• misterdutch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-06 22:52
Hallo mensen, ik ga nu een vraag stellen die wellicht heel dom is en ik hoop op jullie vergeving daarvoor.

Mijn moeder had zich ingeschreven voor een 'seniorencursus' smartphonegebruik. Het gaat specifiek om een cursus die zich richt op Android dus haar werd van te voren verteld een Samsung smartphone te kopen met Android. Nu blijkt dat ze het Android gedeelte heeft onthouden maar niet dat het een Samsung moest zijn. Ik heb haar dus geholpen en aan de hand van mijn eigen ervaringen, een Motorola Moto 4 gekocht voor haar. Belt de meneer van de cursus haar vandaag helemaal boos op, dat ze een Motorola heeft gekocht ipv een Samsung, en deelt haar mede dat ze uit de cursus is gezet. M.i. zou het niet uit moeten maken omdat de recente Android-smartphones (ongeacht het merk) toch ongeveer dezelfde Androidversie zouden moeten draaien, waardoor het geen probleem is? Maar ja, mijn moeder weet er een stuk minder vanaf dus die is nu helemaal overstuur en vertelt me dat haar is toegezegd hoe dom ze is geweest om de verkeerde telefoon te kopen, want "je gaat toch ook niet op Windows-cursus met een Apple computer".

Graag zou ik van jullie horen of ik gelijk heb in het denken dat de Moto telefoon van haar hetzelfde werkt als een recente Samsung smartphone voor op een seniorencursus? Waarvoor dank!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:59

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@misterdutch de Samsung smartphone draait inderdaad op Android en de Moto 4 ook. Maar de schil van beide telefoons is wel (erg) verschillend.

Hierdoor kan ik mij voorstellen dat bij een cursus ze graag willen dat alle cursisten dezelfde Android versie + schil hebben, zodat ze geen vragen krijgen zoals "het ziet er bij mij anders uit" en "die optie heb ik niet".

Echter ben ik van mening dat de cursus zelf nergens op slaat. Als deze geadverteerd wordt als "Android-Cursus" zou het niet uit mogen maken wel versie je gebruikt. Willen ze graag dat iedereen "Samsung-Android" gebruikt, moeten ze daar mee adverteren.

De vergelijk tussen Windows en Apple is hier overigens een beetje overdreven. Toepasselijker is een Windows 10 cursus en dan aankomen met Windows 7, terwijl ze dit promoten als een Windows cursus.

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:06
Zoals @rens-br zit er wat verschil tussen de verschillende merken, vooral door de schil die de fabrikant er overheen legt.
Nu is een groot gedeelte wel gewoon hetzelfde. Hoe je een app uit de play-store haalt bijvoorbeeld, of het opstarten van apps, en het gebruik van de apps.
Verder zegt een Samsung telefoon ook niet alles, want Samsung heeft sinds de Galaxy 7 (geloof ik, ik gebruik geen Samsung) hun oude schil overboord gegooid, en een nieuwe schil meegeleverd. Nu zal daar misschien wat minder verschil tussen zitten dan tussen een Samsung en bijvoorbeeld een LG telefoon, maar toch, het is daar ook niet allemaal hetzelfde.

Maar alleen het feit dat je alleen mee mag doen met een Samsung telefoon, maakt het een Samsung cursus, en geen Android cursus, en zegt wat mij betreft al een hoop over de kwaliteit van deze cursus.

Nu is het natuurlijk enorm vervelend voor je moeder, maar mijn persoonlijke mening is, dat ze met die Moto beter af is als met een Samsung.

Home Assistant configuratie

• Gismo1979
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Wel een domme manier om je moeder af te wijzen. Ben het eens met @rens-br en @TheFes dat ze geen reclame moeten maken voor Android cursus als ze alleen Samsung gebruiken.

Aangezien jij voor je moeder de telefoon hebt uitgezocht ga ik ervan uit dat je ook wel de nodige ervaring hebt met android. Wellicht dat jij je moeder zelf een cursus kunt geven?

• misterdutch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-06 22:52
Hallo, bedankt voor de reacties iedereen. Ik zal mijn moeder maar gaan helpen met haar Motorola dan!