Verwijderd schreef op donderdag 9 november 2017 @ 11:50:
Ik denk dat je eerst moet even weten hoe die melkkastjes met elkaar praten. Als dat per IPadres is (kan je daar iets van instellen?) dan heb je wat meer mogelijkheden dan als het iets eigens doet met bijvoorbeeld ethernet frames zonder IP erover. Dat kom je wel eens tegen in de industrie.
VPN voor het eerste is wel te doen, dat tweede... kan ook, maar niet met alle apparaten die "VPN" doen. "VPN" is zelf al een verzamelterm voor verschillende methoden die niet altijd samenwerken. Dus alweer, kijken wat het nou precies doet.
Meestal werkt zo'n VPN met een kant die "server" speelt, en de andere die "klant" speelt. Daarvoor moet de server publiekelijk bereikbaar zijn, en als zijn IPadres wel eens wijzigt dan kun je dat ondervangen met een dyndns dat naar de serverkant wijst. De andere, "klant"-kant moet dan dus de VPNverbinding opzetten naar de server via die dyndns-naam van de server. Volgens mij had je daar wat omgedraaid.
Er bestaan wel routertjes, bijvoorbeeld fritzbox, die zowel "VPN" ondersteunen als een 3g (of 4g) dongel die je er dan inprikt. Of die "VPN" die ze doen goed genoeg gaat zijn voor jou en of je providers, beide kanten, je wel toestaan VPNverkeer op de verbinding te zetten is iets wat je (alweer) goed moet nakijken.
En daarvoor moet je toch wel even weten wat je nou precies nodig hebt. Wacht dus maar met aanschaffen van hardware tot je iets beter weet wat je wil. Tenzij je graag knutselt en de prijs van bijvoorbeeld een of twee raspberries pi als "inleesgeld" acceptabel vindt, want ik zou daar geen productie op willen draaien als ik het kan voorkomen.
Er zijn nog wel meer mogelijkheden, bijvoorbeeld een VPS huren en die als VPNserver neerzetten, dan maken beide kanten als "klant" verbinding met de VPS, bijvoorbeeld allebei over 4G. Daarmee kom je dan dus om kliksafe heen. Maar hoe ingewikkelder je het maakt, hoe meer onderdelen die kunnen ophouden met werken, technisch of omdat je de rekening niet hebt betaald, en dus hoe minder betrouwbaar.
Dat is allemaal aangenomen dat je een HTK ISP in de arm neemt om je stal te ontsluiten. Straalverbinding kan ook, maar dan heb je dus "line of sight" nodig met niet teveel obstakels. Of je legt zelf een lijntje neer, wat tegenwoordig en gezien de lengte neerkomt op glasvezel. Duur om te leggen, minder als je zelf graaft natuurlijk, reparatie bij kapottrekken moet je zelf doen, en als openbare grond moet je precario regelen. Maar zolang het er ligt is het gewoon jouw lijntje.
Alternatief kan je proberen een lijntje te huren, zowel "dark fibre" (licht erin neem je zelf mee) of je huurt een "metro ethernet"-aansluiting. Dat is allemaal erg "enterprise" en dus snel duur, maar je kan er naar kijken. Je kan zelfs kijken of je een M2M datalijntje kan huren; je hebt mischien de snelheid van 4G of zelfs 3G helemaal niet nodig en je kan met een GPRSmodempje toe, via een telemetriebedrijf. Dat hoeft niet duur te zijn.
Of iets als "LoRa", dat belooft tot wel 22km LoS te leveren, maar dan moet je weer kijken hoe het zit met de masten. KPN levert het ondertussen ook als M2M-dienst. Of je kan zelfs, ligt er een beetje aan waar de bomen staan, halverwege een WiFi repeater en wat richtantennes lekker hoog in die bomen neerzetten, met accu en zonnepaneel, en kijken of dat werkt. Maar dat is wel het betere geknutsel natuurlijk.
Dus, kijk eerst even wat die melkkastjes nodig hebben, en hoeveel data ze verstoken. Daarna rondkijken wat er allemaal te krijgen is en of dat past bij wat je nodig hebt. En verzin even wat het mag kosten, hoeveel werk je er zelf in wil steken om het in de lucht te houden, wat het kost als het niet werkt, en hoe betrouwbaar het moet zijn. Want we hebben het wel over productie, tenminste, ik neem aan dat jullie moeten leven van die melk.