Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

Excel : Index vergelijken top 5 per week

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een tabel met 4 kolomen:
1. kolom A week#;
2. kolom B klant#;
3. Kolom C klantnaam;
4. Kolom D resultaat.

per week wil ik de top 5 zien van kolom D, dit staat nu middels
de formule ={GROOTSTE(ALS(Besproken!C:C='Progress CL_CLP'!$L$27;Besproken!F:F);K29) }
vanuit daar is het plan om via een index vergelijken formule het klant# en de naam op te halen.

probleem wat zich voordoet is dat er soms gelijke resultaten zijn in een week voor verschillende klanten en daar strandt de index vergelijken formule op.
de kunst is dus om de resultaten die in een week overeenkomen uniek te maken en ik heb een poging gedaan met de formule =ALS(C3="";"";F3+(AANTAL.ALS($F$3:F3;F3)-F3)) maar dit geeft dan weer unieke waarden voor de waarden die gelijk zijn.

hoe past dit nu in een formule - vb in de top 5 zitten drie dezelfde resultaten zeg 100 voor drie verschillende klanten- hoe krijg je deze uniek en aan een klant gekoppelt. 8)7

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-11 20:04
Waarom doe je dit niet met een draaitabel?
Hierin kun je ook een top 5 opmaken.

Verwijderd

Topicstarter
draaitabel is niet wenselijk omdat dit altijd een verstorende werking heeft in het format gezien er een hele reeks aan data in het overzicht staat.

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11:42
@Verwijderd Leg uit? Het idee van een draaitabel is juist dat de brondata onverstoord blijft.

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-11 20:04
Verwijderd schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 13:12:
draaitabel is niet wenselijk omdat dit altijd een verstorende werking heeft in het format gezien er een hele reeks aan data in het overzicht staat.
Je kunt je draaitabel op een separaat tabblad plaatsen en op je 'dashboard/overzicht' de top 5 ophalen.

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Een draaitabel is een optie, maar je krijgt er niet exact een top 5 mee.

De andere weg is idd vergelijken met meer dan één resultaat en dan bieden deze topics een weg:
[EXCEL] Meerdere resultaten INDEX en VERGELIJKEN
Excel: meerdere waardes opzoeken

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Verwijderd

Topicstarter
Probleem is idd opgelost dankzij een formule.
wat is heb gedaan is eigenlijk een simpele ranking gemaakt op de resultaten middels de formule
=n2+(aantal.als($n$2:N2;N2)-n2) (Resultaten staan in kolom)

als je dan een Key maakt - week & resultaat & de berekende unieke waarde per resultaat krijg je de mogelijkheid om een index te gebruiken.

daarnaast heb ik nog een ijzersterke tip gekregen en dat is het resultaat delen door 10^8, hiermee maak je de resultaten meteen uniek met een mininaal verschil en ook hiertegen kan je gaan indexen en vergelijken.

helaas krijg ik geen file in de bijlage dus mocht je benieuwd zijn dan laat even een prive berichtje achter en deel ik de file graag met je.

Bedankt voor jullie tijd

• breew
Lustucru schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 20:08:
Een draaitabel is een optie, maar je krijgt er niet exact een top 5 mee.
I beg to differ :)
Zo kom je iig een heel eind...

Verwijderd

Topicstarter
Nadeel van een PivotTable is dat een sheet dynamisch blijft en dat wil je soms niet en tevens is een top 5/10 niet altijd gegarandeerd. als er meerder klanten zijn met een gelijk resultaat ben je de "klos".
Probeer maar eens een tabel met 20 klanten waarvan er 3 een verschillend resultaat hebben en de rest een identiek resultaat. Ik weet dat je verder kunt filteren maar als je een macro op je pivots hebt staan voor autorefresh kan je sheet er toch redelijk lelijk uit komen te zien..

anyway bedankt allemaal voor de input en jullie tijd.

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

breew schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 09:04:
[...]

I beg to differ :)
Zo kom je iig een heel eind...
Valt wel tegen... het begint er al mee dat het lastig zal zijn om een top 5 te maken voor een specifieke week. Ik weet niet of de implementatie gewijzigd is sinds Ex2010, maar toen was de werking iig dat de weergave was 'In top x én In week y' ipv 'In top x binnen week y'

hum... dat klopt dus niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Lustucru op 31-10-2017 19:09 . Reden: I stand corrected ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• breew
Lustucru schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 10:54:
[...]

Valt wel tegen... het begint er al mee dat het lastig zal zijn om een top 5 te maken voor een specifieke week. Ik weet niet of de implementatie gewijzigd is sinds Ex2010, maar toen was de werking iig dat de weergave was 'In top x én In week y' ipv 'In top x binnen week y'
draaitabel + SLICERRRRRRRRR, de beste uitvinding sinds gesneden brood :Y :Y
In de oude versie kun je het weeknummer uiteraard in je draaitabel-filter zetten, en daar dan het weeknummer kiezen. Maar de slicers zijn echt super gebruiksvriendelijk/intuïtief in gebruik.

ik heb even met wat voorbeelddata een draaitabel met Top3 gemaakt... In de slicer "weeknummer" (eigenlijk de nieuwe manier van filteren van een draaitabel) selecteer je een weeknummer, en de draaitabel geeft dan de top3 van die week weer.. easy as pie...

excel-slicer-1

excel-slicer-2

[ Voor 8% gewijzigd door breew op 31-10-2017 13:20 ]

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

breew schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 13:17:
[...]

draaitabel + SLICERRRRRRRRR, de beste uitvinding sinds gesneden brood :Y :Y
In de oude versie kun je het weeknummer uiteraard in je draaitabel-filter zetten, en daar dan het weeknummer kiezen. Maar de slicers zijn echt super gebruiksvriendelijk/intuïtief in gebruik.
Vreemd, er zit iets raars in de dataset die ik gebruikte om mijn vermoeden te staven. Daar gaf hij wel degelijk die aparte manier van filtering (ook met een slicer), maar bij een verse dataset geeft hij idd wel de keurige filtering eerst op weeknummer en daarna de selectie op de top5 ipv andersom.

Pagina: 1