Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Dirickteur
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-11 23:45
Beste allemaal,

Thuis heb ik inmiddels al een tijdje een Domoticz setup draaien, die ik wat wil gaan uitbreiden. Eén van de zaken die ik wil doen, is de mechanische ventilatie (die reeds is aangesloten op het systeem) aansturen aan de hand van de afzuigkap. Gewoon, omdat het kan :)

Maar hoe kan ik nu controleren of de afzuigkap werkt? Ik ben op zich niet onhandig en zat in eerste instantie te denken aan een relais of iets dergelijk, maar wellicht bestaan er meer kant-en-klare oplossingen (want ik ben ook een beetje van het gemak).

Ikzelf zat te kijken naar een Sonoff Pow, die naast schakelen ook het verbruik kan meten van een apparaat. Het schakelen zal ik handmatig blijven doen, maar aan de hand van het verbruik zou ik dan kunnen bepalen of dat ding aan staat of niet.

Is dit een methode die gaat werken? Kan ik het verbruik van die afzuigkap op deze manier makkelijk in Domoticz krijgen? Zijn er wellicht nog andere oplossingen?

Alvast bedankt voor jullie input!

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Dure oplossing maar een zwave fibaro tussenstekker?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-11 22:55
Even buiten je wens om. Je hebt de afzuigkap toch niet aangesloten op je mechanische ventilatie?
Volgens mij is dat namelijk niet helemaal een goed idee.
https://www.installatie.nl/artikelen/wasemkap-in-ademnood/
https://kassa.bnnvara.nl/...r-afzuigkap-op-aansluiten

*sowieso

• Dirickteur
DonJunior schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 13:28:
Even buiten je wens om. Je hebt de afzuigkap toch niet aangesloten op je mechanische ventilatie?
Volgens mij is dat namelijk niet helemaal een goed idee.
https://www.installatie.nl/artikelen/wasemkap-in-ademnood/
https://kassa.bnnvara.nl/...r-afzuigkap-op-aansluiten
Bedankt voor het meedenken! Deze zijn niet op elkaar aangesloten, gelukkig. Aangezien dit een recirculatie-kap is, vind ik het daarom wel fijn als er in de keuken extra geventileerd wordt als ik aan het koken ben!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-11 22:55
Ah zo, dus het centrale systeem dient meer als 'extra afzuiging'. Zodra te afzuigkap wordt aangezet moet eigenlijk ook de centrale afzuiging op standje turbo.
Ik denk dat de oplossing die je aandraagt een prima oplossing is zonder dat je zelf met relais moet gaan zitten pielen.
Gewoon het verbruik van de afzuigkap meten (meestal zit de afzuigkap toch met een stekker in een stopcontact)..
Let er wel op dat je dan boven een bepaalde waarde en na een bepaalde tijd (bijvoorbeeld 30 seconden) pas je centrale afzuiging (vanaf nu schrijf ik 'CA' want.. lui) inschakelt.
Je wilt namelijk niet dat je CA direct aanspringt alleen omdat je even het lampje inschakelt. Of dat je tijdens het schoonmaken van de afzuigkap tegen de knopjes komt en het ding begint af te zuigen..

*sowieso

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:09
Ik heb mijn meer dan tien jaar oude wasmachine slim gemaakt met een sonoff pow. Schakelmogelijkheid uit gezet. Als de was begint gaat er een virtuele schakelaar om, en als er een paar minuten geen stroom loopt stuurt home assistant mij via pushbullet een bericht.

Wellicht kun je zelfs uit het stroomverbruik opmaken op welke stand van de afzuigkap actief is?

• Dirickteur
Ik heb wat spulletjes besteld (sonoff pow), ben benieuwd hoe en of het werkt :)

• Dirickteur
balk schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 22:20:
Ik heb mijn meer dan tien jaar oude wasmachine slim gemaakt met een sonoff pow. Schakelmogelijkheid uit gezet. Als de was begint gaat er een virtuele schakelaar om, en als er een paar minuten geen stroom loopt stuurt home assistant mij via pushbullet een bericht.

Wellicht kun je zelfs uit het stroomverbruik opmaken op welke stand van de afzuigkap actief is?
Heb je hiervoor de firmware moeten aanpassen? Welke firmware heb je erop gezet?

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:54

paQ

Je kan dan toch gewoon een trigger maken bij verbruik => 20 ?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:09
Dirickteur schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 23:38:
[...]

Heb je hiervoor de firmware moeten aanpassen? Welke firmware heb je erop gezet?
Ik heb er Tasmota opgezet. Hier staat de bijbehorende automation, ter inspiratie.
Edit
Aha, je gebruikt Domoticz, dan heb je niets aan hass code 7(8)7

[ Voor 7% gewijzigd door balk op 12-11-2017 10:55 ]

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Kan je niet gewoon een aansluiting/knop maken die zowel de afzuiging als je circulatie aanzet? Dan heb je niet het probleem dat je moet controleren of je afzuigkap aan staat want je zet beide tegelijk aan.

Soort van smart device, het device doet precies wat de eigenaar zegt.
Pagina: 1