen onder verschillende scenario's en de resultaten in een tabel zetten. Check sites zoals tweakers of notebookcheck
Is het de moeite waard om te wachten op de Kaby Lake refresh van de Asus Zenbook (4e in de vergelijking) en is er iets bekend over wanneer deze uitkomt?
Gezien het aantal cores en threads verdubbeld in deze generatie moet het op zich een flinke prestatie boost geven (zie ook het preview artikel van tweakers). De uitrol van laptops met kaby lake-r is al opgang en er komen wekelijks meer modellen bij, dus als je nog even geduld hebt kun je straks voor hetzelfde geld een krachtigere laptop kopen. Aan de andere kant vraag ik me af of je veel gaat hebben aan de prestatie boost sinds je eisen qua CPU prestaties niet heel zwaar zijn.
Tussen de 2 Thinkpads zit een flink prijsverschil dat ik in de specs niet echt thuis kan brengen, wat zie ik over het hoofd?
Thinkpads zijn zakelijke modellen en die kosten over het algemeen wat meer dan consumenten laptops. Vaak zijn ze wat steviger gebouwd en bieden ze nog enkele zakelijke features (win10 pro bijvoorbeeld). Of dit de meerprijs waard is kan ik niet voor jou beslissen ;) . Soms bieden ze ook wat betere garantie voorwaarden zoals on-site service, maar dit zal per model en winkel verschillen, dus hier zou je je bij een winkel over kunnen laten informeren aangezien dat niet snel terug te vinden is in de Pricewatch.
Zien jullie nog alternatieven voor dit rijtje?
Je hebt al best een nette selectie gemaakt lijkt me. Eventueel kun je nog even bij dell.nl kijken, aangezien dell laptops direct aan klanten verkoopt en daardoor vaak niet in de Pricewatch te vinden is.

[ Voor 0% gewijzigd door RAW_ op 31-10-2017 19:18 . Reden: Zinsconstructie aangepast ]

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Waarom zet je de Asus UX410ua er niet naaast:
https://www.ultrabookrevi...nbook-ux430-ux410-ux3410/
Daar kan een extra HD in in de 430 niet, voor de rest vrijwel dezelfde specs en prijs
pricewatch: Asus ZenBook UX410UA-GV028T
Ik zou voor de 410 gaan of er moet een sterk argument voor de Lenovo komen.
De prijzen zijn vrijwel identiek toch? Ik zie hier geen echt duurdere Lenovo's tussen staan.

[ Voor 20% gewijzigd door route99 op 31-10-2017 18:34 ]

• JackieTreehorn
route99 schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 18:31:
Waarom zet je de Asus UX410ua er niet naaast:
https://www.ultrabookrevi...nbook-ux430-ux410-ux3410/
Daar kan een extra HD in in de 430 niet, voor de rest vrijwel dezelfde specs en prijs
pricewatch: Asus ZenBook UX410UA-GV028T
Ik zou voor de 410 gaan of er moet een sterk argument voor de Lenovo komen.
De prijzen zijn vrijwel identiek toch? Ik zie hier geen echt duurdere Lenovo's tussen staan.
Klopt, maar ik had een review gelezen waarin stond dat dit model erg veel last had van backlight bleeding.
RAW_ schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 18:26:
[...]

Beetje moeilijk om hier een oordeel over te vellen aangezien de mening van één persoon niet representatief is voor een geheel merk. Daarnaast zal elk merk wel betere en mindere laptops uitbrengen, dus het zal ook een beetje verschillen per model. Over het algemeen zijn zakelijke laptops wel steviger dan normale consumenten laptops, dus dat is eventueel het overwegen waard.

[...]

Ook dit zal per model verschillen. Je kunt het beste reviews opzoeken van de specifieke laptops die je overweegt. Vaak zullen de betere review sites wel een geluidstest doen onder verschillende scenario's en de resultaten in een tabel zetten. Check sites zoals tweakers of notebookcheck

[...]

Gezien het aantal cores en threads verdubbeld in deze generatie moet het op zich een flinke prestatie boost geven (zie ook het preview artikel van tweakers). De uitrol van laptops met kaby lake-r is al opgang en er komen wekelijks meer modellen bij, dus als je nog even geduld hebt kun je straks voor hetzelfde geld een krachtigere laptop kopen. Aan de andere kant vraag ik me af of je veel gaat hebben aan de prestatie boost sinds je eisen qua CPU prestaties niet heel zwaar zijn.

[...]

Thinkpads zijn zakelijke modellen en die kosten over het algemeen wat meer dan consumenten laptops. Vaak zijn ze wat steviger gebouwd en bieden ze nog enkele zakelijke features (win10 pro bijvoorbeeld). Of dit de meerprijs waard is kan ik niet voor jou beslissen ;) . Soms bieden ze ook wat betere garantie voorwaarden zoals on-site service, maar dit zal per model en winkel verschillen, dus hier zou je je bij een winkel over kunnen laten informeren aangezien dat niet snel terug te vinden is in de Pricewatch.

[...]

Je hebt al best een nette selectie gemaakt lijkt me. Eventueel kun je nog even bij dell.nl kijken, aangezien dell laptops direct aan klanten verkoopt en daardoor vaak niet in de Pricewatch te vinden is.
Thanks, nuttige info. Ik denk dat ik op deze wacht aangezien het oude model inmiddels niet meer verkrijgbaar is: pricewatch: Asus Zenbook UX430UA-GV259T

• RAW_
JackieTreehorn schreef op donderdag 2 november 2017 @ 13:57:
Thanks, nuttige info. Ik denk dat ik op deze wacht aangezien het oude model inmiddels niet meer verkrijgbaar is: pricewatch: Asus Zenbook UX430UA-GV259T
Ziet er inderdaad uit als een nette laptop. De grijze variant is trouwens al leverbaar, maar zit wel 50 euro boven het budget:
pricewatch: Asus BX430UA-GV387T

• JackieTreehorn
RAW_ schreef op donderdag 2 november 2017 @ 14:08:
[...]

Ziet er inderdaad uit als een nette laptop. De grijze variant is trouwens al leverbaar, maar zit wel 50 euro boven het budget:
pricewatch: Asus BX430UA-GV387T
Super ik ga 'm bestellen. Dank voor de hulp! _/-\o_

• RAW_
Geen probleem! Veel plezier straks met je nieuwe laptop :)

• route99

route99

JackieTreehorn schreef op donderdag 2 november 2017 @ 13:57:
[...]Klopt, maar ik had een review gelezen waarin stond dat dit model erg veel last had van backlight bleeding.
Heb je daar een link van? Ben erg benieuwd hoe ze dat beschrijven.
Waarom?
Omdat ik hier juist lees:
productreview: Asus ZenBook UX410UA-GV010T review door Broodje_Aap
Ook is er (gelukkig) geen sprake van backlight bleeding.
Ook het aantal hits daarvan is zeer laag, wat een teken is dat het amper of niet voorkomt; ik vond het iig nog niet.

[ Voor 63% gewijzigd door route99 op 02-11-2017 17:13 ]

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Bij de buren (HWI) is de Asus ooit gereviewed: https://nl.hardware.info/...4-inch-in-een-strakke-jas.

• route99

route99

Niets over backlight bleeding daar. Lijkt me toch wel belangrijk als je test, dan zou het toch vermeld moeten worden als het zo is, Anders mag die review de p-bak in als alleen de positieve zaken vermeld zouden worden.

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• route99

route99

reviews: Asus ZenBook UX410: groter scherm in beproefde behuizing
En.. ook niks over backlight bleeding daar.
Ben nog steeds benieuwd waar dat verhaal vandaan komt.

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Niks mis met tweakers, maar de reviews op HWI zijn doorgaans beter. Tweakers heeft weer een betere pricewatch.

• JackieTreehorn
route99 schreef op donderdag 2 november 2017 @ 16:33:
[...]
Heb je daar een link van? Ben erg benieuwd hoe ze dat beschrijven.
Waarom?
Omdat ik hier juist lees:
productreview: Asus ZenBook UX410UA-GV010T review door Broodje_Aap

[...]

Ook het aantal hits daarvan is zeer laag, wat een teken is dat het amper of niet voorkomt; ik vond het iig nog niet.
Ik heb me rot gezocht naar de review, maar kan hem niet terug vinden. Of heb ik me in het type vergist.

• route99

route99

Kan gebeuren, maar het is prettig voor andere zoekenden dat het correct op het forum staat. anders kan zoiets mss een eigen leden gaan leiden. Zo van.."het stond op Tweakers"... en aangezien de spanningsboog van best veel "zoekenden" niet erg groot is, wordt er vervolgens niet meer gecheckt of dat wel juist was.

• JackieTreehorn
Nou ik was van plan om van het weekend te gaan bestellen, maar liep in de Media Markt langs een pricewatch: Acer Swift 3 SF314-52-51C6 en vond de bouwkwaliteit een stuk steviger aandoen dan de Zenbooks. Het lijkt wel of de Swift helemaal van aluminium is en de Zenbooks deels van kunststof...

En de prijs is ook nog eens een stuk lager. Niet alleen tov de nieuwe Zenbook, maar ook de oude. Dus nu twijfel ik weer |:(

Zie ik (behalve de cpu upgrade bij de nieuwe Zenbook) nog verschillen over het hoofd die het prijsverschil van €150/170 verantwoorden?
route99 schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 16:07:
Kan gebeuren, maar het is prettig voor andere zoekenden dat het correct op het forum staat. anders kan zoiets mss een eigen leden gaan leiden. Zo van.."het stond op Tweakers"... en aangezien de spanningsboog van best veel "zoekenden" niet erg groot is, wordt er vervolgens niet meer gecheckt of dat wel juist was.
Helemaal mee eens!

[ Voor 26% gewijzigd door JackieTreehorn op 07-11-2017 15:03 ]

• RAW_
Als ik een vluchtige blik werp op de specificaties in de Pricewatch staat er dat die Acer 1,8kg weegt. Weet niet of dit correct is, maar het lijkt me wel aan de zware kant voor een ultrabook. Wellicht dat hij daardoor ook steviger aan voelt dan de relatief lichtere Zenbooks ;). Dus als je veel waarde hecht aan een laag gewicht is dat het overwegen waard in je keuze.

Daarnaast zegt het gebruikte materiaal van de behuizing ook niet alles over de bouwkwaliteit en degelijkheid. Thinkpads bijvoorbeeld staan in het algemeen bekend om hun degelijkheid, ondanks de plastic ogende behuizingen.

• route99

route99

Idd is zwaarder een belang?
Zwaarder kan sterker zijn, hoeft niet.
Lees dit eens:
https://www.ultrabookrevi...-swift-3-sf314-52-review/
THE GOOD
  • nice build quality and finishing
  • great keyboard and trackpad
  • proper IO
  • multiple configurations available, some with quad-core CPUs and dedicated graphics
  • solid everyday use experience
  • more affordable than the competition
en
THE BAD
  • some sharp edges here and there
  • a little bigger and heavier than other options
  • glossy non-touch screen with a dim and washed out panel (IPS though)
  • fan active all the time
En wat zij vinden van de Asus Zenbook 410:
https://www.ultrabookrevi...book-ux410-ux3410-review/
THE GOOD
  • compact and well built
  • excellent screen
  • good keyboard, not the best though
  • full size IO
  • performs flawlessly
  • upgradeable storage and RAM
  • runs cool, even with demanding loads
  • long battery life, despite having a 48 Wh battery
  • fair priced
en.....
THE BAD
  • some sharp edges on the bottom
  • the screen only leans back to about 120 degrees
  • jumpy trackpad
  • fan active all the time with daily use, although there's no need for it to be
  • noticed some coil whining
  • poor long range wireless performance
En vergeet onze eigen review(s) niet:
reviews: Asus ZenBook UX410: groter scherm in beproefde behuizing
Helaas ontbreekt ie van de Acer Swift.....
In beiden kan iig een extra HD/SSD als dat nodig is, ooit? Dat vind ik belangrijk, kun je een 1 of 2 TB disk als data disk nemen en die zet je op idle als je werkt.
Recente data zet je op de SSD en per dag synchroniseer je dat even met de grote disk en met een extern NAS of zo.

• JackieTreehorn
Ik ben uiteindelijk toch voor de pricewatch: Asus ZenBook UX410UA-GV028T gegaan. Bij CoolBlue hadden ze een geretourneerd model staan voor €743,- Helemaal gecheckt en zelfde garantievoorwaarden etc. Nogmaals dank voor de hulp.

• route99

route99

Das mazzel !!! Voor die prijs echt een prijs pakker.....
Heel veel plezier ermee!
Graag gedaan en laat tzt jouw ervaringen eens horen, ook al zijn ze mss deels "negatief". Het is goed om die naast de vele positieve punten ook te kennen.

Mijn zoon, ex jarenlange Macbook Pro adept, was verrassend positief over dit model. Hij vindt vooral de stabiliteit super, beter dan hij ooit verwacht had van Windows op deze laptop.
Pagina: 1