Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Een 4g router in het thuisnetwerk koppelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben zelf niet zo handig op dit gebied en zoek wat tips of een handige persoon of bedrijf die dit voor mij kan realiseren.
We hebben een systeem draaien wat met melkvee te maken heeft.
Er is een processorkast die op afstand in een andere stal hangt.
Tot kort geleden maakte we verbinding via een straalverbinding aangezien het toen maar 500 meter weg was.
Maar sinds kort hangt die kast 5 kilometer verder en zoeken we een betrouwbare manier om verbinding te maken.
De kast werkt alleen als die op hetzelfde netwerk zit als de andere kasten die we hier thuis hebben hangen,
Is er een betrouwbare manier om via bijvoorbeeld een 4g router zo in te stellen dat die kasten werken alsof ze in 1 netwerk zitten.

Mvg
Arie de Jong

Alle reacties

• Eris
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-11 11:19

Eris

-

Enige wat je kan doen is via de router een VPN verbinding opzetten naar het "huis" netwerk.

Verwijderd

Topicstarter
Eris schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 11:42:
Enige wat je kan doen is via de router een VPN verbinding opzetten naar het "huis" netwerk.
bedankt voor je antwoord
alleen heb ik nog niks kunnen vinden op internet hoe je dat echt maakt met 2 routers waarvan 1 op 4g draait

• evangael
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Je zou eens moeten kijken naar Mikrotik. Betaalbare routers, kunnen 4G aan en VPN tunnels opbouwen is perfect mogelijk. Echter vereist het wel enige netwerkkennis.

Bijvoorbeeld: https://mikrotik.com/product/RB962UiGS-5HacT2HnT

De term die je moet googlen is "Site to Site VPN tunnel". Daarmee kom je al een eind.

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-10 19:21
Maar die straalverbinding werkt niet op 5km?

Verwijderd

Topicstarter
RobinF schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 12:01:
Maar die straalverbinding werkt niet op 5km?
theoretisch wel maar staan bomen van 30 meter hoog tussen dus word ook nog eens een dure grap om 2 masten aan te schaffen met die lengte.
en zover ik weet moet een straalverbinding altijd vrij van bomen enz, zijn?
gr Arie

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:58
Ligt eraan wat voor apparatuur je gebruikt voor de point to point verbinding...

Wat heb je in het verleden gebruikt?

Misschien heb je zelfs de mogelijkheid om 1x kant van de link op te hangen in die bomen... Dan heb je iig de hoogte al

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Verwijderd

Topicstarter
nee dat valt niet mee aangezien er verderop nog hogere bomen staan
en in een boom een stabiele straalverbinding maken gaat niet lukken.
losse zendmast van 30 meter hoog kost per stuk al 4000 euro dus dat is ook niet echt de oplossing helaas

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:58
Verwijderd schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 13:39:
nee dat valt niet mee aangezien er verderop nog hogere bomen staan
en in een boom een stabiele straalverbinding maken gaat niet lukken.
Ik ga even de botte boer uithangen met botte opmerkingen....

(Even als reactie naar je bovenstaande reply) dit vind ik zoeken naar smoesjes om het niet voor elkaar te krijgen.

Dat er verderop nog bomen staan zegt niet alles.... en over het ophangen van een zender.... Voor beide punten geld.... Je hebt het niet eens geprobeerd en is puur gebaseert op aannames

Je hebt ook niet verteld welke apparatuur je hiervoor gebruikt hebt

[einde botte modus]

Edit: even iets anders neergezet, Arie, ik bedoelde dat ik even zou overkomen als botte boer, Ik maak nergens een verwijt/ verwijs dat jij dat doet / bent

[ Voor 13% gewijzigd door shure-fan op 03-11-2017 15:54 ]

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Verwijderd

Topicstarter
Valt wel mee dat ik zo bot ben en dank je dat je dat weer aan boeren koppelt ;)
Maar het probleem is dat de straalverbinding wel getest is maar geen bereik heeft. Staat op de nok van de stal dus circa 9 meter hoogte en de hoogste bomen die wij in de buurt hebben zijn mischien 10 meter hoog
En de bossen waar ik doorheen moet zijn zeker 20 meter hoog dus kan ik niks meer even proberen zover ik het snap ;)
Ik gebruik deze Ubiquiti LiteBeam M5 23dBi als straalverbinding

• R-v-R
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Straal of laser verbinding gaat zonder zichtverbinding niet werken. Er bestaan converters waarmee je over grote afstanden via een simpel koperdraadje twee netwerken kunt koppelen. Maar dan moet je wel een draadje van 5 km aanleggen dus dat is ook geen optie.
Wat Eris schreef, een VPN verbinding opzetten naar je eigen netwerk is waarschijnlijk de enige optie die je hebt. Heb daar zelf helaas geen ervaring mee .

Wie het laatst lacht is gewoon wat trager van begrip

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
R-v-R schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 20:46:
Straal of laser verbinding gaat zonder zichtverbinding niet werken. Er bestaan converters waarmee je over grote afstanden via een simpel koperdraadje twee netwerken kunt koppelen. Maar dan moet je wel een draadje van 5 km aanleggen dus dat is ook geen optie.
Wat Eris schreef, een VPN verbinding opzetten naar je eigen netwerk is waarschijnlijk de enige optie die je hebt. Heb daar zelf helaas geen ervaring mee .
Laser niet nee.. maar een wifi link kan nog prima functioneren zonder perfecte line of sight

404 Signature not found

• R-v-R
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Wifi heeft idd geen los nodig maar gaat met consumenten spul over 5km. geen oplossing bieden.

Wie het laatst lacht is gewoon wat trager van begrip

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik zou hier inderdaad een netwerk bedrijf voor inhuren het kan inderdaad makkelijk met een 4G router en VPN. Zal waarschijnlijk wel betekenen dat je ook de router thuis moet vervangen.
Andere optie is natuurlijk als het allemaal eigen land is een glaskabel in de grond stoppen. Kost wat maar op de lange termijn kan dat rendabel zijn. Zeker als je zelf die kabel in de grond kan stoppen.
Denk aan mogelijkheden van camera toezicht etc. 4G kost tenslotte ook maandelijks een hoop geld.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• FreshMaker
  • Niet online
Mijn ( simpele ) idee wat zou kunnen werken
4G-router met utpaansluitingen ( 111,- )
RasberryPi3 ( vpn client ) - 30€
evt switch om de netwerkapparatuur op aan te sluiten

kostprijzen rond de 150€

Aan het bedrijf ( serverside ) nog zo'n Pi3 als vpnserver ( PiVPN )
wederom 30€

Om bij de melk-service te komen maak je ook extern verbinding met de betreffende VPN, en alle clients hangen in hetzelfde netwerk dan.

* FreshMaker doet het in het klein, al mijn RPi's maken verbinding met de home-server, waar ze ook een verbinding oppikken.
Zo kan ik bij mijn mediaserver, iets anders dan melkvee, maar als je de bitjes wat verschuift lijkt het op elkaar :)

• Frogmen
  • Niet online
Snap je idee voor raspberry pi's wel, leuk voor goedkoop en hobby maar voor een profesionele oplossing zou ik gewoon pro routers kiezen. Ook die hoeven niet duur te zijn. Bedenk dat goedkope apparatuur omgekeerd evenredig is aan goedkope onderhoud en instalatie.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Zaffo
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-10 16:25
@FreshMaker Als je aan zulke oplossingen gaat denken kan je beter 2 Mikrotiks aanschaffen. Die zijn wat ingewikkelder om in te stellen vanwege de vele mogelijkheden, maar makkelijker dan deze hobby-combo.

Kies in ieder geval 1 Mikrotik met LTE zodat de simkaart er gelijk in kan (andere kant maakt niet uit). Die verbinden via VPN, wat deels via Quickset kan, maar nog wel iets meer configuratie nodig heeft om in hetzelfde subnet te komen. (vooral zaken uitzetten en de hele link open zetten richting de melkmachine)

Dan heb je een oplossing die betrouwbaarder is, en waarschijnlijk kan het voor minder geld (puur hardware).

Edit: Een soortgelijk probleem was mijn introductie tot Mikrotik producten. Vandaar dat ik het voorstel van FreshMaker wil afraden (dat was een eerder idee, consumer router met alternatieve firmware).

[ Voor 13% gewijzigd door Zaffo op 04-11-2017 11:32 ]

• Frogmen
  • Niet online
Mikrotik is mooi spul maar voor het instellen heb je wel iemand nodig met verstand van zaken. Verder informeer ook eerst goed bij de makers van de software of het kan gaan werken. Want lang niet altijd wordt routering geaccepteerd door de software.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:51

Tazzios

..

Gezien je aan 4G op beide locaties denkt kun je ook overwegen op beide locaties een vaste internet verbinding te nemen ( of te gebruiken indien deze er al is).
Bij beide oplossingen moet je verder een VPN netwerk op zetten.

• Zaffo
Verwijderd schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 11:39:
(...)

Is er een betrouwbare manier om via bijvoorbeeld een 4g router zo in te stellen dat die kasten werken alsof ze in 1 netwerk zitten.

Mvg
Arie de Jong
Vanwege deze regel ging ik voor een oplossing waarbij de routering transparant wordt afhandeld, zodat het systeem geen weet heeft dat het niet direct bij de rest van de apparatuur hangt.

• FreshMaker
  • Niet online
@Zaffo
Ik gebruik ook Mikrotik, maar voor een beetje redelijke vpn verbinding zijn de 'voordelige' exemplaren te traag.
Die ondersteunen btw ook geen openvpn, zonder al te veel omwegen

Verwijderd

Topicstarter
Heb hier thuis een fritz box en op afstand ook een fritz box inmiddels met 4g maar heb in een ander topic al aangehaald dat ik daar ook niet uit kom :P
probleem is waarschijnlijk dat de sim geen vast ipv4 adres krijgt en dat ik daardoor geen vpn verbinding aan de gang krijg.
Ik sta er echt versteld van hoeveel mensen hier meedenken en advies geven
echt super
alleen moet ik nog even uitvinden hoe ik dit systeem aan de gang krijg

• FreshMaker
  • Niet online
De vpn moet je ook niet aan de clientkant opzetten, maar aan de serverkant ( thuis )
Een vpn vanaf een 4G kant moet gewoon kunnen, dat is uitgaande, heeft geen vast ipadres nodig

• Zaffo
Inderdaad wat FreshMaker zegt.

Kijk in de fritzbox aan de vaste kant wat het externe IP adres is. Ga daarna naar een website als http://www.ip-adress.eu/ om te zien of dit gelijk is.

Dit om zeker te weten dat de server kant een extern benaderbaar adres heeft.

Verwijderd

Topicstarter
Zaffo schreef op zondag 5 november 2017 @ 10:28:
Inderdaad wat FreshMaker zegt.

Kijk in de fritzbox aan de vaste kant wat het externe IP adres is. Ga daarna naar een website als http://www.ip-adress.eu/ om te zien of dit gelijk is.

Dit om zeker te weten dat de server kant een extern benaderbaar adres heeft.
Dit is exact hetzelfde als op die site dus dat zit wel goed
Kan maar weinig mensen vinden met zelfde fritzboxprobleem dan mij
Kan hem niet benaderen vanaf internet maar snap niet helemaal hoe het in elkaar steekt :(

• Piebas
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:19
Kijk een naar:
https://www.ubnt.com/airfiber/airfiber/
Mogelijk dat het een optie is.

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02:57
Verwijderd schreef op woensdag 8 november 2017 @ 16:06:
[...]

Dit is exact hetzelfde als op die site dus dat zit wel goed
Kan maar weinig mensen vinden met zelfde fritzboxprobleem dan mij
Kan hem niet benaderen vanaf internet maar snap niet helemaal hoe het in elkaar steekt :(
Dat is de "thuiskant", die op DSL/kabel/glas is aangesloten, niet aan de "stalkant" met 4G ?

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Verwijderd

Topicstarter
zouden die minder gevoelig zijn voor bomen enz.?

Verwijderd

Topicstarter
Oekiejoekie schreef op woensdag 8 november 2017 @ 16:39:
[...]

Dat is de "thuiskant", die op DSL/kabel/glas is aangesloten, niet aan de "stalkant" met 4G ?
ja klopt
het thuisnetwerk heb ik een publiek ip adres die dus ook klopt.
en aan de stalkant heb ik geen publiek ip adres.
maar met de standaard instellingen van fritzbox krijg ik hem niet verbonden.
de stalkant ook nog via dyndns verbonden maar krijg dan ook geen verbinding

• Oekiejoekie
Verwijderd schreef op woensdag 8 november 2017 @ 16:53:
[...]

ja klopt
het thuisnetwerk heb ik een publiek ip adres die dus ook klopt.
en aan de stalkant heb ik geen publiek ip adres.
maar met de standaard instellingen van fritzbox krijg ik hem niet verbonden.
de stalkant ook nog via dyndns verbonden maar krijg dan ook geen verbinding
Maar wat heb je nou precies hangen aan je thuiskant ? Kabel ? DSL ? Glas ? Router van de provider, met daarachter de Fritzbox, of de Fritzbox meteen aan de kabel van de provider ??

Die airfiber gaat voor jou niet werken, je vertelde eerder al dat er niet alleen bomen, maar ook bos tussen staat. Een rijtje bomen, daar komen ze nog wel doorheen, zeker zonder blad. Met bos er tussen, vergeet 't maar...

Verwijderd

Topicstarter
Oekiejoekie schreef op woensdag 8 november 2017 @ 16:56:
[...]

Maar wat heb je nou precies hangen aan je thuiskant ? Kabel ? DSL ? Glas ? Router van de provider, met daarachter de Fritzbox, of de Fritzbox meteen aan de kabel van de provider ??

Die airfiber gaat voor jou niet werken, je vertelde eerder al dat er niet alleen bomen, maar ook bos tussen staat. Een rijtje bomen, daar komen ze nog wel doorheen, zeker zonder blad. Met bos er tussen, vergeet 't maar...
de fritzbox zit rechtstreeks aan de kabel en dat is ook de router van de provider.
heb in de stal nog een cisco hangen maar die tapt enkel internet af uit de fritz box en zijn verder niet met elkaar verbonden.

• Piebas
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:19
Verwijderd schreef op woensdag 8 november 2017 @ 16:51:
[...]

zouden die minder gevoelig zijn voor bomen enz.?
Dat verwacht ik wel....
Neem contact op het de leverancier in Nederland, ze geven ook advies e.d.
http://www.wimood.nl/overwimood

• Oekiejoekie
Verwijderd schreef op woensdag 8 november 2017 @ 17:00:
[...]

de fritzbox zit rechtstreeks aan de kabel en dat is ook de router van de provider.
heb in de stal nog een cisco hangen maar die tapt enkel internet af uit de fritz box en zijn verder niet met elkaar verbonden.
Dus aan de thuiskant heb je kabel > router provider > fritzbox ? Of is de Fritzbox van de provider ? Welke provider hebben we 't over ?

Verwijderd

Topicstarter
Oekiejoekie schreef op woensdag 8 november 2017 @ 17:03:
[...]

Dus aan de thuiskant heb je kabel > router provider > fritzbox ? Of is de Fritzbox van de provider ? Welke provider hebben we 't over ?
Nee de fritz box is de router van de provider en daar probeer ik ook de vpn instelling mee te maken.
We hebben een abbonoment van kliksafe dat is een soort filter maar gebruiken gewoon internet van KPN

Verwijderd

Topicstarter
Piebas schreef op woensdag 8 november 2017 @ 17:01:
[...]

Dat verwacht ik wel....
Neem contact op het de leverancier in Nederland, ze geven ook advies e.d.
http://www.wimood.nl/overwimood
Bedankt ik ga even informeren van de week of hun nog mogelijkheden zien
Even kijken of het met VPN gaat lukken

• Oekiejoekie
Verwijderd schreef op woensdag 8 november 2017 @ 17:08:
[...]

Nee de fritz box is de router van de provider en daar probeer ik ook de vpn instelling mee te maken.
We hebben een abbonoment van kliksafe dat is een soort filter maar gebruiken gewoon internet van KPN
Oef... Kliksafe... Ik begrijp dat jullie (vanuit geloof neem ik aan) daarvoor gekozen zullen hebben. Maar voor dit soort zakelijke oplossingen, wil je juist een internetprovider met zo min mogelijk beperkingen...

Edit: Als ik de site van kliksafe bekijk, lijkt het er op dat je "thuisverbinding" al een uitgaande VPN-verbinding is naar de "filterservers" van Kliksafe. Ik vrees dat, met wat je nu hebt, dit nooit gaat werken.

[ Voor 16% gewijzigd door Oekiejoekie op 08-11-2017 17:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oekiejoekie schreef op woensdag 8 november 2017 @ 17:13:
[...]

Oef... Kliksafe... Ik begrijp dat jullie (vanuit geloof neem ik aan) daarvoor gekozen zullen hebben. Maar voor dit soort zakelijke oplossingen, wil je juist een internetprovider met zo min mogelijk beperkingen...

Edit: Als ik de site van kliksafe bekijk, lijkt het er op dat je "thuisverbinding" al een uitgaande VPN-verbinding is naar de "filterservers" van Kliksafe. Ik vrees dat, met wat je nu hebt, dit nooit gaat werken.
Klopt
Ik zal ze morgen eens bellen of ze hier iets vanaf weten
Bedankt dat je dit even meedeelt ;)

• Oekiejoekie
Verwijderd schreef op woensdag 8 november 2017 @ 17:46:
[...]

Klopt
Ik zal ze morgen eens bellen of ze hier iets vanaf weten
Bedankt dat je dit even meedeelt ;)
Kliksafe is denk ik de enige partij die je hier verder kan helpen. En als ze dat niet kunnen, moet je denk ik toch aan een tweede zakelijke internetverbinding voor de melkmachines.

• boomer21
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15-11 10:31
Fritzbox 7490 werkt ook 4g dongel

Verwijderd

Ik denk dat je eerst moet even weten hoe die melkkastjes met elkaar praten. Als dat per IPadres is (kan je daar iets van instellen?) dan heb je wat meer mogelijkheden dan als het iets eigens doet met bijvoorbeeld ethernet frames zonder IP erover. Dat kom je wel eens tegen in de industrie.

VPN voor het eerste is wel te doen, dat tweede... kan ook, maar niet met alle apparaten die "VPN" doen. "VPN" is zelf al een verzamelterm voor verschillende methoden die niet altijd samenwerken. Dus alweer, kijken wat het nou precies doet.

Meestal werkt zo'n VPN met een kant die "server" speelt, en de andere die "klant" speelt. Daarvoor moet de server publiekelijk bereikbaar zijn, en als zijn IPadres wel eens wijzigt dan kun je dat ondervangen met een dyndns dat naar de serverkant wijst. De andere, "klant"-kant moet dan dus de VPNverbinding opzetten naar de server via die dyndns-naam van de server. Volgens mij had je daar wat omgedraaid.

Er bestaan wel routertjes, bijvoorbeeld fritzbox, die zowel "VPN" ondersteunen als een 3g (of 4g) dongel die je er dan inprikt. Of die "VPN" die ze doen goed genoeg gaat zijn voor jou en of je providers, beide kanten, je wel toestaan VPNverkeer op de verbinding te zetten is iets wat je (alweer) goed moet nakijken.

En daarvoor moet je toch wel even weten wat je nou precies nodig hebt. Wacht dus maar met aanschaffen van hardware tot je iets beter weet wat je wil. Tenzij je graag knutselt en de prijs van bijvoorbeeld een of twee raspberries pi als "inleesgeld" acceptabel vindt, want ik zou daar geen productie op willen draaien als ik het kan voorkomen.

Er zijn nog wel meer mogelijkheden, bijvoorbeeld een VPS huren en die als VPNserver neerzetten, dan maken beide kanten als "klant" verbinding met de VPS, bijvoorbeeld allebei over 4G. Daarmee kom je dan dus om kliksafe heen. Maar hoe ingewikkelder je het maakt, hoe meer onderdelen die kunnen ophouden met werken, technisch of omdat je de rekening niet hebt betaald, en dus hoe minder betrouwbaar.

Dat is allemaal aangenomen dat je een HTK ISP in de arm neemt om je stal te ontsluiten. Straalverbinding kan ook, maar dan heb je dus "line of sight" nodig met niet teveel obstakels. Of je legt zelf een lijntje neer, wat tegenwoordig en gezien de lengte neerkomt op glasvezel. Duur om te leggen, minder als je zelf graaft natuurlijk, reparatie bij kapottrekken moet je zelf doen, en als openbare grond moet je precario regelen. Maar zolang het er ligt is het gewoon jouw lijntje.

Alternatief kan je proberen een lijntje te huren, zowel "dark fibre" (licht erin neem je zelf mee) of je huurt een "metro ethernet"-aansluiting. Dat is allemaal erg "enterprise" en dus snel duur, maar je kan er naar kijken. Je kan zelfs kijken of je een M2M datalijntje kan huren; je hebt mischien de snelheid van 4G of zelfs 3G helemaal niet nodig en je kan met een GPRSmodempje toe, via een telemetriebedrijf. Dat hoeft niet duur te zijn.

Of iets als "LoRa", dat belooft tot wel 22km LoS te leveren, maar dan moet je weer kijken hoe het zit met de masten. KPN levert het ondertussen ook als M2M-dienst. Of je kan zelfs, ligt er een beetje aan waar de bomen staan, halverwege een WiFi repeater en wat richtantennes lekker hoog in die bomen neerzetten, met accu en zonnepaneel, en kijken of dat werkt. Maar dat is wel het betere geknutsel natuurlijk.

Dus, kijk eerst even wat die melkkastjes nodig hebben, en hoeveel data ze verstoken. Daarna rondkijken wat er allemaal te krijgen is en of dat past bij wat je nodig hebt. En verzin even wat het mag kosten, hoeveel werk je er zelf in wil steken om het in de lucht te houden, wat het kost als het niet werkt, en hoe betrouwbaar het moet zijn. Want we hebben het wel over productie, tenminste, ik neem aan dat jullie moeten leven van die melk.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 9 november 2017 @ 11:50:
Ik denk dat je eerst moet even weten hoe die melkkastjes met elkaar praten. Als dat per IPadres is (kan je daar iets van instellen?) dan heb je wat meer mogelijkheden dan als het iets eigens doet met bijvoorbeeld ethernet frames zonder IP erover. Dat kom je wel eens tegen in de industrie.

VPN voor het eerste is wel te doen, dat tweede... kan ook, maar niet met alle apparaten die "VPN" doen. "VPN" is zelf al een verzamelterm voor verschillende methoden die niet altijd samenwerken. Dus alweer, kijken wat het nou precies doet.

Meestal werkt zo'n VPN met een kant die "server" speelt, en de andere die "klant" speelt. Daarvoor moet de server publiekelijk bereikbaar zijn, en als zijn IPadres wel eens wijzigt dan kun je dat ondervangen met een dyndns dat naar de serverkant wijst. De andere, "klant"-kant moet dan dus de VPNverbinding opzetten naar de server via die dyndns-naam van de server. Volgens mij had je daar wat omgedraaid.

Er bestaan wel routertjes, bijvoorbeeld fritzbox, die zowel "VPN" ondersteunen als een 3g (of 4g) dongel die je er dan inprikt. Of die "VPN" die ze doen goed genoeg gaat zijn voor jou en of je providers, beide kanten, je wel toestaan VPNverkeer op de verbinding te zetten is iets wat je (alweer) goed moet nakijken.

En daarvoor moet je toch wel even weten wat je nou precies nodig hebt. Wacht dus maar met aanschaffen van hardware tot je iets beter weet wat je wil. Tenzij je graag knutselt en de prijs van bijvoorbeeld een of twee raspberries pi als "inleesgeld" acceptabel vindt, want ik zou daar geen productie op willen draaien als ik het kan voorkomen.

Er zijn nog wel meer mogelijkheden, bijvoorbeeld een VPS huren en die als VPNserver neerzetten, dan maken beide kanten als "klant" verbinding met de VPS, bijvoorbeeld allebei over 4G. Daarmee kom je dan dus om kliksafe heen. Maar hoe ingewikkelder je het maakt, hoe meer onderdelen die kunnen ophouden met werken, technisch of omdat je de rekening niet hebt betaald, en dus hoe minder betrouwbaar.

Dat is allemaal aangenomen dat je een HTK ISP in de arm neemt om je stal te ontsluiten. Straalverbinding kan ook, maar dan heb je dus "line of sight" nodig met niet teveel obstakels. Of je legt zelf een lijntje neer, wat tegenwoordig en gezien de lengte neerkomt op glasvezel. Duur om te leggen, minder als je zelf graaft natuurlijk, reparatie bij kapottrekken moet je zelf doen, en als openbare grond moet je precario regelen. Maar zolang het er ligt is het gewoon jouw lijntje.

Alternatief kan je proberen een lijntje te huren, zowel "dark fibre" (licht erin neem je zelf mee) of je huurt een "metro ethernet"-aansluiting. Dat is allemaal erg "enterprise" en dus snel duur, maar je kan er naar kijken. Je kan zelfs kijken of je een M2M datalijntje kan huren; je hebt mischien de snelheid van 4G of zelfs 3G helemaal niet nodig en je kan met een GPRSmodempje toe, via een telemetriebedrijf. Dat hoeft niet duur te zijn.

Of iets als "LoRa", dat belooft tot wel 22km LoS te leveren, maar dan moet je weer kijken hoe het zit met de masten. KPN levert het ondertussen ook als M2M-dienst. Of je kan zelfs, ligt er een beetje aan waar de bomen staan, halverwege een WiFi repeater en wat richtantennes lekker hoog in die bomen neerzetten, met accu en zonnepaneel, en kijken of dat werkt. Maar dat is wel het betere geknutsel natuurlijk.

Dus, kijk eerst even wat die melkkastjes nodig hebben, en hoeveel data ze verstoken. Daarna rondkijken wat er allemaal te krijgen is en of dat past bij wat je nodig hebt. En verzin even wat het mag kosten, hoeveel werk je er zelf in wil steken om het in de lucht te houden, wat het kost als het niet werkt, en hoe betrouwbaar het moet zijn. Want we hebben het wel over productie, tenminste, ik neem aan dat jullie moeten leven van die melk.
Het word wel erg ingewikkeld allemaal :)
Wat ik weet is dat die systeemkast hem uitleest als die op hetzelfde netwerk zit wat we voorheen met een straaverbinding realiseerde.
Dus ik vind het lastig om erachter te komen of het uberhaupt goed gaat werken met een gewone vpn verbinding
Want heeft deze systeemkast dan het idee dat hij in hetzelfde netwerk zit?
aangezien je net een andere range ip adressen enz heb op het andere netwerk
Ik dacht daarom die fritz. boxen met elkaar een vpn verbinding te laten maken zodat ik verder niks met poorten open te zetten te maken zou hebben omdat ik dacht dat hij alles doorzendt in dat geval.
Maar zover kan ik nog niet eens komen.
ook de uitleg van fritz box zelf online heb ik gevolgd en uitgevoerd maar daar krijg ik geen verbinding mee tot stand helaas.
Heb mijn provider kliksafe gebeld en die dachten dat hun geen probleem hierin waren zowel dan maken ze een uitzondering voor deze vpn verbinding in hun filterbox.
Maar ik weet niet precies hoe ik daar dan weer achter moet komen :(

• Oekiejoekie
Verwijderd schreef op donderdag 16 november 2017 @ 11:39:
[...]

Het word wel erg ingewikkeld allemaal :)

Heb mijn provider kliksafe gebeld en die dachten dat hun geen probleem hierin waren zowel dan maken ze een uitzondering voor deze vpn verbinding in hun filterbox.
Heb je het nou nog niet aan de gang ??

Als kliksafe die uitzondering maakt, dan moet je als het goed is die verbinding kunnen maken. Je melkmachine-op-afstand zit dan in dezelfde range als je thuisnetwerk (en eventueel ook beveiligingscamera's, IP-telefoons in die stal)

Verwijderd

Topicstarter
Oekiejoekie schreef op donderdag 16 november 2017 @ 11:44:
[...]

Heb je het nou nog niet aan de gang ??

Als kliksafe die uitzondering maakt, dan moet je als het goed is die verbinding kunnen maken. Je melkmachine-op-afstand zit dan in dezelfde range als je thuisnetwerk (en eventueel ook beveiligingscamera's, IP-telefoons in die stal)
Haha nee nog steeds niet :P
Maar ik zit naar die persoon hiervoor te kijken en ik heb inderdaad de 4g box met dyndns gekoppeld maar dat moet dus de server kant zijn

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 16 november 2017 @ 11:46:
[...]

Haha nee nog steeds niet :P
Maar ik zit naar die persoon hiervoor te kijken en ik heb inderdaad de 4g box met dyndns gekoppeld maar dat moet dus de server kant zijn
Hoewel de server hier geen wijzigend ip adres heeft en gewoon publiekelijk bereikbaar is.
En heb het zonder dyndns ook weleens geprobeerd wat ook niet lukte

• Oekiejoekie
Nee, de 4G-box is juist de client. De thuiskant met ADSL, daar moet je de server draaien. En daar moet Kliksafe de juiste poorten voor openzetten.

Verwijderd

Topicstarter
Oekiejoekie schreef op donderdag 16 november 2017 @ 11:49:
Nee, de 4G-box is juist de client. De thuiskant met ADSL, daar moet je de server draaien. En daar moet Kliksafe de juiste poorten voor openzetten.
hoe kan ik bij hun aangeven welke poorten dat zijn?
Ik kan zelf wel port sharing instellen in mijn fritz box waar je die handmatig aan de hand van een ipv4 adres kan toevoegen maar die heb ik niet bij de 4g box.
Maar ik haal nu 2 dingen door elkaar denk ik :P

• Oekiejoekie
Verwijderd schreef op donderdag 16 november 2017 @ 11:57:
[...]

hoe kan ik bij hun aangeven welke poorten dat zijn?
Ik kan zelf wel port sharing instellen in mijn fritz box waar je die handmatig aan de hand van een ipv4 adres kan toevoegen maar die heb ik niet bij de 4g box.
Maar ik haal nu 2 dingen door elkaar denk ik :P
Wat vraagt kliksafe op dit moment van je ? Want je hebt ze al wel gebeld ?

Je kunt inderdaad zelf op je router poorten openzetten. Maar het probleem is dat jouw provider ook poorten dicht heeft staan. Dan kun je intern desnoods alles openzetten, maar als de provider het dan alsnog blokkeert, staat het nog dicht...

Verwijderd

Topicstarter
Oekiejoekie schreef op donderdag 16 november 2017 @ 12:00:
[...]

Wat vraagt kliksafe op dit moment van je ? Want je hebt ze al wel gebeld ?

Je kunt inderdaad zelf op je router poorten openzetten. Maar het probleem is dat jouw provider ook poorten dicht heeft staan. Dan kun je intern desnoods alles openzetten, maar als de provider het dan alsnog blokkeert, staat het nog dicht...
jazeker hij dacht zelf dat hun meestal dit soort vpn verbindingen niet blokkeerde
heb dit als reactie gekregen na een telefoontje

Geachte heer De Jong,

Zoals telefonisch besproken stuur ik u hierbij een e-mail met de gegevens die wij graag zouden ontvangen om te controleren of het Kliksafe-filter problemen oplevert bij het opzetten van de VPN tussen Fritz!boxen.

Wij zouden graag de volgende technische gegevens ontvangen nadat u opnieuw probeert de VPN tot stand te brengen:
- Het IP-adres van de tele2-verbinding (vanaf de tele2-verbinging te achterhalen op https://ip.kliksafe.nl)
- De tijd en datum van een nieuwe poging de verbinding tot stand te brengen
- Het IP-adres en proxynummer van de Kliksafe-verbinding op het moment dat u de verbinding tot stand brengt (vanaf uw verbinding te achterhalen op https://ip.kliksafe.nl/)

Met deze gegevens kunnen wij bij afdeling Techniek laten achterhalen of het filter inderdaad stoort op de VPN-verbinding.

Wij vertrouwen erop u hiermee van dienst te zijn. Als u verder nog vragen heeft, neem dan ook hiervoor contact met ons op. Wij helpen u graag.

Met vriendelijke groet,

Jeroen Hoegen Dijkhof
Medewerker Klantcontactcentrum

Alleen wil ik wel zeker weten dat ik alles goed heb ingesteld voordat hun dit gaan controleren
Want hun geven ook aan dat ze normaal geen advies geven op dit gebied
Mvg Arie

• Oekiejoekie
Verwijderd schreef op donderdag 16 november 2017 @ 12:05:
[...]

jazeker hij dacht zelf dat hun meestal dit soort vpn verbindingen niet blokkeerde
heb dit als reactie gekregen na een telefoontje

Geachte heer De Jong,

Zoals telefonisch besproken stuur ik u hierbij een e-mail met de gegevens die wij graag zouden ontvangen om te controleren of het Kliksafe-filter problemen oplevert bij het opzetten van de VPN tussen Fritz!boxen.

Wij zouden graag de volgende technische gegevens ontvangen nadat u opnieuw probeert de VPN tot stand te brengen:
- Het IP-adres van de tele2-verbinding (vanaf de tele2-verbinging te achterhalen op https://ip.kliksafe.nl)
De Tele2-verbinding heeft geen vast en geen uniek IP-adres. Daar kun je dus niks mee.
- Het IP-adres en proxynummer van de Kliksafe-verbinding op het moment dat u de verbinding tot stand brengt (vanaf uw verbinding te achterhalen op https://ip.kliksafe.nl/)
Oke... Kliksafe werkt dus met (meerdere) proxy's ? Dan is het adres wat je op die site vindt dus het adres waarmee je verbinding moet maken.

Maar... Als dat adres regelmatig wijzigt, dan heb je er ook weinig aan. Want je wilt een betrouwbare 24x7-verbinding met de melkmachine ??

Verwijderd

Topicstarter
Oekiejoekie schreef op donderdag 16 november 2017 @ 12:12:
[...]

De Tele2-verbinding heeft geen vast en geen uniek IP-adres. Daar kun je dus niks mee.

[...]

Oke... Kliksafe werkt dus met (meerdere) proxy's ? Dan is het adres wat je op die site vindt dus het adres waarmee je verbinding moet maken.

Maar... Als dat adres regelmatig wijzigt, dan heb je er ook weinig aan. Want je wilt een betrouwbare 24x7-verbinding met de melkmachine ??
ja het moet eigenlijk constant verbonden zijn.
maar mij ip adres aan de thuiszijde is altijd hetzelfde zover ik mij kan herinneren
dus denk dat hun een beetje een algemeen antwoord geven

• Oekiejoekie
maar welk adres krijg je met die https://ip.kliksafe.nl/ ? en wat is volgens jou het externe adres ? begint dat met 192.168, of met 10 ??

Verwijderd

Topicstarter
Oekiejoekie schreef op donderdag 16 november 2017 @ 12:41:
maar welk adres krijg je met die https://ip.kliksafe.nl/ ? en wat is volgens jou het externe adres ? begint dat met 192.168, of met 10 ??
192.168 sorry externe adres bedoel je het 4g modem mee?
die zal ik even kijken maar dat is denk ik 10. alleen die wijzigt iedere keer

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2017 13:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 16 november 2017 @ 13:25:
[...]

192.168 sorry externe adres bedoel je het 4g modem mee?
die zal ik even kijken maar dat is denk ik 10. alleen die wijzigt iedere keer
op dit moment is dit mijn ip als ik inlog
10.116.140.157
en als ik via die ip,kliksafe.nl kijk krijg ik dit 143.179.19.253

dit gaat over het 4g modem voor de duidelijkheid

het thuis ip is wel constant

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2017 14:01 ]

• Oekiejoekie
Verwijderd schreef op donderdag 16 november 2017 @ 13:59:
[...]

op dit moment is dit mijn ip als ik inlog
10.116.140.157
en als ik via die ip,kliksafe.nl kijk krijg ik dit 143.179.19.253

dit gaat over het 4g modem voor de duidelijkheid

het thuis ip is wel constant
Oke, dus als je thuis in je Fritzbox kijkt, dan is het 10.116.140.157 ? En via de site 143.179.19.253 ?

Dan is die 143.179.19.253 het adres waar je je VPN-verbinding naar toe moet maken. Dat 10.116.140.157 is een intern adres wat je via Kliksafe krijgt.

Als ik het goed begrijp van je _zou_ Kliksafe dan je inkomende verbinding door moeten zetten.

• FreshMaker
  • Niet online
Kliksafe gaat je hiermee niet (kunnen) helpen.
Dit is een dienst die het internetgedrag in de hand moet houden.

VPNverbindingen zijn security-issues voor hun, want dan is er geen filtering mogelijk op de verbinding.
imho de enige manier is het opzeggen van die dienst, en 'selfcontrol' gebruiken :)

Wil je je netwerk beveiligen tegen jezelf, of huisgenoten, kan je deze service ook zelf instellen, zonder dat je erdoor tegengewerkt wordt in de dagelijkse gang van zaken.
Opendns bied gratis parental controls aan, waar je tot op de website nauwkeurig kan afschermen.

Verwijderd

Topicstarter
Oekiejoekie schreef op donderdag 16 november 2017 @ 14:08:
[...]

Oke, dus als je thuis in je Fritzbox kijkt, dan is het 10.116.140.157 ? En via de site 143.179.19.253 ?

Dan is die 143.179.19.253 het adres waar je je VPN-verbinding naar toe moet maken. Dat 10.116.140.157 is een intern adres wat je via Kliksafe krijgt.

Als ik het goed begrijp van je _zou_ Kliksafe dan je inkomende verbinding door moeten zetten.
nee ik leg het verkeerd uit
het ipv4 adres en ip adres is verschillend op 4g modem.
nu heb ik hem aan en uit gezet en zijn ze allebei weer verschillend

thuis is die 192.168 enz. het ip adres en die blijft vast

Verwijderd

Topicstarter
FreshMaker schreef op donderdag 16 november 2017 @ 14:09:
Kliksafe gaat je hiermee niet (kunnen) helpen.
Dit is een dienst die het internetgedrag in de hand moet houden.

VPNverbindingen zijn security-issues voor hun, want dan is er geen filtering mogelijk op de verbinding.
imho de enige manier is het opzeggen van die dienst, en 'selfcontrol' gebruiken :)

Wil je je netwerk beveiligen tegen jezelf, of huisgenoten, kan je deze service ook zelf instellen, zonder dat je erdoor tegengewerkt wordt in de dagelijkse gang van zaken.
Opendns bied gratis parental controls aan, waar je tot op de website nauwkeurig kan afschermen.
als hun echt storen in de verbinding kunnen ze een uitzondering maken.

• Oekiejoekie
Verwijderd schreef op donderdag 16 november 2017 @ 14:10:
[...]

Hoooo... wacht even... we praten nu langs elkaar heen...

Als je op je computer kijkt, heb je een IP-adres. Dat is waarschijnlijk 192.168.1.nogwat.
Als je thuis inlogt op je Fritzbox, zie je een WAN-IP-adres. Begint dat met 10. ?
En dat adres wat je eerder al noemde, dat is het adres van de site van Kliksafe ?

• FreshMaker
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 16 november 2017 @ 14:10:
[...]

Het probleem met mobiele providers is dat je ALTIJD via een proxy verbinding maakt.
Dus elke verbinding die je maakt zal een 10.10.x.x adres zijn ( netwerk Tele2 )
Als je via die verbinding het externe adres bekijkt, zie je het echte IPadres.
Alleen zit daar een groot percentage van Tele2gebruikers op ( met dezelfde IP )

Ik zal proberen het te verduidelijken :+

Zie het als jouw router/modem
Intern is die 192.168.1.X -- zoals de 10.10.x.x eerder genoemd van Tele2 )
Extern is dat 84.84.84.74 ( voorbeeld ) ( zie extern Tele2 )

Jouw PC krijgt IPadres 192.168.1.100 (dat zou dat 10.10.x.100 zijn op Tele2 )

Doordaat jij port 443 doorverwijst in jouw router, weet de buitenwereld jouw pc te vinden.
Jouw router zegt -> Alles op externadres naar port 443 moet naar intern adres 443 )

De tele2router geeft dat portnummer niet door, dus alles naar tele2extern verdwijnt in de grote leegte

Jouw probleem erbij is OOK nog kliksafe .... die staan zomaar geen vpnverbindingen toe
Verwijderd schreef op donderdag 16 november 2017 @ 14:12:
[...]als hun echt storen in de verbinding kunnen ze een uitzondering maken.
Het is niet zozeer dat jouw huisgenoten storen, maar wat Kliksafe toestaat wat je mag bekijken, en hoe

[ Voor 10% gewijzigd door FreshMaker op 16-11-2017 14:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oekiejoekie schreef op donderdag 16 november 2017 @ 14:14:
[...]

Hoooo... wacht even... we praten nu langs elkaar heen...

Als je op je computer kijkt, heb je een IP-adres. Dat is waarschijnlijk 192.168.1.nogwat.
Als je thuis inlogt op je Fritzbox, zie je een WAN-IP-adres. Begint dat met 10. ?
En dat adres wat je eerder al noemde, dat is het adres van de site van Kliksafe ?
nee die met 10 begint is het ipv4 adres op het 4g modem die op afstand moet komen.

Als ik thuis inlog op de fritz box krijg ik de 192.168 die gelijk is als het ip adress via ip.kliksafe.nl
dus die wijzigt zo te zien nooit dus daar kan ik een verbinding naar opzetten.

maar die van het 4g modem wijzigt wel constant

• Oekiejoekie
FreshMaker schreef op donderdag 16 november 2017 @ 14:16:
[...]

Het probleem met mobiele providers is dat je ALTIJD via een proxy verbinding maakt.
Dus elke verbinding die je maakt zal een 10.10.x.x adres zijn ( netwerk Tele2 )
Als je via die verbinding het externe adres bekijkt, zie je het echte IPadres.
Alleen zit daar een groot percentage van Tele2gebruikers op ( met dezelfde IP )

Ik zal proberen het te verduidelijken :+

Zie het als jouw router/modem
Intern is die 192.168.1.X -- zoals de 10.10.x.x eerder genoemd van Tele2 )
Extern is dat 84.84.84.74 ( voorbeeld ) ( zie extern Tele2 )

Jouw PC krijgt IPadres 192.168.1.100 (dat zou dat 10.10.x.100 zijn op Tele2 )

Doordaat jij port 443 doorverwijst in jouw router, weet de buitenwereld jouw pc te vinden.
Jouw router zegt -> Alles op externadres naar port 443 moet naar intern adres 443 )

De tele2router geeft dat portnummer niet door, dus alles naar tele2extern verdwijnt in de grote leegte

Jouw probleem erbij is OOK nog kliksafe .... die staan zomaar geen vpnverbindingen toe
Ook via een proxy kun je verbindingen naar binnen toe maken. En al helemaal als de beheerder van de proxy eerder heeft aangegeven daaraan mee te willen werken.

• FreshMaker
  • Niet online
Oekiejoekie schreef op donderdag 16 november 2017 @ 14:18:
[...]

Ook via een proxy kun je verbindingen naar binnen toe maken. En al helemaal als de beheerder van de proxy eerder heeft aangegeven daaraan mee te willen werken.
Ja, dat willen ze wel, maar niet als het IPadres elke keer verandert
Elke keer als er een nieuwe connect gemaakt wordt met Tele2 veranderen de IPadressen

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-11 13:43
FreshMaker schreef op donderdag 16 november 2017 @ 14:24:
[...]

Elke keer als er een nieuwe connect gemaakt wordt met Tele2 veranderen de IPadressen
En daarom moeten ze inkomende vpn verbindingen ook niet voor een specifiek IP open zetten maar voor alle ip-addressen, ookal zullen ze dit misschien liever niet doen.

Daarom ben ik ook niet zo'n fan van 3e partijen die de verbinding "beheren" voor bedrijfsmatige toepassingen, dat maakt het een stuk lastiger zulke verbindingen werkend te krijgen.

Ts: Van waar kom je ergens? Misschien makkelijk om in je profiel te vermelden mochten er mensen in de buurt wonen die je eventueel willen helpen.

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

Verwijderd

Topicstarter
Jorn schreef op donderdag 16 november 2017 @ 14:36:
[...]

En daarom moeten ze inkomende vpn verbindingen ook niet voor een specifiek IP open zetten maar voor alle ip-addressen, ookal zullen ze dit misschien liever niet doen.

Daarom ben ik ook niet zo'n fan van 3e partijen die de verbinding "beheren" voor bedrijfsmatige toepassingen, dat maakt het een stuk lastiger zulke verbindingen werkend te krijgen.

Ts: Van waar kom je ergens? Misschien makkelijk om in je profiel te vermelden mochten er mensen in de buurt wonen die je eventueel willen helpen.
waardenburg
ik zal het even aanpassen

• FreshMaker
  • Niet online
Ik voorzie dan ook dat het grootste probleem Kliksafe is.
Hoe welwillend ze ook willen zijn, ze kunnen het niet vanwege hun dienstverlening.
Ze kunne prima een VPN opzetten naar TS zijn verbinding, alleen valt dan de controle weg.

* FreshMaker is zeker geen voorstander van inmenging van buitenaf
ondanks hun 'wachtwoord' om alles te mogen bekijken ...

• Oekiejoekie
FreshMaker schreef op donderdag 16 november 2017 @ 14:24:
[...]

@FreshMaker : Ja, dat Tele2-IP-adres verandert inderdaad elke keer. Dat is CG-Nat. Daarbij: Ik heb zojuist even gevraagd bij Kliksafe, en uitgaande VPN-verbindingen ondersteunen ze (liever) niet. (want dat is een manier om onder je filter uit te komen, voor zakelijke klanten willen ze eventueel een uitzondering maken).

@Verwijderd : Als je thuis op je computer zit, welk extern IP-adres zie je dan als je op je Fritzbox inlogt (uit mijn hoofd http://Fritz.box ), en welk IP zie je op ip.kliksafe.nl ?

Verwijderd

Topicstarter
Oekiejoekie schreef op donderdag 16 november 2017 @ 14:40:
[...]

@FreshMaker : Ja, dat Tele2-IP-adres verandert inderdaad elke keer. Dat is CG-Nat. Daarbij: Ik heb zojuist even gevraagd bij Kliksafe, en uitgaande VPN-verbindingen ondersteunen ze (liever) niet. (want dat is een manier om onder je filter uit te komen, voor zakelijke klanten willen ze eventueel een uitzondering maken).

@Verwijderd : Als je thuis op je computer zit, welk extern IP-adres zie je dan als je op je Fritzbox inlogt (uit mijn hoofd http://Fritz.box ), en welk IP zie je op ip.kliksafe.nl ?
213.247.99.98 in allebei de gevallen :)

• Oekiejoekie
Verwijderd schreef op donderdag 16 november 2017 @ 14:42:
[...]

213.247.99.98 in allebei de gevallen :)
Dan is dat het adres waarnaar je je VPN-verbinding op moet zetten. Kliksafe gebruikt een transparent/inline proxy, die geen inkomende verbindingen tegenhoudt.

Ik begrijp dat je je 4G-router al in de stal hebt staan ? Wellicht handig om die even thuis neer te zetten om te testen ?

Verwijderd

Topicstarter
Oekiejoekie schreef op donderdag 16 november 2017 @ 14:45:
[...]

Dan is dat het adres waarnaar je je VPN-verbinding op moet zetten. Kliksafe gebruikt een transparent/inline proxy, die geen inkomende verbindingen tegenhoudt.

Ik begrijp dat je je 4G-router al in de stal hebt staan ? Wellicht handig om die even thuis neer te zetten om te testen ?
nee die staat ook hier thuis naast me :)
zodat ik er zo op in kan loggen en dingen wijzigen.

ik had zelf met deze handleiding de vpn opgezet maar kreeg geen groen licht van de verbinding
en dat was naar dat ip adres. dan gebruik je myfritz account zodat hij via internet verbinding heeft
https://nl.avm.de/service...x-netwerken-configureren/

• Oekiejoekie
Verwijderd schreef op donderdag 16 november 2017 @ 14:48:
[...]

nee die staat ook hier thuis naast me :)
zodat ik er zo op in kan loggen en dingen wijzigen.

ik had zelf met deze handleiding de vpn opgezet maar kreeg geen groen licht van de verbinding
en dat was naar dat ip adres. dan gebruik je myfritz account zodat hij via internet verbinding heeft
https://nl.avm.de/service...x-netwerken-configureren/
Die handleiding waarschuwt ook al: werkt niet bij DS-lite. Dat is in principe je tele2-verbinding ook al.

Vanuit je tele2-verbinding zou je een uitgaand vpn naar je IP van thuis op moeten kunnen zetten.

Verwijderd

Topicstarter
Oekiejoekie schreef op donderdag 16 november 2017 @ 14:53:
[...]

Die handleiding waarschuwt ook al: werkt niet bij DS-lite. Dat is in principe je tele2-verbinding ook al.

Vanuit je tele2-verbinding zou je een uitgaand vpn naar je IP van thuis op moeten kunnen zetten.
zou die systeemkast dan vanuit het thuisnetwerk de kast aan het 4g netwerk uit kunnen lezen?

• FreshMaker
  • Niet online
@Verwijderd kan je nu wel of geen verbindingen maken met thuisapparaten
Kan je een port forwarden naar je PC, en daarop een webserver bereiken ?

http://www.usbwebserver.n...s/USBWebserver%20v8.6.zip
Hier kan je een portable versie downloaden om te testen

• Oekiejoekie
Verwijderd schreef op donderdag 16 november 2017 @ 14:59:
[...]

zou die systeemkast dan vanuit het thuisnetwerk de kast aan het 4g netwerk uit kunnen lezen?
Oke, je hebt je thuisnetwerk nu thuis (uiteraard... :D ) en je 4g-router met een laptop er aan ook thuis ?

Heb je de IP-ranges aangepast volgens de handleiding van AVM die je net postte ?

Bekijk dan nu eens welk IP-adres je krijgt op de laptop aan je 4g-router. Is dat er een in de thuis-reeks? of in de 4G-router-reeks ??

Verwijderd

Topicstarter
FreshMaker schreef op donderdag 16 november 2017 @ 15:00:
@Verwijderd kan je nu wel of geen verbindingen maken met thuisapparaten
Kan je een port forwarden naar je PC, en daarop een webserver bereiken ?

http://www.usbwebserver.n...s/USBWebserver%20v8.6.zip
Hier kan je een portable versie downloaden om te testen
nee de hele vpn verbinding komt nu niet tot stand en de bedoeling is dat die systeemkast aan de vpn verbinding komt en niet mijn laptop.
dus ik hoop dat een van jullie in de buurt woont :)

• FreshMaker
  • Niet online
We doen nu teveel door elkaar :)
ik hou me even afzijdig t/o @Oekiejoekie

* FreshMaker woont bij Antwerpen/Breda .. dus niet in de buurt nee

• Oekiejoekie
FreshMaker schreef op donderdag 16 november 2017 @ 15:14:
We doen nu teveel door elkaar :)
ik hou me even afzijdig t/o @Oekiejoekie

* FreshMaker woont bij Antwerpen/Breda .. dus niet in de buurt nee
* Oekiejoekie woont in Holland-midden, groene hart, dus ook niet om de hoek :D (komt van oorsprong wel daar uit de buurt :D )

Verwijderd

Topicstarter
Oekiejoekie schreef op donderdag 16 november 2017 @ 15:17:
[...]

* Oekiejoekie woont in Holland-midden, groene hart, dus ook niet om de hoek :D (komt van oorsprong wel daar uit de buurt :D )
ach dat is jammer wil je reistijd best vergoeden hoor of ik zoek even iemand in de buurt op
ben niet zo bekend in deze wereld :P

• tomdabom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-11 18:50
Moet als volgt lopen;

4G Modem met VPN CLIENT > PROXY van KLIKSAFE > Modem thuis VPN SERVER

Dan krijg je het voor elkaar. Maar net wat @Oekiejoekie zegt, waarschijnlijk staat Kliksafe geen VPN toe en moeten ze dus alles openzetten voor jouw externe IP (thuis modem).

Tip: teken volgende keer je situatie uit, dat maakt het voor ons toch een heel stuk makkelijker om te begrijpen ;)
Pagina: 1